Prohlédněte si komentovanou fotogalerii z největší přehlídky elektromobilů v Česku. Vybrali jsme ty z našeho pohledu nejzajímavější kousky. Naživo si můžete veletrh e-Salon projít ještě v sobotu a neděli 12. a 13. listopadu na výstavišti PVA Expo v pražských Letňanech. Na snímku SUV kupé VW ID.5.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Českou výstavní premiéru má elektrický nástupce legendárního minibusu Transporter T1, nazvaný ID.Buzz. 150kW elektromotor pohání zadní nápravu, akumulátor s využitelnou kapacitou 77 kW má stačit na 420 km dojezdu.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Na snímcích vidíte pětimístnou variantu (s 1 121 litry prostoru pro náklad), šesti- a sedmimístné dorazí později. Na výstavišti si můžete prohlédnout i užitkovou verzi Cargo, kde za přední řadou sedadel najdete jen jeden veliký nákladní prostor.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Interiér vychází z ostatních vozů skupiny ID. a působí vzdušně a prostorně. Na český trh by se měl dostat začátkem příštího roku, Cargo verze začne na 1 189 110 Kč bez DPH, pětimístná varianta va výbavě Pro na 1 537 556 Kč.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
VW na výstaviště dovezl i jediný existující exemplář konceptu ID.Space Vizzion, který je předobrazem modelu ID.7, který přijde na trh příští rok – ve verzi fastback (splývavá záď) v září, ve verzi shoting brake (kombi) na jaře 2024.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
ID.7 bude defakto čistě elektrickým pokračovatelem modelu Arteon, takže nabídne prostor, pohodlí a luxus.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Dojezd má být až 700 kilometrů (tj. cca 500 km normální jízdy), základní varianta bude zadokolka, na náročnější pak míří verze 4×4 GTX. Akumulátor bude mít kapacitu až 89 kWh.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Na stánku Škoda Auto jsou k vidění všechny varianty elektromobilu Enyaq, nejvíc pozornosti však samozřejmě přitahuje koncept Vision 7S, který představuje nový designový jazyk vozidel Škoda a v roce 2026 dorazí v sériovém provedení.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Interiér překvapí režimem „Relax“, při kterém se volant, část palubní desky a pedály odsunou dál od řidiče a spolujezdce. To využijete během nabíjení vozu nebo třeba v autokině.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Sedmimístné SUV je osazeno 89 kWh akumulátorem s až 200 kW nabíjením. Dojezd na jedno nabití by měl (podle metodiky WLTP) překročit 600 kilometrů.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
VW ID.7 ale nebude prvním elektrickým „kombíkem“ na českém trhu, toto prvenství si nejspíš na jaře příštího roku připíše model MG5. I tuto novinku britsko-čínské automobilky si na e-Salonu můžete podrobně prohlédnout.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Velký kombík tradičního vzezření nabídne až 1 367 litrů úložného prostoru a 400km dojezd podle WLTP. Nebude to žádný lenochod, z 0 na 50 km/h se má rozjet za 3,4 sekundy a rozparádí se až na 185 km/h.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
V nabídce budou akumulátory s kapacitou 50,3 a 61,1 kWh, nabíjet je bude možné výkonem až 89 kW. Tažné zařízení bude do hmotnosti 500 kg a chybět nebude napájení V2L, vozidlo tedy půjde využít jako obří powerbanku pro napájení běžných 230V spotřebičů.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
V interiéru najdete displeje s příjemnou grafikou, vlastním připojením k internetu a možností využít telefonní systémy Android Auto i CarPlay.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Naopak u MG ZS EV, představeného v roce 2019, zatím není jisté, zda se na český trh oficiálně dostane.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
S Renaultem Megane E-Tech se již na silnicích můžete potkat, stále však patří mezi neokoukané. Je postaven na čistě elektrické platformě CMF-EV, díky čemuž nabízí nadstandardní vnitřní prostor, zejména pro řidiče a spolujezdce.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Infotainment pohání Android Automotive, takže máte k dispozici služby Google včetně navigace Google Maps a můžete instalovat vybrané aplikace z obchodu Google Play. Svižný provoz by měly zajistit výkoné čipy od Qualcommu.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
V nabídce je až 60 kWh akumulátor, se kterým 160 kW motor dokáže vozidlo na jedno nabití (výkon 130 kW) přemístit až o 450 km (podle WLTP). V konfigurátoru můžete vozidlo doplnit o tažné zaříení zatížitelné až 900 kg, nebo střešní nosič. Lahůdkou je 22kW AC nabíjení (většina konkurence umí jen 11 kW).
