Škoda vyvíjí elektromobil, představí ho po roce 2020

  10:00aktualizováno  10:00
Nadšení pro elektromobilitu je u většiny automobilek vynuceno spíše okolnostmi než reálnou poptávkou zákazníků. Vášeň pro auta do zásuvky budí hlavně emisní legislativa. Předseda představenstva značky Berhnard Maier oznámil, že elektrifikace škodovky čeká do pěti let.

Volkswagen BUDD-e | foto: Volkswagen

Už se ví, že v roce 2019 dorazí na trh jako první hybridní škodovka benzinoelektrický superb (čtěte tady). Po tomto milníku se otevře prostor pro čistě elektrický model.

Maier pro renomovaný britský magazín Autocar prohlásil, že první škodovky do zásuvky se dočkáme v roce 2020 nebo 2021. „K elektrifikaci není alternativa. Musíme se jí zabývat,“ vysvětluje Maier a potvrzuje tak, že automobilky jsou nadšenci elektromobility tak trochu z donucení. Martin Hrdlička, šéf vývoje podvozku a agregátu Škody Auto pro elektromobilitu zrovna nehoří (čtěte zde).

Sériová elektrická škodovka by měla podle všeho být svébytným modelem, podle Maiera má stát na úplně nové platformě koncernu Volkswagen pojmenované MEB, která má být určena přímo pro elektromobily. Koncern ji představil na konceptu VW Budd-e začátkem letošního roku na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas (prohlédněte si ho zde). Těžké a velké baterie jsou uložené v ploché sendvičové podlaze.

Škodováčtí vývojáři jsou podle Maiera součástí týmu, který v rámci VW Group pracuje na autech na baterky. Cíle, které mají splnit, vůbec nejsou malé. Podle Autocaru jsou požadavky tyto: dojezd na jedno nabití přes 500 kilometrů, nabití za patnáct minut a cena pod úrovní srovnatelného auta se spalovacím motorem.

Jaké auto by mohlo se znakem Škody vyjet za pět let na elektřinu, lze zatím jen odhadovat. „Zatím jsme přesně nerozhodli, jaké auto bude elektromobil. Zatím nepotřebujeme udělat finální rozhodnutí,“ prohlásil Maier. Pět let je ovšem pro vývoj auta šibeniční doba. Obzvlášť, když nemá předchůdce a automobilka nemá s jeho technologiemi žádné zkušenosti. Výroba elektromobilů je přeci jen dosti odlišná od produkce aut se spalovacím motorem.

Elektromobilita očima pesimisty

Kde má výfuk elektromobil výfuk? V prunéřovské hnědouhelné elektrárně. Více čtěte zde

Autocar to tipuje na praktický prostorný hatchback s kufrem větším, než budou mít jeho koncernové protějšky. To by pasovalo k pozici značky v rámci koncernu.

Elektromobily asi nejlépe fungují ve velmi specifických způsobech používání, typicky ve službách na lokální úrovni (pošta, rozvážková služba, pekárna). Opodstatnění mají hlavně ve městech, kde je bezemisní provoz žádoucí. Pro takové použití se ovšem velké auto příliš nehodí.

Fotogalerie

Větší logiku by tak možná dávalo menší auto, jenže do jeho ceny by právě příliš zasahovala specifická technologie pohonu a stále velmi drahé akumulátory. Elektrický pohon by z tohoto pohledu nejvíce pasoval k vozu velikosti Škody Fabie nebo Rapidu.

Plány na další elektrické verze aktuálních modelů jako je fabie s octavií se ovšem budou tříbit v následujících letech, podle vývoje trhu. Podle Maiera by mělo být jasno v následujících třech letech.

Elektrifikace je součástí nového desetiletého plánu značky, který Maier představil. Dokument pojmenovaný „Strategy 2025“ nahrazuje původní plán Maierova předchůdce Winfrieda Vahlanda, který vytyčoval směřování značky do roku 2018.

Octavia Green E Line

Elekrické škodovky testovaly v provozu

Škoda před čtyřmi roky představila flotilu prototypů elektrických octavií. Auta postavená na základech druhé generace stěžejního modelu značky uvedla do testovacího provozu. Jak elektrické octavie jezdily čtěte zde

Škoda Octavia Green E Line
Škoda Octavia Green E Line
Škoda Octavia Green E Line

Po ukončení testovaní ovšem v projektu nepokračovala a prototypy šly do šrotu. Důvod byl jasný: elektrické octavie jezdily a fungovaly výborně, narážely ovšem na omezený dojezd a nekomfortně dlouhou dobu nabíjení, a tak je to i nadále. I přes sliby se elektromobilita dál neposunula. Omezení jsou stále stejná, jen se výrobcům daří přesvědčovat specifické skupiny zákazníků, že to nevadí.

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

VW a Ford vytvoří alianci, společnou dodávku představí v roce 2022

Ford může nabídnout Volkswagenu velké zkušenosti s vývojem dodávek. Model...

Německá automobilka Volkswagen se dohodla s americkým konkurentem Ford Motor na vytvoření globální aliance, v jejímž...

Audi proti otázce „Už tam budem?“. Vyřeší ji virtuální realitou

Audi Holoride

Zná to snad každý řidič-rodič. A nejen ten. Otázka „Už tam budem?“ dovede pocuchat nervy nejedné osoby za volantem. U...

Najdete na iDNES.cz