Sobota 10. června 2023, svátek má Gita
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 10. června 2023 Gita

EU odhlasovala ještě radikálnější snížení emisí, má to pomoci ekonomice

  12:18
Evropský parlament schválil návrh na přísnější omezení emisí skleníkových plynů, než plánuje Evropská komise. Většina europoslanců se v hlasování vyslovila pro to, aby Evropská unie zredukovala do roku 2030 zplodiny o 60 procent proti hodnotám z roku 1990.

ilustrační snímek | foto: Bosch

Tento krok patrně povede ke složitým vyjednáváním s členskými státy, z nichž některé považují za příliš ambiciózní již zářijový návrh komise na 55procentní snížení (více o původním návrhu čtěte zde).

Evropský parlament konečným hlasováním o svém postoji k takzvanému klimatickému zákonu potvrdil výsledky schvalování pozměňovacích návrhů, v němž získala jako jediná většinovou podporu 60procentní varianta. Menší část poslanců navrhovala zachovat cíl komise, jiní požadovali jeho další zpřísnění až na 70 procent.

„Šedesátiprocentní variantu podpořilo 352 poslanců včetně většiny členů početně silných skupin socialistů, liberálů a zelených. Proti bylo 326 zákonodárců, zdrželo se 18,“ vypočítává magazín Autoweek. „Z českých europoslanců podpořila 60% snížení emisí do roku 2030 trojice pirátských europoslanců, a sice Mikuláš Peksa, Marcel Kolaja a Markéta Gregorová a Stanislav Polčák (STAN). Luděk Niedermayer (TOP-09) se zdržel. Ostatní čeští europoslanci návrh nepodpořili, Kateřina Konečná (KSČM) nehlasovala.“

V rámci zlepšení klimatu mají skončit uhelné elektrárny: 

5. června 2020

„Starý těžký průmysl zastarává den za dnem víc a víc, uhelná elektřina už není konkurenceschopná. Je třeba konečně modernizovat celý průmysl. Nemůžeme ze zaseknout ve věku páry, uhlí a znečištění,“ komentoval schválení normy český pirátský europoslanec Mikuláš Peksa, podle něhož EP dal podporou přísnějších limitů najevo, že problém globálního oteplování bere vážně. Peksa hlasoval pro zpřísnění limitu.

Podle českých europoslanců, kteří hlasovali proti, není jisté, zda další výzvy pro evropský průmysl v době těžkého dopadu koronavirových omezení nepřinesou příliš velkou zátěž.

Hlasování záškoláků o fyzikálních zákonech Evropu zničí

KOMENTÁŘ

Evropu ždímá koronavirus, ekonomika se zastavila. Průmysl – a ten automobilový zvlášť – sestavuje krizové plány, aby vůbec přežil. Vedení Evropské unie ovšem trvá na tom, že se musí ještě razantněji snižovat emise. Navrhovat a prosazovat něco takového uprostřed pandemie a sílících obav z ekonomického pádu je důkaz totální nekompetentnosti a absolutní ideologické zaslepenosti. Čtěte dále.

„Ve chvíli, kdy nemáme dopadové studie dalšího snižování emisí na jednotlivé státy, přece nemůžeme rozhodovat jen tak od stolu. Nikdo nevíme, kolik podniků bychom museli zavřít, kolik lidí by přišlo o práci,“ kritizovala před hlasováním navrhovaných 60 procent česká liberální místopředsedkyně EP Dita Charanzová.

„Pro byznys je to naprosto nepředvídatelná situace,“ vysvětlila. „Není například zatím zcela jasné, jaký může mít nový emisní cíl dopad na automobilový průmysl v Česku,“ dodala. Právě automobilky budou novými limity emisí zasaženy velmi výrazně, už dnes všechna opatření na jejich snižování znamenají obrovské náklady navíc. Jedinou efektivní cestou je větší rozšíření elektroaut, jejichž prodeje ovšem rozhodně nedosahují potřebných čísel. Státy jsou tak nucené jejich prodeje dotovat (více čtěte zde). Dosavadní cíl akceptovaný všemi členskými státy počítal se čtyřicetiprocentním snížením emisí. 

„Již dnes je jasné, že Evropa sníží emise nejméně o 55 procent a s tím by také měla počítat česká vláda. Hlasování Evropského parlamentu by mělo Česko probudit, naše vláda musí skoncovat se současným vlažným přístupem k rozvoji obnovitelných zdrojů a využití potenciálu energetických úspor,“ uvedl ještě před hlasováním europarlamentu programový ředitel Svazu moderní energetiky Martin Sedlák.

„Podle mě je to před podzimními vyjednáváními velmi silný signál toho, že parlament vnímá prvních deset let jako klíčových pro dosažení závazku z pařížské klimatické dohody,“ komentovala výsledek hlasování socialistická zpravodajka úspěšného návrhu Jytte Gutelandová. Signatáři zmíněného paktu chtějí omezit růst průměrné globální teploty pod úroveň 1,5 stupně od doby před průmyslovou revolucí.

„Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová z domácí karantény ovšem uvedla, že ani 60% cíl pro rok 2030 stále ještě není v souladu s cílem Pařížské dohody snížit globální oteplování o 1,5 - 2 °C,“ píše Autoweek. „Limity k roku 2030 jsou součástí normy, která má stanovit podmínky pro to, aby se Unie stala do poloviny století klimaticky neutrální, tedy aby neprodukovala žádné emise skleníkových plynů nebo aby tyto emise vyvážila například výsadbou stromů.“

EP nyní začne o své verzi vyjednávat se členskými státy. Zvláště některé země severní a západní Evropy již daly najevo, že podporují hodnoty navržené komisí, jen málo z nich by bylo ochotno zajít ještě dále. Vlády některých zemí východního křídla EU včetně Česka či Polska naproti tomu považují i 55procentní cíl za nereálný vzhledem k očekávaným dopadům na ekonomiku (čtěte zde).

