Sobota 22. ledna 2022, svátek má Slavomír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 22. ledna 2022 Slavomír

Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

  10:00
Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.

Stále více řidičů láká nákup elektromobilu – vozu, který by nás mohl jednou zbavit závislosti na fosilních palivech. Dnešní typy však stále sužují některé neduhy, se kterými je třeba počítat, třeba omezený dojezd, delší nabíjení a v Česku nedostatek nabíjecích stanic.

Podle nadšence Martina Hejtmánka, který jeden elektrovůz Tesla vlastnil, druhý má doma a třetí má objednaný, je elektřina správnou cestou. „Budoucnost nemůže být ve spalovacích motorech s třicetiprocentní účinností přeměny energie. To odporuje rozumu,“ říká.

Je Praha vhodné město pro majitele elektromobilu?
Ve srovnání s ostatními evropskými metropolemi Praha viditelně pokulhává zejména v dobíjecí infrastruktuře. Počet veřejných rychlodobíjecích stanic se sice rozrůstá, ale jde to pomalu. V Praze jich je dnes třináct a v celém Česku padesát. Nabijí elektromobil stejnosměrným proudem za několik desítek minut, takže jsou vhodné na rychlé dobíjení v průběhu cestování. A pak jsou tady veřejné dobíjecí stojany se střídavým proudem.

Ty nabíjejí o poznání pomaleji.
Ano, ale jsou podstatně levnější a snazší na připojení do elektrické sítě, protože fungují stejně jako červené třífázové zásuvky, ty najdeme na dvorku většiny domů. Takových pomalých dobíjecích stojanů je v Česku asi 170. Pro masové rozšíření elektromobilů je hustá síť těchto zásuvek nutná, aby si řidiči mohli pohodlně dobít vůz na ulici, kde parkují přes noc. Magistrát ale pracuje i na možnosti dobíjení ze sloupů veřejného osvětlení.

Pomůže to?
Až bude mít každý možnost dobít si svůj vůz v místě, kde je zvyklý parkovat, nic už rozvoji elektromobility nezabrání. Do té doby zůstane pouze doménou těch, kteří si své auto mohou dobíjet doma.

Takže vy nenabíjíte hlavně u veřejných dobíjecích stojanů?
Ne, to by v praxi nemohlo fungovat. Prostě přijedu domů a zapojím vůz do sítě. Jakmile se dobije, dobíjení se vypne a vůz čeká, až ho zase bude zapotřebí. Kdykoli přijdete k autu, máte plnou a můžete vyrazit. Ve skutečnosti je to mnohem pohodlnější než jezdit tankovat palivo k čerpací stanici.

Ale občas potřebujete jet na delší cestu.
Cestování elektromobilem na delší vzdálenosti se velice liší podle typu elektromobilu. Skutečnost je taková, že existují dva různé světy. První a početnější obývají majitelé všech menších elektromobilů. To jsou skuteční fandové, průkopníci a pro mě i hrdinové.

V čem?
Trpělivě čelí krátkému dojezdu svých miláčků, nemohou si na dlouhých trasách dovolit dálniční rychlosti, v zimě téměř netopí a v létě raději nezapnou klimatizaci, aby uchovali co nejvíce energie pro zdárný dojezd do cíle. Dnes je však možné po cestě dobíjet vozy rychleji než dříve, a tak přestávka na dobíjení zpravidla nepřesáhne půl hodiny, což už činí i delší cesty v menších elektromobilech únosnější.

A ten druhý svět?
Ten obývají majitelé vozů Tesla. Dnes jich jezdí po našich silnicích asi 250 a jejich starosti jsou na míle vzdáleny běžnému elektromobilistovi. Tesla je v mnoha ohledech jiný vůz. S baterií o kapacitě až 100 kilowatthodin ujede na jedno dobití 350 kilometrů dálniční rychlostí i s puštěnou klimatizací nebo topením. Po městě je tesla schopná běžně překonat vzdálenost 500 kilometrů.

Stávající tesly jsou pro většinu lidí příliš drahé. Firma teď začala vyrábět Model 3, od kterého si slibuje, že změní svět. Zejména proto, že má stát v přepočtu asi 900 tisíc korun. Povede se jí to?
Model 3 je revoluční vůz svými parametry, velikostí baterie, dlouhým dojezdem, a v budoucnu hlavně jeho masovou dostupností. Pochopitelně se u nás nemůže Model 3 prezentovat jako lidový vůz. Tomu prostě české příjmy neodpovídají. Ve vyspělých zemích je však životní úroveň jiná, a tak nemějme Tesle za zlé, že svůj Model 3 lidovým vozem nazývá. Ostatně průměrná cena nového vozu ve Spojených státech amerických odpovídá základní ceně Modelu 3.

Elektromobily vynikají i svou tichostí, ale neplynou z toho problémy s chodci?
Nebezpečí pro chodce je skutečně veliké hlavně na hladkých, tichých površích, kdy není slyšet ani valivý hluk od pneumatik. Nejhorší je pomalá jízda v podzemních parkovištích, kde elektromobil v přímé jízdě není slyšet vůbec. Pak jsou chodci skutečně ve velkém nebezpečí a jízda elektromobilem vyžaduje zvýšenou pozornost řidiče, aby nedošlo k neštěstí. Až z praxe jsem si uvědomil, že se chodci řídí více sluchem než zrakem, takže je nutné na to vždy pamatovat.