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Novým modelem se chlubí i KIA, Niro EV navzdory názvu připomíná více model Soul, než pedchozí generaci Nira. S 64 kW akumulátorem nabídce 460km dojezd (WLTP) a můžete za něj zapřáhnout až 750kg přívěs.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
V kabině se toho změnilo hodně, spousta prvků vychází z modelu EV6. Z asistenčních systémů nás zaujal systém pro jízdu na dálnici, který v režimu adaptivního tempomatu v obloucích umí automaticky zpomalovat (a opět zrychlovat) a nabídne pomoc při přejíždění z pruhu do pruhu.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Na rozdíl od předchozího Nira se zlepší rychlost nabíjení v zimě, protože před příjezdem k nabíjecí stanici dokáže akumulátor prohřát na optimální provozní teplotu. Maximální nabíjecí výkon je spíše skromnějších 78 kW. Nechybí systém V2L, auto tedy funguje i jako powerbanka na kolech.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Na stánku je k vidění i ostrá verze elektromobilu KIA EV6 s označením GT. Na stovku se rozjede za 3,5 sekundy, maximální rychlost je 260 km/h. Přední kola roztáčí 160kW, zadní kola 270kW motor. 74kWh akumulátor se umí nabíjet výkonem až 233 kW.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Hyundai snad až překvapí mohutným sedanem se splývavou zádí Ioniq 6, který má také na e-Salonu českou výstavní premiéru. Díky efektivnímu pohonnému ústrojí a koeficientu aerodynamického odporu 0,21, má s 77,4 kWh akumulátorem nabídnout dojezd až 610 km (podle WLTP).
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Je tedy připraven i na dlouhé cestování, k čemuž pomáhá rychlé 220kW nabíjení – za pět minut nabíjení dokáže podle výrobce přidat 100 km dojezdu.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Vzhledem ke kategorii vozu nás skoro až překvapila cena, Ioniq 6 bude začínat na 1 159 990 Kč, v nejvyšší konfiguraci to pak bude 1 649 990 Kč.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Na stánku Hyundai si můžete prohlédnout i vůz Kona Electric, se kterým Michal Žďárský a Jakub Nábělek soutěží v závodech pravidelnosti a téměř pravidelně se umisťují na čelních pozicích. Na jednotlivé závody jezdí po vlastní ose, takže vozidlo na obrázku již dojelo z ČR (a zpět) na závody ve Španělsku (2×), Portugalsku, Slovinsku, do Itálie, do Monaka a odjelo spoustu závodů i v ČR.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Prohlédnout si můžete i rozebraný elektromotor z modelu Kona Electric …
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
…a odkrytovaný akumulátor s částí elektroinstalace.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Nová generace Fordu E-Transit má dojezd až 311 kilometrů, rychlé nabíjení výkon 115 kW a nosnost 1,68 tuny. V nabídce bude v délkách L2–L4, výšce H2 a H3, později dorazí i jako podvozek s jednokabinou. Řemeslníkům se může hodit palubní V2L s výkonem 2,3 kW např. pro napájení elektrického nářadí (230 V).
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Elektrické ztvárnění Fordu Mustang, nazvané Mach-E GT, budilo takovou pozornost, že pokus o vyfocení interiéru jsem brzo vzdal. Celkový výkon motorů je 358 kW (860 Nm), rozjezd 0–100 km/h zvládne za 3,8 sekundy a s 98 kWh akumulátorem na jedno nabití ujede až 490 kilometrů (WLTP).
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Nejspíš poprvé naživo také většina návštěvníků uvidí nový ë-C4 X od Citroënu. Od konkurence jej odliší podvozek s hydraulickými dorazy, který má nabídnout v dané třídě nadstandardní izolaci od nerovností vozovky.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Je zřejmé, že prodložená karoserie se splývavou zádí jde do módy. Pod kapotou je osvědčená, ale starší technika Stellantisu, tedy 100kW motor, 50 kWh akumulátor a 100 kW nabíjení.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Na expozici se můžete prohlédnout i elektromotor, který elektrické Citroëny pohání.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Plně elektrický tahač Volvo FM Electric je určen pro soupravy o hmotnosti až 44 tun, podle konfigurace má 2 nebo 3 elektromotory s celkovým trvalým výkonem 330–490 kW.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
U akumulátorů jsou a výběr konfigurace s kapacitou 180–540 kWh, dojezd soupravy je až 380 kilometrů. Nabíjet se dokáže výkonem až 250 kW.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Plně elektrické Volvo FL pro městské zásobování má maximální hmotnost 16,7 tuny a dojezd až 300 kilometrů, samozřejmě záleží na zvolené kapacitě akumulátoru, na výběr je 200–395 kWh.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Nechybí i výstava různých nabíječek pro domácí, firemní i městské nabíjení, zde včetně ukázky solárního zastřešení parkovacího stání. A taky elektromobilu Porsche Taycan.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Zaujaly nás nabíjecí sloupky brněnské společnosti Reverse Tech, vyrobené z tenkostěného betonu. Osazené jsou nabíjecí elektronikou Phoenix Contact a umožňují identifikaci RFID kartou.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz