Vyrábět ferrari je zlatý důl, na tesle proděláte

aktualizováno 
Rozdíly v zisku z prodeje těch nejluxusnějších vozů jsou obrovské. Zatímco Ferrari vydělává, Tesla a Bentley v roce 2018 neměly z prodeje luxusních aut žádný zisk, naopak na jejich výrobu dokonce doplácely.

Ferrari SP35 | foto: Ferrari

Velká auta = velké zisky. Toto pravidlo automobilového průmyslu neplatí plošně, jak vyplynulo z výsledků studie profesora Ferdinanda Dudenhöffera z institutu CAR (Center Automotive Research) v německém Duisburgu, které zveřejnil magazín Motor Talk. 

Ferrari vydělalo za první pololetí letošního roku na každém prodaném voze 69 tisíc eur (1,8 milionu korun), oproti tomu Jaguar Land Rover přinesl zisk pouhých 800 eur (necelých 21 tisíc korun) za jeden prodaný vůz. U britské automobilky snížily zisky podle informací firmy investice do vývoje nových spalovacích motorů.

Ještě horší jsou výsledky u značek Tesla a Bentley. Jak naznačují výsledky Dudenhöfferovy studie, oba jmenovaní výrobci na každé auto dokonce dopláceli.

Ve studii byla propočítána marže EBIT, tedy rozdíl mezi skutečnými náklady a prodejní cenou (pozn.: earnings before interest and taxes, zisk před odečtením úroků a daní, což je ekvivalent českého provozního výsledku hospodaření). Tato částka je pak propočtena na průměrnou hodnotu vozidla konkrétního výrobce. Ve studii je zohledněn pouze zisk z prodeje vozidel, žádné jiné parametry.

Průměrné ceny za auto se u značek Mercedes, BMW a Audi pohybují mezi 33 a 38 tisíci eur (850 tisíci a milionem korun), přičemž zisk u BMW činí 3 057 eur, to je asi 80 tisíc korun (s marží EBIT 9,2 procenta). Zisk u Mercedesu je
3 343 eur - 87 tisíc korun (marže EBIT 8,7 procent). Volvo za těmito značkami podle studie poněkud zaostává. Tesla naopak vykazuje s každým prodaným elektromobilem ztrátu 11 tisíc eur (280 tisíc korun).

Jak informuje Motor Talk, u Porsche je prodejní marže obzvlášť vysoká. Podle výsledků studie je výrobce sportovních vozů v porovnání s Mercedesem, Audi a BMW dokonce dvakrát tak ziskový. V přepočtu na jeden vyrobený vůz vykázal výrobce obrat ve výši 91 tisíc eur (2,4 milionu korun), přičemž zisk činí 17 tisíc eur (440 tisíc korun).

Průměrný vůz značky Maserati je o něco výhodnější, přináší však svému výrobci zisk pouze pět tisíc eur (130 tisíc korun). S odstupem nejvíce vydělává Ferrari. I díky ziskům ze sponzoringu ve formuli 1 utrží Italové s každým prodaným vozem 280 tisíc eur (7,224 milionu korun), přičemž zisk činí 69 tisíc eur (1,8 milionu korun). Nejlevnější ferrari je za 200 tisíc eur (model Portofino), to je 5,2 milionu korun bez daně, nejdražší je LaFerrari za dva miliony eur (52 milionů). 

Efektivita automobilky z Maranella je ohromující. Auta prodává za obrovské peníze, ale kromě toho, že na nich skvěle vydělává, si ještě platí velmi drahou kratochvíli v podobě špičkové stáje formule 1. A navíc investuje nepředstavitelné částky do vývoje - velkou část vývojových prací dělá „doma“.

Do hlubokých červených čísel se se svými luxusními vozy dostává značka Bentley. Inženýr Dudenhöffer propočítal, že obrat firmy činí v přepočtu 165 tisíc eur za vůz (4,256 milionu korun), ovšem výsledná ztráta za první pololetí roku 2018 je 17 tisíc eur (440 tisíc korun) na každém prodaném voze. Podle informací výrobce investovala firma Bentley enormní částky do elektrifikace.

Zajímavé by jistě byly i výsledky u značek Rolls-Royce a Lamgborghini, ty ovšem informace o hospodaření nedaly Dudenhöfferovi k dispozici.

První pololetí 2018odbyt (v tisících vozů)obrat (miliony eur)zisk EBIT (mil. eur)zisk EBIT na 1 vůz (eur)obrat na 1 vůz (eur)EBIT marže (%)
koncern VW5575119 3779794175721 4138,2
BMW124341 5183800305733 4019,2
Daimler (Mercedes)118545 5733961334338 4588,7
Audi81230 7352718334737 8518,8
Jaguar Land Rover31814 52724877945 6521,7
Volvo3189775771242530 7397,9
Porsche12311 231206416 78091 30918,4
Tesla714707-774-10 93166 510-16,4
Maserati18132288488973 4446,7
Ferrari5128531768 987279 97824,6
Bentley5757-80-17 425164 888-10,6
Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Autofotka týdne: Unikátní hotel na kolech zachraňují ve Vysokém Mýtě

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje na dvě etapy unikátní lůžkový...

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje unikátní lůžkový přívěs typu Karosa LP 30 z roku 1967. Vyrobila ho...

Další z rubriky

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Pneumatiky pro rallye se vybírají podle teploty vzduchu i pořadí na startu

Pneumatiky se vybírají podle teploty vzduchu i pořadí na startu

Druhý letošní start Jana Kopeckého se soutěžním speciálem Škoda Fabia R5 evo v seriálu mistrovství světa automobilových...

Najdete na iDNES.cz