Úterý 2. března 2021, svátek má Anežka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 2. března 2021 Anežka

Elektromobilům v Česku už vládne Škoda. Získaly víc zákazníků než CNG

Rok 2020 se v Česku nesl definitivně ve znamení nástupu elektromobility. Ten je sice velmi pozvolný, ale vozy s elektrickým pohonem i plug-in hybridy si koupilo více zákazníků než vozy na CNG. Mezi elektromobily se také na vrchol prodejů vyšvihla domácí automobilka Škoda, což je pro trh těchto vozů pozitivní zprávou.

Pokud někde domácí automobilka na trhu uspěje, znamená to v podstatě fakt, že zákazníkům daný segment dává smysl. To, že se tedy Škoda vyšvihla do čela prodejů elektromobilů a plug-in hybridů, jasně ukazuje, že v Česku roste skupina zákazníků, pro které mají tyto vozy význam. Podle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) se v České republice do konce listopadu prodalo 1 739 elektromobilů a 1 558 plug-in hybridů, což představuje podíly 0,95 a 0,85 % na celém trhu nových vozů. Je to víc, než kolik se prodalo aut na CNG (1 182 a 0,65 %) nebo LPG (1 058 a 0,58 %).

Statistiky SDA jsou navíc deformovány, například vozy Tesla v nich z nějakého nepochopitelného důvodu „vybíhají“ v kategorii „nezařazeno“, kam možná tedy zamířily i některé další modely, u jiných značek s pestřejším portfoliem se to ale těžko odhaduje. Každopádně tedy budou skutečná česká prodejní čísla elektromobilů a plug-in hybridů ještě o něco vyšší a tato auta budou mít dohromady na českém trhu nových vozů více než 2% podíl.

V obou kategoriích je pak podíl Škody doslova drtivý: elektromobilů prodala mladoboleslavská značka do konce listopadu 811, plug-in hybridů 794. Druhá Tesla v Česku uspěla se 364 vozy, třetí je mezi elektromobily Hyundai s 307 prodanými auty. U plug-in hybridů je v Česku tržní dvojkou Volvo se 160 prodanými kusy. To je dáno tím, že automobilka své nejsilnější modely jinak než v plug-in hybridním provedení nenabízí. Třetí je BMW se 151 prodanými plug-in hybridy, značce v tomto pomáhá šíře nabídky, kdy lze tento druh pohonu mít ve většině obvyklých modelových řad.

Už je z čeho vybírat

Právě šířka nabídky je mimochodem jedním z důvodů, proč elektrifikované modely začínají zákazníky zajímat. V roce 2020 byly automobilky jednoduše donuceny tyto druhy pohonů nabídnout v širším spektru modelů, a tak se častěji najde někdo, kdo si takové auto koupí. Na druhou stranu se ukazuje, že stále elektromobily nabídku „neutáhnou“, přičemž důvodem zůstává především cena.

Ukázat si to snadno můžeme na nejprodávanějším elektromobilu v Česku, kterým letos byla Škoda Citigo. Veškeré prodeje elektromobilů Škoda jdou právě na vrub tohoto malého vozu. Můžeme tedy předpokládat, že všech 811 elektromobilů mladoboleslavské značky neslo označení Citigo. Tohoto modelu se u nás od ledna do listopadu prodalo celkem 924 kusů, doprodej původních benzinových typů tedy již představoval minimum.

Jenže v porovnání s předchozím rokem se prodeje modelu Citigo dramaticky propadly: vloni ve stejném období se ho prodalo 2 703 kusů. Ano, svůj negativní vliv tu měla i pandemie koronaviru, ale přechod Citiga na plně elektrický pohon úplně nepomohl. Automobilku však omlouvá to, že poptávka byla relativně vysoká, výrobní kapacity byly ovšem vzhledem k omezeným dodávkám baterií poměrně omezené. Ostatně i proto nakonec Citigo zmizelo v závěru roku z trhu a přenechalo pozici nejlevnějšího elektromobilu konkurenci.

Na svá elektrická prodejní čísla přitom Škoda bez pochyby v roce 2021 zvládne navázat: zkraje roku odstartují prodeje nového SUV Enyaq a předpokládáme, že i to si své zákazníky najde a mělo by se stát nejprodávanějším elektromobilem u nás.

Nejprodávanější s otazníkem

Co se dalších pozic týče, ty už tak snadné vyčíst není, statistiky často uvádějí variace modelu pod jednou položkou (třeba Kia Niro a e-Niro mají u SDA jen jedno společné číslo) a třeba Teslu po modelech SDA nevykazuje vůbec. A třeba vozů Hyundai Ioniq se podle statistik prodalo 228 kusů, ale dohromady všech jeho variant – tedy hybridu, plug-in hybridu i elektromobilu. Každopádně je jisté, že k nejprodávanějším elektromobilům v Česku patří právě některý z typů značky Hyundai (Ioniq či Kona electric), některý z modelů Tesly, Renault Zoe (113 kusů) a na soupeře se rychle dotahuje VW ID.3, jehož prodeje se kvůli potížím s výrobou rozbíhaly pomalu (63 kusů).

