Pondělí 27. března 2023, svátek má Dita
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 27. března 2023 Dita

Automobilky se probírají ze snu o elektřině. Ropa je stále nejjistější

Světové automobilky se pomalu probírají ze snů o elektrickém pohonu a zkoumají jiné alternativy, jako jsou vodíkové články, nebo další úspory paliva. Začíná jim být jasné, že se samotnými elektromobily, které nemají šanci získat dostatek zákazníků, budoucí tvrdé emisní limity Evropské unie nesplní.

V porovnání s minulými roky elektrických aut na ženevském autosalonu ubylo. | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Automobilky působící na evropském trhu vesměs směřují ke splnění postupného cíle snížit do roku 2015 emise oxidu uhličitého u nových vozů v průměru na 130 gramů na kilometr. Pokud však mají dosáhnout cíle 95 gramů do roku 2020 a pravděpodobně ještě tvrdších norem poté, bude to vyžadovat razantní kroky a rozsáhlé investice do vývoje.

Technologie elektromobilů, jejímž problémem je malá kapacita baterie v poměru k hmotnosti, je podle řady hlasů do budoucna beznadějná. Nadšení z elektromobilů automobilky opouští, všímá si agentura Reuters v rámci zpravodajství z ženevského autosalonu.

Tesla X je nový model automobilky specializované na elektromobily. Netradiční SUV už se mělo vyrábět, ale výroba je odložena. Prodeje Tesly zrovna rekordy netrhají. Samotný model X ovšem vypadá lákavě a odveze až sedm lidí. Výrobce slibuje dojezd na jedno nabití až 430 kilometrů, což by mezi elektromobily byl zázrak.

"Bateriová technologie nebyla schopna vyřešit století starý problém příliš vysoké hmotnosti a omezené schopnosti dojezdu," shrnul problém elektromobilů expert na automobilové technologie Arthur Wheaton z Cornellovy univerzity v USA. "Z tradiční technologie už nejsme schopni dostat to, co potřebujeme. Čekáme tak rozchod s minulostí," řekl šéf inovací ve francouzském Peugeotu Jean-Marc Finot.

Automobilové skupiny jako Renault-Nissan investovaly do vývoje elektrických vozů miliardy dolarů s rozpačitými výsledky. Optimismus ohledně budoucnosti této technologie tak "značně ochladl", konstatovala lednová zpráva konzultační společnosti KPMG.

Změna plánu

Světová automobilová jednička Toyota, která uvedla na trh v roce 1997 kultovní hybridní vůz Prius, ustoupila loni v září od záměru masového prodeje elektromobilu eQ, protože předtím "špatně přečetla poptávku". Německý Opel z americké skupiny GM uložil k ledu plány elektrické verze miniauta Adam kvůli vysokým nákladům. Luxusní značka Audi z německé skupiny Volkswagen odložila na neurčito plán elektrického kupé R8 a Nissan prudce srazil cenu svého elektromobilu Leaf, jehož prodej daleko zaostává za očekáváním.

BMW vozí elektromobily na autosalony už docela dlouho, do výroby se ale s nimi

"Poptávka po elektrických autech není taková, jakou jsme si představovali," řekl šéf vývoje Nissanu François Bancon. "Nacházíme se ve velmi nejisté fázi a každý na tom něco ztratil," dodal.

Pro automobilky orientované na padající evropský trh jsou vysoké investiční náklady velkým problémem. Některé z nich spojily síly k vývoji úsporných technologií a velká část inovací se zaměřuje na určitý stupeň "hybridizace" mezi spalovacím motorem a elektřinou. Jiné vylepšují tradiční motory, snižují počty válců a přidávají turbokompresory, aby při nižší spotřebě zachovaly výkon.

Automobilka Volkswagen například v Ženevě představila hybridní vůz XL1 s kombinovanou spotřebou necelého litru nafty na 100 kilometrů. Volkswagen jich sice letos plánuje vyrobit jen 250, může však "nejúspornějšího sériově vyráběného vozu" použít k tomu, aby od Evropské komise dostal "superkredity". Díky nim bude moci dál vyrábět mnohem žíznivější auta luxusních značek bez výraznějšího omezování jejich spotřeby a výkonu.

Volkswagen XL1

Jako dlouhodobější záchrana pro automobilky se rýsují zejména vodíkové články na výrobu elektřiny. Ty by měly mít proti nepraktickým elektromobilům s bateriemi zásadní výhodu v mnohem delší dojezdové vzdálenosti na jedno doplnění. Jejich doplňování je přitom daleko rychlejší než mnohahodinové prostoje u elektrických vozů.

Společné plány na stavbu běžně dostupného vozu na vodíkový pohon oznámily německý Daimler, americký Ford a japonský Nissan, začít s vývojem chtějí do pěti let. Téhož chtějí do roku 2020 dosáhnout Toyota spolu s BMW.

Obnovený Nissan Leaf se začne vyrábět za pár dní v britském Sunderlandu. Je to jeden z mála elektromobilů, který se aspoň trochu prodává. Jeden si koupil i nadšenec z Česka.

