Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Automobilky se probírají ze snu o elektřině. Ropa je stále nejjistější

Světové automobilky se pomalu probírají ze snů o elektrickém pohonu a zkoumají jiné alternativy, jako jsou vodíkové články, nebo další úspory paliva. Začíná jim být jasné, že se samotnými elektromobily, které nemají šanci získat dostatek zákazníků, budoucí tvrdé emisní limity Evropské unie nesplní.

V porovnání s minulými roky elektrických aut na ženevském autosalonu ubylo. | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Automobilky působící na evropském trhu vesměs směřují ke splnění postupného cíle snížit do roku 2015 emise oxidu uhličitého u nových vozů v průměru na 130 gramů na kilometr. Pokud však mají dosáhnout cíle 95 gramů do roku 2020 a pravděpodobně ještě tvrdších norem poté, bude to vyžadovat razantní kroky a rozsáhlé investice do vývoje.

Technologie elektromobilů, jejímž problémem je malá kapacita baterie v poměru k hmotnosti, je podle řady hlasů do budoucna beznadějná. Nadšení z elektromobilů automobilky opouští, všímá si agentura Reuters v rámci zpravodajství z ženevského autosalonu.

Tesla X je nový model automobilky specializované na elektromobily. Netradiční SUV už se mělo vyrábět, ale výroba je odložena. Prodeje Tesly zrovna rekordy netrhají. Samotný model X ovšem vypadá lákavě a odveze až sedm lidí. Výrobce slibuje dojezd na jedno nabití až 430 kilometrů, což by mezi elektromobily byl zázrak.

"Bateriová technologie nebyla schopna vyřešit století starý problém příliš vysoké hmotnosti a omezené schopnosti dojezdu," shrnul problém elektromobilů expert na automobilové technologie Arthur Wheaton z Cornellovy univerzity v USA. "Z tradiční technologie už nejsme schopni dostat to, co potřebujeme. Čekáme tak rozchod s minulostí," řekl šéf inovací ve francouzském Peugeotu Jean-Marc Finot.

Automobilové skupiny jako Renault-Nissan investovaly do vývoje elektrických vozů miliardy dolarů s rozpačitými výsledky. Optimismus ohledně budoucnosti této technologie tak "značně ochladl", konstatovala lednová zpráva konzultační společnosti KPMG.

Změna plánu

Světová automobilová jednička Toyota, která uvedla na trh v roce 1997 kultovní hybridní vůz Prius, ustoupila loni v září od záměru masového prodeje elektromobilu eQ, protože předtím "špatně přečetla poptávku". Německý Opel z americké skupiny GM uložil k ledu plány elektrické verze miniauta Adam kvůli vysokým nákladům. Luxusní značka Audi z německé skupiny Volkswagen odložila na neurčito plán elektrického kupé R8 a Nissan prudce srazil cenu svého elektromobilu Leaf, jehož prodej daleko zaostává za očekáváním.

BMW vozí elektromobily na autosalony už docela dlouho, do výroby se ale s nimi

"Poptávka po elektrických autech není taková, jakou jsme si představovali," řekl šéf vývoje Nissanu François Bancon. "Nacházíme se ve velmi nejisté fázi a každý na tom něco ztratil," dodal.

Pro automobilky orientované na padající evropský trh jsou vysoké investiční náklady velkým problémem. Některé z nich spojily síly k vývoji úsporných technologií a velká část inovací se zaměřuje na určitý stupeň "hybridizace" mezi spalovacím motorem a elektřinou. Jiné vylepšují tradiční motory, snižují počty válců a přidávají turbokompresory, aby při nižší spotřebě zachovaly výkon.

Automobilka Volkswagen například v Ženevě představila hybridní vůz XL1 s kombinovanou spotřebou necelého litru nafty na 100 kilometrů. Volkswagen jich sice letos plánuje vyrobit jen 250, může však "nejúspornějšího sériově vyráběného vozu" použít k tomu, aby od Evropské komise dostal "superkredity". Díky nim bude moci dál vyrábět mnohem žíznivější auta luxusních značek bez výraznějšího omezování jejich spotřeby a výkonu.

Volkswagen XL1

Jako dlouhodobější záchrana pro automobilky se rýsují zejména vodíkové články na výrobu elektřiny. Ty by měly mít proti nepraktickým elektromobilům s bateriemi zásadní výhodu v mnohem delší dojezdové vzdálenosti na jedno doplnění. Jejich doplňování je přitom daleko rychlejší než mnohahodinové prostoje u elektrických vozů.

Společné plány na stavbu běžně dostupného vozu na vodíkový pohon oznámily německý Daimler, americký Ford a japonský Nissan, začít s vývojem chtějí do pěti let. Téhož chtějí do roku 2020 dosáhnout Toyota spolu s BMW.

Obnovený Nissan Leaf se začne vyrábět za pár dní v britském Sunderlandu. Je to jeden z mála elektromobilů, který se aspoň trochu prodává. Jeden si koupil i nadšenec z Česka.

Podle expertů je však zatím nejreálnější a nejlevnější cestou ke splnění evropských limitů vymačkat co nejvíc ze spalovacích motorů, protože pro většinu automobilek jsou náklady na vývoj průlomové technologie příliš vysoké. "Nečekám, že by v příštích pěti až deseti letech vstoupilo do hry něco nového," řekl Klaus Stricker z konzultantské firmy Bain & Company.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Evropský trh s elektrovozy je v problémech, tvrdí Stellantis. Brzdí výrobu

Britská pobočka Fiatu postavil na základě kabrioletu 500e nejmenší gelaterii na...

Globální automobilová skupina Stellantis se kvůli přetrvávající slabé poptávce rozhodla o dalších...

