Diskuse k článku

Elektřiny pro auta do zásuvky bude málo, musí vyrůst jaderné elektrárny

Automobilky a politici se vzájemně plácají po zádech, jak skvělá bude budoucnost dopravy v podobě elektromobilů. Ale řeší někdo, kde se pro ně vezme elektrická energie a jak ji dostat k zákazníkům? Elektřina totiž opravdu nevzniká v zásuvce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J70a17k95u31b 32R38o26u67s 3333570814312

To, co se teď děje s elektromobily na ulicích ve švédsku je naprosto absurdní

0/0
23.10.2018 13:03

Ľ66u79b62o34š 83H33o18l50i18č64k74a 6486953228707

EV auta založené na batériach asi nebudú to pravé riešenie, snáď v budúcnosti palivové články novej konštrukcie, ak sa podarí inak vyriešeť skladovanie vodíka.

Plugin hybridy podľa mňa budú dosť dlho vládnuť na cestách lež sa dopracujeme k nejakej funkčnej schéme dopĺňania a skladovania paliva (elektriny) do áut.

To že Toyota po hybridoch pokračuje co vývoji vodíkovej technológie Mirai čosi nasvedčuje..

0/0
24.8.2018 15:48

K52a95r17e13l 70N84o91v98o50t38n37y 2951105349320

Spicky po prichodu z prace jsou jedna vec. Jenze elektrarny a predevsim prenosova soustava musi ustat i extremni situaci, kdy posledni prazdninovy vikend, a predevsim posledni prazdninovou nedeli prijedou domu z dovolenych statistice lidi naraz, s baterii temer prazdnou, a budou ji chtit dobit do druheho dne, aby mohli rano do prace. Pokud to neustoji, pokud na to nebudou dimenzovane, tak si jednoho krasneho dne budem muset vsichni koupit domu benzinove agregaty a pred koncem prazdnin se zasobit palivem, protoze prvni tyden v zari budem mit pravidelny blackout... Ve jmenu ekologie, samozrejme.

+1/0
23.8.2018 0:01

J74o91s42e15f 34Š96o27l88t66e58s 8194838270953

Nu, řekněme, že poslední prázdninový víkend přijede takto domů 1,5 milionu aut, které budou chtít nabíjet. To je sice silně, silně nadsazené, ale budiž. Naše přenosová soustava běžně zvládá aktuální příkony asi 11 GW, dimenzovaná je až někam k 15 GW. Dejme tomu, že všechny ty 2 miliony aut si při nabíjení průměrně vezmou 32 A z 230V sítě. to je zhruba 7,2 kW. Vyjde vám, že příkon bude potřeba asi 10,8 GW. K tomu je nutné samozřejmě přičíst běžnou spotřebu, která v noci dosahuje asi 5 GW, ale i tak to přenosová soustava zvládne.

0/0
24.8.2018 7:19

P67a98v19e61l 84K30u60t30i85l 9950396663399

Jsem přesvědčen že to přenosová síť zvládne daleko lépe, než silniční síť. I kdyby se všechno sešlo, nemůže se stát nic horšího, než že ráno nebudu mít druhý den plnou. Kdežto když se ucpe síť silniční tak je to půl dne navíc. Pravidelně se stává že když se děje něco extrémního tak dochází na benzínkách palivo, posloucháme každou chvíli ve zprávách. Mě ta zpráva prostě příde jako když někdo předpovídal, že při rychlosti nad 100km člověku praskne hlava.

0/0
24.8.2018 15:11

K34a96r87e32l 83N27o42v72o41t43n71y 2251535629390

To uz tady pisu do diskuzi prinejmensim dva roky. Vyrobit tu elektrinu az takovy problem taky neni, ale kamen urazu je prave ta distribuce. Navic - pokud se vyrobcum podari vyresit jeden problem - rychlost dobijeni a kapacita baterii, tak tim naopak vzroste problem druhy, tj. naroky na vyrobu, ale predevsim na distribucni sit.

Suma sumarum, stale zastavam nazor, ze koncept elektromobilu dobijenych z verejne site je slepa ulicka. Tu elektrinu je potreba vyrabet primo v aute.

+1/0
22.8.2018 23:42

V58l93a86d66i94s41l50a29v 75B20u79r73y12š88e94k 1139482937714

když se přecházelo na dráze od páry k elektřině, tak se taky říkalo, že to nejde a hledaly se důvody, proč to nejde a dneska se parním lokomotivám děti smějí, tak ony všechny tyto hloupé úvahy vycházejí z toho, že něco nejde a to se dokola demagogicky obhajuje proč to nejde a pak, že změna proběhne najednou a elektro auto bude muset mít každej, prostě samý bludy, tak to určitě nebude

+1/−3
22.8.2018 16:55

K29a11r43e74l 90N50o54v63o33t37n92y 2171315909110

Srovnavate jablka a hrusky. Zeleznice nepotrebuje resit lokalni distribuci - lokomotivy nemaji zadne baterie (aspon ne urcene k primemu pohonu cele soupravy), elektrinu maji k dispozici primo v dratech nad kolejemi. Navic trat je pevne dana a nemeni se ze dne na den, navic lokomotiv je radove mene, nez osobnich automobilu.

+1/0
22.8.2018 23:48

P35a97v39e43l 34K88u15t30i76l 9520196253539

Nikoliv je to prirovnani vice nez trefne. Lokomotiv sice je mene, ale prepravi neskutecne miliony tun nakladu. opravdu si neco ze site vezmou, proto je tam napeti myslim 25.000 V

0/0
24.8.2018 15:14

F76r37a94n76t52i33š60e94k 83D13r45o21z40e17n 5224353679

Když odejde bydlet do lesů všech 75.000 voličů Strany zelených, tak ušetříme 3% el. energie a do konce života pak mohou splácet škody na majetku za ekopoplatky při převodu automobilů, zničené místní komunikace od nákladních automobilů.8-o

.

Mimojiné má Strana zelených v programu zrušení jaderných elektráren ;-O(prý těch nejnebezpečnějších), takže zapoměňte na elektromobily, ke kterýmžto mají ve svém programu také podporu. Asi chtějí zastavět další úrodná pole nesmyslným fotovoltaickým zlem. Kdyby to byl Albert Einstein věděl;-€, tak by se na ten fotovoltaický jev vykašlal.

.

Mimochodem, v roce 2027 se počítá s rozšířením Temelína o další bloky.

+5/−2
22.8.2018 9:57

D87a87n71a 75P89o65l69a23n15e66c97k34á 3906645747965

To zas někdo objevil světadíl, konkrétně Ameriku.;-D

0/0
22.8.2018 9:20

V77i36k38t60o50r 83Š70e95d27i32v62ý 8276121270756

Nemá smysl porovnávat celoroční sumu výroby a spotřeby. Výroba a spotřeba musí být vyrovnané v každé vteřině celého roku.

-

Pro bilanci jsou tedy důležité zdroje, které vyrábějí podle potřeb soustavy. Dodávky se spíše náhodným průběhem (fv, větrníky) jsou z pohledu zajištění stability akorát pro vztek.

+4/−1
21.8.2018 23:21

J78a62k87u63b 46P48r63o20k67e81š 6713848342353

V tom je právě obrovská výhoda elektromobilů, když se rozfouká, nebo bude svítit, tak jedním povelem do sítě se v klidu situace vyrovná a obráceně, při nějakém výpadku prostě vypnete třeba všechna auta, která mají nad 60% kapacity a bleskově snížíte spotřebu. Mnohem rychleji než jak jsou schopny reagovat ty nejlepší špičkové elektrárny.

+1/0
22.8.2018 0:23

J13o28s37e48f 42Š14o78l61t83e83s 8274918540533

Ono to tak horké také není. HDO je poměrně omezené a jiné formy dálkového odpojování a připojování zatím neexistují.

+2/0
22.8.2018 5:15

P36a47v66e95l 38K87u45t46i37l 9270356433669

Pravda, pořád ale dokáží zahájit a ukončit odběr. A to v řádu sekund. Takže přetížení sítě nehorozí vůbec a odběr mimo plán dokáží také nějaký udělat. Sním o tom, že jednou si budu moci nastavit kdy a za kolik chci nabíjet třeba v době záporné ceny elektřiny. Na to stačí elektroměr komunikující po internetu.

0/0
24.8.2018 15:18

J67a55r87o64m58í44r 91K97r93á24l 4830969474249

Takže to abyste měl auto stále na nabíječce, místo ježdění. ;-D A navíc je tu další nejistota: Nevíte, kolik aut je připojených, jakou mají kapacitu, atd.

+1/0
22.8.2018 6:32

J93a78k69u70b 91P94r36o72k10e85š 6423968882883

Běžné osobní auto, 90% času někde stojí. Když spíte, stojí, když pracujete stojí, když nakupujete stojí, když okopaváte jahody na zahradě auto zase stojí.

