Ministerstvo dopravy zkoumá, jak poznat elektromobil

  12:19aktualizováno  12:19
Jedním z lákadel, kterými se města snaží vyjít vstříc elektromobilistům, je možnost jízdy ve vyhrazených jízdních pruzích. Úseky, do kterých mohou jen autobusy, případně taxíky a vozy záchranářů, se rozšiřují i v Česku. Elektroauta do nich ovšem nemohou.

Renault Kangoo Electric | foto: Renault

Praha přidává další úseky silnic s vyhrazenými pruhy pro autobusy. Nové budou například na Strakonické či Modřanské ulici. „Zatímco například v Norsku, ale i v dalších zemích mají řidiči elektromobilů kromě jiných výhod možnost využívat také tyto vyhrazené jízdní pruhy, u nás je zatím takováto forma podpory v nedohlednu,“ zjistil server Autoelektřinu.cz, který se dotazoval na Magistrátu hlavního města Prahy a na ministerstvu dopravy.

Hlavní potíž je prý v tom, že se na první pohled nedá auto na elektřinu poznat. „Autobus, jízdní kolo či taxi lze identifikovat snadno podle jejich nezaměnitelných znaků, u elektromobilu to takto nelze,“ vysvětluje mluvčí pražského magistrátu Vít Hofmann.

Praha takovou výhodu pro elektromobilu nezavede, dokud nebude novelizován Zákon o provozu na pozemních komunikacích tak, aby dodržování režimu ve vyhrazených jízdních pruzích mohla kontrolovat i městská policie. Současně by se i pro možnost využívat tuto výhodu elektromobily musely registrovat.

Proto také podle Hofmanna hlavní město při povolení parkování elektromobilů zdarma v zónách placeného stání zavedlo systém registrace vozidel do systému podle jejich registračních značek. „Registrační značka elektromobilu je tak nosičem informace, že se skutečně jedná o elektromobil,“ dodává mluvčí.

Jak identifikovat elektromobily od ostatních typů vozidel v provozu, vymýšlí také ministerstvo dopravy. „Ministerstvo dopravy v návaznosti na Národní akční plán čisté mobility hledá řešení, jak po vzoru některých evropských zemí zavést speciální značení elektrických vozidel,“ uvedl jeho mluvčí Tomáš Neřold. Možností je podle něj více - buď například speciální barva registračních známek, nebo nějaká nálepka.

Až poté bude podle něj možné zavést pro elektromobily nějaká další zvýhodnění. Konkrétně například parkování zdarma či využívání dálnic bez dálničního kuponu. „Kdy by se o zavedení rozlišovacích prvků mělo rozhodnout, však zatím odhadnout nedokázal,“ dodává server Autoelektřinu.cz.

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

Premiéra mezi elektronikou. Mercedes CLA Coupé byl hvězdou veletrhu CES

Mercedes CLA Coupé na veletrhu CES v Las Vegas

Místo tradičního autosalonu v Detroitu zvolil Mercedes při premiéře nové generace čtyřdveřového kupé CLA neobvyklé...

Základní tesla může na evropský trh, startovací cena je 1,5 milionu

Tesla 3

Americká automobilka Tesla může zahájit prodej elektromobilu Model 3 v Evropě. Povolení jí vydal nizozemský úřad pro...

Řidiči v Německu prostáli loni v kolonách 52 let

Sníh ochromil Německo. Na snímku doprvní zácpa na dálnici A4 u Drážďan (29. listopadu 2010)

Loňský rok byl pro německé řidiče zatím dosud nejhorší z hlediska počtu a délky trvání zácp, kterým na zdejších...

Najdete na iDNES.cz