Diskuse k článku

Génius elektromotorů a vynálezce bezsáčkových vysavačů staví elektroauto

Britský miliardář James Dyson, vynálezce bezsáčkového vysavače a majitel firmy Dyson na výrobu vysavačů a ventilátorů, hodlá do roku 2020 uvést na trh vlastní elektrický vůz. Počáteční investice do designu vozu a baterií má činit dvě miliardy liber (59,4 miliardy Kč).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M37a94r69t28i40n 46P26r26a21v33d58a 8361908658237

Elektroauta svět nezachrání. Klimatické změny povedou k růstu teplot, ať se bude spalovat benzín, vodík, nebo cokoli fosilního pro výrobu elektřiny (jaderné elektrárny, přestože bezemisní, jsou po průšvizích děsně nepopulární - hlavně mezi zelenejma :D a jejich, pro nabíjení elektromobilů potřebná, výstavba, ve stále zelenější společnosti neprojde; stejně by byla nepřijatelně drahá, obzvlášť

v potřebném množství).

Růst teplot povede ke snížení výtěžnosti zemědělství, které neuživí přes 7 mld. lidí. Příroda si tak bude přelidněnou lidskou populaci pěkně stabilizovat.

0/0
28.9.2017 7:04

V67í15t 52O51ž96a13n47a 1868948255104

Elektroauta jsou efektivnější, nevypustí 70% dříve vyrobené energie do vzduchu ve formě tepla jako spalováky. Na výrobu 1litru pohonných hmot se spotřebuje cca 1,5kWh energie.

0/0
28.9.2017 8:58

M71a66r11t47i40n 62P34r28a24v11d76a 8711908828227

To jsou poučky ze střední školy. Už ovšem bez faktu, že potřebná elektrická energie se musí někde vyrobit. A v tom bude neřešitelný poroblém ;-)

+1/−1
28.9.2017 9:02

V23í15t 23O23ž60a51n33a 1668928145404

Nebude-li kde vyrobit elektrickou energii, nebude možné ani čerpat ropu, rafinovat ji a načerpat ji do nádrže Vašeho auta.

+1/0
29.9.2017 8:23

M97a61r76t88i17n 74P13r40a73v59d25a 8731928958127

Přepokládám, že když uvádíte poučky ze střední školy, tak znáte tu, že 1litr pohonných hmot má přes 12 kWh tepelné energie, což při cca 30% účinnosti spalovacích motorů dává 3,6 kWh. Takže když odečtu vašich 1,5kWh energie, pořád mi schází 2,1 kWh :-(

+1/0
28.9.2017 9:36

V72í51t 22O90ž42a61n68a 1848888415734

Jen deset, takže nezbývá skoro nic.

0/0
29.9.2017 8:20

M80a63r57t48i10n 17P42r98a64v71d51a 8341928128687

No, on výraz "palivo", je hodně široký. Zaměřme se na benzín, který má navíc nižžší energetický obsah, ale v USA, zemí elektromobilům vlídnou, je zdaleka nejvyužívanějším palivem u osobáků. Benzin obsahuje 8,89 kWh/l (cs.wikipedia). I při 30% účinnosti (přestože moderní motory v ní mírně pokročili), to dělá 2,67 kWh/l. Odečtu-li vašich 1,5kWh, mám 1,17 kWh/l.

To není "skoro nic", ale z litru benzinu získaná 1 kWh, která by se jinak musela někde vyrobit - a to bude problém, na nějž uporozňuji prvním příspěvkem.

Nebude-li kde vyrobit elektrickou energii, nebude možno zajistit ani provoz aut na benzín. Ale pouze za předpokladu, že se "elektromobilita" masově rozšíří, k čemuž, jak věřím, nedojde. Dnešní růst je dán spíše dotačními programy různých vlád, které z cizích daní přispívají na nákup elektromobilů jiným, módností v určitých kruzích, případně nedostatkem vlastní ropy, jako v Čině, která "elektromobilitou" a masovou výstavbou jaderných elektráren (v Čině souhlas občanů komunisté nepotřebují) udržuje svou obchodní bilanci, nebo přístupem k ropě, vzhledem ke vztahům se sousedními státy, v případě Izraele.

0/0
29.9.2017 9:41

H60o18n61z97a 41T29a27r 3589782814532

Už tet si mnoho majitelů EV. vyrábi el. energii pro pohon na své "střeše".

https://www.youtube.com/results?search_query=electric+car+solar+charging

http://www.hybrid.cz/proc-nebude-potreba-20-novych-temelinu

0/0
29.9.2017 21:30

J12o70s78e38f 76V86a56l42a 9920493813353

zkuste neco podobneho nainstalovat v mestske aglomeraci, kde bydli zhruba 90% potencialnich majitelu elektromobilu. Instalovat treba na strese 14-patroveho panelaku. Pri rozdeleni "zisku" na jednotlive partaje vam zbyde proud zhruba na dobiti jedne akumulatorove vrtacky......a na venkove nejsou elektroauta potreba......

0/0
30.9.2017 11:13

K59a18r40e93l 40N39o30v26á28k 8884731110596

To chce myslet kreativně... 14 pater? Tak šup do odpadů dole turbíny. Nad soláry na střeše se ještě dají dát větrníky, a na sbírání proudu vypustit i draky do mraků. A panely nemusí být jen na střeše, ale i na bocích – a stejně tak může být u každého okna malý větrníček. No, a každá druhá partaj má doma aspoň jednoduchý rotoped. A tak bych mohl pokračovat dál a dál.

0/0
7.10.2017 14:47

M32a90r10t54i63n 14P77r65a55v15d70a 8301358948637

:D

Ke snížení výtěžnosti zemědělství, které neuživí přes 7 mld. lidí, nepovede teda růst teplot, ale přeměna zemědělských polí na solární panely.

0/0
30.9.2017 15:25

M77a59r18t28i77n 81P12e89c11i35n85a 4291573

Auto bude přímo de-lux:-)

https://www.youtube.com/watch?v=idqzLqS72rY

+3/0
27.9.2017 16:47

V65á34c22l96a77v 78K53o95v56á87ř 1382441137694

R^

+1/0
27.9.2017 18:12

A13n13t68o72n15í44n 66Š47v67i79h54n32o77s 8298117981282

Fandím, vysavač Dyson máme již několik let, bez problémů, doufám, že auta budou také taková.

+3/0
27.9.2017 15:45

Z77d84e30n98ě30k 91D73u51b56e50c67k31ý 3717784830738

Britská vláda nejspíš do projektu vloží libry a ne eura.

0/0
27.9.2017 15:40

F21r98a85n41t61i80š84e90k 28M65i41c51h54a10l34i93c56a 8686608595826

To se hodí. V dnešní době se už stejně dávají do aut motory vhodné do vysavačů;-D

+9/0
27.9.2017 15:27

P70a81v20e93l 31B57í93n97a 1263955102703

Jen do těch průmyslových, co nám to EU zregulovala...

0/0
27.9.2017 16:03

A58n65t30o24n66í65n 95S98e38b80e63r60a 7323958550269

To sice ano. Ale uz o dost min vysavaji penezenku. Aspon ty odzkousene a pet krat poupravene.

0/0
27.9.2017 20:36

J73o73z12e28f 33H89r50i26c75i46š40i32n 4903920110696

Ono je zase robotické auto budoucnosti jen trochu větší vysavač akorát že nevysává.

Elektromotor, kola, senzory, umělá inteligencie...

Šancu na úspěch má.

0/0
27.9.2017 15:06

V40l79a95d44i13m79í88r 13M63ü59l54l89e28r 6593715343110

A ještě ho upraví tak, že cestou bude uklízet ulice a filtrovat vzduch.

