Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Elektromobily ztrácejí hodnotu rychleji. Nejméně proděláte na tesle

Všechna nová auta po třech letech provozu ztrácejí výraznou část své hodnoty. Nejhůře jsou na tom elektromobily. Výjimkou je značka Tesla, naopak špatně je na tom BMW.
Tesla Model 3

Tesla Model 3 | foto: TeslaDepositphotos

Daní za nákup nového auta je snižování jeho hodnoty. Už výjezdem z autosalonu ztrácí auto na hodnotě kolem pěti procent (kdybyste ho chtěli hned za rohem někomu prodat). Po třech letech provozu, což je nejobvyklejší doba, kdy vozy provozují firmy jako služební, zlevní auta průměrně o 40 procent. Hůř než konvenční auta se spalovacím motorem jsou na tom elektromobily. A navíc jsou mezi nimi propastné rozdíly.

Ztráta hodnoty po třech letech provozu podle ISeeCars

1 BMW i3 60,4%
2 Nissan LEAF 60,2%
3 Kia Soul EV 58,7%
4 Hyundai Ioniq Electric 47,7%
5 Chevrolet Bolt 47,5%
6 Tesla Model S 36,3%
7 Tesla Model X 33,9%
8 Tesla Model 3 10.2%

Americký server ISeeCars prozkoumal údaje o 6,9 milionu prodaných ojetin a zjistil, že po třech letech auta průměrně ztratí 39,1 procenta své původní hodnoty. U elektromobilů je to 52 procent!

Horší je to o to víc, že elektromobily jsou v průměru výrazně dražší než spalovací vozy, takže v zemích, jako je Česká republika, kde na elektromobily v podstatě nejsou dotace, přijde majitel po třech letech třeba o půl milionu korun. Důvodem tak vysoké ztráty hodnoty je především obava zákazníků z opotřebení baterie a ztráty její kapacity.

Zajímavé je, že jednotlivé modely jsou vnímány velmi odlišně. Zatímco BMW i3 ztratí v USA po třech letech 60,4 % hodnoty, podobně jako třeba Nissan Leaf (60,2 %), tak tesly si drží svou cenu dramaticky lépe. Většinou přijdou jen o třetinu hodnoty, ale Tesla Model 3 pouze o 10,2 %. To je pětkrát lepší výsledek, než je průměr všech elektromobilů.

Podobný trend vykazují ceny ojetin i v sousedním Německu a České republice, byť ztráta hodnoty není tak výrazná jako za oceánem. Větší vypovídací hodnotu má samozřejmě německý trh, protože na tom českém se zatím moc elektromobilů neprodalo. I z těchto údajů je vidět, že BMW i3 přijde za tři roky o polovinu hodnoty, zatímco u vozů značky Tesla je to průměrně třetina. Nejhůř ze srovnání vyšel Nissan Leaf, jehož majitel musí být připraven odepsat přes 57 procent ceny.

Ztráta hodnoty po třech letech provozu podle Carvago
Model Německo Česko
BMW i3 49,1 % 49,34 %
Nissan LEAF 57,26 % 54,05 %
Hyundai Ioniq Electric 27,29 % 35,41 %
Tesla Model S 38,70 % 51,89 %
Tesla Model X 32,51 % 40,68 %

„Elektromobily trpí nejen v České republice velmi nízkou likviditou, právě rozdíl mezi poptávkou a nabídkou zásadně ovlivňuje jejich zůstatkovou hodnotu,“ komentuje situaci Jakub Šulta, CEO autotržiště Carvago.

„Důvodů, proč český zákazník nevyhledává elektromobily, je samozřejmě více – ať už jde o vysoké pořizovací náklady, nedostatečnou infrastrukturu pro dobíjení nebo omezený způsob jejich užití v souvislosti s dojezdem, poruchovostí a schopnosti vůz následně prodat. Zajímavé je, že vyšší zájem o elektromobily nevidíme ani v souvislosti s omezením výroby nových automobilů v době koronakrize a zvýšením poptávky po ojetých vozech během posledních měsíců, kterých je na trhu aktuálně nedostatek.“ 

Nicméně existují také výjimky a typicky jde o země, kde prodej elektromobilů podporují státními pobídkami. Příkladem mohou být severské státy nebo nedávná subvence v Německu, kde se následně výrazně zvýšil zájem o malé elektromobily typu Škoda Citigo. Ty z českého trhu prakticky vymizely a ve většině případů byly exportovány právě do Německa.

Konkrétní příklad vyčíslující ztrátu hodnoty elektromobilu a jeho spalovacího ekvivalentu uvádí Petr Vaněček, provozní ředitel sítě AAA AUTO: „Srovnání propadu cen elektromobilů a konvenčních automobilů je asi nejlépe patrné na VW Golfu. Čtyřleté e-Golfy stojí od 480 do 530 tisíc Kč a dvouleté e-Golfy stojí od 560 do 700 tisíc Kč. Bez ohledu na stáří většinou nemají ani 10 tisíc km najeto. U dvouletých vozů s naprosto minimálním nájezdem je tak propad ceny proti novému až necelých 40 %. Kdybyste oněch 10 tisíc km ujeli taxíkem, vyšlo by vás to nejspíš levněji. Spalovací golfy s těmito nájezdy stojí od 360 do 650 tisíc Kč a propad jejich hodnoty je procentuálně přibližně poloviční oproti e-Golfu.“

V korunách je pak rozdíl ve ztrátě hodnoty ještě znatelnější – zatímco u dvouletého e-Golfu s 10 tisíci km je propad hodnoty asi 200 až 400 tisíc, u spalovacího Golfu to často není ani 100 tisíc Kč.

20. července 2020

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Dodge poodhaluje elektrosvalovce. Charger ovšem bude pálit i benzin

Elektrický Charger bude v základní specifikaci disponovat jediným elektromotor...

VIDEO Když pálit pneumatiky, tak ekologicky. Proto bude kultovní americký svalovec Dodge Charger v...

Elektromobilky jsou černé díry na peníze. Volvo přestane financovat Polestar

Polestar 4

Švédská automobilka Volvo Cars přestane financovat svůj dceřiný podnik Polestar Automotive...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...