Po sto letech energetici opět začali používat užitkový elektromobil s korbou, který bude sloužit v Jaderné elektrárně Temelín pro převoz zařízení do jedné tuny. Elektřiny k pohonu má opravdu dostatek. Od začátku letošního roku tam totiž vyrobili 10,6 terawatthodin elektřiny.
Je však překvapením, že s touto aktivitou v Temelíně přicházejí poměrně pozdě. Ostatně ještě před několika lety tam nebyla ani pořádná dobíječka. Nyní je ovšem již vše napraveno.
Elektrické náklaďáky a busy vozí baterky nebo vodík. Podívejte, co se chystá |
Elektromobil, který ČEZ nově zařadil do svého vozového parku, má kabinu pro dva lidi a korbu o nosnosti až jedné tuny. „Slouží k transportu drobnějšího zařízení do jedné tuny. Jde například o menší zařízení, nářadí nebo různé tlakové láhve,“ uvádí Jan Kruml, ředitel Jaderné elektrárny Temelín.
Elektrický poslíček ujede 100 km
Jedná se o model aCar od německé společnosti Evum Motors, který je výsledkem vizionářského výzkumného projektu Technické univerzity v Mnichově. Má pohon všech kol, výkon 20 kW a kapacitu baterie 23 kWh. Dosáhne nejvyšší rychlosti 70 km/h a v praxi na jedno dobíjení ujede sto kilometrů.
Elektrické dodávky nabídne Kia už příští rok. Staví na ně extra továrnu |
Energetici ho mají v plánu provozovat nejen v areálu elektrárny, ale i mimo něj. S jeho pomocí budou přepravovat především materiál mezi čerpací stanicí Hněvkovice a jadernou elektrárnou.
Dosud technici v Temelíně využívali speciální motorový vagon. Ten zůstane i nadále v provozu a bude přepravovat především velké předměty, jako jsou kontejnery s čerstvým palivem. „Rozdělení transportů podle velikosti nákladu přinese pružnější plánování. Navíc elektromobil se nemusí pohybovat pouze po kolejích a je také méně náročnější na obsluhu,“ doplňuje Kruml.
Čína, elektro, vodík. Budoucnost nákladní dopravy ukazuje německý veletrh |
Přibližně stejně velký užitkový model energetici využívali již v roce 1923, kdy sloužil k dopravě materiálu při výstavbě vodní elektrárny v pojizerském Spálově, která dodnes v rámci Skupiny ČEZ vyrábí bezemisní elektřinu. Po sto letech se tedy malý užitkový elektromobil do služeb ČEZ vrátil.
Aktuálně má společnost ČEZ ve své flotile okolo 200 elektromobilů. V drtivé většině se však jedná o osobní auta, ale v provozu je i několik elektrických dodávek. Do roku 2030 chce navíc tato naše největší energetická firma dosáhnout plné elektrifikace svého autoparku.