Neděle 11. dubna 2021, svátek má Izabela
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 11. dubna 2021 Izabela

Maraton s elektromobilem kolem republiky: teď to jde hladce a levně

Vyrazili jsme na trať kolem celé republiky, vytyčenou Českou asociací pro elektromobilitu. Během cesty jsme s faceliftovaným provedením bateriového Hyundai Kona urazili 1285 km a celou trasu zvládli projet za 23 hodin a 52 minut.

Vytyčená trasa kolem České republiky měří 1266,9 km a disponuje převýšením 6430 metrů. S Konou Electric jsme ji zvládli s trojím nabíjením zdolat za 23 hodin a 52 minut. | foto: Michal Žďárský

Abychom si situaci ještě o chlup ztížili, rozhodli jsme se navíc pro zastávky k dobíjení využít pouze sítě E.ON Drive.

Kdo by nás chtěl v tuto chvíli napadnout z toho, že je tím výsledek takové cesty ovlivněn, musíme ho hned zkraje upozornit na to, že nám všechny stanice padaly vhodně do cesty, a to i v příjemných vzdálenostech od sebe. Kromě toho jsme i stanic E.ON při cestě míjeli vícero, takže kdyby bylo třeba, mohli jsme dobíjet i zde. A kdybychom chtěli využít i dobíjecích stanic dalších poskytovatelů, mohli jsme nabíjet opravdu ledaskde.


Po reakcích na sociálních sítích, kde jsme průběh cesty přenášeli, je potřeba říct i to, že víme, že není běžné vůz vyjíždět do posledních procent kapacity baterie a stejně tak je i neefektivní nabíjet na 100 %, ale v rámci testu vozu jsme i toto chtěli vyzkoušet a také si v noci při nabíjení lehce odpočinout. Takže výsledek bereme spíše opačně – je fajn dojít k tomu, že infrastruktura dobíjecích stanic je už dnes tak zahuštěná, že i při takové cestě se lze dokonce spolehnout na jednoho dodavatele.

Kona se změnila

Ale zpět k cestě a k vozu. Partnerem pro experiment se nám stal čerstvě faceliftovaný model Hyundai Kona Electric, a to ve specifikaci 150 kW, s akumulátorem o kapacitě 64 kWh. Facelift přinesl lehkou změnu zejména přídě vozu, pár novinek v interiéru, pár nových elektronických pomocníků a funkcí infotainmentu. Základ ale zůstal beze změn.

Vytyčená trasa kolem České republiky měří 1266,9 km a disponuje převýšením 6430 metrů. S Konou Electric jsme ji zvládli s trojím nabíjením zdolat za 23 hodin a 52 minut.

Rychlost maximálního nabíjení výrobce neudává, jen informaci, že na rychlodobíjecích 100kW stanicích se vůz nabije z 10 na 80 % během 47 minut. My ale víme, že nabíjecí maximum vozu je 77 kW, na které jsme si při využití ultrafastchargeru ve Vystrkově také krátkodobě sáhli. I faceliftovaná Kona Electric pak může být vybavena 10,5kW třífázovou palubní nabíječkou, která výrazně zkracuje doby nabíjení na veřejných stanicích s třífázovým střídavým proudem, nebo ze soukromé nástěnné nabíječky (wallboxu).

Cesta v -10 °C

Pokud jde o trasu, ta oficiálně měří 1266,9 kilometru a překoná převýšení 6430 metrů. Start je možný kdekoliv v místě tratě a je na každém, v jakém směru se na ni vydá. My jsme začínali právě na rychlé nabíjecí stanici u Vystrkova, kde jsme nabili na 90 % a vydali se směrem na západ s plánem dobíjet na 50kW nabíjecí stanici v Karlových Varech. Cestu, spotřebu a dojezd pochopitelně komplikovaly a ovlivňovaly klimatické podmínky a teploty, které se přes den pohybovaly mezi -2 a 3 °C, v noci pak padaly od -5 až k -10 °C.

Cestu jsme absolvovali ve dvou s vytápěním ve voze nastaveným na 22 °C. Celou trasu jsme nakonec projeli se třemi zastávkami pro nabíjení, a to v Karlových Varech, v Liberci a v Opavě. Do Varů jsme dorazili po 359 km se třemi procenty baterie a s průměrem 16,3 kWh/100 km. Nabili jsme na 80 % a pokračovali do Liberce, kam jsme dorazili s 28 % a spotřebou 16,2 kWh/100 km. Po nabití na 100 % jsme pokračovali na nejtěžší úsek do Opavy, s cestou přes Krkonoše, Orlické hory a Jeseníky s výjezdem na Červenovodské sedlo.

Cesta napříč republikou elektrickým Hyundai Kona

Do Opavy jsme dorazili s rezervou 16 % akumulátoru a pro dojezd zpátky na Vystrkov přes Vsetín a Uherské Hradiště nabíjeli s lehkým odpočinkem znovu do 100 %. Do cíle jsme dorazili po dalších 350 km s rezervou 5 % a konečným průměrem spotřeby 16,5 kWh/100 km (po trase do Opavy jsme průměr snížili i na 16,0 kWh/100 km).

Ceny za dobíjení

Pokud jde o hodnoty odebrané energie, nabíjeli jsme postupně 54,3; 52,4 a 61,6 kWh, a to při době trvání nabíjení 1 hod 13 min, 1 hod a 34 min a 1 hod a 46 min. Vzhledem k využití rychlého dobíjení jako registrovaný zákazník E.ONu je cena takových dobíjení 325, 314 a 369 Kč. Cena dodavatele za jednu odebranou kWh byla v době našeho testu 3 Kč za pomalé AC dobíjení, 6 Kč při využití rychlého dobíjení a 9 Kč při využití ultra rychlého nabíjení (neregistrovaný zákazník platí 9/11 a 13 Kč).

Od 1. února se ceník E.ONu upravil a u některých položek došlo ke zdražení. Stejně tak je minutově zpoplatněno stání u dobíječky nad rámec 480 minut u pomalejšího AC nabíjení a nad 90 minut u rychlého a ultra rychlého dobíjení.

Do cíle jsme po zdolání 1285,4 km dorazili v čase 23 hodin a 52 minut. Samotná cesta nám trvala 19 hod a 13 minut, zbytek zabralo dobíjení a naše přestávky. Na nabíjecích stanicích jsme v součtu strávili 4 hodiny a 33 minut. Během jízdy jsme spotřebovali při zmíněné průměrné spotřebě celkem 212 kWh, což vychází při cenách na zmíněných dobíjecích stanicích na 1272 korun. Jeden ujetý kilometr tak v nákladech vychází jen těsně pod 1 korunu.

Kona Electric umožňuje při využití maximálního nabíjecího výkonu doplnit...

Pokud bychom využili pomalého nabíjení nebo počítali náklady na kilometr dle cen dosažitelných při domácím nabíjení (v obou případech a ještě dle starého ceníku E.ONu se dostáváme na cca 3 Kč/ 1 kWh), dostaneme se přesně na půlku, tedy cenu 0,50 Kč na jeden ujetý kilometr.

Fast chargers

Zajímavé pro nás bylo sledovat i průběh nabíjení a schopnost vozu využít potenciál rychlodobíjecích stanic. Na padesátkových rychlodobíjecích stanicích jsme se v rozmezí 20 až 80 % nabití baterie pohybovali téměř na maximu cca 48 kW. Poté nabíjecí křivka padá postupně k 25 a později až 10 kW.

Na UFC ve Vystrkově jsme nabíjeli až plnými 77 kW, což je limit vozu, jakkoliv zdejší nabíjecí stanice umí poskytnout výkon až 150 kW. Detailní průběh nabíjení si lze prohlédnout v přiloženém grafu.

