auto.iDNES.cz

KOMENTÁŘ: Kubánský model a žluté vesty pro budoucnost evropského motorismu

aktualizováno 
Vedení automobilky Volkswagen to říká stále hlasitěji: elektroauta budou drahá, nebudou tedy pro každého. Německá značka má sice lidovost „volks“ v názvu, v otázce elektromobilů, kterými chce zaplavit svět, to však neplatí.

Veteráni na kubánských silnicích | foto: Desmond BoylanReuters

Ne že by nechtěla, bez elektroaut, které neudá masám, se nedoplatí pokut za nadlimitní emise, jenže to celé nevychází. Zručnému cifršpionovi Diessovi totiž už před nějakou dobou přestalo vycházet to, že slíbil elektroauta prodávat lacino. A není to jen jeho problém: i když vám bigotní teslaři a geekové budou malovat křivky snížení cen lithia a z nich vyrobených akumulátorů, stále je to sakra drahé. A akumulátor je v elektromobilu ta nejdražší součástka.

Jenže právě s masivním rozvojem elektroaut evropská nařízení počítají, bez nich automobilky nesplní požadované emisní limity. A nejde jen o to mít taková auta v ceníku, musí je taky prodat.

Takže to dopadne pokubánsku. Elektroauta budou automobilky „na sílu“ nutit zákazníkům, co na ně nemají, nebo jsou pro ně nepoužitelné.

Auta se přestanou prodávat, různé služby sdílení aut a multimodální dopravy kombinující koloběžky, elektrické bubliny pro jednoho, vlak, metro, rikšu a brusle si bude ochotné zařazovat do svých městských dobrodružství jen omezené množství hipsterů.

Normální rodina, která potřebuje jezdit na nádraží na vlak, v pátek na nákup, v sobotu k babičce a v neděli na výlet zůstane u starého auta, protože už i to udržuje v kondici s obtížemi, nedejbože aby nabouralo, nebo se něco drahého neplánovaně porouchalo.

Nás, milovníky obstarožního železa, to potěší: stará auta budou mezi námi čím dál víc. Kolečka evropské ekonomiky se zadrhnou, protože výrobci aut, jejich komponent a zaměstnanci všech nebudou platit daně.

Takže budeme udržovat dnešní benzinové (a „nedejbože“ naftové herky), jezdit s nimi do roztrhání dvouhmotového setrvačníku a upadnutí výfuku. A tak - stejně jako Kubánci bastlí do starých chromových pětimetrových Amerik motory z moskviče - budeme udržovat tyto fosilie při životě, aby nám zachovaly základní mobilitu.

Evropská komise pak zhnuseně nařídí plošnou likvidaci aut starších (třeba) deseti let a my oblečeme žluté vesty, ve Francii už to testují.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v našich testovacích jízdách.

Daimler a BMW ohlásily spolupráci na mobilitě budoucnosti

BMW Concept X7 iPerformance

Německé automobilky Daimler a BMW prohloubí spolupráci ve službách v oblasti mobility. Do sdílených...

Do kardiostimulátoru se hacker nedostane. Hrozbou jsou ale elektromobily

Ilustrační snímek

Hackeři by teoreticky mohli „nabourat“ kardiostimulátory i defibrilátory. Tím by mohli zkrátit dobu...

Škoda do roku 2022 představí deset elektroaut a vyvine nový VW Passat

ŠKODA VISION iV

Škoda Auto do konce roku 2022 uvede na trh 30 nových modelů, deset z nich bude mít čistě elektrický...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Nová auta loni zdražila, nabídka je menší kvůli novým předpisům

VinFast LUX SA2.0 SUV

Ceny nových aut se v minulém roce zvýšily v průměru o 3,1 procenta. Zdražování tak bylo rychlejší...

OBRAZEM: Tesla odstartovala stavbu své první fabriky mimo Ameriku

Tesla v pondělí 7. ledna zahájila stavbu nové továrny na své elektromobily v...

VIDEO Tesla zahájila stavbu své první továrny mimo USA. Elon Musk tak dostane lepší příležitost nasytit...

zpět na článek