Podle expertů je však zatím nejreálnější a nejlevnější cestou ke splnění evropských limitů vymačkat co nejvíc ze spalovacích motorů, protože pro většinu automobilek jsou náklady na vývoj průlomové technologie příliš vysoké. "Nečekám, že by v příštích pěti až deseti letech vstoupilo do hry něco nového," řekl Klaus Stricker z konzultantské firmy Bain & Company.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Plány Tesly: náklady srazit a ovládnout svět, místo levného vozu Cybertruck

Tesla Cybertruck se dostane k zákazníkům až v příštím roce.

Americký výrobce elektromobilů Tesla plánuje u budoucí generace svých vozů snížit náklady na montáž...

Musk vystoupí před investory. Čeká se, že prozradí něco o nové, levné tesle

Skici možné podoby nové Tesly 2

Generální ředitel společnosti Tesla naplánoval na 1. března tradiční show pro investory, kteří do...

Černá sobota se nekonala. Elektromobilisté jsou na čekání zvyklí

Nabíjení Fordu Mustang v Norsku, fronta na nabíječku

Až deset tisíc Nizozemců v elektromobilech o minulém víkendu hromadně vyrazilo do Alp. Varování...

Europarlament definitivně schválil povinné nulové emise aut od roku 2035

Toyota bZ4X

Evropský parlament definitivně schválil dohodu s členskými státy Evropské unie o nové normě o...

Černá sobota pro elektromobily. Německo čeká nával Nizozemců u nabíječek

Ilustrační snímek

Malou ochutnávkou elektromobilní budoucnosti, která se na nás řítí rychlostí mrazem vybíjené...

Čínské trojské koně v Evropě se derou do popředí prodejních tabulek

Stylové čínské SUV Sportequipe 7

Největší úspěch mají v Evropě momentálně auta čínské provenience, která se prosadila tak trochu...

Tesla svolává v USA ke kontrole na 360 tisíc elektromobilů, změní jim software

Tesla

Americký výrobce elektromobilů Tesla svolává ve Spojených státech přes 360 000 vozů, protože...

  • Nejčtenější

Autofotka týdne: Stát prodává lamborghini. Zabavený supersport nabízí lacino

Ministerstvo vnitra prodává zánovní supersport. Nasupené Lamborghini Huracán s výkonem 610 koní a maximálkou 325 km/h...

Nová dieselgate na obzoru. Tři čtvrtiny dieselů švindlují, tvrdí studie

Premium Dieselgate navždy změnila běh dějin automobilismu, právě aféra dieselů koncernu Volkswagen odstartovala překotný...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Převratné baterie změní svět elektroaut, jen je nikdo nevyrobil

Baterie elektromobilů nejsou dokonalé, vědí a přiznávají to všichni. Z výčtu nedostatků je třeba zmínit potenciální...

Ekoaktivisté školí z ekonomie: za drahé elektrovozy prý můžou leasingovky

Bruselská ekologická organizace Transport & Environment (T&E) obvinila leasingové společnosti, že jsou to ony, kdo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Spalovací motory v roce 2035 neskončí, ale budou muset tankovat e-paliva

Německo a Evropská komise urovnaly spor o konec vozů se spalovacími motory. Německý ministr Volker Wissing uvedl, že po...

Finsko není mistr světa ve vzdělání. Naopak. Mýtus, který trval 20 let, padá

Premium Ještě nedávno se do Finska jezdilo jako na safari, aby jiné země okoukaly tajemství tamního školství, nejlepšího na...

Revma vzniká v plicích. Nyní došlo ke zlomu v léčbě, říká profesor Vencovský

Premium Bolest, ztuhlost, otoky a deformace kloubů, především na rukou. Tak si většina lidí představuje revmatoidní artritidu,...

V Česku neměl šanci, v cizině metastázy zmizely. Léčbu hradí pojišťovna

Premium Na rakovinu prostaty umírá v Česku asi 1 500 mužů ročně. Když vyčerpají všechny metody léčby, nezbývá jim než čekat na...

OBRAZEM: Záhadné opuštěné hospodářství plné aut objevili náhodou v Británii

Dvojice britských youtuberů, Matt Nadin a Andy Thompson, narazila v anglickém městě Suffolk na zapomenuté vrakoviště,...

Autogalerie týdne: Polská ikona dřela do roztrhání těla. Takový byl Žuk

Svého času se Polská lidová republika stala velmocí východního bloku v oboru produkce lehkých užitkových automobilů....

Spalovací motory v roce 2035 neskončí, ale budou muset tankovat e-paliva

Německo a Evropská komise urovnaly spor o konec vozů se spalovacími motory. Německý ministr Volker Wissing uvedl, že po...

Slovensko přitvrdí proti opilým řidičům. Za dvě promile pět let vězení

Slovensko připravuje přísnější tresty pro silně opilé řidiče. Podle předlohy, kterou posoudí parlament, by nově za...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nervozita roste. Padající Deutsche Bank stáhla dolů korunu i pražskou burzu

Od záchrany problémové švýcarské banky Credit Suisse ještě neuplynul ani týden a investoři opouštějí další potenciální...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Herečka Jenovéfa Boková porodila, z Witowské je nevlastní babička

Jenovéfa Boková a její partner Adam Kolář v pátek odpoledne potvrdili, že herečka a hudebnice už porodila a šťastní...

Tom Cruise se dcerou Suri pyšnil. Už ho neviděla deset let, míří na vysokou

Tom Cruise se od roku 2006 do roku 2013 rád ukazoval na veřejnosti s dcerou Suri v náručí. Před deseti lety však ze...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...