Pondělí 3. srpna 2020, svátek má Miluše
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 3. srpna 2020 Miluše

Nádherné elektroporsche: 600 koní, dojezd 500 km, u zásuvky 15 minut

aktualizováno 
Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) - Světová premiéra prvního elektricky poháněného konceptu Porsche je jedním z největších překvapení na autosalonu ve Frankfurtu. Koncept Mission E potvrzuje, že značka chystá menší čtyřdveřový sedan. Někdo v něm vidí jen čtyřdveřovou 911, ale vypadá fantasticky.

První auto Ferdinanda Porscheho, od jehož narození v českých Vratislavicích nad Nisou uplynulo začátkem září 140 let, jezdilo na elektřinu. Značka nesoucí jeho jméno se dnes k elektřině vrací. A ve velkém stylu. Mission E je předobrazem menšího čtyřdveřového modelu, na kterém značka pracuje. Teď ale hlavně propaguje elektromobilitu. Má to být první čistě elektricky poháněný čtyřmístný sportovní vůz v historii značky.

Čtyřdveřová karoserie, ve které musí každý poznat geny ikonického Porsche 911, ukrývá čtyřmístný interiér.

Porsche Mission E

Výkon elektrického systému obstarávajícího pohon je 440 kW, to je šest set koní. I další parametry jsou ohromující: dojezd je více než 500 kilometrů, zrychlení z nuly na 100 km/h za méně než 3,5 sekundy a na 200 km/h za méně než 12 sekund. Doba nabíjení na 80 % kapacity je 15 minut.

Dva synchronní motory buzené permanentním magnetem (PSM), podobné těm, které byly použity u letošního vítěze Le Mans 919 Hybrid, vůz zrychlují a při brzdění získávají energii zpět.

Porsche svým sněhobílým konceptem ukazuje průkopnickou 800V technologii: „Zdvojnásobení napětí ve srovnání s dnešními elektromobily s 400 V přináší několik výhod: kratší doby nabíjení a nižší hmotnost, protože lehčí měděné kabely se sníženým průřezem k přenesení energie postačují,“ popisuje automobilka.

V levém předním blatníku před dveřmi řidiče je přístup k nabíjecí 800V přípojce. Mission E však umí doplnit energii i ze standardní nabíječky na 400 V nebo indukčně. K tomu stačí zaparkovat nad cívkou zapuštěnou do země a ta pak přenáší energii modulu v podlaze vozu.

Fotogalerie

Lithium-iontová baterie umístěná pod podlahou vozu zabírá plnou délku mezi přední a zadní nápravou. Hmotnost je tak rovnoměrně rozdělena a zajišťuje optimální vyvážení. Navíc je díky tomu těžiště vozu extrémně nízko.

Karoserie vysoká jen 130 cm je tvořena směsí hliníku, oceli a plastů vyztužených karbonovými vlákny. Kola jsou karbonová a obouvají pneumatiky o šířce 21 palců vpředu a 22 palců vzadu.

Pohon všech kol řízený podle potřeby s funkcí Porsche Torque Vectoring, tedy s automatickým rozdělením točivého momentu na jednotlivá kola, přenáší sílu efektivně na vozovku, řízení (natáčení) všech kol přidává jízdě na přesnosti.

Zajímavá řešení ukazuje i karoserie. Integrované vzduchové kanály zlepšují obtékání kol, výstupy na bočních plochách snižují přetlak v podbězích a tím aerodynamický vztlak. Obtékání vzduchu vylepšují malé kamery, které nahradily zpětná zrcátka.

Přístrojovka je minimalistická. Přístroje se obsluhují pomocí pohledů a gest, zčásti dokonce pomocí hologramů. Klenutý displej nahrazující klasické budíky v kapličce pod volantem je tvořen organickými diodami OLED.

Systém sledování očí díky kameře rozpozná, na který přístroj se řidič dívá. Stiskem tlačítka na volantu aktivuje příslušné menu a může v něm navigovat, rovněž ve spolupráci s rozpoznáváním pohledu a ručním potvrzením.

To je však jen začátek: auto sleduje polohu řidiče při sezení a jeho držení těla. Posadí-li se níže, výše nebo se nakloní na stranu, zareaguje 3D zobrazení budíků a pohne se s ním. Díky tomu je například vyloučeno, aby volant zčásti zakryl důležité informace. Všechny relevantní informace, jako například rychlost, vždy sledují úhel pohledu řidiče.

Na přístrojovce je také holografický displej, který se táhne až na stranu spolujezdce. Ukazuje individuálně volitelné aplikace, které jsou v prostoru umístěny odstupňovaně a uspořádány podle priority a vytvářejí trojrozměrný dojem hloubky. Prostřednictvím aplikací ovládá řidič nebo spolujezdec základní funkce (média, navigaci, klimatizaci, kontakty a vozidlo) bezdotykově pouze pomocí gest.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

S tímto kabelem nabijete elektromobil kdekoli. Pomalu i velmi rychle

Nabíjecí sadu Moon2Go jsme vyzkoušeli s novým Renaultem Zoe.

Elektromobil můžete nabíjet kdekoli, kde je přístup k elektrické zásuvce. Tedy, pokud máte vhodný...

