Čína jako největší trh s elektrickými auty stále zvyšuje náskok před dalšími hlavními automobilovými trhy, jako je Evropa a Spojené státy.

Čína jako největší trh s elektrickými auty stále zvyšuje náskok před dalšími hlavními automobilovými trhy, jako je Evropa a Spojené státy. | foto: BYD

Prodej elektroaut v Česku je 0,19 %, nejdůležitější jsou Čína a Norsko

  • 74
Čína a Norsko zůstaly v prvním pololetí nejdůležitějšími trhy pro elektrické automobily. V Číně zůstala tato auta jedničkou v prodeji, prodalo se jich tam 412 000, což je o 111 procent více než loni. Na celkovém prodeji aut se elektrické vozy podílely dvěma procenty, loni to bylo 0,8 procenta. Vyplývá to ze studie nezávislého německého institutu pro automobily a mobilitu CAM.

V Norsku se prodej nových elektrických aut v pololetí zvýšil o 32 procent na 35 788 vozů. Jejich podíl na celkovém prodeji nových aut se pak zvýšil na 46,6 z 34,9 procenta.

Čínskému trhu s elektrickými vozy dominují převážně domácí výrobci. Mezi dvaceti nejprodávanějšími modely je pouze jeden zahraniční, a to na 19. místě Model X americké společnosti Tesla.

Čína jako největší trh s elektrickými auty stále zvyšuje náskok před dalšími hlavními automobilovými trhy, jako je Evropa a Spojené státy, upozornil vedoucí studie Stefan Bratzel. Odbyt se přitom zvyšuje i v těchto zemích.

Ve Spojených státech, které jsou druhým největším trhem pro elektroauta, prodej v pololetí vzrostl o 35 procent na více než 117 000 vozů. Podíl na celkovém prodeji se zvýšil na 1,4 procenta z předchozího jednoho procenta. V Německu prodej vzrostl o 51 procent na 33 917 vozů a podíl na prodeji o půl procentního bodu na 1,8 procenta, což je celosvětový průměr. V Česku je registrováno asi 5,5 milionu aut, čistě elektrických je z toho necelých 1500. Za prvních šest měsíců se v Česku prodalo 267 elektromobilů, to je 0,19procentní podíl na celkových prodejích. Od ledna do června se v ČR prodalo 143 784 nových aut.

Podle studie by prodej elektrických aut měl v příštích dvou letech růst pouze mírně. Od roku 2020 však CAM očekává výrazné zrychlení. Vysoký růst se dá očekávat zvláště v Německu a v EU, zejména kvůli zpřísnění limitů emisí oxidu uhličitého, uvedla agentura DPA.

,

Elektromobil