Elektromobily ztratí do čtyř let až 70 procent hodnoty, tvrdí studie

Po čtyřech letech přijde majitel auta do zásuvky až o sedmdesát procent původní ceny. Tvrdí to nová zpráva společnosti Bähr & Fess Forecasts GmbH, specializované na průzkumy trhu. Report konstatuje, že elektromobily ztrácejí zůstatkovou hodnotu nejrychleji ze všech aut. Ne všichni to však vidí tak černě.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: BMW

Každé nové auto ztrácí na hodnotě už od okamžiku, kdy opustí brány autosalonu. Když ho majitel po několika letech prodává, cena je o desítky procent nižší. Každé auto si drží svoji hodnotu jinak. Společnost Bähr & Fess Forecasts GmbH publikovala studii, v níž se zabývala zůstatkovými hodnotami automobilů s různým typem pohonu do roku 2025.

Nejstabilnější jsou z toho pohledu malá benzinová auta do města, konkrétně Fiat 500, Hyundai i10 a Volkswagen up!. Jejich hodnota bude za čtyři roky stále nad hranicí 50 procent původní ceny. Vozy v této třídě jsou nejlevnější, takže i absolutní ztráta hodnoty v eurech je u nich nejnižší. Rekordmanem v tomto směru je Dacia Sandero.

Dobře si vedou i malá auta a vozy v nižší střední třídě, kam průzkum zařadil vozy jako Audi A1, Mini, VW Polo, VW Golf, Audi A3, které ztratí 45 procent hodnoty. První místo v segmentu kompaktních vozů obsadil model Kia Ceed 1.0 T-GDI s maximem výkonu 100 k. Odborníci z Bähr & Fess Forecasts předpovídají, že po čtyřech letech poklesne cena vozu o
8 379 eur, čímž si uchová tak zůstatkovou hodnotu 48,5 % nákupní ceny.

U větších a dražších aut si pak nejlépe vedou ty poháněné naftou. Dobře byly hodnoceny třeba modely Mercedes-Benz C 180d kombi, Audi A6, Mercedes-Benz CLS, mezi SUV pak Mercedes-Benz třídy G.

Elektroauta jsou nejhorší

Špatně dopadly elektromobily. Ty podle společnosti ztratí minimálně 70 procent svého hodnoty už během čtyř let. Nejlépe jsou na tom opět ty malé, konkrétně trojice Seat Mii, Škoda Citigo-e a VW e-up! K podobným výsledkům došel nedávno i americký server ISeeCars, který prozkoumal údaje o 6,9 milionu prodaných ojetin a zjistil, že po třech letech auta průměrně ztratí 39,1 procenta své původní hodnoty, u elektromobilů je to 52 procent.

Jde ovšem o odhady. Vývoj cen elektromobilů se odhaduje velmi obtížně, protože většina z nich je na trhu velmi krátce. Někteří odborníci odhadují, že ztráty majitelů elektroaut nebudou tak velké. „Snižování hodnoty elektrických aut je už nyní nižší než u vozidel s naftovým motorem,“ uvedl pro iDNES.cz Jaromír Hájek, generální ředitel společnosti Safo Central Europe, která v České republice zastupuje přední evropskou síť pro prodej ojetých vozidel BCA Group. 

„Přibližuje se vozům s benzinovým motorem. A některé modely, konkrétně třeba značky Tesla, mají už dnes vyšší zůstatkové hodnoty než ekvivalentní vozy se spalovacím motorem.“

Podobný názor má i Petr Vaněček, provozní ředitel sítě AAA AUTO: „Elektromobily jsou ve vývoji cen ojetin podobné konvenčním vozům prémiových značek a jsou schopné během prvních tří let ztratit i přes polovinu pořizovací hodnoty. Až na výjimky platí rovnice – čím vyšší cena na vstupu, tím větší propad ceny v čase.“ 

Vaněček potvrzuje „nestandardní chování“ aut značky Tesla: „Neplatí to například pro značku Tesla, která si díky svému statusu módního zboží hodnotu velmi dobře drží. U dostupnějších elektromobilů je propad hodnoty v čase relativně výrazný.“ Hlavním důvodem je podle Vaněčka vysoká cena nových baterií, které vlivem (nejen) ne zcela optimálního způsobu dobíjení postupně ztrácí využitelnou kapacitu a tím klesá akční radius vozu. 

„Pokud tedy ojetý elektromobil bude stát třeba 250 tisíc, ale je u něj potřeba zanedlouho koupit baterii za dalších 100 až klidně i víc než 500 tisíc, aby se dojezd dostal na svou původní úroveň, pak se tím v očích zákazníků pochopitelně diskvalifikuje.“ Dále čtěte zde.

Obrovský pokles hodnoty zmiňuje také interní dokument automobilky Ford, který unikl na veřejnost loni na podzim. Značka počítá na domácím americkém trhu s až šedesátiprocentním poklesem hodnoty za tři roky u svého nového důležitého modelu, kterým je elektrický Mustang Mach-E


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

ADAC statistiky poruchovosti

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení....

