Úterý 26. září 2023, svátek má Andrea
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. září 2023 Andrea

Prodeje ojetých elektroaut se rozjíždějí. Klíč je v dobré diagnostice baterie

V Česku se aktuálně nabízí dvakrát víc ojetých elektromobilů než v předcovidovém roce 2019, trh se každým rokem navyšuje o zhruba o 30 procent. Velmi podobné je to i u použitých hybridních vozů. Stav baterií u prodávaných aut je přitom podle měření specialistů autocentra AAA Auto výrazně lepší, než si lidé myslí.

Tesla je tahounem elektromobility. Nebýt této automobilky, najela by toho auta na baterky ještě o třetinu méně. | foto: Profimedia.cz

Vyplývá to z analýzy trhu společnosti Aures Holdings, která provozuje autobazary AAA Auto, Mototechna a Driverama. Podle ní v roce 2019 nabídl český trh 1 476 ojetých elektromobilů, loni už jich bylo 3 153; od letošního ledna se jich v nabídkách zatím objevilo 2 222. Hybridů nabídl předcovidový rok 3 059, loni mohli Češi vybírat z 6 604 vozů.

V roce 2022 prodalo AAA Auto celkem 120 elektromobilů, letos prozatím 84. Pro srovnání: v loňském roce prodala firma na českém trhu celkově 49 tisíc aut. Průměrná cena, za kterou zákazníci nakupují bateriové vozy v AAA Auto, je 650 tisíc korun, což je více než dvojnásobek částky, za kterou tento obchodník prodává ojeté vozy – průměr je dnes asi 280 tisíc korun.

Čech překonal světový rekord, obchodník z AAA Auto prodal přes 13 tisíc ojetin

„Bateriových vozů začalo přibývat nejdříve na primárním trhu a v tomto a příštím roce se jich spousta objeví i na tom sekundárním. Paradoxně k tomu přispěla i energetická krize. Lidé si ve větší míře začali budovat fotovoltaiky na svých domech, aby byli méně energeticky závislí, a se soláry na střeše jim pořízení elektromobilu nebo třeba nabíjecího plug-in hybridu začíná ekonomicky dávat větší smysl. A to i přes vyšší pořizovací ceny takovýchto aut,“ řekl provozní ředitel sítě AAA Auto a Mototechna v ČR Petr Vaněček. A dodává, že firma zřetelně vnímá nárůst poptávky po elektromobilech ve slunných dnech a letních měsících.

Plně bateriové auto podle Vaněčka sice stále není volbou většiny populace, protože i přes celkem masívní rozvoj dobíjecí infrastruktury je tankování fosilního paliva stále jednodušší a rychlejší než dobíjení. „Své zákazníky si ale auta do zásuvky bez problémů najdou a rychle jich přibývá,“ uvedl.

Aures má v nabídce stabilně okolo 70 bateriových elektromobilů a 500 hybridů – všechno to jsou hlavně zánovní ojetiny do tří let stáří. U plně elektrických modelů (BEV) je střední hodnota stáří 2,3, u hybridů pak 2,6 roku. Cena hybridů se letos drží na mediánu 659 tisíc korun (meziročně +3%), BEV v meziročním srovnání zlevnily o 9 000 Kč na 890 tisíc korun.

Pro auto do Polska? Může se to hodně vyplatit, na octavii ušetříte sto tisíc

Mezi nejprodávanější ojeté elektromobily patří BMW i3 (prodá se v průměru za 28 dní), Škoda Citigo a Tesla Model 3. „Obecně u nás elektromobily čekají na kupce 52 dní a rychlost prodeje se postupně zvyšuje,“ říká Petr Vaněček. Dalšími oblíbenými elektrovozy jsou Škoda Enyaq, Smart EV nebo Kia Soul EV. „Rapidně se zvýšil zájem o tesly. Momentálně jich máme v nabídce deset, letos jsme jich ale prodali už 14, což je oproti loňským sedmi znatelný nárůst. Jejich ceny dnes začínají na 870 tisících, což je cena lépe vybavené octavie,“ doplňuje Vaněček. Americká značka vůbec v posledních měsících s trhem rapidně zahýbala – sráží ceny svou agresivní cenovou politikou. Několikeré zlevnění tesel zadělalo na problémy obchodníkům s ojetými vozy této značky, jejich největší evropský prodejce v Dánsku v podstatě odepsal svůj roční obrat. Přizpůsobovat ceny však musejí i ostatní.

