Momentálně nejlépe jsou na tom ti elektromobilisté, kteří si pořídili k novému autu dobíjecí kartu přímo od automobilky.
Ceníky za dobíjení doznaly v posledních dvou měsících výrazné změny skoro u všech provozovatelů dobíjecích stanic. Největší skok se konal u Innogy, kde jedna kilowatthodina zdražila z nuly na 14,50 Kč. Od 1. července ale mění ceny i ČEZ, místo 6–10 Kč zaplatí registrovaní zákazníci 8 Kč/kWh u AC nabíjení, 13 Kč u DC do 100 kW a 18 Kč za HPC nad 100 kW. Pro neregistrované pak platí ceny 10, 15 a 20 Kč/kWh.
Nabíjení zdarma ubývá. Elektromobilisté zaplatí i u Innogy, ČEZ zdražuje |
Ceny si ale zatím díky dlouhodobějším kontraktům drží automobilky na svých kartách a službách, které nabízejí k novým elektromobilům. První rok užívání bývá navíc ještě výhodnější. Někdy je rozdíl dramatický, otázkou ovšem je, jak dlouho vydrží.
Třeba první rok po zakoupení vozu Audi e-tron je paušál zdarma a kWh u AC nabíjení vyjde jen na 2,79 Kč, pro DC pak 13 Kč. Podobně zákazník BMW první rok po zakoupení vozu neplatí měsíční poplatek a za AC nabíjení zaplatí 7 Kč/kWh, u DC 8,50 / kWh, což je nejvýhodnější cena na trhu, která platí po mírném zdražení, platném od 5. června.
Majitelé elektromobilů Škoda platí ve službě Powerpass 12 Kč za AC a 15 Kč za DC nabíjení, ovšem při měsíčním paušálu 80 Kč ceny klesají na 7,50, resp. 11,50 Kč/kWh, při paušálu 250 Kč pak na 6, resp. 10 Kč. Garance těchto podmínek platí 12 měsíců od uzavření smlouvy. To platí pro majitele Enyaqů, pro ostatní elektrifikované modely jsou paušály mírně vyšší. „Vzhledem k turbulentní situaci na trhu s energiemi je v tuto chvíli velmi těžké předpovídat jakýkoliv vývoj,“ konstatuje mluvčí Škoda Auto Česká republika Pavel Jína.
Kia aktuálně nabízí AC i DC dobíjení za 12 Kč/kWh, má ale jinou výhodu. „Značka Kia není provozovatelem žádné veřejné dobíjecí sítě, a tak i my využíváme aktuální ceník jednotlivých operátorů. Avšak výhodou vlastnictví plně elektrických vozů Kia je poskytnutý bonus na služby v hodnotě 1 000 korun včetně DPH měsíčně po dobu prvních 12 měsíců od aktivace,“ popisuje mluvčí českého zastoupení značky Kateřina Vaňková. Plug-in hybridním modelům tento finanční benefit Kia neposkytuje, nicméně automaticky užívají ostatních služeb vycházející z registrace a vlastnictví Kia EV Power Card.
„Zároveň s tímto řešením, určené zejména pro dobíjení v České republice, poskytujeme českým zákazníkům na základě naší spolupráci s IONITY další finanční zvýhodnění na odebranou energii z veřejného dobíjení, a to prostřednictvím karty Kia Charge. Každý majitel nově zakoupeného elektromobilu Kia EV6 získává od 1. 4. 2022 roční předplatné, kdy cena za odebranou kWh klesá na bezkonkurenční cenu 7,70 Kč vč. DPH platné v celé evropské síti IONITY,“ dodává Vaňková.
Běžně se totiž u rychlých stanic Ionity platí 21 Kč/kWh, u některých automobilek je v některých tarifech cena o něco výhodnější. Pokud ale nemáte některou ze zvýhodněných karet, je celkově podmínkou finančně výhodnějšího provozu elektromobilu proti spalovacím vozům jednoznačně možnost domácího nabíjení z wall-boxu, i když i tam ceny stoupají. Například aktuální ceník ČEZ při smlouvě na jeden rok nabízí pro elektromobily při nízkém tarifu cenu 8,83 Kč/kWh, přičemž na začátku letošního roku to ještě bylo 3,75 Kč.
18. července 2021 |