Řídící elektronika auta zná kapacitu i to jak je auto nabité, od tudy se to dozví nabíječka a ta to předá na dispečink. Žijeme ve 21 století tohle je vážně drobnost.

+1/−4
22.8.2018 8:09

J75a11r11o14m75í45r 32K72r29á34l 4820109564589

No a tech 90% stojí u nabíječky ? 8-o A i když žijeme v 21. století, jen výjimečně má domácnost elektroměr s dálkovým odečtem (a i ten nedokáže komunikovat s autem). Máte velice naivní představy.

+5/−1
22.8.2018 8:42

J22a62k69u57b 24P92r66o76k65e35š 6403178932673

Většinu toho času. Třeba celou noc. A není problém, aby to bylo prakticky pořád. Náklady na vybudování jednoho parkovacího stání se ve městě pohybují okolo 300 tisíc Kč, cena nabíječky by to prodražila v řádu cca 2%.

0/−2
22.8.2018 8:53

J69a54r67o69m55í25r 95K91r19á18l 4610249504749

A tušíte aspoň, kolik těch stání by muselo být ? K benzince zajedete a za 5 minut můžete odjet. Takže jeden stojan obslouží minimálně desetinásobek aut, než jedna nabíječka. No a pochybuji, že po nabití půjdete v noci přeparkovat, aby mohl nabíjet jiný. A Vaše představa, že u každého parkovacího místa bude zásuvka je poněkud naivní. Z celé řady důvodů.

+5/−1
22.8.2018 9:20

J53a86k69u44b 45P23r19o40k37e28š 6143318212203

Tolik kolik jich je teď, ty auta pořád někde stojí, člověk si ji nevezme do kapsy, když zastaví. Rekonstrukce těch stání také probíhá průběžně, takže není problém k nim ten sloupek za +- 5000 postavit, rovnou to pořeší i platbu parkovného.

0/−2
22.8.2018 9:42

L74u70d96v80í77k 61G28a60j63d36o83š59í65k 2125533174432

Za +- 5000? ;-D To jste fak legrační. Vít jak by bylo nutné posílit rozvodnou síť, kdybyste chtěl na 100 m dlouhé ulici vybudovat 40 třífázových nabíječek, aby každé auto mohlo nabíjet? Připomínám, že na to potřebujete vedení, které zvládne prud 1 500 A. A to se pořát bavíme o ulici dlouhé 100 m.

+4/−1
22.8.2018 11:51

Z73d27e22n88ě94k 89M93o92r83á37v42e36k 5627478438153

Zase to nepřehánějte, nabíječka u parkovacího stání rozhodně nemusí být nějaký supercharger. Na běžné noční nabíjení stačí 15 kWh za noc, tedy za 8 hodin, to jsou tak 10A na jedné 220V zásuvce (kdyžtak mne opravte, nejsem elektrikář a hodně to zjednodušuju), jedno stání 5 metrů, na 100 metrové ulici 20 stání, takže 200A. Proč tam chcete 1500A?

+1/−3
22.8.2018 14:17

M30a31r22t37i83n 61K32a23r89á59s85e83k 9788213648328

Tak cena na budovani a udrzbu "dratu" je soucasti ceny elektriny, pokud se te elektriny bude muset prenest a tedy prodat vice, tak to bude naopak vlastnik dratu rad, ze je muze posilit a o to vice vydelat ne?

0/0
22.8.2018 15:29

L93u54d85v19í31k 24G84a75j13d96o49š29í90k 2965253924782

Pane Prokeši, zhruba 70 % aut dnes stojí na ulici a žádné pevné parkovací stání nemají. Natož aby u něj byla nějaká přípojka na nabíjení.

+3/0
22.8.2018 11:43

Z39d44e89n26ě33k 80M51o13r32á39v19e16k 5247818288143

Když zatím není požadavek (dost elektromobilů) tak nikdo nabíječku na parkoviště dávat nebude. Ale doma se vám podbízejí distributoři, aby vám dodali levnější elektřinu, až bude dost elektromobilů, tak se poperou, aby na to parkoviště ty nabíječky mohli dát.

+1/0
22.8.2018 14:19

M48a81r76t38i21n 90K45a54r18á40s43e42k 9408263738658

To je samozrejme pravda, a stabilne kazdy den je obri prebytek vyrobni kapacity elektriny v noci, a auta na elektrinu se nejlepsi nabijet .. no prekvapive taky v noci - idealni kombinace...

0/0
22.8.2018 15:27

P16e54t44r 30H48a98r22i12p82r86a91s14a77d 60H31a77j44i80č 5181306863810

Elektřiny málo nebude a článek to jen potvrzuje. Titulkář zase chytil slinu.

+4/−2
21.8.2018 23:02

V87i92k88t80o85r 88Š48e20d86i57v72ý 8126601780606

Pokud se budou (hodně rychle) stavět nové jaderné bloky, tak bude elektřiny dost.

+6/0
21.8.2018 23:22

H79o15n35z78a 92T51a29r 3859662924862

Demontáž jadrových elektrární Úloha nemožná

https://www.youtube.com/watch?v=46Ftu42kqjc&t=1511s

Přečerpávací vodní elektrárna Lipno -Dunaj

http://www.casopisczechindustry.cz/products/precerpavaci-vodni-elektrarna-lipno-dunaj/

Přečerpávací vodní elektrárna Lipno – Dunaj

Více zde: http://www.casopisczechindustry.cz/products/precerpavaci-vodni-elektrarna-lipno-dunaj/

Přečerpávací vodní elektrárna Lipno – Dunaj

Více zde: http://www.casopisczechindustry.cz/products/precerpavaci-vodni-elektrarna-lipno-dunaj/

+1/0
22.8.2018 0:09

J61a97k60u31b 94P86r83o28k60e55š 6493618192733

Poprosil bych autory, aby články kde jde o výpočty raději přenechali kolegům z Technetu.

Spotřeba elektromobilu těžce nadsazená, spotřeba fosilních paliv, jako kdyby všichni jezdili 2 roky starým autem. 7l/100 pro benzín je naprosto z říše fantazie pokud si uvědomíme, že průměrné stáří os. automobilu v ČR je 15 let. O tom, kdy bude nastane onen rok, ve kterém by polovina nájezdu byla elektromobilem, ale pokud je průměrné stáří vozu 15 let, tak je poměrně jasné že dříve jak za 15 let to nebude.

Další drobnost kterou autor trochu vypustil, je že i v loňském roce, kdy probíhala dlouhá odstávka v obou jaderných elektrárnách, jsme pořád vyrobili o 11TWh energie více než kolik spotřebujeme. Tedy prakticky pokryta veškerá spotřeba. Pokud budeme počítat s reálnější spotřebou 15kWh/100km tak se jen s touto nadprodukcí dostáváme na 73 miliard km, tedy prakticky celý nájezd, který autoři přisoudili osobním automobilům.

+6/−2
21.8.2018 22:55

J91i95ř38í 28S11c26h81w69a96c39h 8548394368456

Asi tak, autor předvádí jaká je matematika mocná čarodějka:

když se to hodí, tak při výpočtech ubereme 10% a u čtyř závislých parametrů dostaneme 0,9 x 0,9 x 0,9 x 0,9 = 0,656

a když se to nehodí, tak těch 10% přidáme 1,1 x 1,1 x 1,1 x 1,1 = 1,464 a to už máme více jak dvojnásobek oproti první variantě.... ;-)

+4/0
21.8.2018 23:47

T62o12m35á94š 93Ž34i90t86n87ý 6901700871831

Každý bude mít elektromobil a k němu benzínovou elektrocentrálu na nabíjení...

+2/−6
21.8.2018 22:54

P10e33t21r 28H95a61r86i96p22r10a83s49a21d 26H64a68j16i91č 5671516313260

Hm a co takhle fotovoltaiku na střechu.

+2/0
21.8.2018 23:02

V34i60k54t37o27r 85Š13e14d67i39v27ý 8266581580786

A večer, když přijedu z práce, budu z fv panelů dobíjet 8-o

+1/−1
21.8.2018 23:10

J42a91k51u39b 32P61r27o84k82e77š 6683328802943

OS automobil 90% procent času stojí. Takže když jste v práci můžete nabíjet z fv panelů, které jsou poblíž, někdo jiný zase bude nabíjet z těch Vašich.

+1/−1
22.8.2018 0:03

L33u29d66v67í74k 71G65a90j77d75o82š92í53k 2695663334622

Pane Prokeši, auta sice 90 % času stojí, ale problém je trochu v tom, že jen zlomek času z toho stojí v místě, kde je možné je nabíjet. A to se nezmění minimálně dalších 20 let.

+2/−1
22.8.2018 11:57

M67a85r35t23i49n 38K28a69r97á48s77e76k 9678943158188

Moje auto stoji odhadem 70% casu doma, a doma mame takovou vymozenost, ktere se rika zasuvky - mozna jste o nich nekdy slysel, je to dela prakticka vec...

