Další plány na snížení emisí? Elektromobily, které ale lidé nechtějí

  9:33aktualizováno  9:33
Na stole evropských poslanců v posledních dnech přistál návrh na další snížení emisí osobních aut. Do roku 2030 by měly klesnout o 30 procent. Aby se to podařilo, museli by Evropané ve velkém přesednout do elektromobilů. Jenže ty nikdo nechce, rozčilují se šéfové evropských automobilek.

Roztomilé Microlino je elektromobil čistě pro městský a příměstský provoz. Cena autíčka schopného jezdit maximálně devadesátkou je tři sta tisíc korun. | foto: Microlino

Za prvních pět měsíců letošního roku se v Německu, největším evropském automobilovém trhu, prodalo 14 583 elektromobilů. To je jen asi jedno procento všech registrací nových automobilů v zemi, jejíž obyvatelé navíc patří k nejuvědomělejším a zároveň jsou pod silným vlivem ekologické lobby.

Za dvanáct let by přitom elektřina podle plánu Bruselu měla pohánět každé třetí nové auto, jinak se nedají nové emisní limity splnit. Spalovací motory jsou na hranici technických možností omezování spotřeby a emisí, jiné alternativní pohony – například vodíkový – mají k sériové výrobě a masivnímu prodeji ještě daleko. A jak ukazují prodeje, Evropanům se navzdory kampani proti spalovacím motorům očividně do elektromobilů nechce.

Šéf PSA Carlos Tavares

Šéf PSA Carlos Tavares

Proti novému plánu Evropské komise, který nyní mají na stole evropští poslanci a klíčová diskuse o něm čeká ministry životního prostředí členských zemí, hlasitě protestují evropští výrobci aut. Podle nich se Unie snaží Evropanům vnutit něco, co nechtějí. A tržní zákonitosti podle nich ani Brusel nezmění.

„Trh je z principu tažen poptávkou. Cíle snižování CO2 musí být realistické a zohlednit, co jsou lidé schopni reálně zaplatit. Aby bylo možné cíl Unie splnit, musel by zásadně stoupnout tržní podíl elektromobilů ze současného jednoho procenta na třicet, a to během dvanácti let,“ konstatuje Carlos Tavares, šéf sdružení výrobců a zároveň prezident koncernu PSA sdružujícího francouzské značky Peugeot a Citröen a nově i německý Opel.

Podle ACEA zkrátka Evropané na drahé elektromobily nemají. Platí to i v těch nejbohatších unijních zemích, natož pak ve střední, východní nebo jižní Evropě. „Pětaosmdesát procent dobíjecích vozů je v provozu v západní Evropě, kde je nejvyšší kupní síla. V ostatních částech unie je tržní podíl elektromobilů blízký nule. Další snižování emisí CO2 je zcela závislé na prodejích vozů s alternativním pohonem, ale jejich dostupnost je kvůli ceně pro většinu Evropanů zásadní překážkou,“ stojí v oficiálním prohlášení Asociace.

Tavaresovo tvrzení potvrzují i statistiky z České republiky. V roce 2017 se v zemi do provozu dostalo 271 595 nových osobních aut. Z toho pouhých 387 elektromobilů, tedy pouhé jedno a půl promile. Pokud bychom započetli i všechna hybridní auta kombinující tradiční pohon s elektromotorem, dostaneme se zhruba na jeden a čtvrt procenta. Meziročně se sice počet prodaných elektromobilů zvýšil o 47 procent, i kdyby to tak ale bylo od nynějška každý rok, pořád bude podíl prodaných elektromobilů v roce 2030 při stejném počtu registrovaných nových aut jen necelých patnáct procent.

Kromě pořizovací ceny zůstává pro většinu zákazníků nepřijatelná i řada dalších omezení, které elektromobily mají. Ať už jde o limitovaný dojezd nebo absenci širší infrastruktury pro dobíjení.

Plány versus realita - srovnání cílů v elektromobilitě
cíle pro vozový park 2020 vozový park březen 2017
Německo 1 000 00087 914
Francie 960 000 118 663
Velká Británie 396 000 - 431 000  89 977
Nizozemsko 140 000 115 502
Švédsko ???  34 633
Belgie 
86 641  21 102
Rakousko 64 000 - 175 000  13 338
Itálie 45 000 - 135 000  11 663
Polsko 77 000   1010
Bulharsko 35 000   2 337
Maďarsko 21 200   790
ČR 17 000 1386
Slovensko  10 000  586
Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v našich testovacích jízdách.

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná,...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

BLOG: Elektroauto jako rodinná tragédie

Závod elektromobilů Wave 2017

Ta auta nejedou, nikam nedojedou a nic moc neuvezou. Mimo pošťačky na to každý nadává. Nikdo z těch...

Tesla se rozjela na plný plyn. S dotacemi v zádech

Elon Musk během prvního představení elektromobilu Tesla Model 3 v americkém...

VIDEO Automobilka Tesla se loni přiblížila své vizi posadit do svých elektromobilů také střední třídu....

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Další z rubriky

Trump tlačí na zavedení cel na dovoz aut, protože ohrožují bezpečnost USA

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Americké ministerstvo obchodu by mělo v neděli dodat prezidentovi Donaldu Trumpovi své stanovisko, zda dovoz automobilů...

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového ferrari pro...

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Ford Mondeo 2.0 TDCI
Ford Mondeo 2.0 TDCI

r.v. 2010, naj. 155 240 km, diesel
200 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz