Nabíjecí stanice v ulicích Londýna | foto: AP

Přechod na elektropohon zaviní pokles příjmů z daní. Británie chystá mýtné

  • 196
Vláda Spojeného království uvažuje o zpoplatnění silnic po přechodu většiny vozidel se spalovacím motorem na elektrický pohon. Celé zpoplatnění je nyní pracovně nazýváno národní systém stanovení cen silnic a má zaplnit propad příjmu ze spotřební daně z fosilních paliv.

Jen pár dní poté, co britský premiér Boris Johnson oznámil tečku za spalovacími auty, kterou v Británii stanovili už na rok 2030 (více zde), rýsuje se další důsledek tohoto rozhodnutí. Ti, kdo vidí dál než k nejbližší zásuvce, před ním varovali už při prvních úvahách o masové elektromobilitě: zákaz konvenčních pohonných jednotek dovede vlády k zavedení nové daně na základě ujetých kilometrů, aby vykryly ztrátu příjmů ze spotřební daně na palivo.

Podle informací The Times se britský ministr financí Rishi Sunak už velmi zajímá o myšlenku zpoplatnění silnic, které by bylo nutné k vyrovnání očekávané ztráty až 40 miliard liber z výpadku příjmů ze spotřební daně z pohonných hmot a silniční daně.

Už v říjnu 2019 se užší výbor pro dopravu dolní sněmovny zavázal, že zahájí debatu o zavedení potencionálních schémat zpoplatnění silnic. Labouristická vláda Tonyho Blaira poprvé zvažovala zavedení poplatků za užívání silnic před 13 lety, ale plány byly odloženy kvůli obavám z odporu veřejnosti. Vznikla dokonce petice proti takovému nápadu. Ovšem s plánovaným zákazem prodejů nových benzínových a naftových automobilů po roce 2030 se tato myšlenka zavedení poplatku za užívání opět vrací.

Ve Spojeném království je nyní jedna zpoplatněná dálnice. Mýto vybírají také za průjezd některých tunelů a mostů. Spotřební daň 57,95 pencí z litru benzínu nyní přináší do britského rozpočtu asi 28 miliard liber ročně. To je asi 1,3 procenta příjmu britského rozpočtu. Dalších více než deset miliard přináší silniční daň.

Ukázkovým příkladem toho, jak by celý systém mohl fungovat, je vnitrostátní silnice M6 ve West Midlands. Za jízdu po ní musí každý řidič osobního auta zaplatit v pracovní den jednorázový poplatek 6,70 liber a řidiči nákladních aut platí 12 liber.

Tamní autoklub RAC však vidí situaci odlišně. „I když současné neplacení silniční daně u elektromobilů je pobídkou pro nákup, velmi brzy budeme potřebovat systém, který bude vybírat daň i u bateriových vozidel spravedlivě. Pokud to nebude vyřešeno, riskujeme, že se ocitneme v situaci, kdy řidiči benzínových a naftových aut budou platit veškerou daň za používání silnic, což je neudržitelné,“ komentuje současný stav Nicholas Lyes, vedoucí politiky silničního provozu.

Edmund King, prezident dalšího britského autoklubu AA, nový nápad komentuje s tím, že země potřebuje „nápadité řešení“. A navrhl, aby řidiči dostávali 3 000 mil (necelých pět tisíc kilometrů) ročně zdarma a platili by za míle navíc. Pro ty, kdo nemají žádnou dálnici po ruce, by byl „kredit“ vyšší.

20. července 2020


Elektromobil