Eurokokomisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas byl zároveň pověřen vypracováním akčního plánu pro odvětví automobilového průmyslu, který by měl být zveřejněn 5. března. Zástupci české vládní strany ODS dialog již předem kritizovali, podle nich se ho neúčastní klíčoví zástupci sektoru.
Kdo nevěří v elektroauta, poškozuje Evropu, hřímá Scholz. Chce unijní dotace![]() |
Na záběrech z jednacího sálu, které Komise zveřejnila, byli vedle von der Leynové vidět i místopředseda EK pro prosperitu a průmyslovou strategii Stéphane Séjourné, eurokomisař pro klima a čisté hospodářství Wopke Hoekstra a právě eurokomisař pro udržitelnou dopravu a cestovní ruch Apostolos Tzitzikostas.
„Evropský automobilový průmysl se nachází v klíčovém momentu a my si uvědomujeme výzvy, kterým čelí. Proto jednáme rychle, abychom je řešili,“ uvedla von der Leyenová. „Základní otázkou, na kterou musíme společně odpovědět, je to, co nám stále chybí k tomu, abychom uvolnili inovační sílu našich společností a zajistili robustní a udržitelný automobilový sektor,“ dodala.
Výsledkem dialogu podle ní bude komplexní akční plán představený 5. března. Tento plán „vytyčí jasný směr, který zajistí, že náš průmysl bude v Evropě prosperovat a úspěšně konkurovat na globální scéně,“ doplnila šéfka Komise.
Budoucnost autoprůmyslu se bude řešit od 30. ledna pod dohledem Leyenové![]() |
„Ve čtvrtek Komise konečně pořádá dlouho slibovaný dialog o budoucnosti automotive. To je samo o sobě fajn, ale mám obavy, že formát i složení může způsobit víc problémů než užitku,“ napsal na Twitteru český europoslanec Alexandr Vondra (ODS) z Frakce konzervativců a reformistů (ECR).
„Na jednu stranu netaktické pozvání pro čínské (Volvo) a americké (Tesla) automobilky a zelenou radikální neziskovku, na druhou stranu chybí někteří významní hráči. Dominují Francouzi a Němci. Vypadá to spíš jako PR stunt před německými volbami než vážně míněný pokus o záchranu automotive v Evropě. Snad budeme pozitivně překvapení,“ dodal.
VW spočítal svoje pokuty za emise. Pokud EU nepovolí, zaplatí 38 miliard![]() |
Automobilový průmysl v Evropě se v poslední době potýká mimo jiné se slabou poptávkou, rostoucí konkurencí z Číny a nečekaně slabým zájmem lidí o elektromobily. Čelí také hrozbě, že administrativa nového amerického prezidenta Donalda Trumpa uvalí dodatečná cla na dovoz do USA.
Česko nvrhuje úlevy
V řešení problémů automobilového průmyslu se angažuje mimo jiné Česko, které spolu s Itálií vyzvalo EU, aby zmírnila pokuty, které se mají od letošního roku uplatňovat vůči automobilkám, jež neprodávají dostatečný podíl elektromobilů. I podle frakce Evropské lidové strany (EPP), která je největší v Evropském parlamentu a ke které patří i šéfka EK, by pokuty neměly být tak přísné. Lidovecká frakce přišla v této souvislosti s návrhem takzvaného zprůměrování, tedy rozložení plnění emisních cílů do tří let. S tím přitom souhlasí například i Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA), uvedla česká poslankyně Danuše Nerudová (STAN), která byla jednou z vyjednavaček lidovecké pozice.
„Dnešní setkání nejvyšších šéfů automobilových koncernů s komisí vidím jako první etapu, která by měla začátkem března vyústit v konkrétní kroky. Strategický dialog s automobilovým průmyslem jsme za naši frakci EPP navrhovali, a jsem ráda, že se to stalo realitou,“ sdělila Nerudová. „Věřím, že se komise podobně inspiruje i našimi dalšími návrhy, zejména aby emisní sankce nedopadly na investice automobilek do inovací a nízkoemisní mobility. Místo obecných proklamací, jako je ‚zrušíme Green Deal‘, pracujeme na konkrétní úpravě norem tak, aby se posílila konkurenceschopnost a ochránila pracovní místa,“ dodala.
