Nezávislý test německého autoklubu u některých modelů odhalil propastné odchylky mezi sliby a realitou.
Mnoho lidí stále nemá jasno v tom, jaká je skutečná spotřeba energie u elektromobilů, a kolik je tedy budou stát náklady na provoz takového vozu. Německý ADAC proto svému standardnímu Ecotestu podrobil 11 nejprodávanějších elektromobilů, od malého Renaultu Zoe až po luxusní Teslu X.
ADAC se snaží v testu co nejvíc přiblížit podmínkám reálného provozu, takže simuluje jízdu ve městě, v obci i po dálnici. Testuje vozy při plné akceleraci a zohledňuje i vliv spotřebičů jako klimatizace. Tím se snaží více přiblížit reálnému používání auta běžným uživatelem, kterému jsou i modifikované čerstvé testy tabulkové spotřeby stále velmi vzdálené.
Test elektromobilů navíc počítá i se ztrátami, ke kterým dochází při samotném nabíjení – jako kdybyste při tankování rozlili nějaký benzin na zem. Právě to jsou náklady, o kterých se moc nemluví.
ADAC zjistil, že pokud chcete nabít baterii třeba Tesly X na plnou kapacitu 100kWh, musíte ve skutečnosti ze zásuvky „vytáhnout“ 108,3 kWh. Výsledky proto odrážejí všechny skutečné náklady spojené s dobíjením.
Že malé elektromobily budou mít menší spotřebu, se očekávalo, ale jak velké budou rozdíly mezi vozidly i mezi slibovanou a reálnou spotřebou, to ADAC nepředpokládal. Jako nejúspornější vyšel z testu Hyundai Ioniq se spotřebou 14,7 kWh/100 km. Elektrická dodávka e-NV 200 Evalia si řekla skoro o dvakrát tolik - 28,1 kWh/100 km. I velké modely Tesla S a X si řekly o zhruba o 10 kWh víc než kompaktní Hyundai.
Výrobci udávané spotřeby tedy s realitou příliš nelícují. I nejúspornější Hyundai Ioniq slibuje spotřebu 11,5 kWh, ve skutečnosti jich spotřebuje o 3,2 víc. U Renaultu Zoe byla odchylka dokonce až 7 kWh a u Nissanu Leaf ZE1 6,9 kWh.
Model | Udávaná spotřeba (kWh/100 km) | Ecotest ADAC (kWh/100 km) |
---|---|---|
1. Hyundai Ioniq Electric | 11,5 | 14,7 |
2. VW e-Golf | 12,7 | 17,3 |
3. BMW i3 94 Ah | 12,6 | 17,4 |
4. Smart Fortwo Coupé EQ | 12,9 | 18,3 |
5. Opel Ampera-e First | 14,5 | 19,7 |
6. Renault Zoe Intens | 13,3 | 20,3 |
7. Nissan Leaf (ZE0) | 15 | 20,5 |
8. Nissan Leaf (ZE1) | 15,2 | 22,1 |
9. Tesla Model S P90D | 20 | 24 |
10. Tesla Model X 100D | 20,8 | 24 |
11. Nissan e-NV200 Evalia | 25,9 | 28,1 |
A zajímavý je i pohled na reálný dojezd jednotlivých testovaných vozů a zmíněné ztráty energie při nabíjení:
Model | Kapacita baterií (kWh) | Energie pro nabití (kWh) | Reálný dojezd (km) |
---|---|---|---|
1. Tesla Model X 100D | 100 | 108,3 | 451 |
2. Tesla Model S P90D | 90 | 94,5 | 393 |
3. Opel Ampera-e First | 60 | 67,4 | 342 |
4. Renault Zoe Intens | 41 | 49,5 | 243 |
5. Hyundai Ioniq Electric | 28 | 30,9 | 211 |
6. Nissan Leaf (ZE1) | 40 | 44,5 | 201 |
7. VW e-Golf | 35,8 | 34,9 | 201 |
8. BMW i3 94 Ah | 27,2 | 32,6 | 188 |
9. Nissan e-NV200 Evalia | 40 | 46,9 | 167 |
10. Nissan Leaf (ZE0) | 30 | 32,5 | 159 |