0/0
27.9.2017 14:56

O76n34d52ř93e81j 47N68o24v14á48k 9307354739189

TESLA rozhodně nepřevrátila trh elektro-aut naruby.

TESLa rozhodně není konkurence pro tradiční automobilky, její auta jsou nekvalitní kšunty, kterým hořely baterie, zabíjejí lidi a žije jenom a pouze z dotací ....a do 3 - 5 let TESLA skončí ... to se na trhu objeví desítky nových modelů elektro-aut za výrazně nižší cenu a vyrobené výrazně kvalitněji.

Jeslti se tradiční automobilky mají oho obávat, je to právě Dyson - ten totiž na rozdíl od Muska něco skutečně dokázal a vyrobil a prodal ...

Musk akorát umíž dobře a přesvědčivě žvanit ..... a manipuluje davy více, než svého času Steve .... asi je lidská povaha taková, že lidi potřebují nějakého "spasitele" - a jejim jedno, že jim lže do očí ....

+2/−17
27.9.2017 14:42

J45a78n 93M29a51t10o20u22š93e83k 1985640723459

Souhlas Dyson je borec...takové lidi obdivuju..

+4/0
27.9.2017 14:55

J60i96r25k74a 15M30a23s68a58ř75í58k 8423372309978

Pravda je to asi jen z poloviny. Nesouhlasim s tim, ze Tesla skonci. Ve chvili, kdy se obecne zlevni vyroba elektromobilu pro jejich masovou vyrobu, zlevni samozrejme i Tesla. Ta uz ale bude s technologii a zkusenostmi daleko pred zbytkem trhu asi stejne jako sveho času Subaru s pohonem 4x4, ktery diky jejich naskoku je jeden z nejlepsich do dnes. To ze ten naskok Musk draze zaplatil je vec jina a to se mu bude vracet jen hodne pomalu.

Co ovsem vidim jako daleho horsi riziko, ktere prijde s nastupem elektromobilu, tak je cena elektriny. Dnes je to relativne levny zdroj a v provozu se elektroauto vyplati, ale ve chvili, kdy zacnou prevladat elektrovozy, vyrazne vzroste poptavka po elektricke energii a zacne se brutalne zdrazovat. Coz se promitne do provozni ceny a ta bude stejne ne-li vyssi jako dnes u spalovacich motoru. Bohuzel, vzrostou tim provozni naklady domacnosti a to nekolikanasobne a to muze byt veliky problem. Asi stejne, jako kdyby se jezdilo na vodu.

+4/−1
27.9.2017 15:00

O40n68d76ř89e50j 18N20o33v40á29k 9337904649409

se svými zkušenostmi daleko před zbytkem světa?

takže jste taky podlehl manipulaci Tuska ... a zapomněl, že třebas Toyota vyrábi elektromobily už více než 20 let ......

Tesla jen těží z toho, že vyrábí "sportovní" auta ... z ničeho jiného ....

a mimochodem - výroba elektro-aut (alespoň všichni tvrdí) by měla být výrzaně levnější, než výroba aut se spalovacími motory ... už dnes by elektro-auta měla být levnější ... jistě, cenu výrzaně zvedají baterie .....

když už bych si něco takového kupoval, tak si koupím BMW i8 ... ale jistě, je to jen hybrid ...

+1/−4
27.9.2017 15:12

O67n93d27ř73e32j 63N16o33v55á29k 9527944769309

a myslím, že oním rozhodujícím faktorem je právě to autonomní řízení .... stejně jako se z ameriky do světa rozšířil tempomat, tak se bude rozšiřovat i autonomní řízení ... neb amíkům se nechce řídit ....přece jenom jezdí na "trochu" delší vzdálenosti.

0/−1
27.9.2017 15:17

M28i70c19h72a89l 24F62r24ý31d73a 1312369493722

Toyota nevyrobila jediný produkční elektromobil. Hybrid NENÍ elektromobil!!!

