Škoda Citigoe iV | foto: Škoda Auto

Česko je v přípravě na elektromobilitu páté nejhorší v Evropě

  • 721
O elektromobilitě se mluví, automobilky letos chystají doslova invazi nových modelů, ale Česko v této oblasti zaostává. Tvrdí to aspoň závěr letošního vydání průzkumu EV Readiness Index, který pravidelně zveřejňuje společnost LeasePlan u příležitosti výročního zasedání Světového ekonomického fóra ve švýcarském Davosu.

Česká republika patří podle analýzy LeasePlanu mezi evropské státy, které jsou nejméně připravené na nástup elektromobility. Naopak nejdále jsou v tomto ohledu v Nizozemsku, Norsku a ve Velké Británii

 Index průzkumu EV Readiness Index, který pravidelně zveřejňuje společnost LeasePlan, je analýzou, která sleduje čtyři faktory: podíl elektromobilů (včetně plug-in hybridů) na trhu, vyspělost infrastruktury nabíjecích stanic, úroveň podpory elektromobility ze strany státu a zastoupení elektromobilů ve flotilách klientů společnosti. 

Připravenost evropských zemí na elektromobilitu

LeasePlan je zakládajícím partnerem iniciativy The Climate Group EV100, globální platformy, jejímž cílem je urychlit zavádění elektromobility.

Všech 22 sledovaných zemí dosáhlo v letošním žebříčku lepšího skóre než před rokem. Česká republika si polepšila o dvě příčky, přesto skončila pátá od konce, tedy na 18. místě. V evropském srovnání zaostáváme v počtu nabíjecích stanic i v úrovni souvisejících daňových úlev. Výsledkem jsou velmi nízké prodeje elektrických vozidel. Podle statistik SDA dosáhl v roce 2019 jejich podíl na celkových registracích osobních automobilů 0,44 procenta. Navzdory tomu se však i u nás situace mění.

V České republice bylo na konci loňského třetího čtvrtletí podle průzkumu k dispozici 621 veřejných nabíječek, méně už jich bylo jenom v Rumunsku, na Slovensku a v Řecku. Situace v západních zemích je diametrálně odlišná. V Nizozemsku měli na konci loňského září 43 730 veřejných nabíjecích míst, v Norsku 12 337. V sousedním Rakousku, které je s Českou republikou srovnatelné co do rozlohy země i počtu obyvatel, jich bylo 4 172, tedy bezmála sedmkrát víc než u nás.

Ani stát a jeho organizace elektromobily příliš nevyužívají. Jednou z mála výjimek je nedávný nákup šesti elektromobilů pro potřeby ministerstva průmyslu a obchodu, které dodá společnost Hyundai Motor Czech. Jde o vozy Kona EV Future Efficiency 64 kWh. „Využívat se budou pro pracovní cesty v ČR,“ řekla iDNES.cz Štěpánka Filipová, tisková mluvčí ministerstva. Na další dotazy ohledně přesného využívání elektrických vozidel už nereagovala.

„V minulosti jsme v této oblasti vyhráli víc výběrových řízení,“ uvedl k tomu mluvčí Hyundai v ČR Jan Pohorský. „Státní správě i samosprávě jsme již v roce 2018 dodávali elektromobily například pro města Valašské Meziříčí a Uherské Hradiště. V roce 2019 jsme vyhráli výběrové řízení na 140 elektromobilů pro ministerstvo vnitra a zároveň jsme uzavřeli smlouvu na dodání dalších osmnácti elektromobilů pro ministerstvo financí.“

Co také vyplývá z průzkumu:

  • V roce 2019 mělo v celé Evropě 5,7 procenta všech nově registrovaných vozidel elektrický pohon. Počet registrací elektrických vozidel (včetně plug-in hybridů) se loni meziročně zvýšil v průměru o 60 procent. Zeměmi s největším nárůstem jsou Lucembursko (+154 procent), Irsko (+127 procent) a Nizozemsko (+120 procent).
  • Během posledního roku narostl v Evropě počet veřejných nabíjecích stanic o 73 procent. Ve všech sledovaných zemích už v součtu existuje přes čtyři tisíce míst s rychlým nabíjením.
  • V průměru jsou řidiči elektrických vozidel zdaněni na úrovni 60 procent v porovnání s uživateli konvenčních vozidel, u nás je to podle průzkumu 80 procent. V Rakousku, Řecku, Irsku a ve Velké Británii jsou řidiči elektrických vozů dokonce od daní úplně osvobozeni. Naopak v Rumunsku a na Slovensku platí řidiči elektrických vozidel vyšší daně než ti, kdo jezdí auty na fosilní paliva.

Elektromobilita byla tématem pořadu Rozstřel (září 2019):

13. září 2019


Elektromobil