Test ADAC šokoval: nové diesely jsou extrémně čisté

aktualizováno 
Dieselové motory čelí poklesu prodejů, postupně mizí z řady automobilů. Nekoupíte si ho třeba ve Škodě Fabia, ale ani v žádném novém Porsche. Řada měst především v Německu plánuje nebo už omezila vjezd dieselových aut do center měst. Důvodem jsou především emise dusíku NOx.

Test softwarových úprav motoru 2,0 TDI prováděly evropské autokluby. | foto: ADAC

Nezávislý test renomovaného německého autoklubu ADAC ovšem ukázal, že moderní diesely jsou v tomto ohledu extrémně čisté.

ADAC otestoval 243 dieselových modelů, které plní emisní normy Euro 5, Euro 6, Euro 6b i nejnovější Euro 6d. ADAC má totiž k dispozici výsledky měření už od roku 2012. A výsledky překvapily. 

Ukázalo se totiž, že nejnovější naftové agregáty produkují průměrně o 76 % méně NOX než ty splňující normu Euro 6b a až o 85 % méně než splňující Euro 5. U těch nejlepších byl rozdíl dokonce 95 až 99 %. V souvislosti s aférou Dieselgate byl paradoxně jediným modelem Euro 5, který se dokázala dostat pod 180 mg/km, VW Golf VII 1.6 TDI (135 mg/km). Naopak nejhorším byl Renault Trafic Combi s hodnotou větší než 1500 mg/km.

U 69 měřených vozů splňující normu Euro 6b byly průměrné emise 341 mg/km. Nejhorší byly Subaru Forester 2,0 D s více než 1500 mg /km, Renault Grand Scenic dCi 160 s téměř 900 mg/km a Dacia Sandero Stepway dCi 90 s 889 mg/km. Na opačném konci byly modely VW Multivan T6 (50 mg/km), Land Rover Discovery TD6 (61 mg/km) a BMW 118d (69 mg/km).

Z 25 testovaných aut splňujících normu Euro 6c a 6d TEMP už však 52 % mělo hodnoty nižší než 80 mg km. Až na Hondu Civic Diesel splnila všechna vozidla normu 168 mg/km, která je povolená při testu RDE v reálném provozu. Devět vozidel mělo menší emise NOX než 80 mg/km i v dálničním režimu. Celkově nejlépe na tom byl model BMW X1 sDrive18d s pouhými 8 mg/km.

Autoři:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

Pražský magistrát loví v provozu auta s vykuchanými filtry pevných částic

Test filtrů pevných částic

„Dnes jsme ve spolupráci Magistrátu a Policie ČR poprvé v historii zahájili kontroly aut s vymontovanými filtry pevných...

Další z rubriky

Dívka v montérkách: rozebírá ze zvědavosti motory a těší se na řidičák

Ženy za volantem: Studentka autotroniky Markéta Petřicová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich také občas vyslechne něco peprného. Posměváčci to...

Také Honda utíká z Británie. Výroba Civicu se přesune

Nákladní vůz odváží nově vyrobené Hondy Civic z fabriky v britském Swindonu.

Japonská automobilka Honda Motor na mimořádné tiskové konferenci oznámila, že v roce 2021 plánuje uzavřít svou továrnu...

Pražský magistrát loví v provozu auta s vykuchanými filtry pevných částic

Test filtrů pevných částic

„Dnes jsme ve spolupráci Magistrátu a Policie ČR poprvé v historii zahájili kontroly aut s vymontovanými filtry pevných...

Najdete na iDNES.cz