KOMENTÁŘ: Kubánský model a žluté vesty pro budoucnost evropského motorismu

aktualizováno 
Vedení automobilky Volkswagen to říká stále hlasitěji: elektroauta budou drahá, nebudou tedy pro každého. Německá značka má sice lidovost „volks“ v názvu, v otázce elektromobilů, kterými chce zaplavit svět, to však neplatí.

Veteráni na kubánských silnicích | foto: Desmond BoylanReuters

Ne že by nechtěla, bez elektroaut, které neudá masám, se nedoplatí pokut za nadlimitní emise, jenže to celé nevychází. Zručnému cifršpionovi Diessovi totiž už před nějakou dobou přestalo vycházet to, že slíbil elektroauta prodávat lacino. A není to jen jeho problém: i když vám bigotní teslaři a geekové budou malovat křivky snížení cen lithia a z nich vyrobených akumulátorů, stále je to sakra drahé. A akumulátor je v elektromobilu ta nejdražší součástka.

Jenže právě s masivním rozvojem elektroaut evropská nařízení počítají, bez nich automobilky nesplní požadované emisní limity. A nejde jen o to mít taková auta v ceníku, musí je taky prodat.

Takže to dopadne pokubánsku. Elektroauta budou automobilky „na sílu“ nutit zákazníkům, co na ně nemají, nebo jsou pro ně nepoužitelné.

Auta se přestanou prodávat, různé služby sdílení aut a multimodální dopravy kombinující koloběžky, elektrické bubliny pro jednoho, vlak, metro, rikšu a brusle si bude ochotné zařazovat do svých městských dobrodružství jen omezené množství hipsterů.

Normální rodina, která potřebuje jezdit na nádraží na vlak, v pátek na nákup, v sobotu k babičce a v neděli na výlet zůstane u starého auta, protože už i to udržuje v kondici s obtížemi, nedejbože aby nabouralo, nebo se něco drahého neplánovaně porouchalo.

Nás, milovníky obstarožního železa, to potěší: stará auta budou mezi námi čím dál víc. Kolečka evropské ekonomiky se zadrhnou, protože výrobci aut, jejich komponent a zaměstnanci všech nebudou platit daně.

Takže budeme udržovat dnešní benzinové (a „nedejbože“ naftové herky), jezdit s nimi do roztrhání dvouhmotového setrvačníku a upadnutí výfuku. A tak - stejně jako Kubánci bastlí do starých chromových pětimetrových Amerik motory z moskviče - budeme udržovat tyto fosilie při životě, aby nám zachovaly základní mobilitu.

Evropská komise pak zhnuseně nařídí plošnou likvidaci aut starších (třeba) deseti let a my oblečeme žluté vesty, ve Francii už to testují.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v našich testovacích jízdách.

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná,...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Elektrický Jaguar nabízí famózní svezení, slabinou je domácí nabíjení

Vzduchový podvozek Jaguaru i-Pace skvěle vyžehlí i hodně hrbolatou cestu.

VIDEO První elektrický jaguar překvapivě není sportovní sedan, ale luxusní SUV. Výrobce se tak pustil do...

Volkswagen ruší v Německu pracovní místa kvůli elektromobilitě

Ilustrační foto

Automobilka Volkswagen bude kvůli rostoucí poptávce po elektromobilech rušit ve svých německých...

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým modelům Scala a Kamiq...

Trump tlačí na zavedení cel na dovoz aut, protože ohrožují bezpečnost USA

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Americké ministerstvo obchodu by mělo v neděli dodat prezidentovi Donaldu Trumpovi své stanovisko, zda dovoz automobilů...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná, dosahují rekordních...

Dynapac 250 (11t zemní
Dynapac 250 (11t zemní

r.v. 2007, naj. 4 600 km, diesel
1 208 790 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz