Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

  10:00aktualizováno  10:00
Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.

Stále více řidičů láká nákup elektromobilu – vozu, který by nás mohl jednou zbavit závislosti na fosilních palivech. Dnešní typy však stále sužují některé neduhy, se kterými je třeba počítat, třeba omezený dojezd, delší nabíjení a v Česku nedostatek nabíjecích stanic.

Podle nadšence Martina Hejtmánka, který jeden elektrovůz Tesla vlastnil, druhý má doma a třetí má objednaný, je elektřina správnou cestou. „Budoucnost nemůže být ve spalovacích motorech s třicetiprocentní účinností přeměny energie. To odporuje rozumu,“ říká.

Je Praha vhodné město pro majitele elektromobilu?
Ve srovnání s ostatními evropskými metropolemi Praha viditelně pokulhává zejména v dobíjecí infrastruktuře. Počet veřejných rychlodobíjecích stanic se sice rozrůstá, ale jde to pomalu. V Praze jich je dnes třináct a v celém Česku padesát. Nabijí elektromobil stejnosměrným proudem za několik desítek minut, takže jsou vhodné na rychlé dobíjení v průběhu cestování. A pak jsou tady veřejné dobíjecí stojany se střídavým proudem.

Ty nabíjejí o poznání pomaleji.
Ano, ale jsou podstatně levnější a snazší na připojení do elektrické sítě, protože fungují stejně jako červené třífázové zásuvky, ty najdeme na dvorku většiny domů. Takových pomalých dobíjecích stojanů je v Česku asi 170. Pro masové rozšíření elektromobilů je hustá síť těchto zásuvek nutná, aby si řidiči mohli pohodlně dobít vůz na ulici, kde parkují přes noc. Magistrát ale pracuje i na možnosti dobíjení ze sloupů veřejného osvětlení.

Pomůže to?
Až bude mít každý možnost dobít si svůj vůz v místě, kde je zvyklý parkovat, nic už rozvoji elektromobility nezabrání. Do té doby zůstane pouze doménou těch, kteří si své auto mohou dobíjet doma.

Takže vy nenabíjíte hlavně u veřejných dobíjecích stojanů?
Ne, to by v praxi nemohlo fungovat. Prostě přijedu domů a zapojím vůz do sítě. Jakmile se dobije, dobíjení se vypne a vůz čeká, až ho zase bude zapotřebí. Kdykoli přijdete k autu, máte plnou a můžete vyrazit. Ve skutečnosti je to mnohem pohodlnější než jezdit tankovat palivo k čerpací stanici.

Ale občas potřebujete jet na delší cestu.
Cestování elektromobilem na delší vzdálenosti se velice liší podle typu elektromobilu. Skutečnost je taková, že existují dva různé světy. První a početnější obývají majitelé všech menších elektromobilů. To jsou skuteční fandové, průkopníci a pro mě i hrdinové.

V čem?
Trpělivě čelí krátkému dojezdu svých miláčků, nemohou si na dlouhých trasách dovolit dálniční rychlosti, v zimě téměř netopí a v létě raději nezapnou klimatizaci, aby uchovali co nejvíce energie pro zdárný dojezd do cíle. Dnes je však možné po cestě dobíjet vozy rychleji než dříve, a tak přestávka na dobíjení zpravidla nepřesáhne půl hodiny, což už činí i delší cesty v menších elektromobilech únosnější.

A ten druhý svět?
Ten obývají majitelé vozů Tesla. Dnes jich jezdí po našich silnicích asi 250 a jejich starosti jsou na míle vzdáleny běžnému elektromobilistovi. Tesla je v mnoha ohledech jiný vůz. S baterií o kapacitě až 100 kilowatthodin ujede na jedno dobití 350 kilometrů dálniční rychlostí i s puštěnou klimatizací nebo topením. Po městě je tesla schopná běžně překonat vzdálenost 500 kilometrů.

Stávající tesly jsou pro většinu lidí příliš drahé. Firma teď začala vyrábět Model 3, od kterého si slibuje, že změní svět. Zejména proto, že má stát v přepočtu asi 900 tisíc korun. Povede se jí to?
Model 3 je revoluční vůz svými parametry, velikostí baterie, dlouhým dojezdem, a v budoucnu hlavně jeho masovou dostupností. Pochopitelně se u nás nemůže Model 3 prezentovat jako lidový vůz. Tomu prostě české příjmy neodpovídají. Ve vyspělých zemích je však životní úroveň jiná, a tak nemějme Tesle za zlé, že svůj Model 3 lidovým vozem nazývá. Ostatně průměrná cena nového vozu ve Spojených státech amerických odpovídá základní ceně Modelu 3.

