Pátek 4. prosince 2020, svátek má Barbora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 4. prosince 2020 Barbora

Němci musí čekat na nový elektromobil až rok, Češi několik měsíců

Podíl prodaných elektrických a plug-in hybridních vozidel na trhu s novými vozy stále roste. Exkluzivní průzkum německého magazínu Focus ale zjistil, že na nový elektromobil můžou zákazníci čekat až rok. V České republice to ovšem, zdá se, neplatí.

Mini Electric | foto: Reuters

Redaktoři Focusu ve spolupráci s magazínem Carwow prozkoumali dodací lhůty na elektrické vozy a s překvapením zjistili, že když si je zákazníci objednají z výroby, nikoli jako skladové, mohou čekat tři měsíce, někdy ale také rok. 

Nejkratší lhůty se týkají modelů Nissan Leaf, Mazda MX-30, Mercedes-Benz EQC, Porsche Taycan a Renault Zoe. V průzkumu nejsou zahrnuty vozy Tesla, protože se neprodávají v klasických autosalonech, ale podle autorů průzkumu se na ně čeká v průměru také kolem tří měsíců, záleží na tom, jak právě dorazí loď z USA.

Jakkoli některá média spekulují o tom, že za dlouhými dodacími lhůtami stojí vědomá snaha automobilek brzdit prodej aut, na kterých moc nevydělávají, na vině jsou spíše nedostatečné výrobní kapacity, problémy se zásobováním některými díly, které si automobilky přímo nevyrábějí, jako jsou především baterie, a pak také plánování jednotlivých importérů.

Pro každý trh si totiž automobilky s importéry vyjednávají kvóty, kolik aut v každém roce bude určeno pro danou zemi. A česká zastoupení automobilek buď umí lépe plánovat než Němci, nebo mají Češi poměrově k velikosti trhu menší zájem o tento druh vozidel. V Německu, Francii nebo Skandinávii navíc prodeje aut podporují vládní dotační programy; v prvních dvou jmenovaných zemích je vyhlásili v průběhu letoška, a plánování v automobilkách tak flexibilní není, zvlášť když je v případě elektroaut nouze o baterie.

Rozdílnost situace dobře ilustruje příklad elektrického Mini Cooperu SE. V Německu se na něj čeká až rok, v Česku tři měsíce, stejně jako na BMW i3. To je spíš na dolní hranici průměrné čekací doby na auta značek BMW. 

„V celkovém průměru se bavíme o třech až šesti měsících. Velice důležitou roli hraje konkrétní model a míra jeho specifické výbavy – u vozů, které se vyrábějí v USA (řada X od modelu X3 výše) je potřeba počítat ještě přibližně měsíc pro cestu po moři. Pokud má vůz navíc prvky výbavy z programu Individual, připočítejme další jeden až dva měsíce. Tyto lhůty se snažíme dodržet i u zcela nových modelů, ale poptávka je někdy velice vysoká, a tak může dojít k jejich prodloužení, například u BMW X7,“ říká David Haidinger z českého zastoupení BMW. V podstatě totožná situace platí i pro Audi, nejdéle se čeká na model Q5, který se vyrábí v Mexiku. 

Podobně Němci čekají 5–6 měsíců na modely e-Niro a e-Soul, Češi jen 3–4 měsíce, což je stejně jako na vozy se spalovacím motorem, přestože se oba modely vyrábějí až v Koreji. Zhruba měsíc z toho přitom dělá doprava po moři z Asie. Modely Kia vyráběné na Slovensku totiž mají dodací lhůty 2–3 měsíce. 

Rovněž u vozů Hyundai se dodací lhůta neliší v závislosti na pohonu, ale na výrobním závodě. „Aktuální čekací doba na vozy vyráběné v Nošovicích je 2–3 měsíce, u vozů z jiných výrobních závodů se doba z důvodu logistiky zhruba o dva měsíce prodlouží,“ uvedl PR manažer David Pavlíček. 

Dodací doba pro Kony EV s baterií 64 kWh, vyráběné v Nošovicích, je tak zhruba 2–3 měsíce, u varianty se 32 kWh a modelu Ioniq EV se čeká zhruba o dva měsíce déle.

Citelnější rozdíl hrající ve prospěch elektrických aut je aktuálně u Volkswagenu. Zatímco na většinu spalovacích aut této značky se čeká v průměru kolem pěti měsíců, ID.3 dostane díky dostatečné kvótě český zákazník během 2–3 měsíců. Importérovi se dokonce podařilo vrátit na český trh i už vyprodaný elektrický e-up!

„Během relativně krátké doby jsme vyprodali celou kvótu pro český trh, nicméně po vyjednávání s výrobním závodem se nám podařilo pro ČR zajistit další vozy na rok 2021, tedy e-up! se brzy vrátí do naší nabídky. Aktuální dodací doba je tak 3–4 měsíce,“ říká PR manažer David Valenta. Stojí za povšimnutí, že dvojče elektrického upu, Škoda Citigo, už se koupit nedá – kvůli naplněným výrobním kvótám ukončila značka příjem objednávek. Dodávat již objednané vozy bude do příštího roku, kdy bude výroba modelu ukončena. Rychlý konec zapříčinil nedostatek baterek (více čtěte zde).

