Komentář: Bruselští ekoteroristé ždímají automobilky

Evropský trh s auty už není světová superstar. Pro světové automobilky je to spíše otázka prestiže než výdělků. Ale možná to tu brzy „zabalí“. Tolik aut, aby se zaplatily obrovité vynucené náklady na vývoj, totiž starý kontinent nepojme. Z tlaku unie na snižování emisí musí někomu prasknout nervy

„Snížení emisí CO2 o jeden gram v našem flotilovém průměru nás stojí sto milionů eur za vývoj,“ řekl v předvečer otevření probíhajícího pařížského autosalonu šéf německého koncernu Volkswagen Martin Winterkorn. „Je to sto milionů eur, které musíme zaplatit dopředu bez toho, abychom věděli, že se ta investice vrátí.“

Evropské automobilky se kvůli vysokému tlaku, který je nutí k takovým investicím, podle Winterkorna stávají méně konkurenceschopnými na globální úrovni.

Sto milionů eur jsou dvě a tři čtvrtě miliardy korun a za to už se dá vyvinout celý nový model auta. Raději ani nepomyslet na to, co by se dalo za těch sto milionů v autoprůmyslu pořídit. Kdyby je automobilky investovaly do smysluplných technologií a vylepšování aut, udělaly by z pohledu motoristů lépe.

Jenže dnes upínají většinu sil a financí ke snižování emisí, které jejich auta vypouštějí.

„Být v Evropě je pro nás prestižní záležitost. Když auto uspěje na tak náročném trhu, znamená to, že je dobré,“ řekl mi kdysi šéf evropské divize Mazdy Jeffrey H. Guyton. Aby to Japonci nepřehodnotili, když jsou nuceni vyvíjet a vybavovat auta drahými technologiemi, které nikdo nechce a už vůbec za ně nechce platit.

Evropa totiž vyžaduje, aby byl provoz auta stále ekologičtější. Oproti roku 2006, kdy byla průměrná úroveň vypouštěných emisí oxidu uhličitého (CO2) u aut prodaných v Evropě 160 gramů na kilometr, to v roce 2012 bylo 132 gramů, do konce příštího roku to má být podle předpisu 130 gramů a v roce 2020 šílených 95 g/km.

Za každý gram navíc, kterým průměr modelové řady (flotily) automobilky přesahuje limit, se platí navíc tučné pokuty do evropské kasy. Hladiny emisí CO2 jsou přímo úměrné spotřebě.

Požadovaných 95 g/km tak odpovídá čtyřlitrové spotřebě benzinu. Nebereme-li v úvahu ta nejmrňavější auta, nedokáže s takovou spotřebou jezdit nikdo kromě šampionů ecorally po placatém Nizozemsku. V roce 2020 to má být průměrná spotřeba v případě Volkswagenu flotily čítající i mastodnontní touareg, passat, ale i limuzínu phaeton, kterou se pohlaváři v Bruselu nechávají vozit. Bruselští prostě trvají na tom, že se dá porazit fyzika.

Nejvíc napilno tak dnes mají ve vývojových centrech ti, kdo vymýšlejí, jak ekonormám vyhovět. A jdou na to mnohdy neuvěřitelnými způsoby. Nový Mercedes C tak má absurdně malou nádrž na palivo (více zde), Citroën C4 Cactus zase menší nádržku na kapalinu do ostřikovačů. Komu to při běžném užívání auta přijde vhod? Ale je to dobré pro měření spotřeby a na nich závislých emisích. Homologační předpis, ve kterém se hodnota v laboratoři velmi nerealistickými způsoby měří, vyžaduje nádrž natankovanou z 90 procent. A méně náplní v autě znamená menší hmotnost, která do spotřeby výrazně promlouvá.

Tyto obezličky pak škodí v konečném důsledku zákazníkům, protože reálná spotřeba aut za poslední roky rozhodně nepoklesla tak, jak tvrdí tabulky. S malou nádrží tak musíte k benzince častěji. Laboratorně naměřené hodnoty se stále více vzdalují realitě a už to řeší i Brusel.

Automobilky dlouhodobě říkají, že požadavky Unie na snižování emisí aut jsou přemrštěné a na hranici fyzikálních zákonů. Auta samozřejmě do ovzduší škodliviny vypouštějí, ale rozhodně ne v takové míře, jak to vidí ti, kdo automobilismus dusí. Jedna obří nákladní loď zatíží životní prostředí více než 50 milionů osobních automobilů, spočítali v Dánsku. Ale na pranýři jsou auta.

Šéfové automobilek přítomných na evropském trhu cítí, že začíná jít do tuhého. S ekonormou Euro 6, která letos vstoupila v platnost, se za cenu obrovských investic a úsilí vývojářů srovnali, ale vědí, že na nové požadavky už začínají být znalosti a schopnosti vývojářů krátké.