Na kolik vás nabíjení elektromobilu vyjde?
Po čtyřech letech vím, že spotřebuji dobíjením v garáži čtyři tisíce kilowatt ročně. To mě stojí asi 12 tisíc korun. Za tuhle cenu ujedu asi 16 tisíc kilometrů a dalších šest tisíc kilometrů najedu převážně po západní Evropě, kde dobíjím zdarma na nabíjecích stanicích společnosti Tesla, takzvaných Superchargerech.

Snaží se podle vás Praha jít elektromobilitě naproti?
Magistrát loni překvapil, když všem elektromobilům umožnil parkování v modrých zónách za symbolický poplatek sto korun. To byl první a bohužel poslední krok správným směrem k podpoře elektromobility od státní správy a samosprávy.

Jak se podle vás Češi k elektromobilům obecně stavějí?
Veřejnost téma elektromobility nebývale rozděluje na dva nesmiřitelné tábory. Občas se účastním debat na diskusních fórech a někdy už si říkám, že to snad ani nemá cenu, pořád dokola všem vysvětlovat všechny ty výhody, které elektromobilita přináší. Bývají to debaty i nepříjemné a únavné, ale i kdyby to mělo nahlodat jediného člověka, tak to za to stojí. Nevím, co mě k tomu vede. Asi touha posunout svět o kousek dál, aby se našim dětem žilo lépe.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Elektromobily škodí globálně víc než tradiční auta, varuje profesor Macek

Jan Macek

Sázka na jednu kartu. Tu zelenou. Doprava v Evropské unii má být výhradně na elektřinu. A tak jsou...

Drtivá většina Čechů odmítá elektromobil, přestože v něm nikdy neseděla

ilustrační snímek

Víc než třetina Čechů (35 %), kteří si plánují koupit nové auto, sáhne po benzinovém, 15 % po...

KOMENTÁŘ: Neutrální bilance CO2 elektroaut je trik, skóre vylepšuje i mlok

Škoda Auto kompenzuje emise podporou různých aktivit, například výsadbou...

Častou výtkou směřovanou proti elektromobilům je fakt, že sice při samotné jízdě nevypouštějí žádné...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Že by řidič BMW, nebo snad Audi? Je to klišé, ale může na tom být i hodně...

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste...

Autofotka týdne: Obří průšvih levných elektroaut

Crashtest Renaultu Zoe

VIDEO Mysleli jsme si, že už se to dnes nemůže stát. Že všechna moderní auta mají zaručenou alespoň...

Toyota představuje elektrickou budoucnost. Do vývoje vrazí 800 miliard

Studie elektromobilů značek Toyota a  Lexus

Největší japonská automobilka Toyota Motor plánuje do roku 2030 investovat čtyři biliony jenů...

Rohlík chce ozelenit celou svou flotilu, příští rok zapojí 400 elektromobilů

Elektroauta Maxus z firemní flotily Rohlík.cz.

Největší tuzemský online supermarket Rohlík spolupracuje s dodavatelem energií E.ON na...

  • Nejčtenější

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Vana, gauč nebo basy piv? Policie radí, jak předjíždět cyklistu

Jak odhadnout jedenapůlmetrový odstup od cyklisty, kterého se chystáte předjet? Policie dává jednoduchou radu:...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Do elektroaut lidi netlačíme, ukazujeme jejich výhody i nevýhody, říká šéf Škody

Premium Byl to velmi dobrý rok ojetin a servisu, hodnotí loňskou bilanci českého zastoupení Škody Auto jeho šéf Jiří Maláček....

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Policisté u D1 kontrolovali placení dopravních pokut, mohou zabavovat SPZ

Několik desítek řidičů zkontrolovali ve středu celníci s policisty na Vysočině při první společné akci zaměřené na...

Nejprodávanější Hyundai přišel o diesely, do nošovické i30 už se nevrátí

Hyundai i30 je jedničkou českého trhu u privátních zákazníků. Automobilka ovšem v průběhu podzimu z ceníku vymazala...

Škodováci poznají nového šéfa v dubnu, tomu dnešnímu se z Boleslavi nechce

Thomas Schäfer, který vede Škodu Auto od srpna 2020, má namířeno výš. Kromě toho, že bude vládnout značce Volkswagen,...

ANALÝZA: Toyota převálcovala GM na jeho vlastním hřišti. I díky tsunami

Premium Automobilka Toyota definitivně dobyla americký trh, když dostala po 90 let vedoucí koncern General Motors na lopatky....

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Sineád O’Connorová šla na pohřeb syna v teplákovce, do rakve dala cigarety

Sedmnáctiletý syn Sineád O’Connorové (55) spáchal začátkem ledna sebevraždu. Zpěvačka skončila následně v péči...

Pořízková ukázala vrásky a šediny. Stárnoucí ženy z médií téměř vymazali, říká

Pavlína Pořízková (56) se pochlubila neretušovanou fotkou s odrůstajícími šedinami. Podle české topmodelky je přirozené...