BLOG: Elektroauto jako rodinná tragédie

aktualizováno 
Ta auta nejedou, nikam nedojedou a nic moc neuvezou. Mimo pošťačky na to každý nadává. Nikdo z těch dotčených by si to už znovu nekoupil. A chtěli jste jet na dovolenou? Zapomeňte. Bloger iDNES.cz Jan Zíma popisuje zkušenosti s auty do zásuvky.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Petr Buček, AutemBezpečně.cz

V čase svátků jsem zajel na návštěvu jednoho braniborského města, kde jsem kdysi bydlel. Ve městě jezdí celkem šest elektroaut a každý majitel na něj nadává. Většina z nich by si ho už nikdy nekoupila znovu.

První je auto spolkové pošty. Paní pošťačka má denní rundu 23 kilometrů, pak ho ve dvoře připojí kabelem a konec. Ale auto má jen jedno sedadlo a je to takový trakař mezi auty. Rodinu neodvezete.

Další je paní starostka. Na radnici jsou v koalici Zelení, a tak to byla nutnost. Je to plnohodnotné velké auto, z deklarovaného šedesátikilometrového dojezdu ovšem platí v létě tak padesát, v zimě o pět kilometrů míň. Auto mizerně topí. Paní starostka zajede tak leda do archivu a na lesní správu a pak šupky dobíjet. Když je zasedání zastupitelstva v okresním městě, paní starostka musí jet soukromým autem. Služební to celé neujede. Kvůli vybité baterii odtahovali paní starostku zatím jen jednou.

Další dvě auta má místní elektrárna. Ředitele už nebavilo poslouchat místní Zelené, jak ten podnik pořád pomlouvají, a tak dal koupit dvě tato auta a postavit dvě nabíjecí stanice. Jednu uvnitř závodu a jednu na veřejném parkovišti pro ty, kdo by tu službu potřebovali. Zásluhy si připsali místní Zelení za nevrlého vrčení pana ředitele. Má to háček: elektrárna stojí stranou města. Kdokoli tam chce nechat auto, dost se projde. Auta toho moc nenajezdí. Úředníci elektrárny s nimi semtam zajedou do supermarketu nebo na poštu. A protože se na těch autech střídá víc lidí, občas to někdo zapomene dobít a - odtahovali třikrát za poslední rok.

Pak je tu Jorg. Starší pán, který jezdí tři kilometry do práce a stačí mu nabíjet jednou týdně. Jakmile ale zamrznou v zimě okna, odmrazení toho předního je neřešitelný problém. Musel vyvézt z garáže manželčino po léta opečovávané auto a parkuje tam svůj elektromobil. Manželce se to ani trochu nelíbí.

A nakonec můj letitý soused Matthias. Do práce dojíždí 11 kilometrů a musí dobíjet každý druhý den. Protože je domácí dobíjecí stanice velmi drahou záležitostí, a on je soukromou osobou a ne bohatou firmou nebo úřadem, musí nabíjet u elektrárny. A tak dojíždí na kole každý druhý den 2 kilometry k elektrárně a teď v zimě na sněhu to musí chodit pěšky. Musí, protože staré auto už prodal. Auto opět jako všechna ostatní, skoro vůbec netopí. Mattias si spočítal, že až za tři roky bude muset vyměnit tu velkou baterii, která to auto pohání, bude to stát přesně tolik, kolik by ho stál ten za tři roky ušetřený benzín. Navíc má auto omezenou nosnost a sedadla jen pro čtyři cestující.

Ta elektřina není ekologická, protože se při její výrobě pálí uhlí z místního dolu. Solární pole, jež tu taky máme, v noci, kdy obvykle dobíjíte, nefunguje a větrné elektrárny fungují, jak si počasí usmyslí. 

Celý text a další blogy Jana Zímy čtěte zde.

Autor:

Dakar 2019

Rallye Dakar 2019 probíhá 7. - 17. ledna. Letošní 41. ročník se pořádá výhradně na území Peru. Trasa Rallye Dakar 2019 je rozdělena na 10 etap s celkovou délkou přes 5500 km. Z toho sedm etap se pojede na písku.

Nadcházející etapy:
15. 1. (San Juan - Pisco )
16. 1. (Pisco)
17. 1. (Pisco - Lima)

Na start letos Dakar přilákal i 26 Čechů. Mezi nimi jsou: Aleš Loprais, Martin Kolomý, Martin Prokop, Martin Macík. Kompletní seznam českých jezdců a přehled etap pro Dakar 2019 najdete zde

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Bodový systém funguje, chceme ho zpřísnit, říká šéf dopravní policie

Zakladatel Českého sdružení dopravních nehod Stanislav Vondruška (vlevo) a šéf...

V uplynulém roce při dopravních nehodách v Česku zemřelo nejvíce lidí za poslední tři roky. Situaci na silnicích...

S revolvery na roboauta a blokování nabíječek. Tak Američané brání pokroku

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...

Na doby první průmyslové revoluce, kdy dělníci rozbíjeli stroje, protože se báli, že jim seberou práci, začínají...

Česko jde do Bruselu na kobereček kvůli ovzduší. Evropa bojuje s prachem

Smogová situace v Plzni.

Zítra, 11. ledna, jedou do Bruselu zástupci českého ministerstva životního prostředí. Musí tam prezentovat, jak se...

Další z rubriky

Elektroaut je v Česku stále jen stopové množství, loni jich přibylo 703

50kW DC nabíjení potřebuje opravu pořádný kabel. Chademo (či CSS) je tak, na...

Počet nově registrovaných elektromobilů se loni v Česku zvýšil o 82 procent na 703 vozů. Zároveň v registru přibylo 278...

Recept na ucpaná města: vyměnit volant za bicykl a dotovat šlapání

Mexičané se účastnili akce nazvané - Světová projížďka na kole a nazí. (11. 6....

Až 25 eur za měsíc pro toho, kdo jezdí do práce na kole, to je nabídka starosty jihoitalského Bari. Antonio Decaro, šéf...

Eldorádo s terénobijcem z Tatarstánu. Češi přestavěli kamaz na autobus

Terénní bus jde proti Unimogu.

Kamazy opět jezdí na špici dakarské rallye, která už po jedenačtyřicáté odstartovala s novým rokem. Občas je potkáme i...

Najdete na iDNES.cz