BLOG: Elektroauto jako rodinná tragédie

aktualizováno 
Ta auta nejedou, nikam nedojedou a nic moc neuvezou. Mimo pošťačky na to každý nadává. Nikdo z těch dotčených by si to už znovu nekoupil. A chtěli jste jet na dovolenou? Zapomeňte. Bloger iDNES.cz Jan Zíma popisuje zkušenosti s auty do zásuvky.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Petr Buček, AutemBezpečně.cz

V čase svátků jsem zajel na návštěvu jednoho braniborského města, kde jsem kdysi bydlel. Ve městě jezdí celkem šest elektroaut a každý majitel na něj nadává. Většina z nich by si ho už nikdy nekoupila znovu.

První je auto spolkové pošty. Paní pošťačka má denní rundu 23 kilometrů, pak ho ve dvoře připojí kabelem a konec. Ale auto má jen jedno sedadlo a je to takový trakař mezi auty. Rodinu neodvezete.

Další je paní starostka. Na radnici jsou v koalici Zelení, a tak to byla nutnost. Je to plnohodnotné velké auto, z deklarovaného šedesátikilometrového dojezdu ovšem platí v létě tak padesát, v zimě o pět kilometrů míň. Auto mizerně topí. Paní starostka zajede tak leda do archivu a na lesní správu a pak šupky dobíjet. Když je zasedání zastupitelstva v okresním městě, paní starostka musí jet soukromým autem. Služební to celé neujede. Kvůli vybité baterii odtahovali paní starostku zatím jen jednou.

Další dvě auta má místní elektrárna. Ředitele už nebavilo poslouchat místní Zelené, jak ten podnik pořád pomlouvají, a tak dal koupit dvě tato auta a postavit dvě nabíjecí stanice. Jednu uvnitř závodu a jednu na veřejném parkovišti pro ty, kdo by tu službu potřebovali. Zásluhy si připsali místní Zelení za nevrlého vrčení pana ředitele. Má to háček: elektrárna stojí stranou města. Kdokoli tam chce nechat auto, dost se projde. Auta toho moc nenajezdí. Úředníci elektrárny s nimi semtam zajedou do supermarketu nebo na poštu. A protože se na těch autech střídá víc lidí, občas to někdo zapomene dobít a - odtahovali třikrát za poslední rok.

Pak je tu Jorg. Starší pán, který jezdí tři kilometry do práce a stačí mu nabíjet jednou týdně. Jakmile ale zamrznou v zimě okna, odmrazení toho předního je neřešitelný problém. Musel vyvézt z garáže manželčino po léta opečovávané auto a parkuje tam svůj elektromobil. Manželce se to ani trochu nelíbí.

A nakonec můj letitý soused Matthias. Do práce dojíždí 11 kilometrů a musí dobíjet každý druhý den. Protože je domácí dobíjecí stanice velmi drahou záležitostí, a on je soukromou osobou a ne bohatou firmou nebo úřadem, musí nabíjet u elektrárny. A tak dojíždí na kole každý druhý den 2 kilometry k elektrárně a teď v zimě na sněhu to musí chodit pěšky. Musí, protože staré auto už prodal. Auto opět jako všechna ostatní, skoro vůbec netopí. Mattias si spočítal, že až za tři roky bude muset vyměnit tu velkou baterii, která to auto pohání, bude to stát přesně tolik, kolik by ho stál ten za tři roky ušetřený benzín. Navíc má auto omezenou nosnost a sedadla jen pro čtyři cestující.

Ta elektřina není ekologická, protože se při její výrobě pálí uhlí z místního dolu. Solární pole, jež tu taky máme, v noci, kdy obvykle dobíjíte, nefunguje a větrné elektrárny fungují, jak si počasí usmyslí. 

Celý text a další blogy Jana Zímy čtěte zde.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Řidiči v Německu prostáli loni v kolonách 52 let

Sníh ochromil Německo. Na snímku doprvní zácpa na dálnici A4 u Drážďan (29. listopadu 2010)

Loňský rok byl pro německé řidiče zatím dosud nejhorší z hlediska počtu a délky trvání zácp, kterým na zdejších...

VIDEO: Řidiči kradou bezpečné odstupy, lepení na nárazník se bude trestat

Tyto kamiony rozhodně nedodržují pravidlo dvou sekund. Mají mezi sebou pár...

Nedodržení bezpečného rozestupu bývá jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod. Základní pravidlo zní nechat si od...

Audi proti otázce „Už tam budem?“. Vyřeší ji virtuální realitou

Audi Holoride

Zná to snad každý řidič-rodič. A nejen ten. Otázka „Už tam budem?“ dovede pocuchat nervy nejedné osoby za volantem. U...

Najdete na iDNES.cz