Úterý 26. září 2023, svátek má Andrea
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. září 2023 Andrea

Elektromobily jsou drahé? Ať to dotují firmy a leasingovky, tvrdí ekologové

I přes celou řadu opatření a zákazů se prodej elektromobilů v Evropě nevyvíjí tak, jak si ekologové představují. Vlivná bruselská ekologická organizace Transport & Environment (T&E) se proto teď zaměřila na firemní flotily.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Tesla

Firmy by měly podle ekoaktivistů přejít kompletně na elektromobily mnohem dřív než v roce 2035. A že jsou elektromobily drahé? Snížit cenu mají podle ekologů leasingové společnosti.

Firemní flotily jsou největším odběratelem nových aut. Tvoří 58 % prodejů nových vozů v Evropě. Najedou v průměru i více kilometrů než auta privátních zákazníků, takže T&E vyčíslila, že jsou zodpovědné za 74 % emisí z nových vozů. V roce 2022 tvořily bateriové elektromobily (BEV) 10,8 % nových firemních automobilů, zatímco na soukromém trhu to bylo 14,5 %, a tento rozdíl se jen zvětšuje. Elektrifikace firemních vozů by proto měla zrychlit.

„Nadcházející iniciativa Ekologizace firemních vozových parků, kterou Evropská komise (EK) oznámila ve svém pracovním programu na rok 2023, je pro EU příležitostí, jak tento trend zvrátit,“ píše ve své zprávě T&E. „Naše analýza ukazuje, že stanovení závazných cílů, aby všechny nové firemní automobily byly už v roce 2030 poháněny elektrickými bateriemi, by přineslo celou řadu výhod.“

Na prvním se uvádí snížení emisí CO2 o 30 milionů tun a snížení dovozu ropy o 208 milionů barelů do roku 2030. Povinnost pro firmy nakupovat jen elektromobily v roce 2030 by dále zaručilo „trvalý růst poptávky po BEV a podpoří evropské výrobce elektromobilů“. Proč jen evropské, a ne čínské nebo korejské analýza neuvádí…

Další výhodou podle T&E je zvětšení nabídky „cenově dostupných ojetých elektromobilů“. Většina firem provozuje auto maximálně 4 roky, takže by se na trh dostalo velké množství ojetin. Rozbor, proč by tato auta měla být cenově dostupná pro dnešní zákazníky ojetin, ekologové ale rovněž neuvádějí.

T&E proto tlačí na Evropskou komisi, aby zavedla povinnost pro firmy kupovat do roku 2027 50% elektromobilů a od roku 2030 100 procent. A kdo to zaplatí? „Korporace a leasingové společnosti mají finanční prostředky na to, aby nesly vyšší počáteční náklady, a ve většině – ne-li ve všech – zemích EU využívají velkých daňových výhod,“ našli svůj cíl ekologové.

Leasingové společnosti se staly terčem celkem logicky. Pokud jde o firemní auta, velká část společností pořizuje vozy prostřednictvím operativního leasingu. Platí to i pro Českou republiku a podíl tohoto způsobu financování narůstá i u privátních zákazníků. Čím dál víc značek v reklamách už nekomunikuje „cenu od“, ale právě výši měsíční splátky. 15 990 Kč vypadá v inzerátu na Škodu Enyaq lépe než 1 364 900 Kč.

Enyaq za 16 tisíc. Měsíčně. Elektrovozy jsou drahé, značky tak tlačí leasing

Že by ale leasingovky měly dlouhodobě „dotovat“ prodeje elektromobilů? Obecně se stejně jako automobilky k podpoře tohoto způsobu pohonu hlásí. „Snažíme se podporovat rozvoj elektromobility dvěma hlavními cestami – atraktivní nabídkou a osvětou, v níž se zaměřujeme na uplatnění elektromobilů ve firemních fleetech,“ říká třeba Tereza Šímová z Volkswagen Financial Services.

„V případě nabídky dokážeme kromě atraktivního financování vozidel klientům financovat i wallboxy, přičemž obojí se splácí v rámci běžných měsíčních plateb. Aktuálně jsme u vybraných elektromobilů navýšili zůstatkové hodnoty, což snižuje měsíční splátku. Pokud jde o osvětu, vidíme, že zejména u velkých nadnárodních korporací ESG kritéria hrají stále důležitější roli. Významnou roli zde může sehrát právě přechod na bezemisním mobilitu. A protože nejlepší je vyzkoušet si něco nového na vlastní kůži, založili jsme unikátní půjčovnu koncernových elektromobilů, díky níž si mohou firemní zákazníci za pouhých 500 Kč denně vyzkoušet elektromobil přímo v reálných podmínkách provozu svých firem.“

