Automobilky syslí peníze na emisní pokuty. Škoda letošní limit nesplní

  14:30
Koncern VW se nejspíše nevyhne pokutám za překročení emisních limitů za tento rok. Důvodem je pozdní náběh prodejů elektromobilu ID.3. Do limitů se nevejde ani česká značka. „Škoda Auto letos nesplní emisní limity, které po automobilkách požaduje Evropská unie,“ upřesnil vedoucí komunikace podniku Tomáš Kotera.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Lukáš Vaverkapro iDNES.cz

Automobilky se musí tento rok vejít do flotilového emisního limitu 95 g CO2 na kilometr (platí pro auto o hmotnosti 1 380 kg, pro jiné hmotnosti se emisní limit přepočítává – čtěte zde), jinak jí hrozí pokuta 95 eur za každý nadlimitní gram u každého prodaného vozu. Nejedná se však jen o pokuty směrem ke koncernu VW, ale tato pravidla platí pro všechny automobilky působící v Evropě. Podle odhadu agentury AP Consulting hrozí výrobcům automobilů pokuty v celkové výši 14,65 miliardy eur.

Automobilky si však můžou z výpočtu flotilových emisních limitů odstranit pět procent nejhůře emisně produkujících vozidel a dokonce mohou vypočítávat emise podle starší a tolerantnější metodiky NEDC, namísto aktuální WLTP, a do výpočtu započítat i každý vyrobený elektromobil a plug-in hybrid hned dvakrát.

Automobilka Volkswagen proto už odložila bokem několik stovek milionů eur. Přesnou částku však nespecifikoval ani finanční ředitel koncernu VW Frank Witter. Agentura AP Consulting však odhadla, že celý koncern by mohl na pokutách zaplatit okolo 4,5 miliardy eur. Samotný šéf koncernu Herbert Diess v listopadu řekl, že jim ke splnění chybí „gram, nebo tak nějak“. Navíc koncern využije domluvu s automobilkou MG, kterou vlastní čínská korporace SAIC. Tato domluva umožní započítat elektromobily MG do svých prodejů a tím výrazně sníží onen flotilový limit. Proč však VW limit nesplní?

Důvodem je pandemie a softwarové problémy s novinkou ID.3. Ta se začala prodávat oproti plánům příliš pozdě. Na stole sice je přes 40 000 objednávek na nový elektromobil ID.3, ale drtivá většina není doručena zákazníkům, takže se nedá započítat do flotilových limitů. Ovšem v plánech celého koncernu je do roku 2029 představit až 75 čistě elektrických modelů pod značkami VW, Seat, Škoda, Audi a Porsche. Z pohledu prodejů se má jednat o 26 milionů nově prodaných elektromobilů. Do té doby však musí reagovat na stále přísnější limity CO2 ze strany Evropské unie.

Škoda už ví, že limit nesplní

„Očekáváme, že v letošním roce stanovené cíle CO2 nesplníme. V důsledku neočekávaného dopadu pandemie koronaviru došlo ke zpoždění uvedení našich elektromobilů na jednotlivé trhy,“ okomentoval situaci Škody Auto Tomáš Kotera. Evropská rada se podle něj usnesla pro další roky na ještě přísnějších klimatických cílech. „Společnost Škoda Auto je přesvědčena, že další zpřísnění klimatických cílů je ambiciózní, ale splnitelné,“ uvedl.

Škoda Auto nabízí svým zákazníkům například elektrické SUV Enyaq, případně modely Superb a Octavia s plug-in hybridním pohonem. „Díky naší strategii elektrifikace, modulárním platformám pro elektromobily koncernu Volkswagen a elektromobilům založeným na této technologii a v neposlední řadě také další hybridizaci modelového portfolia jsme dobře připraveni,“ řekl Kotera.

Pro přechod na ekologičtější pohonné jednotky je podle Kotery například potřeba masivní rozšíření nabíjecí infrastruktury, zvýšení podílu využívání obnovitelných zdrojů na výrobu energie a zvýšení cen emisních povolenek přibližně na 100 eur (2600 Kč).

„I nadále budeme optimalizovat efektivitu flotily vozů se spalovacími motory a vyvíjet elektromobily s nižšími emisemi. Uděláme vše, co je v našich silách, abychom náročné cíle CO2, stanovené pro rok 2021, splnili,“ řekl Kotera.

Land Rover zaplatí pokutu

Třeba Land Rover se rozhodl jít cestou platby pokut místo spojenectví a už si připravil finanční rezervu ve výši 90 milionů liber. Britská automobilka uvedla, že se při snižování emisí CO2 dostala do skluzu kvůli zpoždění uvedení některých hybridních a plug-in hybridních variant svých modelů. Na vině je z velké části letošní koronavirová uzávěra světa.

Naopak od Fordu zavolali starým známým od Volva. Švédská automobilka, kterou Ford prodal v roce 2010 čínskému koncernu Geely, je díky mohutné elektrifikaci portfolia a skladbě prodejů se svou emisní bilancí v klidu, může si tedy prodejem „odpustek“ přivydělat. Podobně je na tom Toyota, která se zas o své „volné emisní gramy“ podělí pravděpodobně s Mazdou.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Blackoutem za udržitelnost. Utrechtu došla elektřina, pro auta bude na příděl

Poptávka po energii narůstá v Utrechtu výrazně rychleji, než provozovatelé sítě...

Informace o tom, že nizozemský Utrecht hodlá odpojit většinu z veřejně přístupných dobíjecích...

Elektromobilky jsou černé díry na peníze. Volvo přestane financovat Polestar

Polestar 4

Švédská automobilka Volvo Cars přestane financovat svůj dceřiný podnik Polestar Automotive...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...