Elektroauta také lžou o spotřebě. Test odhalil obrovské rozdíly

aktualizováno 
Německý ADAC podrobil 11 nejrozšířenějších elektromobilů standardnímu testu spotřeby. A ukázalo se, že jestli bylo pro auta se spalovacím motorem třeba zavádět nové testovací normy, aby se papírová spotřeba přiblížila té reálné, bude to nutné i pro elektromobily.

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf. Ilustrační foto | foto: Nissan

Nezávislý test německého autoklubu u některých modelů odhalil propastné odchylky mezi sliby a realitou.

Mnoho lidí stále nemá jasno v tom, jaká je skutečná spotřeba energie u elektromobilů, a kolik je tedy budou stát náklady na provoz takového vozu. Německý ADAC proto svému standardnímu Ecotestu podrobil 11 nejprodávanějších elektromobilů, od malého Renaultu Zoe až po luxusní Teslu X.

Fotogalerie

ADAC se snaží v testu co nejvíc přiblížit podmínkám reálného provozu, takže simuluje jízdu ve městě, v obci i po dálnici. Testuje vozy při plné akceleraci a zohledňuje i vliv spotřebičů jako klimatizace. Tím se snaží více přiblížit reálnému používání auta běžným uživatelem, kterému jsou i modifikované čerstvé testy tabulkové spotřeby stále velmi vzdálené.

Test elektromobilů navíc počítá i se ztrátami, ke kterým dochází při samotném nabíjení – jako kdybyste při tankování rozlili nějaký benzin na zem. Právě to jsou náklady, o kterých se moc nemluví.

ADAC zjistil, že pokud chcete nabít baterii třeba Tesly X na plnou kapacitu 100kWh, musíte ve skutečnosti ze zásuvky „vytáhnout“ 108,3 kWh. Výsledky proto odrážejí všechny skutečné náklady spojené s dobíjením.

Že malé elektromobily budou mít menší spotřebu, se očekávalo, ale jak velké budou rozdíly mezi vozidly i mezi slibovanou a reálnou spotřebou, to ADAC nepředpokládal. Jako nejúspornější vyšel z testu Hyundai Ioniq se spotřebou 14,7 kWh/100 km. Elektrická dodávka e-NV 200 Evalia si řekla skoro o dvakrát tolik - 28,1 kWh/100 km. I velké modely Tesla S a X si řekly o zhruba o 10 kWh víc než kompaktní Hyundai.

Výrobci udávané spotřeby tedy s realitou příliš nelícují. I nejúspornější Hyundai Ioniq slibuje spotřebu 11,5 kWh, ve skutečnosti jich spotřebuje o 3,2 víc. U Renaultu Zoe byla odchylka dokonce až 7 kWh a u Nissanu Leaf ZE1 6,9 kWh.

Udávaná a reálná spotřeba podle ADAC
Model Udávaná spotřeba
(kWh/100  km)

Ecotest ADAC
(kWh/100 km)

1. Hyundai Ioniq Electric
11,5 14,7
2. VW e-Golf
12,717,3
3. BMW i3 94 Ah
12,617,4
4. Smart Fortwo Coupé EQ
12,918,3
5. Opel Ampera-e First
14,519,7
6. Renault Zoe Intens
13,320,3
7. Nissan Leaf (ZE0)
1520,5
8. Nissan Leaf (ZE1)
15,222,1
9. Tesla Model S P90D
2024
10. Tesla Model X 100D
20,824
11. Nissan e-NV200 Evalia
25,9 28,1

A zajímavý je i pohled na reálný dojezd jednotlivých testovaných vozů a zmíněné ztráty energie při nabíjení:

Reálný dojezd a ztráty energie při nabíjení
ModelKapacita baterií (kWh)Energie pro nabití (kWh)Reálný dojezd (km)
1. Tesla Model X 100D100108,3451
2. Tesla Model S P90D9094,5393
3. Opel Ampera-e First6067,4342
4. Renault Zoe Intens4149,5243
5. Hyundai Ioniq Electric2830,9211
6. Nissan Leaf (ZE1)4044,5201
7. VW e-Golf35,834,9201
8. BMW i3 94 Ah27,232,6188
9. Nissan e-NV200 Evalia4046,9167
10. Nissan Leaf (ZE0)3032,5159
Autoři:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

Nenechte se rozptylovat hudbou, hlasitost a rychlé tempo jsou nebezpečné

Ilustrační snímek

Řidiči, kteří si pouští oblíbené hity za volantem, by měli zpozornět. Ne všechny písně jsou bezpečné. Britská studie...

Audi proti otázce „Už tam budem?“. Vyřeší ji virtuální realitou

Audi Holoride

Zná to snad každý řidič-rodič. A nejen ten. Otázka „Už tam budem?“ dovede pocuchat nervy nejedné osoby za volantem. U...

Autofotka týdne: Koncept zůstal v zákulisí, designér ho aspoň namaloval

Karim Habib, šéfdesignér Infiniti Motor Company, divize aliance Renault-Nissan...

„Toto je Infiniti QX, nemůžete ho vidět, ale je tu.“ Takovou premiéru světové autosalony ještě nezažily. Karim Habib,...

Najdete na iDNES.cz