Plzeňská Škodovka postavila svůj první elektrobus, chystá ještě další

  2:31aktualizováno  2:31
Plzeňská Škoda Electric vyvinula a vyrobila první bateriový elektrobus vlastní koncepce, do jehož vývoje dala desítky milionů korun. Dvanáctimetrový nízkopodlažní autobus s výkonem 160 kW má dojezd kolem 150 kilometrů a počítá s nabíjením v noci v depu. Zájem o tyto ekologické vozy s levnějším provozem než u klasických autobusů mají velká evropská města včetně českých.

Plzeňská Škoda Electric vyvinula a vyrobila první bateriový elektrobus vlastní koncepce. | foto: ČTK

Škodovka pracuje ještě na vývoji druhého základního typu elektrobusu, který vyrobí příští rok. Bude mít průměrný dojezd do 30 kilometrů a bude koncipován tak, aby baterie bylo možné dobíjet za několik minut na konečných stanicích a zastávkách.

S moderním ekologickým vozem Škoda chce navázat na úspěch svých trolejbusů, jichž příští rok vyrobí několik set, hlavně na export.

"Ve světě panuje stále větší důraz na omezení negativních vlivů dopravy na životní prostředí. Hlavně velká města hledají ekologicky šetrná řešení. Po trolejbusech, autobusu na vodíkový pohon a hybridních vozidlech přicházíme s vlastním bateriovým elektrobusem," řekl generální ředitel Škody Electric Jaromír Šilhánek. 

Podle něj vyhlásila řada nejen evropských měst včetně českých zájem alespoň částečně nahradit klasické autobusy se spalovacími motory bezemisními vozy, například bateriovými. Impulsem k rozvoji elektromobility by neměla být pouze možná podpora ze strany EU, ale i přiměřená ekonomická racionalita, dodal.

Výhodou elektrobusů jsou podle ředitele divize Trolejbusy Karla Majera také právě ekonomičtější provozní náklady než u klasických autobusů. "Kromě nabídky samotných vozů budeme přinášet i komplexní řešení jejich provozu, šité pro každého zákazníka na míru. Takové řešení zahrnuje také infrastrukturu včetně dobíjecích stanic. Na systému dobíjení elektrobusů v zastávkách zatím pracujeme hlavně v rámci vlastního vývoje. Nabízí se ale také možnosti spolupráce s renomovanou v společností ABB a využití už otestovaného řešení," uvedl.

Škoda Electric dlouhodobě vyvíjí a vyrábí vozy pro ekologickou bezemisní dopravu. Vedle tradičních trolejbusů představila vodíkový a poté hybridní autobus. "Tyto zkušenosti se zúročily i v konceptu elektrobusů, do jejichž vývoje jsme investovali desítky milionů korun. Naši inženýři a technici dokončili první prototyp, který můžeme nabídnout ke komerčnímu využití," uvedl Šilhánek. "Vedle nejvyspělejších západních zemí vidíme firma možná odbytiště i ve střední a východní Evropě. V Česku například jednáme o provozu nového elektrobusu v Plzni," dodal.

Autoři: ,

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Další z rubriky

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Trump tlačí na zavedení cel na dovoz aut, protože ohrožují bezpečnost USA

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Americké ministerstvo obchodu by mělo v neděli dodat prezidentovi Donaldu Trumpovi své stanovisko, zda dovoz automobilů...

Design aut odráží náladu ve společnosti. Jsou agresivnější a mohutnější

BMW X7

Designér Paolo Tumminelli tvrdí, že design dnešních automobilů je příliš emocionální a agresivní, A vysvětluje, proč...

BMW Řada 5 3,0...
BMW Řada 5 3,0...

r.v. 2012, naj. 55 000 km, diesel
950 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz