Paradox: Boj proti emisím má za následek růst emisí

  10:15aktualizováno  10:15
Ukazuje se, jak jednostranný boj úředníků a ekologů proti jednomu sektoru průmyslu může přinést opačné výsledky. Nejnovější data britské společnosti Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) ukazují, že i přes stále se zpřísňující emisní předpisy vzrostly loni průměrné hodnoty CO2 u nových automobilů o 0,8 %.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: DUH

Údaje z britského trhu za rok 2017 ukázaly, že průměrné emise na nový automobil se loni oproti roku 2016 zvedly ze 120,1 g/km na 121 g/km. Konkrétně za to může tažení proti dieselovým motorům. Zákazníci z nich totiž nepřecházejí na elektromobily, jak by si ekologové přáli, ale na benzinová auta, která mají vyšší spotřebu a kvůli tomu produkují vyšší emise CO2.

Trendy, které netáhnou. O elektromobily a robotická auta lidé nestojí

Koncept Mazda Vision Coupé

Generální ředitel společnosti SMMT Mike Hawes vyjádřil důvody jasně, když řekl: „Jako automobilový průmysl sdílíme vládní představu o nízkoemisní budoucnosti, ale nejde to udělat přes noc.“

Kampaň proti dieselům přináší viditelné změny, když v Británii meziročně poklesl jejich prodej o 17,1 %, ale pokles emisí to nepřineslo. „Zájem o elektromobily je nízký kvůli slabé dobíjecí infrastruktuře a také pořizovacím cenám,“ řekl Hawes. Poptávka po elektromobilech loni v Británii vzrostla o 34,8%, což ovšem v absolutních číslech znamená, že se jich prodalo 13 500 - což je nepatrná část z celkového prodeje 2,5 milionu automobilů.

Je evidentní, že jakékoli emise, ať už CO2, NOX nebo pevných částic jsou lidskému zdraví ve větší nebo menší míře škodlivé. Ale bojovat proti nim pouze zákazy, nemusí přinášet užitek.

Nejprve totiž byly hlavním ekologickým „nepřítelem“ emise CO2. Předpisy nutily výrobce k jejich stálému snižování, což mělo za následek jednak „podvádění“ při měření (což odstartovalo aféru Dieselgate), jednak rostoucí popularitu dieselových agregátů, jejichž emise CO2 jsou nižší. Pak se ovšem ukázalo, že diesely produkují naopak více oxidu dusíku a pevných částic. Takže nyní se úředníci rozhodli bojovat proti nim.

Mnoho zemí a měst uvažuje o zákazu jejich prodeje nebo provozu, přidali se už i výrobci, například koncern Fiat Chysler před pár dny oznámil, že zastaví prodej dieselů do roku 2022 (více zde), skoncovat nejen s diesely, ale rovnou se všemi spalovacími motory se chystá Volvo.

Nelze samozřejmě zpochybnit, že díky přepisům jsou výrobci tlačeni do zlepšování všech druhů motorů, a i emise CO2 benzinových agregátů v posledních letech významně klesly (teď zas konstruktéři u benziňáků bojují s tím, že zážehové motory tvoří pevné částice - více zde). Ale nekoncepční zákazy zkrátka nejsou vždy tím nejlepším řešením a můžou přinést trochu jiný efekt, než si zákonodárci původně mysleli. 

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v našich testovacích jízdách.

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná,...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

S revolvery na roboauta a blokování nabíječek. Tak Američané brání pokroku

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...

Na doby první průmyslové revoluce, kdy dělníci rozbíjeli stroje, protože se báli, že jim seberou...

PŘEHLEDNĚ: Českou ekonomikou zahýbe centrální banka i nové technologie

Ilustrační snímek

Přestože čísla o české ekonomice jsou už několik let slušná, světoví ekonomové jsou poslední dobou...

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Krása motorsportu v obrazech českých mistrů

Maxmilian

Čtrnáctý ročník fotografické soutěže Zlaté oko, v rámci které jsou oceňovány nejlepší snímky z oblasti motoristického...

Design aut odráží náladu ve společnosti. Jsou agresivnější a mohutnější

BMW X7

Designér Paolo Tumminelli tvrdí, že design dnešních automobilů je příliš emocionální a agresivní, A vysvětluje, proč...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

Najdete na iDNES.cz