Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Soudný den automobilek. Brusel rozhoduje, zda zakáže spalovací motory

  12:00
V úterý 7. června 2022 začíná v Bruselu debata europoslanců, která by měla ve středu odpoledne vyvrcholit hlasováním o změně emisních limitů pro auta. Může fakticky znamenat zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory do roku 2035 a postupné zpřísňování norem už v letech 2025 a 2030.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Volvo

Aktuální emisní norma nařizuje automobilkám, aby jejich nově prodávané osobní vozy měly v průměru emise CO2 na úrovni 95 g/km. Chystaná norma Euro 7 připravuje toto snížení až na hranici 30 g/km, což po přepočtu znamená spotřebu asi 1,3 l benzinu na 100 km nebo o něco méně nafty. Středeční hlasování na plénu Evropského parlamentu (EP) se však nebude zabývat normou Euro 7 jako takovou, ale obecně limity CO2 pro osobní a lehká užitková vozidla. O samotné normě Euro 7 by se mělo následně rozhodovat 20. července.

Výbor Evropského parlamentu pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin navrhuje zpřísnění stávajících limitů o 20 % k roku 2025 s postupným dalším zpřísňováním tak, aby se od roku 2035 nesměla v EU prodávat žádná nová osobní a lehká užitková auta se spalovacím motorem.

Nejmodernější elektrická BMW přijedou z Maďarska. Továrna bude bez emisí

Hlasování europoslanců je vystaveno velkému lobbistickému tlaku. Například 51 nevládních organizací adresovalo europoslancům výzvu k zavedení co nejpřísnějších limitů i s ohledem na to, že to podle nich sníží závislost na ruské ropě. „Neziskový sektor a výzkumné instituce lobbují za zavedení přísnějších pravidel v oblasti emisí znečišťujících látek, soukromý sektor by naopak spíše uvítal rozvolněnější pravidla s argumentem, že už tak nyní dosahují investice do elektromobility vysokých částek a Euro 7 by mohlo významně prodražit i na trh uváděné vozy se spalovacím motorem,“ říká Michal Hrubý, výzkumný pracovník Institutu pro evropskou politiku Europeum.

Zástupcem výrobců je třeba šéf Renautu Luca de Meo, který se nedávno důrazně ohradil proti zavedení emisní normy Euro 7, která podle něj zdražuje automobily a nepřináší nic dobrého. Podle něj EU ztratila zdravý rozum. „Často vidím nedostatek zdravého rozumu, místo vidím dogmatismus a extremismus. To nás ale nepřibližuje k rozumným a realistickým řešením,“ citoval de Mea německý magazín Focus.

Podle šéfa Renaultu nejsou náklady na zavedení nové přísnější emisní normy přiměřené. Pokud by se současná norma Euro 6d zachovala až do roku 2030, klesly by emise vozového parku Renaultu o 63 % na vozidlo. Po plánovaném zavedení normy Euro 7 by tento podíl činil 66,7 %. To by znemožnilo cenově dostupnou základní mobilitu.

Nejmodernější elektrická BMW přijedou z Maďarska. Továrna bude bez emisí

I končící šéf společnosti Škoda Auto Thomas Schäfer zpřísnění pravidel opakovaně ostře kritizoval, především s ohledem na to, že to prakticky bude znamenat konec výroby malých aut velikosti Fabie a s cenovkou pod půl milionu korun v současných cenách. Čtěte více zde.

Na český autoprůmysl by zpřísnění norem mělo určitě velký dopad, problém je, že se přesně neví jaký. „Konkrétní dopadovou studii všech návrhů Fit for 55 nyní vypracovává společnost Deloitte na základě zakázky od ministerstva průmyslu a obchodu,“ říká Michal Hrubý. „Dopadové studie na evropské úrovni existují, ale nejspíše neposkytují dostatečně detailní pohled, i proto jsou členské státy povinny nechat vypracovat národní dopadové studie. Bruselská asociace dodavatelů automobilového průmyslu CLEPA vypracovala dopadovou studii na zaměstnanost v dodavatelském řetězci zvlášť pro ČR, a za určitých předpokladů naopak budeme jedni z mála států, kteří ve výhledu do roku 2040 v dodavatelském řetězci zaměstnanost udrží nebo velmi lehce navýší. Bude na to mít ale vliv především schopnost rozvíjet bateriový průmysl, mít dostatečně vzdělané zaměstnance pro přechod na digitalizaci a především vhodné státní zázemí a podporu pro přilákání přímých zahraničních investic,“ vysvětluje.

