Elektronické mýtné: objížďka se někdy vyplatí

aktualizováno 
Vyplatí se řidičům kamionů platit nově zavedené mýtné, nebo hledat objížďky? iDNES.cz spočítal tři modelové trasy na našem území. Výsledek je překvapivý. Pokud kamion nespěchá, může za určitých okolností objížďkou ušetřit na jedné jízdě až stovky korun.
Mýto musí platit všechny vozidla těžší 12 tun

Mýto musí platit všechny vozidla těžší 12 tun | foto: Jaroslav OžanaMF DNES

Výši poplatků za elektronické mýto určuje především ujetá vzdálenost. To je také to jediné, co může ovlivnit řidič vozidla, spadajícího nad dvanáctitunovou hranici.

Jízdou po úzké okresce se dá pár korun ušetřit, je však náročnější na soustředění řidiče a většinou i trvá déle. Najde se ale i několik příkladů tras, kde se větší fyzická i psychická námaha za volantem čtyřicetitunového kolosu vyplatí.  

Vybrali jsme tři modelové trasy, které vedou napříč republikou a zkusili počítat. Výpočet je samozřejmě modelový a nezohledňuje aktuální podmínky na silnici, hustotu provozu, profil trasy apod.

Náš imaginární čtyřicetitunový kolos táhne jeden z nejprodávanějších tahačů na českém trhu MAN TGA 18. Dvě nápravy má on sám, další tři pak návěs, dohromady pět náprav. Moderní commonrailový dieselový motor spadá do ekologické normy Euro 3, má tedy levnější sazbu mýtného. Na sto kilometrů jízdy spotřebuje průměrně 30 litrů nafty, která dnes stojí 28 korun.

Zpoplatnění podléhají nejen dálnice, ale také rychlostní silnice, budeme se tedy držet s kamionem co nejdál i silnic označených písmenem R. Přehled zpoplatněných úseků ZDE.

První náklad vezeme z Ostravy do Šumperka. Nabízí se buď severní varianta přes Opavu a Bruntál. Nebo jižní "olomoucká", kde si vyzkoušíme jízdu za mýtné.

1. zpoplatněná varianta: Ostrava-Olomouc-Mohelnice-Šumperk (R 35)

2. nezpoplatněná varianta: Ostrava-Opava-Bruntál-Šumperk 

Varianta ujeté kilometry doba jízdy projeto nafty (l) zaplaceno za naftu (Kč) mýtné (Kč) celkem (Kč)
1. 163,5 2:41 48,9 1369 124,7 1493,7
2. 133,7 2:14 39,9 1117,2 0 1117,2

V prvním případě tedy vítězí jednoznačně varianta, při které mýtné brány mineme. Je kratší a rychlejší.


Druhou zakázku vezeme z Plzně do Jihlavy. Máme na výběr: buď pojedeme přes Prahu po dálnicích, nebo procvičíme ruce na silničkách jižních Čech a zkusíme se promotat přes Tábor.

1. zpoplatněná varianta: Plzeň-Praha-Jihlava (D5/D1)

2. nezpoplatněná varianta:  Plzeň-Písek-Tábor-Pelhřimov-Jihlava  

Varianta ujeté kilometry doba jízdy projeto nafty (l) zaplaceno za naftu (Kč) mýtné (Kč) celkem (Kč)
1. 220 2:54 66 1848 803,7 2651,7
2. 204,7 3:36 61,2 1713,6 0 1713,6

V tomto případě se musíme rozhodnout, jestli nám úspora více než devíti stokorun stojí za půlhodinu jízdy navíc.


Třetí náklad vezeme z Českých Budějovic do Brna. Zpoplatněná varianta znamená najet na nejstarší českou dálnici D1 u Humpolce, bezplatná varianta vede přes Telč a Třebíč.

1. zpoplatněná varianta: České Budějovice-Jindřichův Hradec-Pelhřimov-Humpolec-Brno (I/34+D1)

2. nezpoplatněná varianta:  České Budějovice-Jindřichův Hradec-Telč-Třebíč-Ivančice-Brno 

Varianta ujeté kilometry doba jízdy projeto nafty (l) zaplaceno za naftu (Kč) mýtné (Kč) celkem (Kč)
1. 217,8 3:14 65,1 1822,8 443,6 2266,4
2. 202,7 3:57 60,6 1696,8 0 1696,8

I v tomto případě vychází levněji "výletní" varianta po nezpoplatněných silničkách. Je otázkou, jestli autodopravci v honbě za zakázkami oželí půlhodinu času a budou hledat alternativní trasy místo těch, na kterých musí platit.


Ministerstvo a dopravci: "Čas rozhoduje!"
Karel Hanzelka z tiskového oddělení ministerstva dopravy k tomu říká: "Pro zákazníky a dopravce je důležitá rychlost dopravy. Pokud má kamion sjet na okresku, ztratí několik desítek drahocenných minut, možná i hodin."

"Jsou to extrémní případy," říká Hanzelka k vypočteným příkladům. "Ohlasy od dopravců jsou takové, že mýto je spravedlivé i když to zdražuje služby," doplňuje zástupce ministerstva dopravy.

"Podle ohlasů, které prozatím máme, jsme se nesetkali s objížděním. V Rakousku se podle statistik snaží takto ušetřit přibližně jedno až dvě procenta řidičů, dá se předpokládat, že podobný efekt nastane i u nás," říká Hanzelka.

Generální tajemník sdružení autodopravců ČESMAD Martin Špryňar dodává: "Zkušenosti z Rakouska jsou takové, že řidiči, kteří se takto snažili ušetřit na mýtném, se do dvou až tří měsíců vrátili na zpoplatněnou dálnici. Dá se očekávat, že se tento "jojo" efekt projeví i u nás."

"Mýtné funguje tři dny, je brzo dělat závěry," pokračuje zástupce kamionových dopravců. "Je otázka, jestli i před zavedením mýta řidiči využívali těchto objízdných tras," dodal.

"U prvního případu Ostrava - Šumperk by pravděpodobně trasu 2 řidič použil i bez mýtného (je levnější a kratší i bez mýtného)."

"Jsme s ministerstvem dopravy dohodnutí, že dopad mýtného budeme hodnotit až po pěti až šesti měsících," uzavírá  Špryňar.

Upozornění! Výpočty jsou pouze orientační a předpokládají ideální podmínky. Použili jsme plánovač cest Škody Auto. Kalkulačku mýtného najdete ZDE.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

Na koloběžce vás kolona nezdrží. Dvoukolový seat má i tempomat

Elektrokoloběžka SEAT KickScooter

Tradiční značky už s nabídkou obyčejných aut nevystačí. Moderní doba žádá poskytnout zákazníkům něco navíc, trendem je...

Japonci v autech z půjčovny nejezdí. Spí v nich, pracují i obědvají

Nové taxi pro Japonsko od Toyoty se jmenuje JPN Taxi.

Průzkumy v japonských autopůjčovnách ukázaly, že každý osmý zákazník vozidlo nepoužije k tomu, aby se dopravil z...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Najdete na iDNES.cz