Neděle 27. září 2020, svátek má Jonáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 27. září 2020 Jonáš

Trendy, které netáhnou. O elektromobily a robotická auta lidé nestojí

  12:00
Téměř 60 % evropských řidičů má za to, že budoucnost benzinových i naftových motorů je pozitivní. Poslední průzkum v tomto směru uspořádala ve spolupráci s Ipsos MORI automobilka Mazda. Dotazovala se 11 008 lidí na nejdůležitějších evropských trzích.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Mazda

A výsledek? V případě zážehových i vznětových motorů je stále velký prostor k inovacím a vylepšení jejich účinnosti, věří 58 % dotázaných. V takové Velké Británii dokonce 29 % řidičů doufá, že vznětový motor bude nadále v nabídce, 44 % by to samé chtělo od zážehových agregátů a 36 % lidí by v případě identických provozních nákladů dalo spalovacím pohonným jednotkám přednost před elektromotory.

Velice podobný přístup mají dotázaní i k autonomním vozům. Jejich rozšíření by přivítalo jen 29 % respondentů. To dokazuje, že lidé prostě rádi řídí; 69 % lidí po celé Evropě by bylo rádo, aby si budoucí generace uchovaly možnost řídit auto. V Polsku podíl takových respondentů dokonce dosahuje 74 %. Ve Velké Británii, Francii, Německu nebo Švédsku je to 70 %.

Evropský šéf Mazdy Jeff Guyton říká, že výsledky průzkumu jsou fascinující. „V případě emisí skleníkových plynů si myslíme, že je ideální mít správné řešení pro správnou dobu. Nesledujeme jen lokální emise vyprodukované vozem, zajímají nás emise CO2 od zdroje energie až k samotnému autu. Nejracionálnější volbou je tak dnes kombinace spalovacího motoru s elektrickou podporou, která ale zohledňuje situaci ve výrobě elektřiny na jednotlivých trzích. Proto jsme rozhodnuti dovést spalovací motor k dokonalosti,“ komentuje přístup automobilky Guyton.

Problém celkových tzv. well-to-wheel emisí Mazda již dříve demonstrovala na příkladě japonského trhu. Tyto emise totiž nezahrnují jen škodlivé látky, které vyprodukuje vlastní provoz auta, ale zohledňují i oxid uhličitý, jenž vznikne při dobývání energetických zdrojů a jejich následném zpracování.

V případě benzinu se tedy počítá těžba ropy, její doprava do rafinerie, zpracování, doprava benzinu na čerpací stanici, její provoz a až jako třešnička na dortu emise produkované autem. 

V případě elektřiny je situace složitější, záleží na zdroji energie. V takovém Japonsku tak elektromobil se spotřebou 21,2 kWh/100 km vyprodukuje 128 g CO2 na kilometr, Mazda s motorem Skyactiv a spotřebou 5,2 l/100 km vypustí celkově 142 g CO2 na kilometr. Výrobce slibuje 10 % zlepšení spotřeby a emise oxidu uhličitého se srovnají, 30% vylepšení účinnosti by spalovací motor postavilo na roveň elektrickému, který bude energii čerpat z jednoho z nejčistších zdrojů, LNG (zkapalněný zemní plyn). Závěr je podle Mazdy jasný: další úpravy konvenčních agregátů (a jejich rozumná elektrifikace) je, co se vlivu na globální oteplování týče, dokážou posunout na úroveň elektrických motorů. Hodně si slibuje od horké novinky – benzinového mototu Skyactiv-X, který nepotřebuje klasické svíčky. Benzin se v něm jako v dieselu spálí díky kompresi. V budoucnu se plánuje i jeho hybridizace. Více o tomto unikátním motoru čtěte zde.

Závěry Mazdy podporují i další starší průzkumy. V USA se před rokem na něco podobného ptal svých návštěvníku server driving-tests.org. Celkem odpovídalo 157 tisíc uživatelů všech věkových kategorií. A výsledek? 70 % dotázaných nemá zájem o elektrické vozy. A nejsou to přitom jen starší lidé, stejné výsledky byly vidět i mezi mileniály a dalšími věkovými skupinami. Ve stejném průzkumu se pak 65 % dotázaných obávalo samořiditelných aut. Zajímavé však je, že mileniálové sice nechtějí elektromobily, ale jako nejoblíbenější značku si zvolili Teslu.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Do stavebnic z Číny dali vlastní součástky, malá auta nabíjejí ze slunce

Klatovský podnikatel Miroslav Blohmann s osobním elektromobilem elBlesk

Miroslav Blohmann mladší vystudoval elektrotechniku a elektromobilitu vidí jako budoucnost...