Při posledním nabíjení na cestu zpátky domů do Prahy jsme nabili z 5 na 72 % za 49 minut. Cena za odčerpané množství 50,1 kWh činila díky vyšší sazbě 450,50 Kč.

Výsledek cesty? Milé překvapení, s jakou lehkostí jsme vytyčenou trasu absolvovali. Obávané nástrahy a možné komplikace se nekonaly a Kona Electric se ukázala v tom nejlepším světle.

Vytyčená trasa kolem České republiky měří 1266,9 km a disponuje převýšením 6430...

Vytyčená trasa kolem České republiky měří 1266,9 km a disponuje převýšením 6430 metrů. S Konou Electric jsme ji zvládli s trojím nabíjením zdolat za 23 hodin a 52 minut.

Infrastruktura dobíjecích stanic je v současné situaci už relativně dostatečná a kona je při běžném ježdění velmi pohodlné a dospělé auto bez jakýchkoliv nedostatků vyjma své vysoké pořizovací ceny. Aktuální stav je utěšující, otázka ale je, jaké to bude při větším zastoupení elektromobilů na silnicích, protože naše situace byla ovlivněna tím, že kam jsme přijeli, tam jsme ihned nabíjeli. Kdybychom na místo přijeli druzí nebo třetí, asi bychom tolik nejásali.

Přesto tento počin, jeho průběh a netradiční test, hodnotíme velmi pozitivně. Trasa je nachystaná, další posádky se těší na trať. Jak Kona Electric v porovnání s konkurencí obstojí? Kdo se na trať vydá jako další v pořadí?

Ultrarychlá dobíjecí stanice E.ONu u Vystrkova je první svého druhu v ČR, která...

Článek je převzatý ze specializovaného magazínu Flotila, který se věnuje problematice firemních autoparků.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Spočítali jsme, kolik stojí kilometr. Auta na elektřinu se stále nevyplatí

Kolik stojí kilometr - auta na elektřinu se stále nevyplatí.

VIDEO Vyplatí se firmě nákup a provoz vozu s alternativním pohonem? Jak vycházejí v analýze nákladů TCO...

Vysoká škola marketingu: jak Voltswagen všechny nachytal na elektromobilitu

Nová jednodušší verze znaku Volkswagenu na budově wolfsburské centrály…

VIDEO Německý automobilový koncern Volkswagen přejmenuje svou americkou součást na Voltswagen of America,...

Tesla 3 slaví páté narozeniny, je nejprodávanějším elektromobilem na světě

Představení nového elektromobilu Tesla 3

VIDEO V dosavadní krátké historii americké automobilky Tesla, která se zaměřuje výhradně na výrobu...

Lekce moderního myšlení. ID.4 vysvětluje, jak skončí automobilismus

Volkswagen ID.4

VIDEO Autoprůmysl prochází největší změnou v historii. A změnit se bude muset i publikum – o těch našich...

Nová zbytečnost eurobyrokratů: elektromobilita má povinné jednotné samolepky

Ilustrační koláž: Takto by mohla vypadat nová identifikace u konektoru CCS2...

Konektory a zásuvky nabíjecích stanic i elektromobilů dostanou nové jednotné evropské...

Elektrická vlna: pod proudem jsou dodávky i supersport

Volvo C40 Recharge

VIDEO Nutnost plnit přísné limity na emise CO2 vede k urychlenému uvádění dalších a dalších...

Čínský výrobce smartphonů Xiaomi se chystá vyrábět elektromobily

Xiaomi Mi Note 10

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi plánuje vyrábět v továrně čínského výrobce aut Great Wall...

  • Nejčtenější

Policie převezme defendery, moderní drsňácké landrovery nabídnou i armádě

K policii nastoupí moderní Land Rovery Defender. Třicet kusů speciálně upravených vozů dodá společnost Dajbych. ...

Půl století s borcem, který stavěl pražské tunely. Dnes ho má vytetovaného

Pavel Brchel a nakladač CAT 950 z roku 1966 si byli nejspíš předurčeni osudem. Jak jinak si vysvětlit, že společně...

