Tichá hrozba. Elektromobily budou muset povinně vydávat hluk

aktualizováno 
Jsou zelené, čisté a tiché. Tak vypadá ideální představa o elektromobilech. Že jsou ekologické, jen pokud se domníváme, že elektřina vzniká v zásuvce, o tom se už delší dobu diskutuje. Teď se ukazuje, že i tichý provoz je spíš hrozbou než výhodou – chodci je můžou přeslechnout a vstoupit jim do cesty.

Tesla. Ilustrační snímek | foto: Tesla

Tichý provoz elektromobilu se zpočátku zdál skvělou věcí. Představou ekologů bylo, že elektromobily nejen sníží znečištění ovzduší ve městech, ale uleví lidem i v oblasti hlučnosti automobilové dopravy. Potvrdila se ale stará pravda, že každé pro má také svoje proti. Automobilky teď hledají cesty, jak vrátit elektrickým autům „hluk“. Nařizuje jim to totiž i evropská legislativa. 

Končí vám povinné ručení. Porovnejte si nabídky a ušetřete.

Americký časopis Wired například nedávno spočítal, že elektrické vozy mají o 37 procent vyšší pravděpodobnost, že se stanou účastníky srážky s chodci než vozidla se spalovacím motorem.

Britský Guardian zase citoval Kevina Clintona z Královské společnosti pro prevenci nehod (Royal Society for the Prevention of Accidents): „Největší rizika spojená s elektrickými vozidly jsou při jízdě v nízké rychlosti, například ve městě, protože hluk z pneumatik a aerodynamický šum jsou při těchto rychlostech minimální.“

Nejvíc jsou v této souvislosti ohroženi nevidomí. Guardian citoval studii informující o tom, že s elektromobily má problém 93 procent nevidomých.

Umělý hluk o čtyřech tónech

V USA vstupuje letos v platnost vládní nařízení, že nové elektromobily budou muset povinně vydávat umělý zvuk v rozmezí 47-60 dB v kombinaci maximálně čtyř tónů s frekvencí mezi 315-3500 Hz.

Podobné nařízení schválila i Evropská unie. V dubnu 2014 přijala nařízení č. 540/2014, které předepisuje výrobcům vybavit svá elektrická a hybridní vozidla tzv. systémem AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System). Od 1. července 2019 ho musí mít všechny nové typy vozidel, tedy modely nově uváděné na trh. Od 1. července 2021 pak bude tato povinnosti platit pro úplně všechna nová vozidla.

Výrobci s tím proto musejí počítat už nyní. „Již od roku 2013 je pro vozy BMW poháněné pomocí eDrive nabídnut jedinečný nezaměnitelný zvuk,“ říká pro iDNES.cz mluvčí českého BMW David Haidinger.

„Tato bezpečnostní funkce je v některých zemích již delší dobu doposud dostupná buď v rámci standardní výbavy, a nebo jako volitelný doplněk (například v České republice nebo Německu). Od té doby ho skupina BMW stále rozvíjí. Nové elektrifikované modely BMW, které budou od července 2019 uváděny na trzích ECE, budou standardně vybaveny novým akustickým zvukem pro ochranu chodců. Totéž platí pro elektrifikované vozy MINI, které budou mít svůj vlastní zvukový design, odrážející hodnoty značky MINI. V případě zvuku BMW Sound vyvinutého speciálně pro MINI ještě není jeho finální podoba definitivně stanovena, nicméně zvuk splní zákonné požadavky,“ dodává.

Podobné je to i u značky Kia. „Všechny modely značky Kia s alternativním pohonem typu hybrid, plug-in hybrid a čistě elektrický pohon mají výstražný systém (tón) pro upozornění chodců či cyklistů instalován a homologován již z výroby,“ vysvětluje Kateřina Vaňková z českého zastoupení.

Systém výstražného tónu byl zaveden s uvedením vůbec prvního elektromobilu značky Kia, Soul EV (prodej v České republice byl zahájen v září 2014). „Následně byl tento systém převzat i ostatními elektrifikovanými modely Niro HEV, Niro PHEV, Optima PHEV, které následovaly. Značka Kia tento svůj výstražný tón nazývá Virtual Engine Sound System (VESS). Se zvyšující se rychlostí vozu se zvyšuje i frekvence zvuku, avšak maximálně do rychlosti dvacet kilometrů v hodině. Poté je výstražný tón automaticky deaktivován. Implementovaný varovný tón ve vozidlech Kia je možné mechanicky stiskem tlačítka vypnout či opětovně zapnout, ale nelze nikterak měnit zvuk samotný, protože ten je součástí homologace vozidla,“ vysvětluje Vaňková.

Hlas kapely nebo hybridního závodního speciálu

Například Volkswagen vybírá podle Automotive News Europe zvlášť zvuky pro různé modely podle jejich zaměření. Třeba SUV budou mít hlubší hlas, který lépe pasuje k jejich mohutnosti. Volkswagen už má prý odladěný zvuk pro nový model I.D., auta velikosti modelu Golf, které odstartuje ofenzivu elektromobility.

Renault Zoe, nejdůležitější elektromobil francouzské značky, mění hlas podle zvoleného jízdního režimu. Ladiči hlasu si prý brali inspiraci ze sci-fi filmů a k tomu spolupracovali s hudebním skladatelem Andreem Cerou.

Intenzivně se laděním hlasu elektromobilů zabývají i ostatní značky. Od Citroënu přes Porsche, jež má znít jako hybridní speciál pro vytrvalostní závod v Le Mans, po Mercedes, který chce dát svým luxusním modelům hlas, který nebude rušit posádku, až po sportovní divizi značky, oddělení AMG, které si k ozvučnění elektroaut přizvalo na pomoc slavnou kapelu Linkin Park.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

VIDEO Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě...

Autohádanka: poznejte automobilovou perlu

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

VIDEO Automobilová slavnost Legendy o tomto víkendu zaplnila holešovické Výstaviště. V pavilonu těch...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Autofotka týdne: VW startuje svou elektrickou éru, zájem je obrovský

Volkswagen ID.3

Čtyřiasedmdesáté výročí konce války, té, ze které vzešel Brouk, oslavil Volkswagen startem nové...

Elektrická škodovka na obzoru, svezli jsme se jejím dvojčetem

Seat e-Mii

Nejmenší škodovka bude prvním sériově vyráběným elektromobilem české značky. S dvojčetem...

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Uměle vyrobené ojetiny jsou šancí pro ty, kteří nechtějí čekat

Ilustrační snímek

Američané se nejdřív zbavují Mercedesu typu C, v Česku najdete jako nejmladší ojetiny v bazarech modely Škoda Karoq,...

Další z rubriky

Škoda startuje v Bratislavě éru s Citigem a Superbem do zásuvky

Hybridní Škoda Superb - domácí nabíječka

Škoda inovovala dva modely. Největší a nejmenší. Do obou pustila elektřinu. Pár hodin před hokejovým čtvrtfinále ČR –...

BMW poháněné elektřinou, nebo svaly pro nejmenší i hipstery

Dětské odrážedlo BMW

Celou flotilu koloběžek zařazuje do nabídky BMW. Pro nejmladší účastníky provozu představila německá automobilka...

Továrna VW bude v Turecku či Bulharsku. Není jisté, že pod vedením Škody

První sériově vyrobené Škody Scala vyjely z hlavního závodu automobilky v Mladé...

Nový víceznačkový závod koncernu Volkswagen se postaví v Turecku nebo Bulharsku. Kromě vozů Škoda se zde budou vyrábět...

Najdete na iDNES.cz