Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Výrobci náklaďáků plní emisní cíle dobře, ekologové chtějí přitvrdit

Výrobci nákladních automobilů plní emisní cíle a dobrovolně se zavázali snižovat produkci skleníkových plynů rychleji, než nařizují evropské normy. Místo zvyšování počtu vozů s nulovými emisemi se jim to daří díky vylepšené aerodynamice. Nejvýznamnější evropská ekologická lobbistická organizace Transport & Environment tak vidí příležitost k prosazení ambicióznějších cílů.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Volvo

„Výrobci nákladních vozidel se stávají ekologickými rychleji než tvůrci předpisů, což je absurdní. Nejde však o to, že by volný trh dělal svou práci, ale spíš o to, že politici nedělají svou práci. Výrobci nákladních automobilů jsou zjevně schopni dekarbonizovat rychleji. Je načase je k tomu přimět.“ S tímto zvláštním tvrzením přišel Lucien Mathieu, jeden z ředitelů T&E.

Ačkoli se poslední dobou mluví hlavně o snižování emisí osobních vozů a přechodu na elektromobilitu, významný objem CO2 a dalších emisí produkuje nákladní doprava. I ta má svoje předepsané plány na snižování emisí. T&E nyní tvrdí, že zlepšení aerodynamiky a snižování spotřeby znamenají, že nákladní automobily mohou již nyní dosáhnout cíle EU pro snížení emisí CO2 do roku 2025 a přitom vyrábět jen několik málo vozidel s nulovými emisemi. T&E proto navrhuje, aby EU zvýšila cíle a aby se v průběhu desetiletí zvýšila výroba nákladních vozidel s nulovými emisemi.

Jako příklad uvádí švédského výrobce nákladních automobilů Scania, který vede u nových nákladních automobilů s emisemi CO2 o 5,3 % nižšími, než je průměr u nejběžnějšího typu kamionů. Lepších emisních výsledků Scania dosahuje především díky zlepšené aerodynamice verzí se spalovacím motorem, aniž by vyráběla nákladní automobily s nulovými emisemi. Nejvyšší průměrné emise naopak vykazují zaostávající značky Renault a IVECO: 2,6 % a 2,4 % nad průměrem.

Lucien Mathieu k tomu dodal: „Evropa musí v příštích letech výrazně zvýšit počet nákladních vozidel s nulovými emisemi na svých silnicích, aby měla šanci včas dekarbonizovat toto odvětví. Současné cíle v oblasti emisí CO2 u nákladních vozidel však výrobce nákladních vozidel k jejich výrobě nemotivují. Musíme proto cíle zvýšit.“

Většina výrobců nákladních vozidel přijala dobrovolné závazky pro prodej elektrických vozidel, které jdou nad rámec požadavků EU. Podle jejich veřejných prohlášení by tyto dobrovolné závazky vedly k tomu, že by trh v roce 2025 dosáhl přibližně 7 % vozidel s nulovými emisemi a v roce 2030 43 procent. „Tyto dobrovolné závazky ukazují, že EU může stanovit realistický – ale ambicióznější – cíl, kterým je dosažení aspoň 30 procent nákladních vozidel s nulovými emisemi do roku 2028,“ uvádí T&E.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...