Vysavač Dyson

Vysavač Dyson | foto: Dyson

Dyson zrušil projekt elektroauta. Zvládne je každý a nedá se na nich vydělat

  • 15
Známý výrobce vysavačů, vysoušečů vlasů i rukou a čističek vzduchu Dyson měl plány na vlastní elektromobil. Ty ale firma zrušila. Důvod je vcelku neobvyklý. Společnost usoudila, že elektromobil nemá ekonomický smysl, protože takové auto může vyrábět prakticky kdokoli.

Investor a miliardář James Dyson tvrdil, že elektromobil, který jeho firma připravovala, měl zcela proměnit byznys jeho společnosti. Auto chtěla firma stavět v Singapuru a konkurovat jím novým elektromobilním značkám jako Tesla, Nio, Lynk & Co, Byton, Faraday Future, NEVS, Fisker, Rivian, Lightyear a mnoha dalším. Zároveň měla čelit elektromobilům, které na trh přivádí čím dál častěji i zavedené automobilky.

Vynálezce James Dyson

Jenže právě až nekonečně dlouhý výčet konkurentů nakonec přiměl Dysona změnit názor a projekt elektromobilu zrušil. Firma dokonce zkoušela svůj návrh vozu prodat někomu jinému, ale ani to se nepovedlo, takže kompletně vývoj končí a nepřebere jej ani nikdo další. Naprostý obrat firma zdůvodnila jednoduše: elektromobil nedává společnosti ekonomický smysl. Těch, kdo se na poli elektromobility snaží prosadit, je podle Dysona příliš mnoho a zatím se jistojistě budou prát o relativně malý počet zákazníků.

Ano, kdo vytrvá, má velkou šanci v budoucnosti uspět, jenže také nemusí ekonomicky přežít. Mnohé z výše zmíněných značek se potýkají s potížemi, jejich projekty nevyšly nebo nabírají zpoždění. A nová masa výrobců elektromobilů se na tyto své aktivity snaží získat peníze od investorů: a opět se velké množství firem bije o vcelku omezený balík peněz. Samotná konstrukce elektromobilů i jejich výroba je jednodušší než u vozů se spalovacími motory, což ještě konkurenci zvyšuje.

Dysonu nepomohl ani fakt, že firma má s bateriemi ve svém byznysu zkušenosti a může mít solidní vztahy s jejich dodavateli. Ani to, že má experty na aerodynamiku a hi-tech výrobu. Projekt nabral zpoždění, konkurence za poslední dva roky, po které firma na elektromobilu pracovala, přeci jen výrazně zesílila.

Nepomohlo ani to, že auto mělo být fantastické a výrazně odlišné od toho, co dnes nabízí konkurence. Hlavní zádrhel byl nejspíš ve vývoji takzvaných solid-state baterií, které se měly stát konkurenční výhodou vozu.

„Ačkoli jsme se v průběhu vývojových prací hodně snažili, jednoduše nevidíme cestu, jak učinit projekt komerčně životaschopný,“ napsal v dopise svým zaměstnancům James Dyson. Firma chtěla celkem do rozvoje tímto směrem investovat 2,5 miliardy liber (asi 75 miliard korun), miliarda měla putovat na vývoj samotného auta, miliarda na vývoj baterií a souvisejících technologií. Kolik doposud společnost utratila, její šéf nesdělil.

Většina ze zhruba 500 zaměstnanců, kteří na vývoji vozu pracovali v Británii a částečně také v Singapuru, by měla najít uplatnění jinde ve společnosti Dyson. Budou tedy pracovat například na vývoji dalších známých bezsáčkových vysavačů a dalších domácích elektrospotřebičů, a nejspíš také dostanou za úkol rozšířit portfolio výrobků Dysonu. Jen ne o elektromobil.


Elektromobil