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Ilustrační snímek

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch...

Sny a realita britské elektromobility. K nabíjení není síť ani elektřina

ilustrační snímek

Velké Británie se zavázala, že do roku 2050 nahradí miliony svých benzínových a naftových vozidel...

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Shanghai Auto Show 2025

VIDEO Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Tříválec je k mání pro variantu liftback i combi.

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a...

Elektromobily přicházejí v zimě až o 50 % dojezdu, nejhůř je na tom Tesla

Pokud nemáte možnost vlastního předkondicionování vozu ve vlastní garáži,...

Reálný dojezd aut se liší podle stylu jízdy, průměrné rychlosti nebo ročního období u všech aut, je...

Hasiči pořídí speciální vybavení na požáry elektroaut, včetně miniodtahovky

Auto hasiči odvezli na stanici v Plzni-Košutce, kde ho ponořili do kontejneru s...

VIDEO U loňského výbuchu fotovoltaiky na Náchodsku nebo požáru elektromobilu v Sendražicích na...

Nejčtenější

Před 40 lety představil Ford Scorpio. Aby ho pak odrovnal příšerným designem

Před 40 lety, v květnu 1985, byla představena první generace automobilu Ford Scorpio, který se v roce 1986 stal evropským automobilem roku. Automobil vyšší střední třídy s pohonem zadních kol se...

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

Titovy limuzíny. Jugoslávský vůdce přesedlal ze sovětských monster na ameriky

Pár kilometrů jižně od Lublaně sídlí Slovinské technické muzeum. V jedné u hal návštěvníci najdou skvost: sbírku aut, která využíval šéf socialistické Jugoslávie Josip Broz Tito. Procházet se mezi...

Elektroautoškola: řídit baterkáč zvládne každý, je to v podstatě automat

S elektricky poháněnými vozidly se budeme setkávat stále častěji a stále častěji za jejich volanty nebudou sedat hlavně technologičtí nadšenci a takzvaní „early adopters“, ale běžní řidiči, kteří...

14. května 2025

První jízda se sportequipe. Luxus a prostor z Itálie je vzpomínkou na ferrari

Exkluzivně

Vrcholem galaxie italské skupiny DR Automobiles je velké rodinné SUV Sportequipe 8. Luxusně působící sedmimístný plug-in hybrid s pohonem předních kol přidává k technice čínského Chery více stylu. Je...

14. května 2025

Nissan v nesnázích. Automobilka má stomiliardové ztráty, zruší 20 tisíc míst

Japonská automobilka Nissan Motor ve snaze zlepšit hospodaření zruší dalších 11 000 pracovních míst. Celkem půjde už o 20 000 míst, protože firma o zrušení 9 000 pozic informovala už dřív. Počet...

14. května 2025

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

13. května 2025,  aktualizováno 

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

13. května 2025

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

12. května 2025

Lada Iskra SW je kombi na ruský způsob. Má menší kufr než výchozí sedan

Ruský automobilový trh připomíná jízdu na horské dráze. Jeho králem je stále značka Lada, která po dlouhých odkladech konečně začala vyrábět sedan a kombi Iskra. A má prý prvky dosud u této značky...

12. května 2025

Spaghetti western: Jeep vyrobí Compass v Itálii, prozkoumali jsme ho

Exkluzivně

Jeep v Evropě odhalil třetí generaci svého středního SUV Compass. Je prostornější a lépe vybavená, a i když prim hrají elektromotory, určité verze stále tankují benzín. Exkluzivní premiéry jsme se...

12. května 2025

Titovy limuzíny. Jugoslávský vůdce přesedlal ze sovětských monster na ameriky

Pár kilometrů jižně od Lublaně sídlí Slovinské technické muzeum. V jedné u hal návštěvníci najdou skvost: sbírku aut, která využíval šéf socialistické Jugoslávie Josip Broz Tito. Procházet se mezi...

11. května 2025

Před 40 lety představil Ford Scorpio. Aby ho pak odrovnal příšerným designem

Před 40 lety, v květnu 1985, byla představena první generace automobilu Ford Scorpio, který se v roce 1986 stal evropským automobilem roku. Automobil vyšší střední třídy s pohonem zadních kol se...

10. května 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Machři za řídítky: policejní „motobely“ předvedly dokonalou synchronizaci

Jako ladné akvabely se proplétali mezi kuželkami Policisté z motocyklové jednotky. Opět po roce předváděli machři z motojednotky krajského ředitelství Jihomoravského kraje své umění při exhibici na...

10. května 2025

Enyaq RS má novou tvář. Designér vysvětluje, jak těžké je splnit předpisy

Škoda oslavuje 32. rok v roli oficiálního hlavního sponzora mistrovství světa v ledním hokeji světovou premiérou občerstveného provedení svého elektromobilu v přiostřeném provedení RS. Na Enyaqu s...

9. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.