Další plány na snížení emisí? Elektromobily, které ale lidé nechtějí

  9:33aktualizováno  9:33
Na stole evropských poslanců v posledních dnech přistál návrh na další snížení emisí osobních aut. Do roku 2030 by měly klesnout o 30 procent. Aby se to podařilo, museli by Evropané ve velkém přesednout do elektromobilů. Jenže ty nikdo nechce, rozčilují se šéfové evropských automobilek.

Roztomilé Microlino je elektromobil čistě pro městský a příměstský provoz. Cena autíčka schopného jezdit maximálně devadesátkou je tři sta tisíc korun. | foto: Microlino

Za prvních pět měsíců letošního roku se v Německu, největším evropském automobilovém trhu, prodalo 14 583 elektromobilů. To je jen asi jedno procento všech registrací nových automobilů v zemi, jejíž obyvatelé navíc patří k nejuvědomělejším a zároveň jsou pod silným vlivem ekologické lobby.

Za dvanáct let by přitom elektřina podle plánu Bruselu měla pohánět každé třetí nové auto, jinak se nedají nové emisní limity splnit. Spalovací motory jsou na hranici technických možností omezování spotřeby a emisí, jiné alternativní pohony – například vodíkový – mají k sériové výrobě a masivnímu prodeji ještě daleko. A jak ukazují prodeje, Evropanům se navzdory kampani proti spalovacím motorům očividně do elektromobilů nechce.

Šéf PSA Carlos Tavares

Šéf PSA Carlos Tavares

Proti novému plánu Evropské komise, který nyní mají na stole evropští poslanci a klíčová diskuse o něm čeká ministry životního prostředí členských zemí, hlasitě protestují evropští výrobci aut. Podle nich se Unie snaží Evropanům vnutit něco, co nechtějí. A tržní zákonitosti podle nich ani Brusel nezmění.

„Trh je z principu tažen poptávkou. Cíle snižování CO2 musí být realistické a zohlednit, co jsou lidé schopni reálně zaplatit. Aby bylo možné cíl Unie splnit, musel by zásadně stoupnout tržní podíl elektromobilů ze současného jednoho procenta na třicet, a to během dvanácti let,“ konstatuje Carlos Tavares, šéf sdružení výrobců a zároveň prezident koncernu PSA sdružujícího francouzské značky Peugeot a Citröen a nově i německý Opel.

Podle ACEA zkrátka Evropané na drahé elektromobily nemají. Platí to i v těch nejbohatších unijních zemích, natož pak ve střední, východní nebo jižní Evropě. „Pětaosmdesát procent dobíjecích vozů je v provozu v západní Evropě, kde je nejvyšší kupní síla. V ostatních částech unie je tržní podíl elektromobilů blízký nule. Další snižování emisí CO2 je zcela závislé na prodejích vozů s alternativním pohonem, ale jejich dostupnost je kvůli ceně pro většinu Evropanů zásadní překážkou,“ stojí v oficiálním prohlášení Asociace.

Tavaresovo tvrzení potvrzují i statistiky z České republiky. V roce 2017 se v zemi do provozu dostalo 271 595 nových osobních aut. Z toho pouhých 387 elektromobilů, tedy pouhé jedno a půl promile. Pokud bychom započetli i všechna hybridní auta kombinující tradiční pohon s elektromotorem, dostaneme se zhruba na jeden a čtvrt procenta. Meziročně se sice počet prodaných elektromobilů zvýšil o 47 procent, i kdyby to tak ale bylo od nynějška každý rok, pořád bude podíl prodaných elektromobilů v roce 2030 při stejném počtu registrovaných nových aut jen necelých patnáct procent.

Kromě pořizovací ceny zůstává pro většinu zákazníků nepřijatelná i řada dalších omezení, které elektromobily mají. Ať už jde o limitovaný dojezd nebo absenci širší infrastruktury pro dobíjení.

Plány versus realita - srovnání cílů v elektromobilitě
cíle pro vozový park 2020 vozový park březen 2017
Německo 1 000 00087 914
Francie 960 000 118 663
Velká Británie 396 000 - 431 000  89 977
Nizozemsko 140 000 115 502
Švédsko ???  34 633
Belgie 
86 641  21 102
Rakousko 64 000 - 175 000  13 338
Itálie 45 000 - 135 000  11 663
Polsko 77 000   1010
Bulharsko 35 000   2 337
Maďarsko 21 200   790
ČR 17 000 1386
Slovensko  10 000  586
Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Napříč republikou na baterky. Bez nabíjení, courání a hlavně plynule

Hyundai Kona Electric

Rozumný člověk jede z Prahy do Ostravy vlakem, je to rychlé, pohodlné, levné. Jezdí tak i lidé z...

Čínská značka Aiways chce v Evropě pronajímat elektrická SUV

Autosalon Ženeva 2019

Čínská automobilka Aiways hodlá v příštím roce uvést na evropský trh sportovně-užitkový vůz s plně...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Kia Soul v Evropě už jen jako elektromobil. Do Česka zatím nespěchá

Kia e-Soul

VIDEO Kia Soul je nezaměnitelný originál. Charakteristickými tvary auta z komiksu zaujal publikum hlavně...

Seat je mazánkem VW, vyvine nový elektrovůz. Škoda zaspí, nebo vyhraje

Seat el-Born

Před pár lety to vypadalo, že se koncern VW své španělské značky buď zbaví, nebo ji zavře....

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Autofotka týdne: Unikátní hotel na kolech zachraňují ve Vysokém Mýtě

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje na dvě etapy unikátní lůžkový...

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje unikátní lůžkový přívěs typu Karosa LP 30 z roku 1967. Vyrobila ho...

Další z rubriky

Venkovní airbag omezí zranění až o 40 procent, čekají ho ještě roky vývoje

Boční airbag od ZF omezí při nehodě zranění až o 40 procent

V Německu jsme byli svědky prvního nárazového testu s ohromným bočním venkovním airbagem. Vyvinula jej společnost ZF,...

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Ať roztajou. Newyorská policie zabavila padesátku zmrzlinářských vozů

Zmrzlinářské auto na 7th Avenue v centru New Yorku

Letošní sezona letního mlsání zmrzliny v New Yorku je ohrožena. Tamní policie zabavila 46 pojízdných zmrzlinářských...

Najdete na iDNES.cz