Nádherné elektroporsche: 600 koní, dojezd 500 km, u zásuvky 15 minut

aktualizováno 
Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) - Světová premiéra prvního elektricky poháněného konceptu Porsche je jedním z největších překvapení na autosalonu ve Frankfurtu. Koncept Mission E potvrzuje, že značka chystá menší čtyřdveřový sedan. Někdo v něm vidí jen čtyřdveřovou 911, ale vypadá fantasticky.

První auto Ferdinanda Porscheho, od jehož narození v českých Vratislavicích nad Nisou uplynulo začátkem září 140 let, jezdilo na elektřinu. Značka nesoucí jeho jméno se dnes k elektřině vrací. A ve velkém stylu. Mission E je předobrazem menšího čtyřdveřového modelu, na kterém značka pracuje. Teď ale hlavně propaguje elektromobilitu. Má to být první čistě elektricky poháněný čtyřmístný sportovní vůz v historii značky.

Čtyřdveřová karoserie, ve které musí každý poznat geny ikonického Porsche 911, ukrývá čtyřmístný interiér.

Porsche Mission E

Výkon elektrického systému obstarávajícího pohon je 440 kW, to je šest set koní. I další parametry jsou ohromující: dojezd je více než 500 kilometrů, zrychlení z nuly na 100 km/h za méně než 3,5 sekundy a na 200 km/h za méně než 12 sekund. Doba nabíjení na 80 % kapacity je 15 minut.

Dva synchronní motory buzené permanentním magnetem (PSM), podobné těm, které byly použity u letošního vítěze Le Mans 919 Hybrid, vůz zrychlují a při brzdění získávají energii zpět.

Porsche svým sněhobílým konceptem ukazuje průkopnickou 800V technologii: „Zdvojnásobení napětí ve srovnání s dnešními elektromobily s 400 V přináší několik výhod: kratší doby nabíjení a nižší hmotnost, protože lehčí měděné kabely se sníženým průřezem k přenesení energie postačují,“ popisuje automobilka.

V levém předním blatníku před dveřmi řidiče je přístup k nabíjecí 800V přípojce. Mission E však umí doplnit energii i ze standardní nabíječky na 400 V nebo indukčně. K tomu stačí zaparkovat nad cívkou zapuštěnou do země a ta pak přenáší energii modulu v podlaze vozu.

Fotogalerie

Lithium-iontová baterie umístěná pod podlahou vozu zabírá plnou délku mezi přední a zadní nápravou. Hmotnost je tak rovnoměrně rozdělena a zajišťuje optimální vyvážení. Navíc je díky tomu těžiště vozu extrémně nízko.

Karoserie vysoká jen 130 cm je tvořena směsí hliníku, oceli a plastů vyztužených karbonovými vlákny. Kola jsou karbonová a obouvají pneumatiky o šířce 21 palců vpředu a 22 palců vzadu.

Pohon všech kol řízený podle potřeby s funkcí Porsche Torque Vectoring, tedy s automatickým rozdělením točivého momentu na jednotlivá kola, přenáší sílu efektivně na vozovku, řízení (natáčení) všech kol přidává jízdě na přesnosti.

Zajímavá řešení ukazuje i karoserie. Integrované vzduchové kanály zlepšují obtékání kol, výstupy na bočních plochách snižují přetlak v podbězích a tím aerodynamický vztlak. Obtékání vzduchu vylepšují malé kamery, které nahradily zpětná zrcátka.

Přístrojovka je minimalistická. Přístroje se obsluhují pomocí pohledů a gest, zčásti dokonce pomocí hologramů. Klenutý displej nahrazující klasické budíky v kapličce pod volantem je tvořen organickými diodami OLED.

Systém sledování očí díky kameře rozpozná, na který přístroj se řidič dívá. Stiskem tlačítka na volantu aktivuje příslušné menu a může v něm navigovat, rovněž ve spolupráci s rozpoznáváním pohledu a ručním potvrzením.

To je však jen začátek: auto sleduje polohu řidiče při sezení a jeho držení těla. Posadí-li se níže, výše nebo se nakloní na stranu, zareaguje 3D zobrazení budíků a pohne se s ním. Díky tomu je například vyloučeno, aby volant zčásti zakryl důležité informace. Všechny relevantní informace, jako například rychlost, vždy sledují úhel pohledu řidiče.

Na přístrojovce je také holografický displej, který se táhne až na stranu spolujezdce. Ukazuje individuálně volitelné aplikace, které jsou v prostoru umístěny odstupňovaně a uspořádány podle priority a vytvářejí trojrozměrný dojem hloubky. Prostřednictvím aplikací ovládá řidič nebo spolujezdec základní funkce (média, navigaci, klimatizaci, kontakty a vozidlo) bezdotykově pouze pomocí gest.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v našich testovacích jízdách.

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná,...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Elektromobily si chudší lidé nebudou moci dovolit, varuje Volkswagen

Volkswagen e-Golf

VIDEO Přechod na elektromobily způsobí, že automobily budou značně dražší. Pro lidi s nízkými příjmy...

Poslední rok bez elektromobilů: automobilky si v Česku věří

Dovezené automobily čekají na distribuci v britském přístavu Sheernese (říjen...

Rok 2018 nebyl v Česku pro řadu automobilek příliš úspěšný. Celkově bylo registrováno 261 437...

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým modelům Scala a Kamiq...

Ford se kvůli brexitu připravuje na odchod z Británie

Ford Focus

Americká automobilka Ford Motor sdělila britské premiérce Therese Mayové, že zintenzivnila své přípravy na přesun...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná, dosahují rekordních...

Najdete na iDNES.cz