Sobota 31. října 2020, svátek má Štěpánka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 31. října 2020 Štěpánka

Elektromobily ztrácejí hodnotu rychleji. Nejméně proděláte na tesle

Všechna nová auta po třech letech provozu ztrácejí výraznou část své hodnoty. Nejhůře jsou na tom elektromobily. Výjimkou je značka Tesla, naopak špatně je na tom BMW.

Tesla Model 3 | foto: TeslaDepositphotos

Daní za nákup nového auta je snižování jeho hodnoty. Už výjezdem z autosalonu ztrácí auto na hodnotě kolem pěti procent (kdybyste ho chtěli hned za rohem někomu prodat). Po třech letech provozu, což je nejobvyklejší doba, kdy vozy provozují firmy jako služební, zlevní auta průměrně o 40 procent. Hůř než konvenční auta se spalovacím motorem jsou na tom elektromobily. A navíc jsou mezi nimi propastné rozdíly.

Ztráta hodnoty po třech letech provozu podle ISeeCars

1 BMW i3 60,4%
2 Nissan LEAF 60,2%
3 Kia Soul EV 58,7%
4 Hyundai Ioniq Electric 47,7%
5 Chevrolet Bolt 47,5%
6 Tesla Model S 36,3%
7 Tesla Model X 33,9%
8 Tesla Model 3 10.2%

Americký server ISeeCars prozkoumal údaje o 6,9 milionu prodaných ojetin a zjistil, že po třech letech auta průměrně ztratí 39,1 procenta své původní hodnoty. U elektromobilů je to 52 procent!

Horší je to o to víc, že elektromobily jsou v průměru výrazně dražší než spalovací vozy, takže v zemích, jako je Česká republika, kde na elektromobily v podstatě nejsou dotace, přijde majitel po třech letech třeba o půl milionu korun. Důvodem tak vysoké ztráty hodnoty je především obava zákazníků z opotřebení baterie a ztráty její kapacity.

Zajímavé je, že jednotlivé modely jsou vnímány velmi odlišně. Zatímco BMW i3 ztratí v USA po třech letech 60,4 % hodnoty, podobně jako třeba Nissan Leaf (60,2 %), tak tesly si drží svou cenu dramaticky lépe. Většinou přijdou jen o třetinu hodnoty, ale Tesla Model 3 pouze o 10,2 %. To je pětkrát lepší výsledek, než je průměr všech elektromobilů.

Podobný trend vykazují ceny ojetin i v sousedním Německu a České republice, byť ztráta hodnoty není tak výrazná jako za oceánem. Větší vypovídací hodnotu má samozřejmě německý trh, protože na tom českém se zatím moc elektromobilů neprodalo. I z těchto údajů je vidět, že BMW i3 přijde za tři roky o polovinu hodnoty, zatímco u vozů značky Tesla je to průměrně třetina. Nejhůř ze srovnání vyšel Nissan Leaf, jehož majitel musí být připraven odepsat přes 57 procent ceny.

Ztráta hodnoty po třech letech provozu podle Carvago
Model Německo Česko
BMW i3 49,1 % 49,34 %
Nissan LEAF 57,26 % 54,05 %
Hyundai Ioniq Electric 27,29 % 35,41 %
Tesla Model S 38,70 % 51,89 %
Tesla Model X 32,51 % 40,68 %

„Elektromobily trpí nejen v České republice velmi nízkou likviditou, právě rozdíl mezi poptávkou a nabídkou zásadně ovlivňuje jejich zůstatkovou hodnotu,“ komentuje situaci Jakub Šulta, CEO autotržiště Carvago.

„Důvodů, proč český zákazník nevyhledává elektromobily, je samozřejmě více – ať už jde o vysoké pořizovací náklady, nedostatečnou infrastrukturu pro dobíjení nebo omezený způsob jejich užití v souvislosti s dojezdem, poruchovostí a schopnosti vůz následně prodat. Zajímavé je, že vyšší zájem o elektromobily nevidíme ani v souvislosti s omezením výroby nových automobilů v době koronakrize a zvýšením poptávky po ojetých vozech během posledních měsíců, kterých je na trhu aktuálně nedostatek.“ 

Nicméně existují také výjimky a typicky jde o země, kde prodej elektromobilů podporují státními pobídkami. Příkladem mohou být severské státy nebo nedávná subvence v Německu, kde se následně výrazně zvýšil zájem o malé elektromobily typu Škoda Citigo. Ty z českého trhu prakticky vymizely a ve většině případů byly exportovány právě do Německa.