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda Elroq

VIDEO Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil....

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

V roce 2023 představil výkonný ředitel Fordu Jim Farley na autosalonu v...

VIDEO Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl...

Evropské automobilky čelí krizi, v ohrožení je mnoho pracovních míst

Výroba elektrických Audi Q8 e-tron v Bruselu

Evropské automobilky jsou v krizi, skoro třetina hlavních závodů na výrobu osobních automobilů pěti...

Auto po povodni zaplatí jen některé pojistky. Hlavně neuklízejte a neopravujte

Na snímku opadající voda v Jeseníku. (16. září 2024)

VIDEO Velká voda napáchala za poslední dny obrovské škody. To bohužel odnese i řada automobilů. Auto...

Tajemné magma spásou zelené politiky? Mohlo by ukrývat vzácné kovy

Vulkán El Laco v Chile

Neobvyklý typ magmatu, který vědci objevili uvnitř některých vyhaslých vulkánů po celém světě, může...

Město je jim malé, moderní elektromobily zvládnou i stovky kilometrů

Öresundský most je dlouhý asi 8 km a je koncipován jako dvoupatrový. V horní...

Definice elektromobilu se za poslední roky radikálně změnila. Už se nejedná o malá auta na...

  • Nejčtenější

Levné elektromobily jsou tady, v bazaru. Tesla z druhé ruky pod drobnohledem

Premium

Provokativní otázka – nastává už v Česku doba elektrická? Ačkoli to na první pohled zní přehnaně, možná pomalu ano. Svědčí o tom třeba fakt, že státní dotace na nákup elektroauta, vyčleněné pro...

4. listopadu 2024

V těchto ekoautech budeme jezdit. Asi je neznáte, ale míří na český trh

Na veletrhu e-Salon, který probíhá do neděle na výstavišti PVA v Letňanech, byla českému publiku poprvé představena celá řada elektromobilů, které postupně přicházejí na český trh. Prohlédněte si ty...

8. listopadu 2024

Nová škodovka vyjde na 220 000 Kč. Kylaq pro Indii odolá i monzunovým dešťům

Škoda Auto v Indii představila svůj nový model Kylaq. Kompaktní SUV je třetím modelem vyvinutým speciálně pro perspektivní indický trh. Novinka byla navržena přímo v Indii tak, aby odolala...

7. listopadu 2024,  aktualizováno 

Osmikolový palác z Jičína míří na Dakar. Mastodont má záchod na naftový pohon

Do boje o titul největšího a nejtěžšího obytného vozu letošního ročníku veletrhu Caravaning Brno 2024 zcela jistě zasáhne osmikolovým expediční speciál na podvozku Mercedes-Benz Arocs 8×8, jehož...

7. listopadu 2024

V Brně je k vidění bydlení na kolech od 20 tisíc do 20 milionů

Tři haly a venkovní parkoviště na výstavě Caravaning Brno, která probíhá až do neděle, zaplnily stovky obytných aut, vestaveb, přívěsů a chytrých řešení pro cestování s vlastním bydlením. Vystavené...

9. listopadu 2024

Rolls taťky Šmouly předvedl Praze nového ducha, v kabině má 18 km nití

Faceliftovaný Rolls-Royce Ghost vyvedený v zářivé šmoulí modři a jeho dva sourozenci se představili v Praze. Smečka v ceně desítek milionů ale silnice hlavního města neokusila, ručně stavěné...

10. listopadu 2024

KOMENTÁŘ: Hluboká krize autoprůmyslu v Evropě se přihnala za jediný rok

Premium

„Základní silou pro reakci na výzvy trhu a společnosti zůstává schopnost inovovat,“ řekl Gian Luca Pellegrini, šéfredaktor Quattroruote na úvod konference o vývoji autoprůmyslu. Jeho projev moc...

10. listopadu 2024

Poláci našli první auto vyrobené po válce, warszawu zašantročenou ve Finsku

V Polsku je nově k vidění vůbec první automobil vyrobený v zemi po druhé světové válce. Do soukromého muzea ve městě Otrembusy nedaleko Varšavy se historický vůz Warszawa M-20 se sériovým číslem...

9. listopadu 2024

V Brně je k vidění bydlení na kolech od 20 tisíc do 20 milionů

Tři haly a venkovní parkoviště na výstavě Caravaning Brno, která probíhá až do neděle, zaplnily stovky obytných aut, vestaveb, přívěsů a chytrých řešení pro cestování s vlastním bydlením. Vystavené...

9. listopadu 2024

Nenávidím vás všechny! Hollywood je v šoku z Trumpova vítězství

Šok, zlost, zklamání a smutek. Tak se dá shrnout reakce Hollywoodu a amerických tvůrců na vítězství Donalda Trumpa v...

Nejvzdálenější lidský objekt ve vesmíru zavolal linkou nepoužitou od roku 1981

Sonda Voyager letí vesmírným prostorem už 47 let a již mnohonásobně překonala původní plány. Je tak nasnadě, že se...

Petra Bučková se svlékla v seriálu Sex O’Clock. Prsa už někdy viděl každý, říká

Petra Bučková a její herecký kolega Václav Vašák se společně odvázali ve vášnivé scéně prvního dílu druhé řady seriálu...

Emily Atacková hraje nahá tenis. Cítím se víc sexy, než kdy dřív, říká

Emily Atacková (34) si získala mnoho nových sledujících na sociálních sítích poté, co v jedné ze scén nového seriálu...

Korn vyměnil Vondráčkovou za mladší. Najal si Kateřinu Marii Fialovou

Ať už na ní člověk narazí v jakémkoliv projektu, nemůže ji přehlédnout. Sáhnul po ní i Jiří Korn, když hledal náhradu...