Test ADAC šokoval: nové diesely jsou extrémně čisté

aktualizováno 
Dieselové motory čelí poklesu prodejů, postupně mizí z řady automobilů. Nekoupíte si ho třeba ve Škodě Fabia, ale ani v žádném novém Porsche. Řada měst především v Německu plánuje nebo už omezila vjezd dieselových aut do center měst. Důvodem jsou především emise dusíku NOx.

Test softwarových úprav motoru 2,0 TDI prováděly evropské autokluby. | foto: ADAC

Nezávislý test renomovaného německého autoklubu ADAC ovšem ukázal, že moderní diesely jsou v tomto ohledu extrémně čisté.

ADAC otestoval 243 dieselových modelů, které plní emisní normy Euro 5, Euro 6, Euro 6b i nejnovější Euro 6d. ADAC má totiž k dispozici výsledky měření už od roku 2012. A výsledky překvapily. 

Ukázalo se totiž, že nejnovější naftové agregáty produkují průměrně o 76 % méně NOX než ty splňující normu Euro 6b a až o 85 % méně než splňující Euro 5. U těch nejlepších byl rozdíl dokonce 95 až 99 %. V souvislosti s aférou Dieselgate byl paradoxně jediným modelem Euro 5, který se dokázala dostat pod 180 mg/km, VW Golf VII 1.6 TDI (135 mg/km). Naopak nejhorším byl Renault Trafic Combi s hodnotou větší než 1500 mg/km.

U 69 měřených vozů splňující normu Euro 6b byly průměrné emise 341 mg/km. Nejhorší byly Subaru Forester 2,0 D s více než 1500 mg /km, Renault Grand Scenic dCi 160 s téměř 900 mg/km a Dacia Sandero Stepway dCi 90 s 889 mg/km. Na opačném konci byly modely VW Multivan T6 (50 mg/km), Land Rover Discovery TD6 (61 mg/km) a BMW 118d (69 mg/km).

Z 25 testovaných aut splňujících normu Euro 6c a 6d TEMP už však 52 % mělo hodnoty nižší než 80 mg km. Až na Hondu Civic Diesel splnila všechna vozidla normu 168 mg/km, která je povolená při testu RDE v reálném provozu. Devět vozidel mělo menší emise NOX než 80 mg/km i v dálničním režimu. Celkově nejlépe na tom byl model BMW X1 sDrive18d s pouhými 8 mg/km.

Autoři:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

První jízda: Corsa Gang vyvinul nový opel na francouzském základu

Nový Opel Corsa je prozatím maskovaný

Šestá generace Corsy musela být přešita z platformy GM na nový základ od Peugeotu. Vývoj a ladění však vedl etablovaný...

Francouzi by chtěli Jaguar s Land Roverem, Indové prodej odmítají

Range Rover Velar

Carlos Tavares, šéf koncernu PSA, pod který spadají značky Peugeot, Citroen, DS a Opel/Vauxhall, veřejně prohlásil, že...

Bugatti za sto třicet milionů jsou hlavními hvězdami pražské slavnosti aut

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Šestý ročník automobilové slavnosti Legendy právě otevírá na pražském Výstavišti v Holešovicích. Až do neděle tu bude k...

Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH
Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH

r.v. 2017, naj. 55 247 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz