Trendy, které netáhnou. O elektromobily a robotická auta lidé nestojí

  12:00aktualizováno  12:00
Téměř 60 % evropských řidičů má za to, že budoucnost benzinových i naftových motorů je pozitivní. Poslední průzkum v tomto směru uspořádala ve spolupráci s Ipsos MORI automobilka Mazda. Dotazovala se 11 008 lidí na nejdůležitějších evropských trzích.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Mazda

A výsledek? V případě zážehových i vznětových motorů je stále velký prostor k inovacím a vylepšení jejich účinnosti, věří 58 % dotázaných. V takové Velké Británii dokonce 29 % řidičů doufá, že vznětový motor bude nadále v nabídce, 44 % by to samé chtělo od zážehových agregátů a 36 % lidí by v případě identických provozních nákladů dalo spalovacím pohonným jednotkám přednost před elektromotory.

Velice podobný přístup mají dotázaní i k autonomním vozům. Jejich rozšíření by přivítalo jen 29 % respondentů. To dokazuje, že lidé prostě rádi řídí; 69 % lidí po celé Evropě by bylo rádo, aby si budoucí generace uchovaly možnost řídit auto. V Polsku podíl takových respondentů dokonce dosahuje 74 %. Ve Velké Británii, Francii, Německu nebo Švédsku je to 70 %.

Evropský šéf Mazdy Jeff Guyton říká, že výsledky průzkumu jsou fascinující. „V případě emisí skleníkových plynů si myslíme, že je ideální mít správné řešení pro správnou dobu. Nesledujeme jen lokální emise vyprodukované vozem, zajímají nás emise CO2 od zdroje energie až k samotnému autu. Nejracionálnější volbou je tak dnes kombinace spalovacího motoru s elektrickou podporou, která ale zohledňuje situaci ve výrobě elektřiny na jednotlivých trzích. Proto jsme rozhodnuti dovést spalovací motor k dokonalosti,“ komentuje přístup automobilky Guyton.

Problém celkových tzv. well-to-wheel emisí Mazda již dříve demonstrovala na příkladě japonského trhu. Tyto emise totiž nezahrnují jen škodlivé látky, které vyprodukuje vlastní provoz auta, ale zohledňují i oxid uhličitý, jenž vznikne při dobývání energetických zdrojů a jejich následném zpracování.

V případě benzinu se tedy počítá těžba ropy, její doprava do rafinerie, zpracování, doprava benzinu na čerpací stanici, její provoz a až jako třešnička na dortu emise produkované autem. 

V případě elektřiny je situace složitější, záleží na zdroji energie. V takovém Japonsku tak elektromobil se spotřebou 21,2 kWh/100 km vyprodukuje 128 g CO2 na kilometr, Mazda s motorem Skyactiv a spotřebou 5,2 l/100 km vypustí celkově 142 g CO2 na kilometr. Výrobce slibuje 10 % zlepšení spotřeby a emise oxidu uhličitého se srovnají, 30% vylepšení účinnosti by spalovací motor postavilo na roveň elektrickému, který bude energii čerpat z jednoho z nejčistších zdrojů, LNG (zkapalněný zemní plyn). Závěr je podle Mazdy jasný: další úpravy konvenčních agregátů (a jejich rozumná elektrifikace) je, co se vlivu na globální oteplování týče, dokážou posunout na úroveň elektrických motorů. Hodně si slibuje od horké novinky – benzinového mototu Skyactiv-X, který nepotřebuje klasické svíčky. Benzin se v něm jako v dieselu spálí díky kompresi. V budoucnu se plánuje i jeho hybridizace. Více o tomto unikátním motoru čtěte zde.

Závěry Mazdy podporují i další starší průzkumy. V USA se před rokem na něco podobného ptal svých návštěvníku server driving-tests.org. Celkem odpovídalo 157 tisíc uživatelů všech věkových kategorií. A výsledek? 70 % dotázaných nemá zájem o elektrické vozy. A nejsou to přitom jen starší lidé, stejné výsledky byly vidět i mezi mileniály a dalšími věkovými skupinami. Ve stejném průzkumu se pak 65 % dotázaných obávalo samořiditelných aut. Zajímavé však je, že mileniálové sice nechtějí elektromobily, ale jako nejoblíbenější značku si zvolili Teslu.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v našich testovacích jízdách.

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná,...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být...

Tesla se rozjela na plný plyn. S dotacemi v zádech

Elon Musk během prvního představení elektromobilu Tesla Model 3 v americkém...

VIDEO Automobilka Tesla se loni přiblížila své vizi posadit do svých elektromobilů také střední třídu....

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

Design aut odráží náladu ve společnosti. Jsou agresivnější a mohutnější

BMW X7

Designér Paolo Tumminelli tvrdí, že design dnešních automobilů je příliš emocionální a agresivní, A vysvětluje, proč...

Trump tlačí na zavedení cel na dovoz aut, protože ohrožují bezpečnost USA

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Americké ministerstvo obchodu by mělo v neděli dodat prezidentovi Donaldu Trumpovi své stanovisko, zda dovoz automobilů...

Najdete na iDNES.cz