Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vyrábět ferrari je zlatý důl, na tesle proděláte

Rozdíly v zisku z prodeje těch nejluxusnějších vozů jsou obrovské. Zatímco Ferrari vydělává, Tesla a Bentley v roce 2018 neměly z prodeje luxusních aut žádný zisk, naopak na jejich výrobu dokonce doplácely.

Ferrari SP35 | foto: Ferrari

Velká auta = velké zisky. Toto pravidlo automobilového průmyslu neplatí plošně, jak vyplynulo z výsledků studie profesora Ferdinanda Dudenhöffera z institutu CAR (Center Automotive Research) v německém Duisburgu, které zveřejnil magazín Motor Talk. 

Ferrari vydělalo za první pololetí letošního roku na každém prodaném voze 69 tisíc eur (1,8 milionu korun), oproti tomu Jaguar Land Rover přinesl zisk pouhých 800 eur (necelých 21 tisíc korun) za jeden prodaný vůz. U britské automobilky snížily zisky podle informací firmy investice do vývoje nových spalovacích motorů.

Ještě horší jsou výsledky u značek Tesla a Bentley. Jak naznačují výsledky Dudenhöfferovy studie, oba jmenovaní výrobci na každé auto dokonce dopláceli.

Ve studii byla propočítána marže EBIT, tedy rozdíl mezi skutečnými náklady a prodejní cenou (pozn.: earnings before interest and taxes, zisk před odečtením úroků a daní, což je ekvivalent českého provozního výsledku hospodaření). Tato částka je pak propočtena na průměrnou hodnotu vozidla konkrétního výrobce. Ve studii je zohledněn pouze zisk z prodeje vozidel, žádné jiné parametry.

Průměrné ceny za auto se u značek Mercedes, BMW a Audi pohybují mezi 33 a 38 tisíci eur (850 tisíci a milionem korun), přičemž zisk u BMW činí 3 057 eur, to je asi 80 tisíc korun (s marží EBIT 9,2 procenta). Zisk u Mercedesu je
3 343 eur - 87 tisíc korun (marže EBIT 8,7 procent). Volvo za těmito značkami podle studie poněkud zaostává. Tesla naopak vykazuje s každým prodaným elektromobilem ztrátu 11 tisíc eur (280 tisíc korun).

Jak informuje Motor Talk, u Porsche je prodejní marže obzvlášť vysoká. Podle výsledků studie je výrobce sportovních vozů v porovnání s Mercedesem, Audi a BMW dokonce dvakrát tak ziskový. V přepočtu na jeden vyrobený vůz vykázal výrobce obrat ve výši 91 tisíc eur (2,4 milionu korun), přičemž zisk činí 17 tisíc eur (440 tisíc korun).

Průměrný vůz značky Maserati je o něco výhodnější, přináší však svému výrobci zisk pouze pět tisíc eur (130 tisíc korun). S odstupem nejvíce vydělává Ferrari. I díky ziskům ze sponzoringu ve formuli 1 utrží Italové s každým prodaným vozem 280 tisíc eur (7,224 milionu korun), přičemž zisk činí 69 tisíc eur (1,8 milionu korun). Nejlevnější ferrari je za 200 tisíc eur (model Portofino), to je 5,2 milionu korun bez daně, nejdražší je LaFerrari za dva miliony eur (52 milionů). 

Efektivita automobilky z Maranella je ohromující. Auta prodává za obrovské peníze, ale kromě toho, že na nich skvěle vydělává, si ještě platí velmi drahou kratochvíli v podobě špičkové stáje formule 1. A navíc investuje nepředstavitelné částky do vývoje - velkou část vývojových prací dělá „doma“.

Do hlubokých červených čísel se se svými luxusními vozy dostává značka Bentley. Inženýr Dudenhöffer propočítal, že obrat firmy činí v přepočtu 165 tisíc eur za vůz (4,256 milionu korun), ovšem výsledná ztráta za první pololetí roku 2018 je 17 tisíc eur (440 tisíc korun) na každém prodaném voze. Podle informací výrobce investovala firma Bentley enormní částky do elektrifikace.

Zajímavé by jistě byly i výsledky u značek Rolls-Royce a Lamgborghini, ty ovšem informace o hospodaření nedaly Dudenhöfferovi k dispozici.

První pololetí 2018odbyt (v tisících vozů)obrat (miliony eur)zisk EBIT (mil. eur)zisk EBIT na 1 vůz (eur)obrat na 1 vůz (eur)EBIT marže (%)
koncern VW5575119 3779794175721 4138,2
BMW124341 5183800305733 4019,2
Daimler (Mercedes)118545 5733961334338 4588,7
Audi81230 7352718334737 8518,8
Jaguar Land Rover31814 52724877945 6521,7
Volvo3189775771242530 7397,9
Porsche12311 231206416 78091 30918,4
Tesla714707-774-10 93166 510-16,4
Maserati18132288488973 4446,7
Ferrari5128531768 987279 97824,6
Bentley5757-80-17 425164 888-10,6
Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...