První generace Dacie Logan dodnes přežívá ve výrobě. Kombiprovedení MCV dnes vyrábí Lada jako model Largus. Na obrázku je nejluxusnější provedení VIP.

První generace Dacie Logan dodnes přežívá ve výrobě. Kombiprovedení MCV dnes vyrábí Lada jako model Largus. Na obrázku je nejluxusnější provedení VIP. | foto: AvtoVAZ

Renault chystá auto za sto tisíc a do něj naftový dvoutakt

  • 109
Čím větší a luxusnější auto, tím více se na něm dá vydělat, ale Renaultu se výborně osvědčila opačná strategie. Prodejní úspěchy dacií (někde prodávaných taky jako renaulty) se výrazně podílejí na zisku automobilky. Renault chce zkusit nabídnout ještě levnější řešení.

Úspěch projektu Dacia Renaultu mnoho konkurentů závidí, ale zamířit do low-cost segmentu se odhodlávají jen velmi vlažně. Globální mamut Volkswagen se po letech rozhodování už napevno rozhodl, že superlevné auto a značku představí.

Renault je však už o krok napřed. A chystá auto, které bude ještě levnější než dacie a Renault Thalia, cenovky mají začínat pod třemi a půl tisíci eur, což je v českém podání magická hranice sta tisíc korun. Je to symbolické, protože před deseti lety představil Louis Schweitzer, tehdejší šéf Renaultu, první model „restartované“ Dacie Logan. Po úspěchu, který automobilka zpočátku ani neočekávala (původně se dacie měly prodávat hlavně na východních trzích), se nakonec prosadila i v globálním měřítku. Nový, podobně stavěný projekt má ambice zafungovat v celosvětovém měřítku.

Renault podle zdrojů ze zákulisí chystá rovnou celou řadu ultralevných „podstotisícových“ aut. Pomoci mu v tom má i aliance s japonským Nissanem. Ten si po vzoru Dacie už také založil low-cost divizi, zatím jen v Rusku a Asii prodávaný Datsun.

Podle francouzského deníku Les Echos, který s informací o ultra-low-costu přišel, se v Renaultu nyní rozhoduje, na jaké trhy nové modely zamíří. První má být Indie. Evropa mezi prioritními trhy pro tyto modely není, cílovými regiony budou pravděpodobně Asie, Afrika a Latinská Amerika (hlavně Brazílie a Argentina), i z důvodu benevolentnějších emisních a bezpečnostních požadavků. Právě tyto dva faktory totiž velmi zdražují vývoj a výrobu aut prodávaných na rozvinutých trzích Evropy a Severní Ameriky. Úpravy vozů podle evropských regulí by tato provedení podle všeho zdražily, v Evropě nově homologovaná auta totiž musí mít mnohdy velmi drahé prvky výbavy, jako je ESP, drahé sofistikované motory plnící přísné emisní normy a nově třeba i systém sledování tlaku v pneumatikách.

Renault pod sto tisíc

S nabídkou thalie pod sto tisíc Renault ohromoval před několika lety, byla to ale jen úvěrová kouzla, auto pak stejně vyšlo vždycky aspoň na 140 tisíc - čtěte ZDE

První ultralevný renault by se měl snad představit dokonce už příští léto.

Jednou z variant je, že automobilka opráší některý z vyžilých modelů, „oholí“ ho na dřeň, a výrobu rozjede v některé z afrických zemí, které mají ještě nižší mzdové požadavky než donedávna oblíbené asijské státy. Auto, jehož vývoj už se dávno zaplatil a jednoduchá laciná řešení a levná výroba by mohly cenovku opravdu srazit na minimum. Nabízí se třeba první generace loganu, některého z předchozích generací Renaultu Clio, nebo první thalie.

Les Echos ovšem píše, že má jít údajně až o čtyři modely, které budou stát na nové platformě Renaultu a Nissanu pro malá auta do čtyřmetrové délky. Má se představit malý sedan, malý hatchback, crossover a sedmimístný vůz (MPV) s nejzákladnější výbavou, ale robustním základem. Některé z modelů prý ještě čekají na schválení nejvyšším šéfem Renaultu Carlosem Ghosnem, rozhodnuto o všem má být začátkem příštího roku. Podle Les Echos by v případě, že auta zamíří i do Evropy, mohla výrobu obstarávat marocká fabrika Renaultu, kde se dnes vyrábějí dacie. Auta pro Indii má však vyrábět fabrika v Čennaji.

Dvoutaktní turbodiesel

Že Renault staví svou strategii na laciných autech prodávaných ve velkých objemech, potvrzuje i nový oficiálně oznámený projekt. Motoráři totiž rozpůlili veleúspěšný turbodiesel 1,5 dCi, který se objevuje v renaultech, nissanech i daciích, a díky partnerství francouzské značky s Daimlerem jezdí i v mercedesech.

Vzniklý lehký přeplňovaný dvouválec objemu 730 ccm navíc učí pracovat ve dvoutaktním rytmu. Motorářům se z něj podařilo dostat výkon 47 až 67 koní a 115 až 145 newtonmetrů. Výsledek je efektivnější (až o 15 procent oproti srovnatelně výkonnému čtyřválci), úspornější, jednodušší a výrobně levnější, než kdyby zvolili čtyřtaktní konstrukci s více válci. Oproti původnímu 1,5 dCi je prý až o 40 kg lehčí. Britský magazín Autocar však dodává, že dvoutaktní turbodiesel je výrobně stále dražší než benziňák se srovnatelným výkonem jako 1,5 dCi.

Podle mluvčího Renaultu je nejdražší položkou přeplňování, vývojáři zatím pracují s oběma variantami, turbodmychadlem i kompresorem.

Podle Autocaru je nový turbodiesel určen hlavně pro Indii, kde jsou turbodiesely populární podobně jako v Evropě. Právě nový motor by do ultra-low-cost Renaultu vyráběného v Indii skvěle pasoval.

Na pohled exotická konstrukce není úplně neobvyklá. Dvoutaktní nafťák poháněl těžkou lokomotivu M62 z ukrajinského Vorošilovgradu, která v tisícikusových sériích tahala přetížené nákladní vlaky po celé východní Evropě, u nás pod označením T679.1 (781) a přiléhavou přezdívkou Sergej. Motory stejné konstrukce běží i v zaoceánských parnících nebo různých pracovních strojích.