Úterý 27. října 2020, svátek má Šarlota, Zoja, Zoe
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 27. října 2020 Šarlota, Zoja, Zoe

Strach o služební Touaregy. Šéf VW ordinuje podřízeným elektromobily

Ředitel koncernu Volkswagen Herbert Diess chce, aby jeho kolegové šli ve snižování emisí CO2 příkladem. Namísto modelů Touareg a Audi A6 by měli přesednout do elektroaut. Ať si sami okusí, jak velkou změnu v uvažování a používání aut svým zákazníkům naplánovali.

(ilustrační snímek) | foto: Petr Buček, AutemBezpečně.cz

Emisní limity stále přiostřují. U vozů, které používají jako služební auta zaměstnanci Volkswagenu, však emise CO2 stoupají. Právě manažeři VW by nyní měli podle týdeníku Welt am Sonntag přejít k elektromobilitě. Šéf VW Herbert Diess je chce nalákat na výhodné bonusy. Věc však má háček.

Oznámení, které učinil před pár dny Diess na setkání managementu společnosti, nevyvolalo mezi top manažery firmy nadšení. Diess prohlásil, že by chtěl změnil pravidla pro přidělování služebních vozů. Tvrdí, že jeho kolegové jezdí příliš rychlými služebními vozy s velkou spotřebou a vysokými emisemi.

Volkswagen eGolf
Místo mapy si zde můžete zobrazit i různé informace - od spotřeby po název...

Maximum zaměstnanců by nyní mělo podle Diessova plánu přejít na ekologičtější elektromobily. Podle šéfa společnosti není možné, aby firma pobízela zákazníky ke koupi úspornějších a čistších elektromobilů a její zaměstnanci následně nasedli do silných dieselů.

Stejně jako ostatní automobilky pracuje i společnost Volkswagen tvrdě na tom, aby dokázala vyhovět emisním limitům CO2, které stanovila EU. Od roku 2020 smějí modely každého výrobce produkovat v průměru maximálně 95 gramů CO2 na kilometr. Značka VW se v prvním pololetí letošního roku dostala na 118 gramů CO2.

Což je o celý gram méně než za první pololetí loňského roku. Ovšem pozor: emise oxidu uhličitého u služebních vozů zaměstnanců wolfsburgské továrny vzrostly. V roce 2017 vypustily do ovzduší průměrně 130 gramů CO2 na kilometr.

To pro image firmy není dobrá vizitka. Manažeři by podle Diesse měli jít příkladem. V současnosti se podíl elektromobilů a hybridních modelů ve firemním vozovém parku Volkswagenu pohybuje v řádu promile. Ovšem už v příštím roce by měl mít každý desátý z celkového počtu dvaceti tisíc služebních vozů značky VW v Německu elektrický pohon. A o rok později by měl počet být ještě znatelně vyšší.

Fotogalerie

Už dnes hledí na průměr emisí své služební flotily mnoho mezinárodních firem. Není neobvyklé, že i vysoce postavení manažeři mají luxusní modely prémiových značek, ovšem se základní motorizací. Zbytek limitu na nákup pak využijí pro pořízení příplatkové výbavy. „Více je to rozšířené ve světě. V Česku se tento trend zatím moc nešíří, protože z toho firmy nemají žádný hmatatelný užitek. Týká se to třeba poboček amerických firem, které tato pravidla stanovují plošně pro celou Evropu,“ vysvětluje Martin Šidlák, vydavatel specializovaného magazínu Flotila.

Strach z hněvu v koncernu

Momentálně se v německém koncernu pracuje na odpovídajících změnách v předpisech pro přidělování služebních vozů. Přepracované nařízení by mělo vstoupit v platnost v polovině nebo nejpozději koncem roku 2019. Mluvčí Volkswagenu se k chystaným změnám odmítl na dotaz Welt am Sonntag vyjádřit.

