Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

EU diskutuje o budoucnosti autoprůmyslu. Vondra kritizuje pozvání Číňanů

  13:04aktualizováno  15:52
Evropská komise (EK) zahájila strategické rozhovory o budoucnosti automobilového průmyslu, dialog řídí předsedkyně EK Ursula von der Leyenová. Dnešní diskuse se zúčastnilo 22 zásadních hráčů z automobilového sektoru, například ze společností Renault, Volvo, Volkswagen či Valeo, uvedla unijní exekutiva.

Europoslanec Alexandr Vondra | foto:  Michal Růžička, MAFRA

Eurokokomisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas byl zároveň pověřen vypracováním akčního plánu pro odvětví automobilového průmyslu, který by měl být zveřejněn 5. března. Zástupci české vládní strany ODS dialog již předem kritizovali, podle nich se ho neúčastní klíčoví zástupci sektoru.

Kdo nevěří v elektroauta, poškozuje Evropu, hřímá Scholz. Chce unijní dotace

Na záběrech z jednacího sálu, které Komise zveřejnila, byli vedle von der Leynové vidět i místopředseda EK pro prosperitu a průmyslovou strategii Stéphane Séjourné, eurokomisař pro klima a čisté hospodářství Wopke Hoekstra a právě eurokomisař pro udržitelnou dopravu a cestovní ruch Apostolos Tzitzikostas.

„Evropský automobilový průmysl se nachází v klíčovém momentu a my si uvědomujeme výzvy, kterým čelí. Proto jednáme rychle, abychom je řešili,“ uvedla von der Leyenová. „Základní otázkou, na kterou musíme společně odpovědět, je to, co nám stále chybí k tomu, abychom uvolnili inovační sílu našich společností a zajistili robustní a udržitelný automobilový sektor,“ dodala.

Výsledkem dialogu podle ní bude komplexní akční plán představený 5. března. Tento plán „vytyčí jasný směr, který zajistí, že náš průmysl bude v Evropě prosperovat a úspěšně konkurovat na globální scéně,“ doplnila šéfka Komise.

Budoucnost autoprůmyslu se bude řešit od 30. ledna pod dohledem Leyenové

„Ve čtvrtek Komise konečně pořádá dlouho slibovaný dialog o budoucnosti automotive. To je samo o sobě fajn, ale mám obavy, že formát i složení může způsobit víc problémů než užitku,“ napsal na Twitteru český europoslanec Alexandr Vondra (ODS) z Frakce konzervativců a reformistů (ECR).

„Na jednu stranu netaktické pozvání pro čínské (Volvo) a americké (Tesla) automobilky a zelenou radikální neziskovku, na druhou stranu chybí někteří významní hráči. Dominují Francouzi a Němci. Vypadá to spíš jako PR stunt před německými volbami než vážně míněný pokus o záchranu automotive v Evropě. Snad budeme pozitivně překvapení,“ dodal.

VW spočítal svoje pokuty za emise. Pokud EU nepovolí, zaplatí 38 miliard

Automobilový průmysl v Evropě se v poslední době potýká mimo jiné se slabou poptávkou, rostoucí konkurencí z Číny a nečekaně slabým zájmem lidí o elektromobily. Čelí také hrozbě, že administrativa nového amerického prezidenta Donalda Trumpa uvalí dodatečná cla na dovoz do USA.

Česko nvrhuje úlevy

V řešení problémů automobilového průmyslu se angažuje mimo jiné Česko, které spolu s Itálií vyzvalo EU, aby zmírnila pokuty, které se mají od letošního roku uplatňovat vůči automobilkám, jež neprodávají dostatečný podíl elektromobilů. I podle frakce Evropské lidové strany (EPP), která je největší v Evropském parlamentu a ke které patří i šéfka EK, by pokuty neměly být tak přísné. Lidovecká frakce přišla v této souvislosti s návrhem takzvaného zprůměrování, tedy rozložení plnění emisních cílů do tří let. S tím přitom souhlasí například i Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA), uvedla česká poslankyně Danuše Nerudová (STAN), která byla jednou z vyjednavaček lidovecké pozice.

„Dnešní setkání nejvyšších šéfů automobilových koncernů s komisí vidím jako první etapu, která by měla začátkem března vyústit v konkrétní kroky. Strategický dialog s automobilovým průmyslem jsme za naši frakci EPP navrhovali, a jsem ráda, že se to stalo realitou,“ sdělila Nerudová. „Věřím, že se komise podobně inspiruje i našimi dalšími návrhy, zejména aby emisní sankce nedopadly na investice automobilek do inovací a nízkoemisní mobility. Místo obecných proklamací, jako je ‚zrušíme Green Deal‘, pracujeme na konkrétní úpravě norem tak, aby se posílila konkurenceschopnost a ochránila pracovní místa,“ dodala.