Ačkoli analýza dopadů na jednotlivé země zatím není hotová, Brusel již má k dispozici rozbor vlivu na celou EU, k níž se zmíněná hranice vztahuje. Její rozpočítání pro jednotlivé státy bude teprve následovat.

„Bude zatraceně těžké toho dosáhnout. Oběti bude muset přinést každý. Ale půjde to,“ ujišťoval europoslance před hlasováním místopředseda komise Frans Timmermans.

„Evropský parlament podpořil nejen lepší ochranu klimatu, ale také větší impuls pro nutnou modernizaci naší ekonomiky. Vyšší cíl pro snižování emisí by znamenal vyšší cíl pro rozvoj čistých obnovitelných zdrojů a úspor energie - tedy větší příležitosti pro evropský průmysl, nová pracovní místa i nižší účty rodin za energie,“ uvedl ještě před hlasováním europoslanců vedoucí energetického programu ekologického Hnutí Duha Jiří Koželouh.

Analytik Aliance pro energetickou soběstačnost Martin Madej doplnil, že rychlejší redukce emisí vytvoří v Evropě příležitosti pro nové investice, které přinesou miliony pracovních míst. „Sníží také závislost Evropy na dovozu energetických surovin a zlepší ovzduší ve městech,“ dodal.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Blatto je bugina českého studenta, která zaujala svět

Plzeňský student uspěl v mezinárodní soutěži mikromobility s buginou inspirovanou šváby. Jeho malý terénní automobil...

Český monster truck mezi koloběžkami jsme prohnali po lese. Stojí 150 tisíc

Nabídka elektrických koloběžek na českém trhu se celkem slušně rozrůstá. Česká značka Hugo Bike však vyčnívá svým...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premiéra občerstvené Škody Scala se blíží. Ulovili jsme testovací prototyp

V průběhu léta mají dorazit faceliftované škodovky Scala s Kamiqem. Maskovaný prototyp občerstveného modelu Scala...

Pytlíky na zvratky do výbavy elektroaut. Vozy umocňují častou nemoc z pohybu

Premium Mozek pasažéra na zadním sedadle trpí, protože na rozdíl od řidiče nemůže předvídat trajektorii pohybu vozu. Náhlé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vejtřaska slaví v armádě sedmdesát let. Díky funkční konstrukci stále slouží

Vejda, vejtřaska, vétřieska, vejtra, zkrátka Praga V3S, tedy vojenský třítunový speciál. Tento nezmar, který začínal už...

Matka na pervitinu a italská domácnost. Jak to bylo s vraždou dítěte v Mostě

Premium Vyostřené konflikty, dvojí život matky, neúspěšné podněty sociálce, problémová čtvrť a drogy. Z pozadí sporu o tříleté...

Jsme na prahu epidemie srdečního selhání, vyléčit se nedá, říká kardiolog

Premium Zatímco infarkt zná každý, povědomí o srdečním selhání je malé. Často se mylně zaměňuje právě za infarkt či zástavu...

Kam zmizel lupič století. František Procházka podle svědků žije v Karibiku

Premium Policie si chvíli myslela, že je František Procházka, který ukradl 540 milionů korun, po smrti. Jenže někteří Češi ho...

První opravdové porsche slaví 75 let. Model 356 vyráběli v Rakousku z Brouků

Automobil Porsche 356, který získal schválení k provozu 8. června 1948, se zapsal do historie automobilismu jako první...

Český autodesignér emigroval nadvakrát, přijali ho díky obrázkům z vězení

Premium Začátkem června proběhlo poslední rozloučení s Pavlem Huškem, českým automobilovým designérem, jehož tvorba měla...

Stát online: na internetu máte body a auta, chystá se řidičák v mobilu

Na přelomu let 2023 a 2024 plánuje vláda spustit aplikaci eDokladovka, do které by mělo být možné nahrávat jednotlivé...

Tip na nový cíl emisní inkvizice: i náplň do ostřikovačů znečišťuje ovzduší

Premium Vaše snaha o čisté přední sklo poškozuje životní prostředí. Protože v kapalině do ostřikovačů nechybí těkavé organické...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Stejně ošklivá jako všechno, co Rusko dělá, komentují vítězku soutěže krásy

V každoroční soutěži krásy pro vdané ženy získala titul Paní Ruska světa 2023 učitelka angličtiny Natalja Oskarová....

Zemřel český e-sportový šampion Twisten, bylo mu teprve 19 let

Ve věku pouhých devatenácti let zemřel český profesionální hráč počítačové střílečky Valorant Karel Ašenbrener, známý...

Jsme unavení úplně jako staří lidé, říkají Mišík a Jirásková

Zpěvák Adam Mišík (26) už rok randí s dcerou Ivy Kubelkové, modelkou Natálií Jiráskovou (18). Nedávno spolu začali...

Miluji tě, ale podvádím tě. A nelituji. Studie nahlédla do hlubin nevěry

Premium Je jedním z nejrozsáhlejších výzkumů svého druhu a přináší víc než paradoxní zjištění. Vyjevuje, že důvody nevěry jsou...

Nejsou menší, jen jsou výš, říká o modelaci prsou za 65 tisíc Krejčíková

Aneta Krejčíková (32) se rozhodla pro plastiku prsou. Představitelka sekretářky Květy ze seriálu Volha si své...