Čtvrtek 20. ledna 2022, svátek má Ilona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 20. ledna 2022 Ilona

Počítání pokut za emise potrvá, automobilky se je dozvědí až na podzim

Pokuty za nadměrné emise jsou strašákem, který od loňska nabral reálných obrysů. Automobilky budou za auta prodaná loni v Evropě muset zaplatit pokuty za nadlimitní CO2. Kolik to je, se ovšem přesně dozvědí až někdy v listopadu.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Lukáš Vaverkapro iDNES.cz

Podle odhadu agentury AP Consulting hrozí výrobcům automobilů za překročení flotilových průměrů CO2 pokuty v celkové výši 14,65 miliardy eur. 

Poslední loňská auta vyrobily automobilky na Silvestra. Ve Škodě šturmovali do posledního dne, jak píše aktuální vydání magazínu Škodovácký odborář: „Poslední mimořádná směna skončila na Silvestra a uzavřela tak úspěšně rok 2020. Celkem se loni vyrobilo pro oblast Evropské unie 753 013 vozů.“ Snahou bylo dokončit vozy s končící homologací v termínu do konce roku. „A také dokompletovat co nejvíce elektrovozů Enyaq tak, aby byly eliminovány sankce kvůli emisím,“ uvádí odboráři české značky. 

Jenže teď je třeba vše spočítat. Že to není tak jednoduché, dokazují každoroční dohady světových koncernů, který z nich je největší z pohledu objemu produkce (čtěte více).

V automobilkách tak teď shromažďují data. Podle informací iDNES.cz z koncernu Volkswagen budou potřebné údaje za jeho jednotlivé značky pohromadě do konce února. „Koncern bude prezentovat flotilová data jako celek za celou skupinu VW,“ uvádí zdroj z automobilky. V průběhu jara data automobilka pošle Evropské komisi a ta má několik měsíců na konzultaci dat s automobilkami pro jejich očištění od sporných hodnot (duplicitní VIN v různých databázích a podobně). Následně má komise další čas na finalizaci, finální výši pokut za rok 2020 se tak automobilky dozví nejspíš až na podzim letošního roku.

Nejnižší emise v Evropě měly loni fotily PSA a Toyoty

Nejnižší průměrné emise u vozů vyráběných pro evropský trh měly za deset měsíců minulého roku automobilky PSA a Toyota. U PSA dosahoval průměr 97,9 gramu CO2 na kilometr a u Toyoty 100,6 gramu. Za nimi skončil koncern Renault-Nissan-Mitsubishi s průměrem 105,5 gramu. Skupina VW, kam patří Škoda Auto, skončil na osmém místě s průměrem 114,5 gramu. Vyplývá to z údajů analytické firmy JATO.

S využitím tzv. superkreditů, tedy zvýhodněním nízkoemisních aut ve výpočtu, se automobilkám v čele žebříčku podařilo dosáhnout nebo se přiblížit cílové hodnotě průměrných emisí CO2 stanovených Evropskou komisí na 95 gramů CO2 na km (platí pro auto o hmotnosti 1 380 kg, pro jiné hmotnosti se emisní limit přepočítává – čtěte zde).

Evropská legislativa stanoví, že za každý gram, který překročí cíl CO2, bude výrobcům hrozit pokuta 95 eur za registrované auto. V důsledku této politiky se mnoho značek rozhodlo ukončit některé ze svých méně se prodávajících modelů, které ale výrazně přispívají k průměrům CO2. Cílová lhůta pro CO2 také vedla k urychlení elektrifikačních plánů výrobců.

Výrobce motivoval i systém tzv. superúvěru pro zavádění vozidel s emisemi pod 50 g/km. Prostřednictvím tohoto systému se při výpočtu průměrné úrovně emisí každé takovéto nízkoemisní auto počítá jako dvě vozidla. Právě superúvěrová politika stojí za zvýšením registrací nízkoemisních aut do října o 113 procent na 875 000 vozidel.

V lednu až říjnu snížilo využívání superkreditů a dalších výhod průměrnou úroveň emisí CO2 u PSA na 91,9 g/km. Snížení o šest gramů je výsledkem zvýšené poptávky po malých automobilech a zaměření na vozidla s nízkými emisemi. U Toyoty superkredity snížily průměr o 3,8 gramu a u Renaultu-Nisaanu-Mitsubishi o 10,3 gramu.

Tržní podíl automobilů s nízkými emisemi vyskočil díky politice EU meziročně z 3,2 procenta na 9,3 procenta. To koresponduje s dvouciferným poklesem poptávky po benzínových a naftových automobilech. Limit 50 gramů CO2 na km plnily elektromobily, vozy na vodíkové články a plug-in hybridy, naopak benzinové, naftové vozy a full hybridy měly průměr nad 100 gramů.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

KVÍZ: vyzkoušejte si další sadu nových otázek do autoškol

Ministerstvo dopravy a Asociace autoškol představily další sadu pětatřiceti nových otázek pro závěrečné testy v...

Na autoškoláky čekají nové otázky. Do testů přibývají videa

Ministerstvo dopravy a Asociace autoškol představily první tři videootázky, se kterými se budou adepti řidičského...

Policisté u D1 kontrolovali placení dopravních pokut, mohou zabavovat SPZ

Několik desítek řidičů zkontrolovali ve středu celníci s policisty na Vysočině při první společné akci zaměřené na...

V obchodním centru Galerie Butovice vyřídíte vše, od pestrého nakupování až po vyzvednutí zásilky na poště
V obchodním centru Galerie Butovice vyřídíte vše, od pestrého nakupování až po vyzvednutí zásilky na poště

Navzdory nepříznivé situaci dnešní doby, otevřelo obchodní centrum Galerie Butovice několik dalších obchodů a rozšířilo svou pestrou nabídku o...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...