V Diessově okolí se opatrně hovoří o „nápadech a plánech“. Šéfovi VW je jasné, že mezi zaměstnanci nejspíš vyvolá značnou nevoli, když jim zatrhne používání rychlých pohodlných vozů. V automobilce totiž pochopitelně pracuje mnoho milovníků silných motorů. A přepřažení na elektřinu bude pro mnoho z nich velký zásah do života a návyků jak používají auto. S elektromobily kvůli jejich omezenému dojezdu, nedostatečné nabíjecí infrastruktuře a dlouhé době nabíjení musí motorista přeci jen velmi dobře plánovat program jízd. 

Audi Sportback e-tron

Diess je ovšem pod tlakem i z druhé strany. Limit CO2 stanovený pro rok 2020 může Volkswagen splnit pouze za předpokladu, že se velký počet zákazníků rozhodne pro elektromobil. Ovšem proč by to měli dělat, když jimi nejezdí ani sami zaměstnanci VW? Plány týkající se služebních elektromobilů mají tedy zároveň posloužit i jako reklama na elektromobily a hybridy.

Stávající směrnice týkající se služebních vozů je formulována tak, aby zaměstnance motivovala k užívání pokud možno co největších a nejsilnějších firemních aut. Nižšímu managementu přísluší jeden služební vůz na člověka, u středního jsou to vozy dva. Zaměstnanci přitom platí procento brutto ceníkové ceny.

Další náklady související s provozem vozu odpadají, uživatelé služebních vozů neplatí za pohonné hmoty ani za servis. Tankovat mohou u firemních čerpacích stanic nebo na čerpací kartu VW. Kdo tedy chce z tohoto nařízení profitovat pokud možno co nejvíce, objedná si co největší auto. A to činí velké procento manažerů.

Sami zaměstnanci VW považují stávající systém za „zastaralý“, zcela nekorespondující s jakýmikoli pravidly na ochranu životního prostředí. To chce Diess změnit – ovšem aniž by hned zaměstnancům stanovil přísné kvóty na užívání elektromobilů. Plány, že by zaměstnanci přešli během půl roku od dieselů a benzinových motorů na bateriový pohon, byly zamítnuty. Nyní by měl vzniknout motivační systém bonusů a malusů.

Volkswagen I.D. Buzz
Volkswagen I.D. Buzz
Volkswagen I.D. Buzz

Volkswagen I.D. Buzz

Zatím chybí zajímavé elektromobily

Kdo bude jezdit elektromobilem, může od podniku získat prémii. Ti, kteří se nevzdají modelu se silným spalovacím motorem, budou muset platit. Tak zní jedna myšlenka. Podle jiné se uživatelům elektromobilů uhradí náklady za zřízení nabíjecího zařízení v místě jejich bydliště, případně jim budou zajištěny výhody jinou formou. Definitivní rozhodnutí, jak bude nové nařízení znít, zatím nepadlo.

Největším problémem Diessových plánů je skutečnost, že VW zatím nemá v nabídce skutečně zajímavé elektromobily. Kdo momentálně jezdí Touaregem, těžko s nadšením přesedne do Passatu GTE s hybridním pohonem nebo elektrického Golfu. Dalším zádrhelem je fakt, že dodací lhůta pro elektromobil VW je momentálně začátek roku 2019.

Porsche Panamera 4 E-Hybrid
Porsche Panamera 4 E-Hybrid
Porsche Panamera 4 E-Hybrid

Koncern sice připravuje v elektroodvětví ofenzivu – do roku 2025 se má na trhu objevit více než 80 nových modelů a variant s bateriovým pohonem (mezi nimi 50 čistě elektromobilů a 30 plug-in hybridů), ovšem první model nové generace elektromobilů VW ID Neo přijde na trh až v roce 2020. Tedy v době, kdy už budou v platnosti nové limity EU. Diess tak ještě bude muset zapřemýšlet, čím své manažery přiměje k přechodu k elektřině.