I u elektromobilů začíná platit, že se dobře prodávají nové modely, které čerstvě přichází na trh, takže třeba stálice jako Nissan Leaf (27 kusů) nebo BMW i3 (54 kusů, meziroční propad téměř na polovinu) tolik zákazníky nelákají – výjimkou je v tom snad jen Tesla. U plug-in hybridů je situace podobná s tím, že se jen těžko hledají konkrétní nejprodávanější modely. Jistotou ale je, že trhu vládne plug-in hybridní Škoda Superb, která se představila již vloni a kterou teprve teď na trhu doplňují obdobná provedení čtvrté generace modelu Octavia. Ta pravděpodobně po Superbu štafetu nejprodávanějšího plug-in hybridu v Česku převezme.

Nejsou levné

Co se cen týče, platí, že elektrifikované modely do zásuvky nejsou zdaleka levné. Nejvýhodnější Citigo lákalo na předprodejovou cenu 429 900 korun, ale většina modelů se nejspíš prodala s bohatší výbavou a později za částku kolem půl milionu. To je asi dvojnásobek oproti běžnému modelu. Za částky kolem 600 000 lze pořídit dvoumístné typy Smart EQ ForTwo, elektrický Renault Zoe začíná na 835 000 korunách, Hyundai Ioniq na 899 900 korunách a třeba nový VW ID.3 zatím začíná na ceně lehce přes milion korun, levnější provedení by měla dorazit do prodeje později. Škoda Enyaq začíná na 1 059 900 korunách, a to v provedení iV 60, tedy se „střední baterií a výkonem 132 kW.

U plug-in hybridů je situace obdobná, nejprodávanější Superb startuje na částce 952 900 korun, ale příplatek oproti běžným verzím už tu není tak dramatický jako u elektromobilů a pohybuje se v řádu desítek tisíc korun v závislosti na provedení. Octavia iV pak startuje na částce 835 600 korun. Jak vybrat elektromobil čtěte zde.

 Levnější modely nabídnou Hyundai (Ioniq plug-in za 799 900) a Renault (Captur e-tech za 750 000), ovšem to jsou kompaktnější vozy, navíc můžeme předpokládat, že Škoda se časem vydá i do nižších segmentů. Tady se ovšem elektrifikace týká zatím jen dospělejší verze platformy MQB, verze MQB-A0 pro malá auta zatím takto elektrifikována nebyla a s plug-in hybridem se tedy (alespoň prozatím) nesetkáme třeba ani u chystané nové Fabie. Šéf automobilky Thomas Schäfer však naznačil, že automobilka chystá malý elektromobil, který by možná mohl nahradit výpadek modelu Citigo.

Šance pro ojetiny

Vyšší ceny plug-in hybridů i elektromobilů znamenají, že zájemci o tyto vozy se poohlížejí také na trhu ojetých aut. Zatím je tu nabídka relativně omezená, na druhou stranu drtivá většina těchto vozů bude pocházet z certifikovaných programů ojetých aut jednotlivých zastoupení automobilek, což zákazníkům přináší solidní jistoty. Například v nabídce programu prověřených ojetin Škoda Plus bylo v době psaní tohoto článku 17 modelů CitigoE iV a 57 plug-in hybridních Superbů iV. Nejlevnější ojeté elektrické citigo vychází na 456 200 korun a má nájezd 6 000 kilometrů. Nejlevnější plug-in hybridní superb v nabídce je za 759 000 korun.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Renaulution: zisk přivezou Lada s Dacií, elektromobily a aktualizace ojetin

Dacia Bigster Concept

VIDEO Renault odhaluje plány na příští roky pod novým šéfem. Firma sdružující značky Renault, Dacia, Lada...

Na servisu elektroaut se neušetří. Nabíjecí superb musí na prohlídku častěji

Kia e-Niro

Výhodou elektrifikovaných aut má být i přes vyšší pořizovací náklady levnější provoz a také servis,...

Téměř elektrifikovaná Skandinávie aneb jak se jezdí na svobodném severu

Dlouhá a rovná cesta přes severomořskou úžinu vede na dánský ostrov Romo;....

Elektřinou jiskřící hygge na severských silnicích může nás Středoevropany ledacos naučit. Jsou v...

Topení a nabíjení mobilu jen někdy. Elektroauta by mohla zhasnout Francii

Škoda Eynaq u nabíjecí stanice Ionity

Kdyby Francouzi nakupovali elektromobily tak nadšeně, jak by si přála jejich vláda, nastal by tento...

