„Jedním z největších rizik elektromobilů jsou baterie, které obsahují velké množství energie a v případě poškození mohou být nebezpečné. Jedním z rizik je vznik požáru, jenž může vypuknout v důsledku poškození baterie nebo elektrického systému,“ říká Ondřej Mareček ze společnosti SSI Group. „Hašení elektromobilu s hořící baterií představuje daleko závažnější problém než hašení aut se spalovacím motorem. Boj s ohněm totiž může trvat několik dnů, je nutné postupovat velmi opatrně a použít speciální hasicí techniku i postupy,“ dodává.
Těžká váha. Elektromobily drtí parkoviště, nejsou na ně stavěná |
Legislativa, která by svými nařízeními reflektovala aktuální potřeby bezpečnosti elektromobilů, však stále ještě není v tomto bodě aktuální. V dubnu 2022 vznikl návrh vyhlášky, která by upravovala bezpečnostní standardy v garážích, mezi které patří například povinnost použití materiálu, který odolá požáru víc než devadesát minut, nutná přítomnost hasicích zařízení se stálým přívodem vody či termokamery směřující na každé dobíjecí místo a monitorující aktuální teplotu.
Hasiči chtějí přísnější pravidla pro parkování elektromobilů v podzemních garážích |
Jak mají vypadat bezpečné podzemní garáže pro elektromobily, zatím není jasné. Vlastníkům stávajících nemovitostí tedy hrozí milionové náklady na přestavbu garáží a developeři by mohli zvýšit ceny nových staveb.
Hasiči už před třemi lety iniciovali vznik pracovní skupiny, která měla řešit legislativu v této věci, například aby nabíjecí stanice nestály na trasách únikových cest z garáží nebo aby šly vypnout na dálku (napojení do systému vypínání elektrické energie objektu) apod. Konkrétní výsledky ale stále nejsou. „V současné době je v meziresortním připomínkovém řízení novela vyhlášky č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb,“ uvedl Václav Peltan z oddělení komunikace Hasičského záchranného sboru.
Elektroauta prodraží parkování v domě všem. Kvůli nákladům na bezpečnost |
„Navrhovaná novela vyhlášky obsahuje podmínky požární bezpečnosti ve vztahu k vozidlům s alternativními druhy pohonu včetně vozidel s elektrickým pohonem, a to jak pro navrhování garáží, ve kterých budou dobíjena vozidla s elektrickým pohonem, tak pro užívání garáží k dobíjení vozidel s elektrickým pohonem. Dále tyto podmínky budou podrobně specifikovány v nové normě ČSN 73 0838 Požární bezpečnost staveb – Garáže, která je v připomínkovém řízení České agentury pro standardizaci, která je pověřena tvorbou, vydáváním a distribucí technických norem.“
Německo zavírá garáže před elektromobily. Bojí se nezvladatelných požárů |
V současné době tak platí jen některá doporučení. Mezi doporučené pokyny v současnosti patří rozšíření parkovacího stání s nabíječkou na šířku 3,5 metru, tedy na velikost shodnou se šířkou parkovacího stání pro hendikepované. Doporučuje se také instalace požárních technologií, které požár signalizují, samočinně hasí a odvádějí z garáží zplodiny. Což vše samozřejmě prodraží.
Samotní hasiči dále doporučují vždy dodržovat podmínky výrobce, a to jak výrobce vozidel, tak výrobce wallboxu, například provádět dobíjení pod dozorem, používat certifikované komponenty atp.
VIDEO: Parkování ulehčí chytrá řešení. Páternoster, skládačka, posuvné platformy |