Elektrohyundaie s novou značkou: Ioniq dovede parádní koncepty do výroby

Hyundai založila novou značku elektromobilů Ioniq

VIDEO První ioniq ukázal Hyundai v roce 2016, futuristicky tvarovaný liftback se představil se třemi...

Evropské prodeje aut jsou v minusu, prodává se však víc SUV a elektroaut

Mercedes EQC u nabíječky sítě Ionity

Zatímco v Číně už dva měsíce překonávají prodeje automobilů loňská čísla, Evropa je stále v minusu....

Malou Stranu zaváží elektrododávka

Volkswagen e-Crafter

Žádný kouřící výfuk a téměř neslyšný provoz. Jestli někde dávají elektromobily smysl, tak je to...

Poláci představili prototypy elektromobilů, pojmenovali je po Jizerkách

Prototypy polského elektromobilu Izera

VIDEO Polská společnost ElectroMobility Poland představila první dva prototypy elektromobilů, které chce...

Chytrý nápad rozšíří nabíječky elektromobilů v Praze bez kopnutí do země

nabíječka Janovská

Zhruba 60 nových nabíjecích stanic pro elektromobily letos zprovozní Pražská energetika na...

  • Nejčtenější

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...

Prověřeno na vlastní sklo: na čelní okno povinné ručení nestačí

Loni kolem toho byl skandál mezi pojišťovnami na českém trhu. Jeden z menších hráčů na trhu prohlásil, že pojištění na...

KOMENTÁŘ: Hlasování záškoláků o fyzikálních zákonech Evropu zničí

Ursula von der Leyenová dokazuje, že i ten, kdo ve škole nedával pozor, to může dotáhnout daleko. Předsedkyně Evropské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prodlužte životnost filtru pevných částic. Stačí pár jednoduchých kroků

Premium Výměna filtru pevných částic stojí desítky tisíc korun, jeho čištění a renovace pět až patnáct tisíc korun. Těmto...

Sundej vlajku, nebo ti vypálíme dům. Agresivita demonstrantů v USA roste

Premium Demonstrace proti policejní brutalitě, jak to nazývají protestující i média, začínají být docela brutální i vůči...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Prodlužte životnost filtru pevných částic. Stačí pár jednoduchých kroků

Premium Výměna filtru pevných částic stojí desítky tisíc korun, jeho čištění a renovace pět až patnáct tisíc korun. Těmto...

  • Další z rubriky

Svezení Golfem GTI první generace je radost až na kost

Je to úžasný zážitek. Kdo aspoň trochu při řízení vnímá jejich chování, je nadšený. Projeli jsme pratátu všech GTI,...

Děti zaviní přes 40 % nehod chodců. Kurzy zdarma je učí, jak se chovat

Jsou malé, nejsou v provozu vidět a často se chovají nepředvídatelně. Přesto by měly zvládnout pravidla silničního...

KOMENTÁŘ: Hlasování záškoláků o fyzikálních zákonech Evropu zničí

Ursula von der Leyenová dokazuje, že i ten, kdo ve škole nedával pozor, to může dotáhnout daleko. Předsedkyně Evropské...

Designér musí stále popichovat inženýry, říká tvůrce interiérů škodovek

Exkluzivně Vždy miloval auta, vždy miloval design, vždy ho řešil v technických souvislostech a jeho funkčnost pro něj byla stejně...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Herec Petr Čtvrtníček se nakazil koronavirem, leží v nemocnici na JIP

Herec Petr Čtvrtníček (56) skončil kvůli covidu-19 v nemocnici. Minulý týden měl pozitivní testy, a když se mu...

Počet úmrtí bude stoupat. Podívejte se, jaké měla křivka zpoždění jinde

Počet úmrtí s nemocí covid-19 u nás poroste. Byť ještě není jasné o kolik. Příklady z jiných zemí jasně ukazují, že...

Nebudu všem po rozchodu ukazovat, jaká jsem čičina, říká Mottlová

Muž roku 2016 Josef Kůrka (28) nedávno oznámil rozchod s herečkou a modelkou Barborou Mottlovou (33). Fitness trenér...