+1/0
22.8.2018 15:31

J80a48r72o58m51í85r 91K86r64á26l 4680459784909

No a teď si představte, že bydlíte v osmém patře. ;-D

0/0
22.8.2018 18:00

L60u61d29v19í82k 95G66a54j93d10o95š69í35k 2935883324812

No to budete muset mít slušnou fotovoltaickou elektrárnu, aby vám dávala trvale 32 A jen pro vaše auto. ;-D

+2/0
22.8.2018 11:55

J70i74ř22í 14S96c17h81w75a75c97h 8698954808926

A proč ne.... právě jsi popsal princip plug-in hybridu.

0/0
22.8.2018 7:01

D48a77n46a 86P57o66l83a98n47e62c85k47á 3756885257915

R^;-)

0/0
22.8.2018 9:21

M12i64k81u55l92á33š 73K93a53l79i52n43a 1842353705

Ekologie naruby.

Tohle je prece lidem (normalnim) jasne

+1/−3
21.8.2018 22:39

T73o11m60á28š 33K48a45p32l47a82n 8333229353663

A jeje, Babiš chce peníze z nového bloku Temelína tak dal svým noshledům zadání.

Článek je nicméně celkem správný, jen by bylo třeba dodat k němu další informace - tedy že při průměrné životnosti 12 let u českých osobních aut polovina vozů se za elektrické nahradí okolo roku 2040, a to za předpokladu, že by se po roce 2028 už neprodávala prakticky žádná neeelektrická auta.

Tedy máme přinejmenším nějakých 20 let na řešení. Neustále se přitom zvedá účinnost různých druhů obnovitelných zdrojů energií a ty už nyní překonávají ve výhodnosti ostatní typy, v mnoha zemích i řádově, zejm. po započítání ostatních nákladů, jako je demontáž a sanace elektrárny po době její životnosti (v případě JE to jsou desítky miliard korun a nutnost dlouhodobě uskladnit radioaktivitě vystavené části), výstavbu dlouhodobých úložišť odpadu, sanace skládek popíllku a dolů atd.

Dále stoupá schopnost efektivně přenášet elektřinu na velké vzdálenosti, tedy je stále reálnější možnost využívat ekologických zdrojů z příbojových či geotermálních elektráren s prakticky neomezenou a neustálou dodávkou.

A nezapomínejme na zásadní nárůst kapacity baterií atd. což bude znamenat zefektivnější např. solárních elektráren.

85 % automobilistů v ČR má denní nájezd do 35 km, tedy moc toho nespotřebují.

+1/−2
21.8.2018 22:13

J30a28k65u83b 72P43r87o50k86e69š 6743838912163

Jen bych dodal že článek je dost nepřesný, počítat elektromobilu v průměru o 1/3 vyšší spotřebu a u fosilních pali v o 1/3 menší. Průměrný 15 let starý automobil opravdu nebude jezdit za 7.

+2/−1
21.8.2018 22:58

P14e32t98r 72H75a87r84i85p57r64a76s55a79d 26H97a32j80i96č 5171726353240

Spalovací motor reálně využije asi 1/3 energie, která je v palivu uložená. Tj. asi 30%. Elektromobil se účinností pohybuje někde kolem 80% při uvažování celého cyklu, tj. nabíjení, vybíjení, účinnost elektromotoru.

+2/0
21.8.2018 23:06

V68i70k51t47o30r 85Š41e85d44i40v42ý 8416981480206

A teď vezměte elektromobil obdobně - palivo, výroba elektřiny, přenos, nabíjení....

+1/0
21.8.2018 23:09

Z56d33e49n79ě72k 62M88o37r91á26v88e27k 5157718678213

Tak k tomu spalovacímu motoru taky připočtěte těžbu ropy, její přepravu, zpracování, distribuci hotových paliv. Když srovnáváte, srovnávejte srovnatelné. Buď jen od víčka nádrže/zásuvky nebo celí řetězec komplet u obou.

+3/0
21.8.2018 23:15

M66i90r45e61k 57T34u55r11e53č10e22k 4333442240802

No prave to vsechno uz je v kazdem litru benzinu zapocitane. Presto me cena nepripada draha. Akorat nechapu proc je ten benzin v USA a Kanade o polovinu levnejsi nez v Cesku ?

0/0
22.8.2018 17:35

Z76d87e75n56ě57k 36M98o71r35á40v77e34k 5587128798683

To byla reakce na efektivitu, nikoli na cenu.

0/0
22.8.2018 17:36

Najdete na iDNES.cz