Údaje zveřejněné společností Transport & Environment (T&E) ukazují, že prodej elektromobilů v EU letos nadále rostl – s výjimkou Německa. V průměru se prodej bateriových elektromobilů v ostatních zemích EU v první polovině roku zvýšil v průměru o 9,4 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2023. Po započítání Německa je to už ale pouze o 1,3 %.
Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby |
Za 16,4% poklesem prodejů elektromobilů v Německu je náhlé zrušení dotací. Společnost T&E proto vyzvala německé zákonodárce, aby následovali belgickou politiku ohledně firemních automobilů, která stanovuje atraktivní odpisové sazby pro elektromobily a naopak postupně ruší odpisy pro spalovací motory. V důsledku toho se prodej elektroaut v Belgii v první polovině roku zvýšil o 48 %.
Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší |
Jeden z ředitelů T&E Lucien Mathieu k tomu uvedl: „Německo je nemocným mužem Evropy, pokud jde o elektromobily. Zatímco trhy, které mají silné a předvídatelné pobídky pro zavádění elektromobilů, sklízejí ovoce. Němečtí zákonodárci CDU v Bruselu by se měli přestat snažit oslabit cíl EU pro rok 2035 a místo toho skutečně podporovat elektromobily.“
Ukazuje se, že růst prodejů táhnou dotace, pobídky a další státní zásahy, v ryze tržním prostředí by o elektromobily takový zájem nebyl. Z analýzy T&E například vyplývá, že ve Francii, která má program zvýhodněného leasingu pro poskytování levných elektromobilů domácnostem s nízkými příjmy vzrostl prodej BEV v prvním pololetí roku 2024 o 14,9 %. V Itálii se zase prodeje zvýšily o 7 %, přičemž vrcholu prodeje dosáhl v červnu 2024, kdy byly spuštěny nové pobídky pro elektromobily.
Úraz elektrickým proudem. Kocovina z bateriových aut se šíří autoprůmyslem |
V Česku rovněž běží dotační program na podporu elektromobility. K půlce června Národní rozvojová banka podpořila nákup víc než 1 800 osobních elektromobilů a 45 elektrických nákladních vozů a vyplatila na to 65 milionů korun. V důsledku toho v prvním pololetí registrace elektrických osobních aut vzrostly v ČR o 39,3 %.