+5/0
27.9.2017 15:46

O83n54d81ř39e58j 38Č89a80p40k67a 6141651903174

Pokud dovedu postavit plug-in hybrid, dovedu postavit elektromobil (vlastně je složitější ten hybrid, kde mi přibývají další režimy provozu vedle jízdy jen na baterie). Ale kompletní elektrický pohon včetně nabíjení ze sítě tam mám tak jako tak.

0/−1
27.9.2017 17:38

V23í56t 46O55ž41a89n15a 1688198595104

Ne, je to úplně jiná kategorie. Celé auto se staví úplně jinak (pokud to má být opravdu elektromobil a ne elektro-zástavba do karoserie spalováku).

0/0
27.9.2017 21:02

O49n76d52ř71e52j 51Č95a24p43k48a 6101471223464

Co je tam za tak zásadní rozdíl (přesněji řečeno - jaký zásadní rozdíl vyžadující roky vývoje) ? Karosérie z hybridu není pro čistý elektromobil ideální, ale všechno ostatní (elektromotory, baterie, výkonovou elektroniku) musím vyvinout tak či tak.

Technicky vzato mají auto na vodíkové palivové články, takže s plně elektrickým pohonem. Nahradit to větší baterií už by nebyl vůbec žádný problém (pokud by v tom viděli ideální řešení).

0/0
28.9.2017 20:04

V47í39t 47O39ž51a68n34a 1328558115744

I facelift auta jim trvá roky a tady musí předělat celou konstrukci karoserie od samotného základu. Žádný "motorový" prostor, ale baterie v podlaze a motor s reduktorem, diferenciálem a inventorem u nápravy.

0/0
29.9.2017 8:26

R37a75d93e58k 67S25v45o31b39o18d60a 8469180870261

technická - Toyota nevyrábí 20 let elektromobily, ale hybridy. Poslední roky ještě plug-in-hybridy. Elektromobily zatím ne. Takže si s Teslou vůbec nekonkurují.

BMW i8 je taky jen plug-in-hybrid. Takže opět to není přímá konkurence Tesly

+4/0
27.9.2017 16:04

H18o51n57z67a 23T19a33r 3199932604672

Několik serii elektromobilů vyrobili

https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_RAV4_EV

http://www.hybrid.cz/tagy/toyota-rav4-ev

0/0
29.9.2017 22:14

Z39d67e90n75ě26k 31M51o96r25á75v11e64k 5747338638253

Jasně kupte si i8, přijdete o dvě sedadla, zavazadlový prostor, autonomní řízení a zaplatíte přitom citelně více než za Tesla Model S.

+1/0
27.9.2017 17:01

J82a37k86u91b 39Š51a34f59a81n74d86a 7865657131651

Model S je sportovní auto? A model X také?

0/0
27.9.2017 18:15

H10o96n10z85a 76T39a63r 3909392944202

Je očividné, že o Tesla toho víte opravdu málo, protože už léta nevyrábějí jen elektromobily, proto se přejmenovali s Tesla motors na Tesla

1) Vyrabí energetická uložietě a solarní systémy

https://www.tesla.com/en_EU/energy

http://www.hybrid.cz/tagy/ukladani-energie

2) Staví celosvětovou sít nabijecích center kde na jedmom mistě bude v budoucnu i 40 rychlonabíjecíc stojanů.

K dnešnímu dni, je v provozu 6 550 rychlonabíjecích stojanů Supercharger

https://www.tesla.com/en_EU/supercharger?redirect=no

V porovnání ČEZ zprovoznil napříč ČR po několikaletém ůsilí

celkem 27 Rychlonabíjecích stojnů

http://www.elektromobilita.cz/cs/mapa-dobijecich-stanic.html

0/0
28.9.2017 2:42

V71í49t 17O85ž82a44n58a 1928498805164

V Ćíně teď staví 50 stojanů na jednom jediném místě (v obrovském obchoďáku, hotelu nebo co to vlastně je).