Norsko je první zemí světa, kde se nejvíc prodávaly elektromobily

Volkswagen ID.3 je v Praze.

Norsko se stalo první zemí světa, kde se prodalo víc elektromobilů než aut na benzinový, naftový či...

Elektromobilům v Česku už vládne Škoda. Získaly víc zákazníků než CNG

Elektrifikované modely Škody: plug-in hybridní Superb iV a plně elektrické...

VIDEO Rok 2020 se v Česku nesl definitivně ve znamení nástupu elektromobility. Ten je sice velmi...

S elektromobilem na dovolenou? Bez problémů, jen s trochou přípravy

Ilustrační foto

Elektromobily už dávno nejsou na ježdění jen kolem komína, cestování s nimi má však svá specifika....

  • Nejčtenější

Past na řidiče v Praze. Desítky aut skončily v tramvajovém kolejišti

Nádražní ulice na pražském Smíchově prošla rekonstrukcí. Za autobusovým terminálem u vlakového nádraží čeká ve směru...

Nová Fabia extrémně narostla, dostane až 150 koní. Už jsme s ní jeli

Přiznávám, pro fabie všech generací mám slabost. Hlavně ty kombíkové. Jsou fajn a na úplně normální ježdění pro ty, kdo...

Superbem z hřebčína teď pohne leda šestispřeží, auto je k mání za pár tisíc

Říkáte si někdy, za jak dlouho vám zestárne vaše nové auto natolik, až se s pořádnou porcí kilometrů stane neprodejným?...

Krásný elektrohyundai má být přelomem. Nabije i všechno ostatní

Před dvěma roky uhranul frankfurtský autosalon fantastický koncept Hyundaie. Výrazná studie, která byla poklonou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Elektromobily ztratí do čtyř let až 70 procent hodnoty, tvrdí studie

Po čtyřech letech přijde majitel auta do zásuvky až o sedmdesát procent původní ceny. Tvrdí to nová zpráva společnosti...

Randění pod rouškou. Reportérka absolvovala sedm pokusů o seznámení

Premium „Jestli si někoho nenajdeš, než ti bude třicet, nainstaluju ti seznamku,“ oznámila mi moje nejlepší kamarádka. Patřím...

Zavřené nezavřené restaurace. Jak vypadá zapovězený společenský život?

Premium Zaplněné stoly, skupinky lidí se sklenicemi vína a smích nesoucí se až na ulici. Nejde o výjev starý víc než rok, ale o...

Mord v hospodě U Dvou koček. Zloději odnesli cigarety, víno a ruce oběti

Premium Okolo pouličních lamp tančily roje vloček. Sníh propůjčil pražským ulicím něžný a romantický vzhled. Jen jediné...

  • Další z rubriky

Co v autě není, nerozbije se. U ojetin se vyhněte luxusu a složité technice

Premium Zkuste hádat. Když budete mít vedle sebe inzeráty na stejně drahé plně vybavené BMW řady 7 a Škodu Octavia v základní...

Létající Fin zemřel. Uměl vítězit na ledu i v Africe

Čtveřice jezdců Michèle Moutonová, Hannu Mikkola, Stig Blomqvist a Walter Röhrl udělala z Audi Quattro rallyovou...

Fenomén Toyota. V krizi neohroženě jede, teď staví město budoucnosti

Jednoznačným vítězem všeho, co se dnes v hlavně v Evropě v autoprůmyslu děje, je Toyota. Konkurence útrpně snáší rány,...

Každá cesta má cíl. Jedna německá okreska se však točí stále dokola

Premium Většinou všechny cesty někam vedou a mají cíl. V západním Německu ale existuje jedna okreska, která se točí pořád...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Gabriela Koukalová: Exmanžel mě podváděl a myslím, že utrácel mé peníze

Bývalá světová šampionka v biatlonu, dnes moderátorka televizního pořadu Showtime, Gabriela Koukalová přiznává v...

Gabriela Koukalová se pochlubila, že čeká miminko. Změnila si i příjmení

Bývalá biatlonistka Gabriela Koukalová (31) bude maminkou. V ranním vysílání na Primě se pochlubila šťastnou novinou a...

Zemřel český DJ Thomas Coastline. Bylo mu 35 let

Zemřel známý český DJ Thomas Coastline, vlastním jménem Tomáš Malina. V minulosti prodělal rakovinu tlustého střeva. O...

Chci kratší pracovní týden a pět týdnů dovolené, říká Maláčová

Válka o kurzarbeit dospěla do fáze podepisování podmínek mírové dohody. Alespoň to tak působí z úst ministryně práce a...

ANALÝZA: Lidé nejsou méně ukáznění. Proč rostou počty případů a co dál

Ze současné situace neexistuje žádné jednoduché a levné východisko. Ale jedna cesta nabízí naději na relativně rychlé...