Architekti Green Dealu: Bohatí pomohou chudým, aby byli zelenými![]() |
Kompas konkurenceschopnosti
Ursula von der Leyen tiskové konferenci k tzv. „Kompasu konkurenceschopnosti“ konaném den před jednáním (29. ledna) k problematice pokut za překročení emisních limitů a odpověděla takto: „V systému musí být spravedlnost, protože někteří již investovali a byli úspěšní při plnění cílů, ale také flexibility a pragmatismu potřebného k řešení složitého problému,“ cituje šéfku komise magazín Quattroruote.
„Cíl je jasný: modernizace flotily. Víme, jak budou vypadat budoucí trhy. Nyní se budeme zabývat tím, jak tohoto cíle dosáhnout a jak se společně posunout kupředu,“ vyjádřila se k automobilovému průmyslu.
Zároveň zopakovala, že na plánech Green Dealu se nic nemění: „Existuje mnoho dobrých důvodů, proč bojovat proti změně klimatu, chránit přírodu, pracovat na oběhovém hospodářství,“ uvedla von der Leyenová. „A chci znovu zdůraznit, že Evropa udržuje absolutně nezbytný kurz k cílům Evropské zelené dohody (Green Deal), tedy klimatické neutralitě do roku 2050 a minus 55 % (emisí CO2) do roku 2030,“ dodala. „Musíme být také flexibilní a pragmatičtí, a když se objeví nové prvky, musíme být schopni se přizpůsobit... Jak bylo řečeno, držíme se kurzu, cíle zůstávají, ale musíme jít rychle a zjednodušit. Musíme omezit byrokracii.“
Předsedkyně Komise chce „zajistit, aby budoucnost automobilu zůstala pevně zakořeněna v Evropě“.
„Kompas konkurenceschopnosti převádí doporučení Draghiho zprávy (“překlenutí mezery v inovacích, urychlení dekorbanizace, snížení energetické závislosti“) do cestovní mapy,“ píšou Quattroruote.
„Takže, teď máme plán. Máme politickou vůli. Na čem záleží, je rychlost a jednota. Svět na nás nečeká. Všechny členské státy se na tom shodují. Pojďme tedy tento konsensus proměnit v činy,“ apeluje von der Leyenová.
„Mobilita a technologická neutralita jsou nezbytné pro konkurenceschopnost. Proto budeme diskutovat o inovacích, technologiích, přechodu, dekarbonizaci, přístupu k výrobním faktorům, bezpečnosti dodávek, dovednostech, globálním obchodu, zjednodušení předpisů. Dále se budeme bavit o investicích do dobíjecích sítí a podpoře elektromobility,“ uvádí se v Kompasu konkurenceschopnosti.
Diskuse o CO2 pokutách začne v pondělí. Zrušit nejdou, tvrdí Nerudová![]() |
Píše také, že „normy CO2 poskytují dlouhodobou jistotu pro nasměrování nezbytných investic“, a dialog poslouží k identifikaci „okamžitých řešení k ochraně investiční kapacity“ výrobců a zároveň zkoumá možné nástroje pro „flexibilitu k zajištění konkurenceschopnosti sektoru, aniž by se snížily ambice cílů pro rok 2025“.
Dialog proto bude muset vypracovat návrhy, které povedou k „akčnímu plánu EU pro automobilový průmysl“, který rovněž zahrnuje „ambiciózní iniciativy pro nabídku a poptávku“, včetně opatření, „aby byla vozidla šetrnější k životnímu prostředí“. Souběžně s tím „Komise předloží investiční plán udržitelné dopravy s dodatečnými opatřeními pro snížení rizik investic potřebných k rychlému rozšíření dobíjecí infrastruktury a výroby a distribuce obnovitelných a nízkouhlíkových paliv“.
„Zatímco některé části zveřejněného kompasu bohužel postrádají konkrétnost, v otázce úprav pravidel důležitých pro autoprůmysl to neplatí. Cíl snížit emise a tím i spotřebu paliv, který platí od letošního roku, hodlá komise držet, avšak na stole je zvýšení flexibility při jeho vyhodnocování. To přesně odpovídá postoji, který jsem s kolegy v naší skupině prosadil, například vyhodnocování plnění cíle v delších intervalech,“ uvedl český europoslanec Luděk Niedermayer (TOP09), rovněž z frakce EPP. Společně s Nerudovou se zúčastnil nedávných jednání se zástupci velkých evropských automobilek.
„Pro rok 2035 je třeba pravidla doplnit o další cesty k dosažení ‚čisté mobility‘, tedy o možnost využití syntetických paliv ve spalovacích motorech. I to přesně odpovídá mému postoji k této regulaci,“ dodal Niedermayer.