Architekti Green Dealu: Bohatí pomohou chudým, aby byli zelenými

Kompas konkurenceschopnosti

Ursula von der Leyen tiskové konferenci k tzv. „Kompasu konkurenceschopnosti“ konaném den před jednáním (29. ledna) k problematice pokut za překročení emisních limitů a odpověděla takto: „V systému musí být spravedlnost, protože někteří již investovali a byli úspěšní při plnění cílů, ale také flexibility a pragmatismu potřebného k řešení složitého problému,“ cituje šéfku komise magazín Quattroruote.

„Cíl je jasný: modernizace flotily. Víme, jak budou vypadat budoucí trhy. Nyní se budeme zabývat tím, jak tohoto cíle dosáhnout a jak se společně posunout kupředu,“ vyjádřila se k automobilovému průmyslu.

Zároveň zopakovala, že na plánech Green Dealu se nic nemění: „Existuje mnoho dobrých důvodů, proč bojovat proti změně klimatu, chránit přírodu, pracovat na oběhovém hospodářství,“ uvedla von der Leyenová. „A chci znovu zdůraznit, že Evropa udržuje absolutně nezbytný kurz k cílům Evropské zelené dohody (Green Deal), tedy klimatické neutralitě do roku 2050 a minus 55 % (emisí CO2) do roku 2030,“ dodala. „Musíme být také flexibilní a pragmatičtí, a když se objeví nové prvky, musíme být schopni se přizpůsobit... Jak bylo řečeno, držíme se kurzu, cíle zůstávají, ale musíme jít rychle a zjednodušit. Musíme omezit byrokracii.“

Předsedkyně Komise chce „zajistit, aby budoucnost automobilu zůstala pevně zakořeněna v Evropě“.

„Kompas konkurenceschopnosti převádí doporučení Draghiho zprávy (“překlenutí mezery v inovacích, urychlení dekorbanizace, snížení energetické závislosti“) do cestovní mapy,“ píšou Quattroruote.

„Takže, teď máme plán. Máme politickou vůli. Na čem záleží, je rychlost a jednota. Svět na nás nečeká. Všechny členské státy se na tom shodují. Pojďme tedy tento konsensus proměnit v činy,“ apeluje von der Leyenová.

„Mobilita a technologická neutralita jsou nezbytné pro konkurenceschopnost. Proto budeme diskutovat o inovacích, technologiích, přechodu, dekarbonizaci, přístupu k výrobním faktorům, bezpečnosti dodávek, dovednostech, globálním obchodu, zjednodušení předpisů. Dále se budeme bavit o investicích do dobíjecích sítí a podpoře elektromobility,“ uvádí se v Kompasu konkurenceschopnosti.

Diskuse o CO2 pokutách začne v pondělí. Zrušit nejdou, tvrdí Nerudová

Píše také, že „normy CO2 poskytují dlouhodobou jistotu pro nasměrování nezbytných investic“, a dialog poslouží k identifikaci „okamžitých řešení k ochraně investiční kapacity“ výrobců a zároveň zkoumá možné nástroje pro „flexibilitu k zajištění konkurenceschopnosti sektoru, aniž by se snížily ambice cílů pro rok 2025“.

Dialog proto bude muset vypracovat návrhy, které povedou k „akčnímu plánu EU pro automobilový průmysl“, který rovněž zahrnuje „ambiciózní iniciativy pro nabídku a poptávku“, včetně opatření, „aby byla vozidla šetrnější k životnímu prostředí“. Souběžně s tím „Komise předloží investiční plán udržitelné dopravy s dodatečnými opatřeními pro snížení rizik investic potřebných k rychlému rozšíření dobíjecí infrastruktury a výroby a distribuce obnovitelných a nízkouhlíkových paliv“.

„Zatímco některé části zveřejněného kompasu bohužel postrádají konkrétnost, v otázce úprav pravidel důležitých pro autoprůmysl to neplatí. Cíl snížit emise a tím i spotřebu paliv, který platí od letošního roku, hodlá komise držet, avšak na stole je zvýšení flexibility při jeho vyhodnocování. To přesně odpovídá postoji, který jsem s kolegy v naší skupině prosadil, například vyhodnocování plnění cíle v delších intervalech,“ uvedl český europoslanec Luděk Niedermayer (TOP09), rovněž z frakce EPP. Společně s Nerudovou se zúčastnil nedávných jednání se zástupci velkých evropských automobilek.

„Pro rok 2035 je třeba pravidla doplnit o další cesty k dosažení ‚čisté mobility‘, tedy o možnost využití syntetických paliv ve spalovacích motorech. I to přesně odpovídá mému postoji k této regulaci,“ dodal Niedermayer.

Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Český prezident projezdil dovolenou na motorce ve Španělsku

Prezident Petr Pavel strávil opět dovolenou na jihu Španělska. S přáteli si užíval především jízdu na motocyklu, ale i další svou velkou vášeň, fotografování. Podle svých slov si dovolenou užil,...

EXKLUZIVNĚ: První jízda italského drsňáka v Česku. Nová značka DR má své X

Jméno má jak heslo na wi-fi, to je asi jediný náznak, kam sahají jeho kořeny. Frajerský offroadový drsňák drží žánr spaghetti westernů: tváří se americky, ale postavili ho v Itálii. Z čínské...

Domino efekt: krize autoprůmyslu dopadá na dodavatele. Zavírají, propouštějí

Premium

V době, kdy se automobily celkově prodávají méně, nejsou kapacity pro vyšší výrobu potřebné. Menší poptávka po nových vozech tím drasticky dopadá na evropské dodavatele automobilových dílů....

Putinovi ukázali elektrickou ladu a tajný prototyp, pojmenovali ho po tanku

Ruský prezident Vladimir Putin navštívil automobilku AvtoVAZ v Togliati, kde se vyrábějí vozy značky Lada. Ukázali mu chystané novinky a prototypy. Ruský diktátor také pohovořil s pracovníky státního...

První jízda: Nová panda je roztomilá vypravěčka. S elektrem dorazí i benziňák

Exkluzivně

Minulý týden Fiat úzkému kruhu vybraných novinářů poprvé předvedl první z nové rodiny svých globálních modelů. Grande Panda vychází z techniky koncernu Stellantis a slibuje spoustu muziky za rozumné...

V Paříži otevřeli automobilové lahůdkářství. Výstava Rétromobile uctívá bohyni

V Paříži odstartoval další ročník jednoho z nejvýznamnějších světových veletrhů klasických automobilů Rétromobile. Až do neděle 9. února se koná na výstavišti Expo Porte de Versailles, ale auta...

7. února 2025

Zemětřesení ve vedení Porsche. Kandidáty do vedení hledají i ve Škodě

Dozorčí rada Porsche se odhodlala k ráznému kroku. Zahájila jednání o ukončení smluv finančního ředitele Lutze Meschkeho a manažera prodeje Detleva von Platena, kteří patřili k velkým zastáncům...

7. února 2025

Portugalský prezident si vyžádal návštěvu renaultu, který vezl Havla na Hrad

Portugalský prezident Marcelo Rebelo de Sousa při své návštěvě České republiky zavítal do pražského Národního technického muzea (NTM), kde si prohlédl a vyzkoušel vůz Renault 21 TSE, který daroval...

7. února 2025

EXKLUZIVNĚ: Český prezident projezdil dovolenou na motorce ve Španělsku

Prezident Petr Pavel strávil opět dovolenou na jihu Španělska. S přáteli si užíval především jízdu na motocyklu, ale i další svou velkou vášeň, fotografování. Podle svých slov si dovolenou užil,...

6. února 2025,  aktualizováno  10:30

Uvařeno, ochutnáno: Jak si v testu vedlo Nowaco Filé s bylinkovým máslem?
Uvařeno, ochutnáno: Jak si v testu vedlo Nowaco Filé s bylinkovým máslem?

Filé s bylinkovým máslem od Nowaca přináší lahodný zážitek bez námahy. Stačí pár minut ve vroucí vodě a na talíři máte šťavnaté a dokonale ochucené...

Byl to s tebou strašně krásnej kus života, Třeštík poděkoval Decastelo

Tomáš Třeštík (46) a Eva Decastelo (46) se rozešli. Fotograf na sociálních sítích poděkoval moderátorce a herečce za...

Zvyšují riziko úmrtí. Průmyslové potraviny zavrhla dosud největší studie

Její verdikt není unikátní, obdobný vynesly mnohé předchozí výzkumy. Jenže aktuální studie se chlubí největším,...

V příštích měsících uvidíme pády i velkých stavebních firem, říká expert

Premium „Kdekdo se ještě donedávna pouštěl do podnikání s pozemky, protože ten byznys vypadal tak, že ho může dělat každý a že...

Pár telefonátů a cla o měsíc odložena. Trump se dohodl s Mexikem a Kanadou

Americká cla na mexické a kanadské zboží se o měsíc odkládají. Oznámili to po telefonickém rozhovoru mexická...

Janek Ledecký tajil děti a teď i vnučku. Skoro dva roky je dědečkem

Kondici má jako čtyřicátník a figuru taky, nakonec hojně ji předvádí i v dokumentu, který o něm natočila Česká...