Kia doplňuje nabídku svých elektromobilů o kompaktní crossover EV3, s nímž jsme počátkem září jako první jezdili s kolegy z poroty volící evropský Vůz roku (COTY) v jihokorejském Soulu a jeho okolí.
Na elektřinu u značky Kia nyní (v její evropské nabídce) jezdí Niro EV, ale především svérázný liftback EV6 a ohromné SUV EV9, před jehož rozmáchlostí musí smeknout i Číňané. Oba posledně zmíněné vozy vycházejí z platformy e-GMP, jež v překotném vývoji elektromobilů, do nichž automobilky bezhlavě investují horentní sumy, zůstává raritou: Mateřský koncern Hyundai ji totiž představil již bezmála před čtyřmi lety, ale jejím parametrům se konkurence z „neprémiových“ sfér stále přibližuje pouze velmi pomalu.
Kia EV6 a EV9 (podobně jako Hyundaie Ioniq 5 a 6) díky e-GMP těží zejména z 800V architektury, jež urychluje a zefektivňuje nabíjení. A také nová Kia EV3 podle oficiálních materiálů vychází z téhož základu. Nebo že by to bylo celé trochu jinak…?
V praxi umístění motoru vpředu znamená u elektromobilu problém. Vlivem akumulátoru v podlaze je rozdělení hmotnosti mezi nápravy blízké ideálnímu poměru 50:50. To se ovšem při razantní akceleraci mění v odlehčování předních kol, což je znát zejména při výjezdech ze zatáček.