Konkrétní příklad vyčíslující ztrátu hodnoty elektromobilu a jeho spalovacího ekvivalentu uvádí Petr Vaněček, provozní ředitel sítě AAA AUTO: „Srovnání propadu cen elektromobilů a konvenčních automobilů je asi nejlépe patrné na VW Golfu. Čtyřleté e-Golfy stojí od 480 do 530 tisíc Kč a dvouleté e-Golfy stojí od 560 do 700 tisíc Kč. Bez ohledu na stáří většinou nemají ani 10 tisíc km najeto. U dvouletých vozů s naprosto minimálním nájezdem je tak propad ceny proti novému až necelých 40 %. Kdybyste oněch 10 tisíc km ujeli taxíkem, vyšlo by vás to nejspíš levněji. Spalovací golfy s těmito nájezdy stojí od 360 do 650 tisíc Kč a propad jejich hodnoty je procentuálně přibližně poloviční oproti e-Golfu.“

V korunách je pak rozdíl ve ztrátě hodnoty ještě znatelnější – zatímco u dvouletého e-Golfu s 10 tisíci km je propad hodnoty asi 200 až 400 tisíc, u spalovacího Golfu to často není ani 100 tisíc Kč.

20. července 2020

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Dacia Spring

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou...

Prodeje elektroaut letos v Evropě urychlí koronavirové dotace

Mercedes EQC u nabíječky sítě Ionity

VIDEO Elektromobily tvořily osm procent ze všech automobilů prodaných v Evropě za prvním pololetí...

Slováci slibují elektromobilům revoluční baterii, vyrobí ji příští rok

Baterie pro elektromobily Nissanu

Slovenská firma InoBat Auto představila prototyp baterie pro elektrovozidla, s hromadnou produkcí...

Chceš SUV? Zaplať tučnou pokutu. Francie vyrazila proti těžkým autům

SUV Komandant

Chceš jezdit velkým autem? Zaplať. A je jedno, jestli to má být Volkswagen Touareg nebo ekologický...

Elektrovozy dorovnávají náklady na provoz klasická auta, v Česku to neplatí

Škoda Enyaq iV

VIDEO Nákupní cena vozu je jedna věc, druhá jsou celkové náklady na jeho provoz a vlastnictví....

Nissan představil nový elektromobil, má mu pomoci ze ztráty

Elektrický crossover Nissan Ariya

VIDEO Automobilka Nissan Motor představila nový elektromobil, který jí má pomoci vymanit se ze ztráty....

Prodej dieselů je po třech dekádách poprvé pod 30 procenty, roste elektro

Srovnávací test Škody Superb s různými druhy pohonů

Podíl prodávaných nových aut s naftovým motorem v Evropě letos v druhém čtvrtletí poprvé za...

  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Smradlavá záhada Hyundaie. Sedadla nóbl SUV páchnou po česneku a ponožkách

Americká pobočka automobilky Hyundai řeší neobvyklou potíž. Některé exempláře sedmimístného SUV Palisade začaly ve...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Vyplatí se kupovat autodíly na AliExpressu? Otestovali jsme jejich kvalitu

Premium Prostřednictvím internetové stránky AliExpress jsme dovezli vybrané náhradní díly a automobilové doplňky. A pak jsme je...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

Máme podvyživené děti? Trend „zdravého“ stravování je tragický, říká odborník

Premium Špenát je hnusný, rajčata taky. Do školní jídelny nechodíme, tam nám nechutná. Jíme jen špagety a pizzu. A tak dál....

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Generace nevzdělaných dětí. Jen málokdo dělá při distanční výuce pokroky

Premium Je osm hodin ráno, učitel zakládá virtuální místnost, do které se postupně připojí žáci. Jednomu nejde mikrofon,...

  • Další z rubriky

Rodinná památka. Seat Alhambra má stále přesvědčivé množství kladů

Premium Přestože má tento SEAT najeto už přes 420 000 km, v našem článku se soustředíme pouze na jeho osudy od chvíle zakoupení...

Titul mistra světa mu ukradli. Prezident ho nakonec ocenil, po 46 letech

Prezident Miloš Zeman propůjčil 28. října medaili za zásluhy bývalému motokrosaři Jaroslavu Faltovi. Připomněl tak...

Karbon v systému sání. Prevencí problémů je důkladné čištění

Premium Notoricky známý EGR ventil přivádí výfukové plyny do sacího potrubí. Snižuje tak množství kyslíku ve spalovací komoře,...

Obrat o peníze vás může mechanik i policisté. Podívejte se, na co si dát pozor

Premium Na každém kroku je řidič vystaven výdajům, které vůbec nejsou nutné. A je jedno, zdali jde o autoservis, pojišťovnu,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Veterináři varují před sýry z Lidlu, mohou obsahovat bakterie z fekálií

Veterináři varují před dvěma druhy sýrů, které prodával řetězec Lidl. Jde o brie od francouzského výrobce, který...

Čich ztrácejí při covidu často mladí a bezpříznakoví. Jak ho získat zpět?

Porucha čichu je v současnosti řazena k základním příznakům covidu-19. Objevuje se více než na jaře, a to hlavně u...

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...