Spočítali jsme, kolik stojí kilometr. Auta na elektřinu se stále nevyplatí

Premium Vyplatí se firmě nákup a provoz vozu s alternativním pohonem? Jak vycházejí v analýze nákladů TCO ve srovnání s...

Číňané budou vyrábět obaly baterií elektroaut v Kralupech, žádají o pobídku

Stát možná podpoří čínskou společnost Minth Automotive Technology, která chce v Kralupech nad Vltavou zahájit výrobu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Éra dieselových stíhaček končí. 270 koní benzinového Superbu jede a nežere

Premium Ještě nedávno velkým manažerským korábům vládly diesely. Jenže uměle vyvolaná protinaftová hysterie vyděsila řadu...

Svačiny jsou zbytečné. Stačí jíst dvakrát denně, vysvětluje profesor Anděl

Premium Nadváhu má v Česku až 44 procent mužů a 31 procent žen. A obezitu dalších 20 procent mužů a 18 procent žen. Statisíce z...

První romské dítě, které skončilo v babyboxu. Romové zuří, matka ho chce zpět

Premium Je to příběh 217. dítěte, které babyboxy zachránily a prvního romského dítěte, které se v babyboxu ocitlo. Matka...

Fiala politiku dělat neumí a důsledky jsou tragické, hodnotí Klaus dnešní ODS

Premium Za deset dní oslaví ODS třicáté výročí svého vzniku. MF DNES požádala jejího zakladatele Václava Klause, aby...

  • Další z rubriky

První Nissan Qashqai se povedl. Při nákupu ojetiny pozor na rez

Premium Pokud vám v žaludku leží moderní SUV, tak tady máte viníka. Nissan Qashqai byl snad první svého druhu, který v Evropě...

VIDEO: Superby nastoupily do služby k novozélandské policii

Novozélandská policie oznámila, že do své flotily zařadí vlajkovou loď Škody loni v listopadu. Superby nastoupily do...

Designér automobilových katedrál Citroënu a Renaultu zemřel kvůli covidu

Na konci března obletěla svět automobilového designu smutná zpráva o smrti jednoho z největších francouzských...

Tunely na obchvatu Prahy čeká oprava, rychlostní limit se zatím nezvýší

Od června do listopadu se řidiči musí připravit na rekonstrukci dvou tunelů na Pražském okruhu – Lochkovského a...

Nastartujte svůj den kvalitní snídaní. 50 rodin otestuje Ranní chlebík s vitamínem D
Nastartujte svůj den kvalitní snídaní. 50 rodin otestuje Ranní chlebík s vitamínem D

Přihlaste se do velkého testování a ochutnejte novinku od Penamu – Ranní chlebík s vitamínem D, chia, červenou quinou a dýňovými semínky. Dodá...

Lidský penis se zmenšuje, do roku 2045 nebudou spermie, varuje vědkyně

Erektilní dysfunkce, méně spermií, ale i docela očividná změna – menší penisy. To jsou podle uznávané epidemioložky...

Kuchyň mají na terase. Šílený plán mladých manželů je geniální

Honza a Katka se po svatbě nastěhovali do domu svých prarodičů. V patře, které obývají, jim však chybí kuchyň. A tak...

Jak často se nakazí již očkovaní? Důkladná studie dala skvělé výsledky

Americké středisko pro kontrolu nakažlivých nemocí (CDC) ve svém časopise vydalo průběžné výsledky studie, která je...

Pohřeb prince Philipa se bude konat 17. dubna, Harry dorazí bez Meghan

Buckinghamský palác oznámil, že pohřeb zesnulého prince Philipa se bude konat 17. dubna. Zároveň potvrdil, že princ...

Miliardový byznys vyschl, technologický obr Kapsch se stahuje z Česka

V dobách největší slávy šlo o firmu s miliardovými obraty, která se nebála pouštět do slovních přestřelek se členy...