0/0
28.9.2017 9:00

Z67d37e86n42ě41k 92M51o44r63á41v21e19k 5107668738473

Neobával bych se problémů s dostatkem elektrické energie, Česko vyváží tolik energie, že by to téměř pokrylo komplet náhradu osobních vozidel elektromobily a výrobní kapacity jsou schopny dodat ještě více. Už dnes se dodavatelé energií předhánějí, abyste k ním přešel, takže tady problém není.

Problém ale bude, až s poklesem prodejů fosilních paliv bude v rozpočtu chybět příjem ze spotřební daně (která není malá), takže pak bude logické vyšší zdanění elektřiny, což ale nelze oddělit od spotřeby domácnosti.

+2/0
27.9.2017 16:53

O85d85s29t45r56a96n28ě78n84ý 52U94ž91i51v38a71t62e84l

Uživatel požádal o vymazání
+1/−3
27.9.2017 17:54

Z92d39e71n97ě44k 97M69o49r94á40v77e60k 5407168298183

Většina elektromobilů se dá nabíjet z obyčejné 220V zásuvky nebo z třífázové. Zásuvka nepozná, co jste tam strčil. Spíš bych tipoval progresivní sazby podle odběru.

+2/0
27.9.2017 18:01

O96d71s16t30r44a58n70ě19n17ý 57U87ž96i59v91a35t68e57l

Uživatel požádal o vymazání
0/−2
27.9.2017 18:05

Z34d16e37n12ě48k 51M86o58r95á61v65e49k 5287538458753

Jo, reagoval jsem dřív, než jsem dočetl do konce. Takže - z důvodů. které jste sám uvedl - to nebude fungovat a tak se vaše "krabičkové" řešení neuplatní.

Takže znovu - spíš tipuju nějaké progresivní sazby podle odběru.

0/0
27.9.2017 18:10

O83d54s65t64r42a49n43ě67n62ý 90U85ž20i72v88a12t15e19l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
27.9.2017 18:35

Z12d16e10n90ě15k 58M30o29r70á48v96e14k 5687888138523

Nezapomeňte, že elektromobily se nevyrábí v ČR a jen pro ČR. Takže ten způsob zdanění bude muset být provozuschopný na výrobcích neupravených pro český trh. Takže ty krabičky, které pořád vnucujete, nevidím reálně. Nemyslím si, že ten systém progresivních sazeb bude jednoduchý, ale vidím ho reálněji. Pro majitele kotlů můžou být sazby jiné.

0/0
27.9.2017 18:48

O31d75s47t69r13a25n83ě71n68ý 49U57ž64i76v85a17t58e60l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
27.9.2017 18:55

Z40d25e47n45ě83k 77M95o45r45á70v11e46k 5637928118823

Kotel s elektromobilem, nevidím problém, vyšší sazba bude až po zvýšené spotřebě.

Krabičky - vidím problém - snadný podvod. I GPS můžete klamným signálem ovlivnit.

0/−1
27.9.2017 19:02

O67d51s23t64r44a15n85ě31n37ý 32U65ž10i64v51a84t40e47l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
27.9.2017 19:23

Z52d38e72n64ě16k 46M96o51r34á67v54e82k 5347148558553

Stejně jako vy dokážete vymýšlet důvody jak to nejde. Já aspoň přemýšlím konstruktivně.

Ano, stejně to my nerozhodnem. R^

0/0
27.9.2017 19:28

V81í19t 44O92ž92a25n35a 1388268175614

To spíš Vy vymýšlíte nesmysly na problémy, které neexistují.

0/0
27.9.2017 21:04

V22í94t 79O92ž84a69n97a 1218648385274

Kecy v kleci.

0/−1
27.9.2017 21:03
Foto

J60i14ř25í 23D20v46o41ř47á13k 5275199540818

Přijedu do garáže, zvednu jedno hnané kolo, připojím elektromotor a dobím.

0/0
1.10.2017 7:56

Najdete na iDNES.cz