Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Číňané chtějí prorazit levnými elektromobily, nová značka opisuje

Čínská automobilka Great Wall se specializuje téměř výhradně na SUV. Teď chce udělat díru do světa s dostupnými elektromobily. Založila pro ně novou značku ORA, která kombinuje nízkou cenu a podivný design kopírující řadu cizích nápadů.

Čínský elektromobil ORA R1 | foto: ORA

Elektrické šílenství v automobilové dopravě není evropskou výsadou. Také v Číně vláda tlačí na prudký nárůst prodejů elektromobilů a dobíjecích hybridů. Vedle místních opatření, která nutí zákazníky pořizovat si taková auta, jsou také stanoveny kvóty na podíl aut „do zásuvky“ na celkových prodejích.

Každá automobilka, která ročně v Číně prodá více než třicet tisíc aut, musí zajistit určité zastoupení elektromobilů a plug-in hybridů v prodejním mixu. V letošním roce musí získat počet „ekokreditů“ odpovídající deseti procentům počtu prodaných aut, v příštím roce to bude dvanáct procent. Za každý plug-in hybrid se připisují dva kredity, počet kreditů za prodaný elektromobil se odvíjí od jeho dojezdu.

Čínská vláda prodeje elektromobilů donedávna mohutně dotovala, teď ovšem penězovod zavírá, do příštího roku chce program uzavřít. Auta do zásuvky se tak v Číně začnou prodávat za plné ceny, je otázka, co to s trhem udělá. Elektrické auto je totiž v takovém případě dražší než srovnatelné obyčejné se spalovacím motorem.

K dosažení určeného cíle tedy vedou různé cesty, nejrozumnější je přesto prodat dostatečné množství elektromobilů s velkým dojezdem. Dobře to vědí i v automobilce Great Wall. V roce 2017 založili značku WEY, která vyrábí plug-in hybridní SUV, nyní přichází s další novou značkou ORA.

Značka je zkratkou vzletných slov Open, Reliable a Alternative (otevřená, spolehlivá, alternativní), realita je mnohem pragmatičtější. Hlavní prioritou je totiž nízká cena: nejlevnější model stoji v přepočtu 340 tisíc korun. Se státními dotacemi lze tuto částku ještě srazit do rozsahu 200 až 260 tisíc.

S takovou cenou jsou elektromobily ORA velmi dostupné, a to je pro Great Wall důležité. Hatchback R1 je totiž ohodnocen 5,42 ekokredity a crossover iQ teoreticky 6,7 – uznatelné maximum je nicméně 6. V danou chvíli tak Great Wallu stačí prodat při stávajícím odbytu milion aut ročně méně než dvacet tisíc těchto elektromobilů. Jejich prodejní potenciál je však zřejmě o dost větší, loni se v tomto segmentu v Číně prodalo čtvrt milionu aut.

Názvy prvních dvou modelů nejsou nijak originální a zrovna tak je to s jejich vzhledem. Pětidveřový hatchback R1 svým dvoubarevným ztvárněním zboku připomíná Smart ForFour, přední partie s kulatými světly pak elektrické koncepty Hondy. Designové prvky této japonské značky lze najít také na crossoveru, který se jmenuje iQ (stejný byl mimochodem název již nevyráběné malé toyoty) a tvarovým řešením připomíná vodíkovou Hondu Clarity.

Čínský elektromobil ORA iQ

Podstatné jsou však jiné parametry. Za cenu odpovídající normálnímu vozu dané velikosti ORA má dojezd 400 kilometrů. V následujícím roce se do prodeje dostanou ještě další dva elektromobily s podobnou cenou i dojezdem. Great Wall pro ně postavil novou továrnu v Pinghu na předměstí Šanghaje, předpokládaná výrobní kapacita je sto tisíc kusů ročně. Dalších 160 tisíc elektromobilů má vznikat v novém společném závodě, který buduje Great Wall s BMW v Zhengjiagangu severně od Šanghaje.

Už to by s bohatou rezervou pokrylo státem určené limity na prodej elektromobilů a plug-in hybridů, Great Wall jde však mnohem dál. Na jedné straně koupil výrobce jednoduchých elektromobilů Yogomo, který se snaží prorazit i na našem trhu. Na straně druhé buduje vývojové a testovací centrum v Rakousku a do vývoje baterií firma investovala přes 2,5 miliardy korun.

Čínský elektromobil ORA R1

Great Wall se chce stát leaderem na poli elektromobilů. Ke stávajícímu milionu konvenčních aut převážně typu SUV a pick-up chce postupně přidat produkci 450 tisíc elektrických aut.

To samozřejmě nebude jen tak, proto Great Wall vyhodnocuje možnosti prodeje elektromobilů ORA v jiných částech světa, včetně Evropy. V Evropě se ostatně už před necelými dvěma lety prezentovala jiná značka této automobilky: specialista na plug-in hybridní SUV WEY překvapil svou přítomností a velmi dobře zpracovanou expozicí na autosalonu ve Frankfurtu - čtěte zde.

Jak to bude nakonec všechno fungovat, to teprve uvidíme. Ambiciózní plány evropských automobilek na rychlou elektrifikaci každopádně mají odvážného soupeře na opačné straně světa.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Škoda představuje malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Aktualizujeme Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Dodge poodhaluje elektrosvalovce. Charger ovšem bude pálit i benzin

Elektrický Charger bude v základní specifikaci disponovat jediným elektromotor...

VIDEO Když pálit pneumatiky, tak ekologicky. Proto bude kultovní americký svalovec Dodge Charger v...

To není rozbité. Hyundai umí krabí chůzí zaparkovat i otočku na místě

Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně...

VIDEO Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně stojících vozů,...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...