Prakticky žádné rozdíly ve lhůtách nejsou u těch značek, které vyrábějí elektrická auta nikoli jako samostatné modely, ale jako jednu z variant stejného modelu s různými pohony. To je případ koncernu PSA. „Elektromobily i hybridy značky Opel jsou už od prvopočátků konstruovány pro použití jak s motory na benzin/naftu, tak na elektřinu. Například elektromobil Corsa-e se vyrábí na úplně stejné lince, jako její benzinoví i naftoví sourozenci. Průměrná doba od zadání do výroby do dodání vozu zákazníkovi činí 3 až 4 měsíce,“ konstatuje Martin Hejral z Opelu a Radka Matthey z Peugeotu ho doplňuje: „Dodací lhůty na elektromobily Peugeot e-208 a e-2008 jsou přibližně 3 měsíce, nijak zásadně se neliší od standardních lhůt na ostatní modely značky Peugeot.“        

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Nová platforma elektromobilů Hyundai a Kia za pět minut nabije na sto km

Rozložení kompomnentů u platformy E-GMP.

VIDEO Superrychlé nabíjení, obrovský výkon, nadstandardní vnitřní prostor, pohon všech kol, dlouhý...

Předem odsouzen k neúspěchu. První elektromobil Renaultu má šedesát let

Henney Kilowatt

Když Renault představil svůj první plnohodnotný elektromobil Zoe, opomenul tři svá auta, která už...

Kde nabíjet elektromobil? Nejlépe doma a všude, kde je příležitost

Škoda Enyaq u nabíječky sítě Ionity

Nabíjení elektromobilů funguje podle jiných pravidel než čerpání paliva do nádrží vozidel se...

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

Elektromobily MG ZS před cestou do Evropy

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Nabíjení plug-inhybridní Škody Superb iV  z domácí zásuvky.

VIDEO Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny...

Přechod k elektromobilům pomůže Číně ukončit ropnou éru, tvrdí studie

Ilustrační snímek

Agresivní přechod k elektromobilům vedený Čínou sníží do roku 2030 globální poptávku po ropě o 70...

Silnice, která nabíjí za jízdy. V Tel Avivu po ní budou jezdit elektrobusy

V izraelském Tel Avivu postavili první silnici se zabudovaným elektrickým...

V izraelském Tel Avivu budují bezdrátovou elektrickou silnici, která bude dodávat energii městské...

  • Nejčtenější

Vánoce ve Škodě Auto budou bohaté, odbory si vyjednaly bonusy i vyšší benefity

Tisíce zaměstnanců mladoboleslavské automobilky Škoda se mohou těšit na bohatou předvánoční výplatu. Škoda zaměstnance...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Génius z Kopřivnice postavil slavnou tatru i brouka. Odměnou mu bylo vězení

Premium Měl české předky. Sám se považoval za Rakušana a česky mluvit nechtěl. Přesto vytvořil nejikoničtější české auto všech...

Nová platforma elektromobilů Hyundai a Kia za pět minut nabije na sto km

Superrychlé nabíjení, obrovský výkon, nadstandardní vnitřní prostor, pohon všech kol, dlouhý dojezd. S novou platformou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ve Wolfsburgu vědí, že Škoda vyřeší to, s čím si jiní neporadí, říká nový šéf

Premium Thomas Schäfer je od srpna novým šéfem značky Škoda. Do Mladé Boleslavi nastoupil v roce koronavirové paralýzy a...

Jaro jsme zpackali, řídila to parta ambiciózních analytiků, bilancuje Balík

Premium Česko jarní vlnu epidemie koronaviru nezvládlo, lockdown byl zbytečně tvrdý a jeho následky pocítí lidé teprve v...

Drsná svědectví z českých „callcentráků“: trestání baseballkou, celý den bez WC

Premium Ponižování, výsměch i fyzické tresty. To vše zažili lidé v některých call centrech. Jedni vzpomínají na minimální čas...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

  • Další z rubriky

Británie zakáže kamionům a autobusům jízdu na starých gumách

Velká Británie plánuje úplný zákaz používání starších pneumatik na vybraných motorových vozidlech. Počítá s tím novela...

Bentley přelstí zácpy na hranicích po brexitu. Součástky dodá obřími letadly

Britský výrobce luxusních automobilů Bentley, který spadá pod koncern Volkswagen, si rezervoval pět nákladních letadel...

Unikátní dieselhybrid Mercedesu spojuje elektrony s naftou

Jedině u Mercedesu je dnes možné pořídit plug-in hybridní pohon spojující vznětový čtyřválec a elektromotor. Vyzkoušeli...

Další kolo boje o moc v koncernu VW. Diess nasazuje za elektromobilitu krk

Koncern Volkswagen prochází největšími změnami za svou historii. Jednoho z největších výrobců aut na světě, který...

Jaká je smrtnost? Kde hrozí nákaza covidem? Nové důkazy vědců nepotěší

Jaké jsou vědecké důkazy o účinnosti roušek a respirátorů? V jaké situaci je největší riziko nákazy? Kolik procent...

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Fronty u kadeřníků, obchody počítají zákazníky. Velké rozvolnění začalo

Sledujeme online Po více než měsíci se ve čtvrtek opět otevřely obchody, restaurace a provozovny služeb. Obchodníci se na něj dlouhodobě...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...