V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

aktualizováno 
Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky účastníků s elektromobily, hybridy a dalšími vozy na ekologické pohony. Vyrazili jsme na trať, kde jde hlavně o přesnost v hybridním Fordu Mondeo.

Czech New Energies Rallye | foto: Ondřej Svobodapro iDNES.cz

V novodobé rallye nevítězí rychlost, ale přesnost. Zajeli jsme ji v hybridním Fordu Mondeo.

V rallye pravidelnosti nejde primárně o rychlost, ale o přesné dodržování stanoveného rychlostního průměru v různých měřených úsecích – oficiálně tedy nemá zvítězit ten, kdo pojede nejrychleji, ale nejpřesněji. Novodobé odvětví motorsportu se dělí do dvou kategorií – FIA (21 registrovaných posádek) s přísnými regulemi včetně měření spotřeby energie a Trophy (31 registrovaných posádek) s lehce mírnějšími pravidly. 

Czech New Energies Rallye

Jelikož se závod jede v plném silniční provozu, musí jezdci počítat s nečekanými nástrahami, například protijedoucími auty na úzkých silnicích, uzavírkami, kamiony nebo nehodami. Několikrát jsme se přesvědčili o tom, že po náhlém brzdění bylo nutné šlápnout na plyn a proměnit rodinné kombi Ford Mondeo HEV v dočasný závodní speciál.

Úvodní deštivá etapa byla vlastně seznamovací, šlo o sladění posádek s autem, pochopení principu závodu a kalibrování mobilních aplikací (doporučujeme Rabbit Rally 2.0) měřících přesnou vzdálenost a rychlost. Letmý pohled do 124stránkového itineráře napověděl, že silný orientační smysl bude výhodou. 

Na papíře byly v jednotlivých okénkách rozkresleny křižovatky, průjezdní body a jejich vzdálenosti. Úkol spolujezdce spočíval v měření, orientaci, navigování a hlídání ujetých metrů. Řidič měl jedinou, ale neméně důležitou misi – poslouchat pokyny navigátora, držet rychlostní průměr a přesně ovládat auto. Sice to zní jednoduše, ovšem při udržování konstantní rychlosti nebo nahánění ztracených sekund se i v rámci předpisových rychlostí šofér slušně zapotil.

Komfort a diskvalifikace

Prvotní obavy o provozu na rozbitých silnicích se nakonec ukázaly jako liché, komfortem nás hybridní mondeo překvapilo – přestože váží přes 1,7 tuny, odladěný podvozek dokázal žehlit záplatované silnice a ergonomická sedadla poskytnout kýžené pohodlí i na dlouhé cestě. Inženýři Fordu umístili baterie do zavazadlového prostoru, který tím sice ztratil na objemu ze 755 litrů na 633, i tak si ale zachoval široký úložný prostor. 

Akumulátory také tím, že zatěžují zadní nápravu, auto hezky vyvažují, takže hybridní mondeo nemá v zatáčkách tendence k přílišné nedotáčivosti nebo přetáčivosti. Dvoulitrový benzinový čtyřválec ve spojení s elektromotorem vyprodukuje 187 koňských sil a má dostatečný potenciál ke svižnému rozhýbání mohutného silničního korábu – z nuly na sto kilometrů za hodinu to Mondeo HEV zvládne za 9,4 sekundy. Řazení zajišťuje variátor e-CVT, proto práce motoru často neodpovídá jízdní situaci. Celé ústrojí totiž pracuje v součinnosti s elektromotorem a jeho dobíjením. První den rallye jsme ujeli s hybridem skoro 220 náročných kilometrů se spotřebou 5,9 litru na sto kilometrů a umístili se v polovině průběžného pořadí.

Czech New Energies Rallye
Czech New Energies Rallye

Ranní závod už nešetřil nikoho, jelikož hned ze začátku čekala na účastníky ostrá rychlostní zkouška. Náročnější byly také křižovatky, které prověřily rychlou spolupráci mezi řidičem a kopilotem. V zajíždění přesného rychlostního průměru nám pomáhalo regenerativní brzdění, protože se měřené úseky kolikrát vlnily jako horská dráha a bylo nutné klesat s přesností na setiny sekund. 

Trasa rallye vedla také po silnicích třetích tříd, takže komfortní podvozek hybridního mondea přišel vhod. Větší rozměry kombíku však znamenaly náročnější manipulaci a těsnější manévry. O poznání hůř na tom byly električtí mamuti typu Audi e-tron nebo Tesla Model X, jejíž řidič měl problémy s pneumatikou etapu zajel s velkou ztrátou. Czech New Energies Rallye zkrátka dokázala, že ani nesmyslně drahé a technologicky nabité auto jako Tesla není zárukou úspěchu. Její šofér byl nakonec diskvalifikován, protože vozil během závodu v autě dítě, které logicky nemohlo mít závodní licenci.

Nováčci v nevýhodě

V druhé polovině dne čekala na všechny účastníky speciální rychlostní zkouška na budějovickém výstavišti, kde se předtím proháněly sportovní speciály 47. Rallye Český Krumlov. Namísto ostré jízdy takzvaně na krev bylo našim hlavním úkolem držet průměrnou rychlost 41 kilometrů za hodinu, ovšem nesnadné zadání jsme nakonec zvládli na třetím místě, poslední měřenou zkoušku zajeli na šestém místě a celkově se vyšvihli na jedenáctou pozici v kategorii Trophy.