Elektromobily vynikají i svou tichostí, ale neplynou z toho problémy s chodci?
Nebezpečí pro chodce je skutečně veliké hlavně na hladkých, tichých površích, kdy není slyšet ani valivý hluk od pneumatik. Nejhorší je pomalá jízda v podzemních parkovištích, kde elektromobil v přímé jízdě není slyšet vůbec. Pak jsou chodci skutečně ve velkém nebezpečí a jízda elektromobilem vyžaduje zvýšenou pozornost řidiče, aby nedošlo k neštěstí. Až z praxe jsem si uvědomil, že se chodci řídí více sluchem než zrakem, takže je nutné na to vždy pamatovat.

Na kolik vás nabíjení elektromobilu vyjde?
Po čtyřech letech vím, že spotřebuji dobíjením v garáži čtyři tisíce kilowatt ročně. To mě stojí asi 12 tisíc korun. Za tuhle cenu ujedu asi 16 tisíc kilometrů a dalších šest tisíc kilometrů najedu převážně po západní Evropě, kde dobíjím zdarma na nabíjecích stanicích společnosti Tesla, takzvaných Superchargerech.

Snaží se podle vás Praha jít elektromobilitě naproti?
Magistrát loni překvapil, když všem elektromobilům umožnil parkování v modrých zónách za symbolický poplatek sto korun. To byl první a bohužel poslední krok správným směrem k podpoře elektromobility od státní správy a samosprávy.

Jak se podle vás Češi k elektromobilům obecně stavějí?
Veřejnost téma elektromobility nebývale rozděluje na dva nesmiřitelné tábory. Občas se účastním debat na diskusních fórech a někdy už si říkám, že to snad ani nemá cenu, pořád dokola všem vysvětlovat všechny ty výhody, které elektromobilita přináší. Bývají to debaty i nepříjemné a únavné, ale i kdyby to mělo nahlodat jediného člověka, tak to za to stojí. Nevím, co mě k tomu vede. Asi touha posunout svět o kousek dál, aby se našim dětem žilo lépe.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

První supernabíječka pro elektromobily v Česku otevře v září u Berouna

Nabíjecí stanice IONITY u čerpací stanice OMV na dálnici D5 u Berouna

Rozvoj infrastruktury pro nabíjení prozatím v Česku pokulhává. Pražský magistrát chce nabíjet auta...

Elektromobilem do Itálie od zásuvky k zásuvce: nejdražší byla zmrzlina

Hyundai Kona Electric na slavné Via Chiantigiana skrze srdce Toskánska.

VIDEO V dojezdu na „jednu plnou“ se elektromobily nemohou s vozy poháněnými spalovacími motory rovnat....

Přetahovaná o Teslu. Podíl ve výrobci elektroaut by rád koupil Volkswagen

Tesla

VIDEO Šéf německého Volkswagenu Herbert Diess se zajímá o koupi podílu ve výrobci elektromobilů Tesla....

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Dvacet let maloval Jaguary, koncem června končí. Callum ovlivnil i Teslu

Šéfdesignér Jaguaru Ian Callum

VIDEO Exkluzivně Ian Callum opouští po dvaceti letech Jaguar. Čtyřiašedesátiletý designér, který je podepsán pod...

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Další z rubriky

Zvýšil bych maximální rychlost na nových dálnicích, říká český mistr rallye

Automobilový závodník Jan Kopecký v diskusním pořadu Rozstřel.

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je jedním z nejlepších českých automobilových závodníků současnosti. „Čeští...

Bugatti nechce pokořit 500 km/h. Svůj (ne)rekord zajelo v hustším vzduchu

Rychlostní rekord Bugatti Chiron

Světem supersportovních automobilů hýbe nový rychlostní rekord Bugatti. Slavná značka se pochlubila, že s modelem...

Koncept Audi připomíná výsadkový modul vesmířanů. Místo světel má drony

Nový koncept Audi AI: TRAIL

Asi nejulítlejší koncept parkuje na frankfurtském výstavišti ve stánku Audi. Specialitou je osvětlení: na cestu autu...

BMW propustí až šest tisíc lidí z centrály, šetří na elektromobilitu

BMW Concept4

Německá automobilka BMW hodlá do roku 2022 zrušit pět až šest tisíc pracovních míst, převážně ve své mnichovské...

Advantage Consulting, s.r.o.
MONTÁŽ SOUČÁSTÍ DOPRAVNÍCH PROSTŘEDKŮ

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 25 000 - 26 000 Kč

Najdete na iDNES.cz