Koncern Volkswagen vlastní 12 značek. Patří mezi ně osobní automobily Volkswagen, Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche, značky nákladních aut MAN a Scania a rovněž užitkové vozy Volkswagen a motocykly Ducati.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

ANALÝZA: Enyaq už se dá objednat za 1,2 milionu. V Česku to trhák nebude

Škoda Enyaq

VIDEO Škoda v Česku zahájila předprodej svého nového modelu Enyaq iV, který představila 1. září. Prozatím...

Prodej dieselů je po třech dekádách poprvé pod 30 procenty, roste elektro

Srovnávací test Škody Superb s různými druhy pohonů

Podíl prodávaných nových aut s naftovým motorem v Evropě letos v druhém čtvrtletí poprvé za...

Do stavebnic z Číny dali vlastní součástky, malá auta nabíjejí ze slunce

Klatovský podnikatel Miroslav Blohmann s osobním elektromobilem elBlesk

Miroslav Blohmann mladší vystudoval elektrotechniku a elektromobilitu vidí jako budoucnost...

Elektrohyundaie s novou značkou: Ioniq dovede parádní koncepty do výroby

Hyundai založila novou značku elektromobilů Ioniq

VIDEO První ioniq ukázal Hyundai v roce 2016, futuristicky tvarovaný liftback se představil se třemi...

Auta jsou jako porno, dští ekologové a chtějí zakázat jejich propagaci

Uniklá reklama na Ford s bývalým italským premiérem Berlusconim a třemi spoře

V době, kdy i největší optimisté ztrácejí naději, že se autoprůmysl a na něm závislá evropská...

Elektromobil z liberecké univerzity dokáže zaparkovat téměř všude

Funkční vzorek elektromobilu Fido, který před koronakrizí vzbudil na výstavách...

Technická univerzita v Liberci se podílí na vývoji malého městského elektromobilu Fido určeného pro...

  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Nová Škoda Fabia dorazí příští rok. Nechali jsme si ji namalovat

„Už se těším, až v příštím roce uvedeme na trh nový model Fabia. Bude to skvělé auto, má očekávání jsou tedy velká,“...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

ANALÝZA: Proč Čína v boji s covidem uspěla a Západ se zmítá v chaosu

Premium Zatímco Západ se potýká s druhou vlnou koronaviru, východoasijské země dokázaly virus porazit. Proč tomu tak je? Nejde...

Jsme rozvedení. Ještě nevím, zda se vrátím k dívčímu jménu, říká Koukalová

Premium Nepochopení, odsouzení. Konec vrcholové sportovní kariéry. Hledání práce. A ještě rozvod. Gabriela Koukalová (30) má za...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

  • Další z rubriky

Němci musí čekat na nový elektromobil až rok, Češi několik měsíců

Podíl prodaných elektrických a plug-in hybridních vozidel na trhu s novými vozy stále roste. Exkluzivní průzkum...

Slovenská továrna Volkswagenu zahájila výrobu Škody Karoq

Německá automobilka Volkswagen ve svém závodě na Slovensku zahájila v pátek výrobu sportovně-užitkového vozu (SUV)...

VIDEO: Řídili jsme světový unikát BMW 1M3, auto poskládané z několika vozů

Jako o světovém unikátu hovoří Martin Příhoda o autě, které dal dohromady. Použil to nejlepší z BMW M3 a 1M, k tomu...

Trable stěžejního jaguaru ukazují stav značky, novému šéfovi není co závidět

Sedan Jaguar XF byl v první generaci symbolickým startem nové éry, když pomohl značce najít nový směr pod novým...

Knížkový adventní kalendář: vyměňte letos čokoládu za kouzelné vánoční příběhy
Knížkový adventní kalendář: vyměňte letos čokoládu za kouzelné vánoční příběhy

Chvíle strávené nad knížkou jsou pro děti velmi důležité. Pořiďte dětem adventní kalendář plný kouzelných vánočních příběhů. Zkraťte si čekání na...

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...