Je s podivem, že se autoprůmysl, jako jeden z hlavních hybatelů evropské ekonomiky nevzbouří. V Bruselu se to lobbisty schopnými protlačit téměř cokoliv hemží stejně jako v pražské Sněmovní. A chytit europoslance pod krkem s tím, že když autoprůmysl v Evropě zadusí, nebudou mít zaprvé čím jezdit a hlavně budou ulice plné milionů nezaměstnaných, přece nemůže být tak těžké. Podle údajů asociace výrobců aut ACEA pracuje v autoprůmyslu v Evropě asi šest procent lidí, což odpovídá 12,7 milionu obyvatel.

Nejčtenější

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

Konstruktérka motorů rallyových škodovek: Evropě chybí asijský hlad po práci

Premium

S nakažlivým nadšením dvacet minut vypráví o ventilových pružinách, dokonale srozumitelně, poutavým zasvěceným vyprávěním zaujme i naprostého laika. Když pak obcházíme model rallyové fabie, všechno...

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

IFA vozila i sličné brigádnice, fungl nová kuřátka a hodně sajrajtu na pole

IFA W50, která vznikla v bezpočtu účelových verzích, byla nejpočetnějším užitkovým automobilem východoněmecké provenience. Vyráběla se od poloviny šedesátých let až do skonání NDR. Připomeňme si...

Aby dovolená nebyla pod psa. Takovou dodávku si čtyřnozí zamilují

Dlouhá cesta za dovolenou umí být úmorným zážitkem pro pasažéry lidské, natož pak pro ty zvířecí. Snížit jejich stres z převozu na velké vzdálenosti a zvýšit komfort bezpečné přepravy se pokouší...

20. dubna 2025

O pomlázce pozor. Alkohol za volantem znamená průšvih u policie i pojišťovny

Velikonoce a hned v závěsu letní prázdniny. To s sebou pro řadu lidí nese řadu posezení s přáteli nebo po práci spojené s popíjením. Na cestu domů se pak ovšem nevydávejte za volantem auta, taková...

20. dubna 2025

Vzhůru do sedel. Nejkrásnější motorkářské trasy v Evropě

Některé vás budou rozmazlovat nádhernými scenériemi hned od začátku, a užijí si je i začátečníci. Kvůli jiným budete muset vystoupit daleko ze své komfortní zóny a prověří vaše motoristické...

19. dubna 2025

Veterány déšť nezastavil. Rally Praha revival zavítá i do Německa

Čtrnáctý ročník tradiční veteránské Rallye Praha Revival opět odstartoval, tentokrát z metropole skrápěné deštěm. Slavnostní start se uskutečnil na Velký pátek na náměstí Jana Palacha před Rudolfinem...

18. dubna 2025,  aktualizováno  18:02

Před 130 lety Benz ukázal světu první autobus. Patnáct kilometrů jel hodinu

Premium

Na celém světě se v současnosti prodá ročně přes milion nových autobusů. Podle odhadů číslo poroste. Mnohamiliardový byznys se narodil před 130 lety, kdy v Německu vyjel na trasu historicky první...

18. dubna 2025

V Mostě naposledy. Sraz vytříbených bavoráků čeká stěhování, změní i název

Letošní BMW ///M Day na Autodromu Most byl velkolepý. Na devátý ročník srazu vytříbených bavoráků zavítal rekordní počet majitelů vozů BMW M a M Performance. Rekordní byla i tradiční spanilá jízda po...

18. dubna 2025

Šmírák nebo pomocník? Tesla aktivovala kabinový radar v Ypsilonech

Pokud disponujete novějším modelem Tesla, možná jej máte též. Co? Interiérový radar. Automobilka jej nechala osadit do kabin některých svých vozů. Aby ho teď, po třech letech vyčkávání, konečně...

17. dubna 2025

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

17. dubna 2025

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

17. dubna 2025

S vlakem auto vždy prohraje. Když uváznete mezi šraňkami, nepanikařte

Šraňky mají chránit, ale řidiči je stále ignorují. Souboj nad projíždějícím vlakem přitom jen tak nevyhrají. Víte, jakou rychlostí se může jezdit před přejezd? A umíte zjistit, na jakém přejezdu se...

16. dubna 2025

Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr
Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr

Letňanský veletrh, zaměřený na budoucí maminky a rodiny s dětmi, přivítá v půlce dubna oblíbené vystavovatele a zároveň představí zcela nové značky...

Růžová mu sluší. Chlapácký Mercedes G upravili pro Barbíny

Posadit se za volant Mercedesu třídy G obvykle znamená, že na ulici nezůstanete bez povšimnutí. Vytvoříte tím o sobě jistý dojem. Ovšem v případě, že u téhož modelu vsadíte na značkovou úpravu Carlex...

16. dubna 2025

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

16. dubna 2025