Ekoaktivisté školí z ekonomie: za drahé elektrovozy prý můžou leasingovky

O něco konkrétnější je konzultant pro elektromobilitu Tomáš Kadeřábek z Arvalu: „Společnost Arval oblast elektromobility jednoznačně podporuje a v bateriových elektromobilech vidí budoucnost. Nejen že plně elektrifikujeme svůj vlastní firemní vozový park, abychom šli příkladem. Též jsme nastavili agresivně jednotlivé položky kalkulací těchto vozidel pro naše klienty, zejména zůstatkové hodnoty a servisní náklady. Tyto specifické podmínky bereme jako náš příspěvek k většímu rozšíření elektrického pohonu v ČR a větší diverzifikaci naší flotily z pohledu paliv. S ohledem na výše uvedené očekáváme v následujících letech nadále nižší profitabilitu bateriových elektromobilů v porovnání s vozy se spalovacími motory.“

Nové úskalí autonomní mobility. Žere data a elektřinu, kterých není dost


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Levný elektromobil bude, tvrdí ekologové. Čísla ale věští z koule

Malý městský elektromobil T03 je v prodeji již ve Francii.

Slovo „levný“ je ve světě elektromobilů poněkud relativní pojem, ale většinou je tam vnímána...

Detroitský autosalon zahájila superstávka odborů. Přilétlo i autoUFO

Letošní ročník detroitského autosalonu ukázal řadu vzrušujících novinek, ale i...

Letošní ročník detroitského autosalonu ukázal řadu vzrušujících novinek, ale i jednu karikaturu...

Road trip elektroaut americké ministryně. Hlavní byl průzkumník s benziňákem

Svoboda, nezávislost, volnost. Road trip je pojem, který se těžko vysvětluje.

Spojené státy americké investují miliardy do transformace celonárodní energetiky a automobilismu....

MG4 nemusí lákat jen cenou. Dva tisíce kilometrů čínským elektromobilem

MG4 kousek za Vršič Pass

VIDEO Je to nejlevnější rodinný elektromobil na trhu. Má pět hvězdiček v crashtestech, papírově výborný...

Už není cesty zpět, vítězství elektra je jasné. Šéf Renaultu vysvětluje proč

Šéf automobilky Renault Luca de Meo představuje na autosalonu v Mnichově novou...

Opačný kurz? Teď už je pozdě. A ti, kdo doufají, že se v roce 2026 zařadí zpátečka, klamou sami...

Britský ropný gigant BP chce v Německu investovat až deset miliard eur

Ilustrační snímek

Britský ropný gigant BP hodlá v Německu do konce desetiletí investovat až deset miliard eur (zhruba...

Uhasit elektromobil je obtížné, změnit to chce český patent

Hasiči v Čestlicích zasahovali u požáru hybridního automobilu, který vzplál v...

VIDEO Český patentový úřad zveřejnil přihlášku patentu vynálezu na hašení elektromobilů. Je to zařízení,...

  • Nejčtenější

Těchto pět věcí řidiči v Česku ignorují nebo je neumějí. Děláte je také?

Každý řidič má nějaký zlozvyk. Někdo špatně pracuje se spojkovým pedálem, jiný málo sleduje zpětná zrcátka, další se...

Z dealerů Škody na Slovensku jsou minutové autopůjčovny

Kdo potřeboval před 20 lety auto na pár hodin, pár dnů nebo výjimečně pár týdnů, šel si pro něj do půjčovny. Postupem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pět let bezzubého zákona. Fabia stočená o 760 tisíc kilometrů, bez postihu

Víc než třetina ojetých aut prodávaných v Česku má stočený tachometr, v průměru o 98 tisíc kilometrů. Rekordmanem,...

Sex v ulicích na denním pořádku. Roboauta fungují jako šmajchlkabinety

Premium Co je lepší než sex v autě? Sex v jedoucím autě, odpoví pohotově ti, co aktivně vyhledávají vzrušení. A platí, že v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

Karbon je strašák moderních motorů. Zažene ho správná péče a palivo

Kardiovaskulární nemoci u lidí si většinou každý dokáže představit, něco podobného ale trápí i automobilové motory....

Češi stále častěji nakupují auta online. Atraktivní vozy přitom mizí takřka obratem

Advertorial Stejně jako v sousedních zemích je i v České republice nedostatek kvalitních ojetých automobilů. Situace je příznivá...

Škodovka vstupuje na vietnamský trh, prodává tam auta za miliardu

Škoda Auto oficiálně vstupuje na vietnamský trh, začíná s Karoqem a Kodiaqem dovezenými z Kvasin. Je to pro Škodováky...

Já vím své, říká modelka Taťána Kuchařová k třetí svatbě Brzobohatého

Taťána Kuchařová (35) zavzpomínala na své dětství i dospívání v Opočně a popsala své aktuální plány do budoucna....

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...