Důležitou věcí pro spotřebitele určitě je, kolik lidí si bude moci elektrické auto dovolit. Veřejnost v tom zatím moc jasno nemá, slyšet jsou hlavně ti nejhlasitější zastánci obou táborů – zarytí fandové, kteří elektromobily nekriticky obdivují a odmítají se vůbec zabývat tím, jak se vyrábí elektřina, a jejich odpůrci, kteří zase většinou elektromobilem nikdy nejeli.

„Může to být překvapivé, ale sociologická data neukazují, že by česká veřejnost v tuto chvíli měla jasně vyhraněný – negativní nebo pozitivní – postoj k elektroautům,“ říká analytička společnosti STEM Helena Truchlá. „Je to hlavně proto, že elektromobilita dnes Čechům zní jako hudba budoucnosti: pokročilá a žádoucí technologie, která se ale musí ještě hodně otestovat. Jejich masové uplatnění je proto v očích Čechů v tuhle chvíli zhruba stejně daleko, jako že české železnice začne brázdit rychlovlak. V Česku se navíc o elektromobilitě vede jen velmi nárazově veřejná debata, a z povědomí se pak vytrácí třeba fakt, že s rychlým rozšířením aut na elektrický pohon nekalkuluje v nějakých svých abstraktních návrzích jen Evropská komise, ale že s nimi ve velmi konkrétních byznysplánech počítají i samotné automobilky – včetně těch, co působí v Česku. A že z některých automobilek budou v dohledné době ‚elektromobilky‘ také rozhodně neznamená, že by lidem kdokoliv zakazoval jezdit autem podle jejich osobních preferencí.“

Emise má i elektromobil. Je poháněný uhlím, jádrem nebo plynem od Putina

Do strategie Fit for 55 patří celkem 8 návrhů, jak snížit emise CO2 o 55 procent do roku 2030 (oproti 1990). K tomu se v prosinci 2020 zavázaly všechny členské země, včetně české vlády. Cokoliv, co odsouhlasí europoslanci tento týden, budou v další fázi řešit a schvalovat zástupci všech členských zemí. „Manažersky zvládnout hledání kompromisu mezi původním návrhem Evropské komise, postojem Evropského parlamentu a zájmy národních vlád bude právě jeden z úkolů, který po letních prázdninách připadne na české předsednictví,“ dodává Helena Truchlá.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Airbus evropských automobilek jako poslední šance čelit čínské invazi

Renault Twingo je postavený na novém elektrickém základě, ale jeho karoserie...

VIDEO Víte, jak vznikl Airbus? Dnes jeden ze dvou největších světových výrobců civilních dopravních...

  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

V Boleslavi začala výroba nové Octavie. Za půl roku ji Škoda odstěhuje

9. dubna 2024  16:30

Škoda Auto začala v hlavním mladoboleslavském závodě s výrobou modernizovaného modelu Octavia. Ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zemřel šéf slavného studia Pininfarina, jež obléklo Zetor, Ferrari i Mattoni

13. dubna 2024

Zemřel Paolo Pininfarina, šéfovi legendární designérské společnosti Pininfarina bylo 65 let....

Německý boj o klima. Ministr dopravy děsí řidiče plány na zákazy jízdy

17. dubna 2024

Německý ministr dopravy Volker Wissing vystrašil miliony německých řidičů slovy o možných plošných...

Jaké jsou vyhlídky autoprůmyslu v Evropě? Diskutovat budou experti i politici

17. dubna 2024

Sledujte debatu o konkurenceschopnosti Evropské unie, budoucnosti automobilového průmyslu, cílech...

Čínské Chery začínalo s fejkovým toledem. Ze Španělska chce nyní dobýt Evropu

17. dubna 2024

Chery se stane první čínskou automobilkou, která bude mít v Evropě svoji továrnu. Bude to právě ve...

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...

Největší hřbitov lodí západní polokoule vznikl kvůli kardinálnímu průšvihu

Válka je o ničení a zabíjení. O újmě na životním prostředí. Snad právě proto tolik fascinuje osud Flotily duchů, která...