ANALÝZA: Na trhu elektroaut začala cenová válka, Tesla je levnější než Škoda

Nejlevnějším elektromobilem, který se v AAA Auto prodal, byl Peugeot iOn s cenou 140 tisíc korun z roku 2012. „Najeto měl 99 tisíc kilometrů, doložených pravidelně vedenou servisní knížkou. Prodal se už za 11 dní. Naopak nejdražší bylo dvouleté Porsche Taycan 4S se 14 tisíci kilometry za 2,75 milionu korun,“ vypočítává Vaněček. Podle kterého chodí pro elektromobily podobná skladba klientely jako v případě nových bateriových vozů – pionýři, kteří chtějí zkusit elektromobil, movitější, z velkých měst.

Důkladné měření baterií

Protože elektromobilita nevyhnutelně proniká i na trh s ojetými auty, Aures Holdings postavila specializovaný tým, který se na ni zaměřuje. „Ke každému BEV nabízíme detailní informace včetně kapacity baterie, reálného dojezdu, procentuální výše zdraví baterie a mnoha dalších informací,“ vysvětluje šéf rozvoje elektromobility v Auresu Eldar Vagabov. A přidává zajímavou informaci. „Poměrně překvapivým zjištěním je, že baterie vozů, které jsme diagnostikovali, mají daleko nižší degradaci, než se potenciální kupci obávají. Takzvaná hodnota zdraví baterie, SoH, je u námi prodávaných elektroaut na úrovni 94 procent,“ říká Vagabov.

Zároveň ale upozorňuje, že jen pouhý ukazatel „zdraví baterie“ zdaleka nestačí, diagnostika by měla být mnohem komplexnější. A takových diagnostických řešení zatím ve světě moc není, nabízí je asi deset výrobců. „Mezi nimi jsme vybírali rok a půl, ale teď tedy máme komplexní systém, který umí sledovat i podrobnosti chování baterie během nabíjení, její teplotní zatížení, odchylky jednotlivých článků akumulátoru, jejich napětí a další a další. Umíme z historie vyčíst i všechna data, jak byl elektromobil v minulosti nabíjen, jak se s ním zacházelo,“ popisuje Vagabov s tím, že všechny tyto údaje zjišťují při výkupu ojetého elektra a potenciální kupec je najde na kartě vozu. „Další takový test poskytneme zákazníkům po roce užívání u nás zakoupeného elektromobilu,“ dodává.

A uzavírá zřejmě nejdůležitějším zjištěním z výsledků těchto podrobných měření. „Už víme, že míra degradace trakčních baterií není v přímé úměře k počtu najetých kilometrů – jinými slovy, opotřebení se s množstvím najetých kilometrů nijak zvlášť nezvyšuje,“ říká Vagabov. Což je vlastně opak toho, co se děje ojetým spalovacím motorům. Podobné informace přitom přicházejí i od dalších expertů na elektromobilitu – ukazuje se, že velké trakční akumulátory se opotřebovávají daleko méně a daleko pomaleji, než často s nimi srovnávané baterie v mobilních telefonech. Svědčí o tom mnoho příkladů ojetých vozů značky Tesla, ale i například naše vlastní měření při testu ojetého Nissanu Leaf, jehož baterie byla po čtyřech letech provozu a 105 tisících ujetých kilometrech ve stoprocentním stavu.

Pokud ovšem specialisté Auresu odmítnou elektromobil vykoupit, důvodem bývá podle Vagabova právě „závada“ na akumulátoru, případně nemožnost ověřit jeho historii. Podle zástupců AAA Auto bývají obecně v lepším stavu elektromobily dovezené z Německa, firma je dováží přes svou tamní pobočku Driverama.

Proklepli jsme elektrický nissan. Výdrž baterie překvapila

29. března 2023

Autoři: , ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autozápisník: Musk ukradl záchod pro kočky, Toyotě došlo místo na serverech

Automobilky vymýšlejí, jak zabavit posádku elektromobilů při dobíjení. BMW ve...