Rallye Bohemia má i závod pro elektromobily, vyrazí z Liberce

Jan Sýkora a Štěpán Palivec během Rallye Bohemia

I v letošním roce bude součástí doprovodného programu Rallye Bohemia i soutěž elektromobilů a vozů...

Elektromobilu je nejlíp ve městě. Zkoušeli jsme spotřebu couráním Prahou

Testovací trasa vedla i přes pražský Žižkov.

Elektromobily mají největší spotřebu elektrické energie při vysokých rychlostech, a proto se při...

Autofotka týdne: Smutný konec superelektromobilu

James Dyson a prototyp jeho elektromobilu

Sir James Dyson, vynálezce unikátního stavebního kolečka s gumovým míčem místo kola a hlavně...

Prodej elektromobilů v Evropě poprvé překonal Čínu, Česko předehnalo USA

Putování elektromobilem Audi e-tron do Monaka na nejslavnější evropské eko...

V západní Evropě se v 1. čtvrtletí poprvé prodalo více elektromobilů než v dosud vedoucí Číně. Na...

Citroën Ami je elektrická myš, kterou můžete jezdit i bez řidičáku

Citroën Ami má na straně řidiče dveře otevíravé proti a u spolujezdce po směru...

VIDEO Dost bylo konceptů, studií a tlachání. Citroën spouští sériovou výrobu svého minielektromobilu. A...

ČEZ spustil moderní nabíjecí aplikaci, nasadí i nové tarify pro elektroauta

ČEZ spustil aplikaci Futur/E/Go

Řidiči elektromobilů registrovaní do nabíjecí sítě společnosti ČEZ nyní dostávají výzvu k...

  • Nejčtenější

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...

Pirát je i ten, kdo jede zbytečně pomalu, říká šéf dopravní policie

„Nepamatuji si, že by mě někdy kontrolovala policie,“ řekl ředitel dopravní policie Jiří Zlý v diskuzním pořadu...

Kdo uteče, vyhraje. První automobilka ztrácí s Evropou trpělivost

Mitsubishi oznámilo, že to v Evropě balí. Zatím tedy zastavuje uvádění nových modelů. Rozhodující faktory jsou jasné:...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škodovce chybí díly, v Boleslavi na ně čekají nedodělané octavie

V automobilce Škoda Auto začala v pondělí celozávodní dovolená, v některých případech bude trvat až dva týdny. V...

Tajemství zlatých adres. Pražská vila za půl miliardy je na prodej

Premium Mohutná, ale v rámci okolní zástavby celkem nenápadná cihlová stavba v srdci diplomatické čtvrti pražské Bubenče je...

Kůže je zrcadlem vnitřních chorob, říká lékař. Jaké nemoci může ukázat?

Premium Vyrážka s pupínky, puchýřky i problémová pigmentová znaménka dokážou pěkně znepříjemnit život, ale mohou být také...

Jak se dělá byznys za miliardy. Agent Paska o přestupu Součka i dalších

Premium Jak se zrodil rekordní přestup záložníka Součka do Anglie? Kam asi tak půjde střelec Schick? Co očekává od zázračného...

  • Další z rubriky

Škodovce chybí díly, v Boleslavi na ně čekají nedodělané octavie

V automobilce Škoda Auto začala v pondělí celozávodní dovolená, v některých případech bude trvat až dva týdny. V...

Ideální pro rychlá auta. Liduprázdné jihočeské silnice si řidiči zamilují

Premium Jižní Čechy a konkrétně okolí Českého Krumlova mám spojené hlavně s „erzetami“ jedné z nejhezčích tuzemských soutěží....

Kdo uteče, vyhraje. První automobilka ztrácí s Evropou trpělivost

Mitsubishi oznámilo, že to v Evropě balí. Zatím tedy zastavuje uvádění nových modelů. Rozhodující faktory jsou jasné:...

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Rozhovor s MUDr. Jiřím Slívou, Ph.D. o podávání léků na bolest dětem
Rozhovor s MUDr. Jiřím Slívou, Ph.D. o podávání léků na bolest dětem

Kdy je zvýšená teplota u dětí v pořádku a kdy je potřeba vyhledat lékaře? Jaké léky dětem můžete podat a na co přitom dát pozor? Na vaše otázky...

Díky, že létáte se SpaceX. Loď Crew Dragon úspěšně dopadla do moře

Američtí astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley úspěšně absolvovali nedělní návrat z Mezinárodní vesmírné stanice...

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...

Nové zuby mám z Turecka. Zákrok byl psychicky náročný, říká pornoherečka

Česká pornoherečka Daisy Lee si zaletěla do Turecka pro nové zuby. Zákrok, který podstoupila na tamější klinice, ji prý...

Na Česko neuvěřitelná cena. O2 nabízí 100 GB dat za 300 Kč bez závazku

Je to jen omezená nabídka a nebude se hodit každému, ale nová speciální předplacenka O2 má dostatečný objem dat v...

Vojta Kotek měl nehodu na motorce, skončil v nemocnici

Vojta Kotek (32) skončil po úterní nehodě v nemocnici. Podle informací iDNES.cz byl herec a režisér převezen na...