Organizace akce byla v rámci hlavní struktury takřka bezchybná, nicméně chyběla příručka pro začátečníky se stručným popisem základních principů. Většina debutujících jezdců totiž začala chápat reálný chod akce až po necelých dvou dnech, tedy celkem pozdě. Průběžné výsledky a jednotlivé informace k projetým úsekům vyvěšovali organizátoři na internetové stránky, nicméně bez vysvětlivek, proto v nich začátečníci neměli šanci cokoliv vyčíst. Z části byl posádkám nápomocen určený činovník, ovšem ten primárně neřešil výsledky.

Czech New Energies Rallye
Czech New Energies Rallye
Czech New Energies Rallye

Podivné rozhodnutí

Ráno přišel malý šok, sportovní komise rozhodla o zrušení dvou rychlostních zkoušek – kvůli problémům s nabíjením elektromobilů (údajně nedostatečný proud). 

Podle neoficiálních informací to bylo na základě protestu od zahraničních jezdců v Audi e-tron, kteří měli velké problémy s dojezdem. Jelikož šlo o vedoucí posádku, penalizace nebo prohra nebyla žádoucí. 

Výsledky rallye ve spotřebě jasně ukázaly, že jihokorejské elektromobily (Ioniq, Kona, Niro) byly nejúspornější, zatímco němečtí mamuti spolu měli s Teslou Modelem S největší apetit. Horké chvilky zažila také česká posádka v e-Tronu, první část třetí etapy dokončila s dojezdem několika málo kilometrů.

Fotogalerie

Pomoc mezi posádkami

Poslední den rallye znamenal přesnost, minimalizování chyb, ale i výměnu zkušeností mezi některými posádkami, které si tak vzájemně pomáhaly i přesto, že byli soupeři. Zrušené rychlostní zkoušky poskytly jezdcům dostatek času pro příjezd do cíle, takže vznikl prostor pro kompenzování bloudění mezi měřenými úseky. Odpolední etapa už výsledky příliš nezamíchala, vůdci si upevnili své příčky a zbylí závodníci poskakovali o pár míst.

V kategorii FIA rallye pravidelnosti zvítězila posádka ve složení Artur Prusak a Thierry Benchetrit s Audi e-Tron, sekci Trophy ovládla rodina Ždárských (Michal a Kristýna) v Seatu Leon (CNG) a pohár za nejlepší spotřebu podle regulí FIA si odnesl Alexandre Stricher a Jean-Charles Huvelle, kteří kočírovali Hyundai Ioniq. My nakonec zakotvili s Fordem Mondeo HEV na deváté příčce, který za celou rallye průměrně spotřeboval 6,5 litru benzinu na sto kilometrů. Czech New Energies Rallye rozhodně není snadným závodem (především pro nováčky) a dá zabrat i ostříleným jezdcům.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Opravené nádraží v Českém Krumlově nabízí wi-fi i dobití elektromobilů

V Českém Krumlově opravili za 82 milionů korun autobusové nádraží.

VIDEO Autobusové nádraží v Českém Krumlově už není ostudou města, které je na seznamu UNESCO. Areál...

Pracant se na dálnici trápí. Revírem elektrické dodávky Nissanu je město

Nissan e-NV200

VIDEO Elektrická dodávka e-NV200 Evalia od Nissanu připomíná, že elektrická vozidla často nejsou tak...

Dvacet let maloval Jaguary, koncem června končí. Callum ovlivnil i Teslu

Šéfdesignér Jaguaru Ian Callum

VIDEO Exkluzivně Ian Callum opouští po dvaceti letech Jaguar. Čtyřiašedesátiletý designér, který je podepsán pod...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Ochrana klimatu nesmí být na úkor evropského průmyslu, řekl premiér Babiš

Premiér Andrej Babiš na summitu EU v rumunském městě Sibiu (9. května 2019)

VIDEO Česká republika udělá maximum k ochraně klimatu, nemůže se to ale stát způsobem, který zničí její...

Čínská značka Aiways chce v Evropě pronajímat elektrická SUV

Autosalon Ženeva 2019

Čínská automobilka Aiways hodlá v příštím roce uvést na evropský trh sportovně-užitkový vůz s plně...

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Autofotka týdne: Unikátní hotel na kolech zachraňují ve Vysokém Mýtě

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje na dvě etapy unikátní lůžkový...

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje unikátní lůžkový přívěs typu Karosa LP 30 z roku 1967. Vyrobila ho...

Další z rubriky

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Fiat znovu jedná o fúzi s Renaultem, hlavním žolíkem je Nissan

Nissan Qashqai

Italsko-americký výrobce automobilů Fiat Chrysler Automobiles (FCA) a francouzská automobilka Renault hledají způsob,...

Venkovní airbag omezí zranění až o 40 procent, čekají ho ještě roky vývoje

Boční airbag od ZF omezí při nehodě zranění až o 40 procent

V Německu jsme byli svědky prvního nárazového testu s ohromným bočním venkovním airbagem. Vyvinula jej společnost ZF,...

Najdete na iDNES.cz