Letošní srpen přinesl bohatou úrodu automobilových událostí. Automobilky vymýšlely, jak zabavit...

Úpadek Německa a převahu Číny uznávají šéfové automobilek i kancléř Scholz

Veletrh mobility IAA v Mnichově probíhá od 4. do 10. září 2023

VIDEO „Čínská konkurence v automobilovém průmyslu by neměla být důvodem k obavám, ale naopak...

Autosalon v Mnichově začíná. Je to exhibice čínských značek

Expozice čínské automobilky BYD na autosalonu v Mnichově

VIDEO Pro veřejnost se v úterý 5. září v centru bavorské metropole otevírá jedna z největších světových...

Definitivní vyhlášení války. Čína se postavila proti zbytku automobilového světa

Čínská automobilka BYD oslavila pět milionů vyrobených vozidel s elektrickým...

VIDEO BYD oslavil pět milionů vyrobených vozidel poháněných elektřinou. Sice záleží na tom, jak se to...

Z hummeru je elektromonstrum rapperů. Escalade potřebuje náklaďákový řidičák

Cadillac Escalade IQ

VIDEO Je to, jako kdyby se dal papež František na buddhismus a Václav Klaus se stal předsedou Strany...

U Nizozemska třetí den hoří loď se sty elektroaut, nelze ji kvůli nim uhasit

Na trajektu Fremantle Highway převážející stovky elektroaut vypukl požár. U...

VIDEO Záchranáři u nizozemských břehů už třetí den marně bojují s požárem na nákladní lodi převážející...

Hyundai sází na elektřinu, v Nošovicích vyrábí druhou generaci Kony Electric

Z výrobních linek továrny Hyundai ve slezských Nošovicích začínají sjíždět vozy...

VIDEO Výrobu druhé generace vozu Kona Electric v pátek slavnostně zahájila automobilka Hyundai v...

  • Nejčtenější

Těchto pět věcí řidiči v Česku ignorují nebo je neumějí. Děláte je také?

Každý řidič má nějaký zlozvyk. Někdo špatně pracuje se spojkovým pedálem, jiný málo sleduje zpětná zrcátka, další se...

Z dealerů Škody na Slovensku jsou minutové autopůjčovny

Kdo potřeboval před 20 lety auto na pár hodin, pár dnů nebo výjimečně pár týdnů, šel si pro něj do půjčovny. Postupem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pět let bezzubého zákona. Fabia stočená o 760 tisíc kilometrů, bez postihu

Víc než třetina ojetých aut prodávaných v Česku má stočený tachometr, v průměru o 98 tisíc kilometrů. Rekordmanem,...

Sex v ulicích na denním pořádku. Roboauta fungují jako šmajchlkabinety

Premium Co je lepší než sex v autě? Sex v jedoucím autě, odpoví pohotově ti, co aktivně vyhledávají vzrušení. A platí, že v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Škodovka vstupuje na vietnamský trh, prodává tam auta za miliardu

Škoda Auto oficiálně vstupuje na vietnamský trh, začíná s Karoqem a Kodiaqem dovezenými z Kvasin. Je to pro Škodováky...

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

Expedice sámoška. Japonec, se kterým je i cesta pro rohlíky dobrodružstvím

Subaru XV je terénnější variantou imprezy, jakýmsi městským hatchbackem na chůdách pro ty, kdo nemají rádi vozy SUV....

Těchto pět věcí řidiči v Česku ignorují nebo je neumějí. Děláte je také?

Každý řidič má nějaký zlozvyk. Někdo špatně pracuje se spojkovým pedálem, jiný málo sleduje zpětná zrcátka, další se...

Jak ušetřit při nákupu Pampers plenek? Povíme vám, jak dostat zpět část svých peněz
Jak ušetřit při nákupu Pampers plenek? Povíme vám, jak dostat zpět část svých peněz

Řekněme si to na rovinu – za plenky pro ty naše miláčky vydáme za rok z peněženky víc než dříve za kabelky. Zvlášť, když pro ně chceme ty nejlepší...

Já vím své, říká modelka Taťána Kuchařová k třetí svatbě Brzobohatého

Taťána Kuchařová (35) zavzpomínala na své dětství i dospívání v Opočně a popsala své aktuální plány do budoucna....

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...