Čtvrtek 30. června 2022, svátek má Šárka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 30. června 2022 Šárka

Na dvoutaktním nafťáku pro Renault pracovalo české ČVUT

  9:11
České vysoké učení technické v Praze má výrazný podíl na vzniku dvoutaktního naftového motoru, jehož prototyp v prosinci představila automobilka Renault. Tato univerzita byla jedním z partnerů evropského projektu Powerful, který probíhal od ledna 2010 do června 2014.

Renault chystá auto za sto tisíc a do něj naftový dvoutakt, motor je určený především pro indický trh, který má podle automobilek velký potenciál. Koncept Eolab (na obrázu) naznačuje podobu příští generace Renaultu Clio. | foto: Renault

Na vývoji motoru se na Českém vysokém učení technickém v Praze dále pracuje a s francouzskou automobilkou je tým vývojářů podle Pavla Brynycha z Fakulty strojní ČVUT stále v kontaktu.

Tým z Ústavu automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel Fakulty strojní ČVUT pod vedením Jana Macka pracoval na návrhu plnění motoru. Vedle dalších součástí vyvíjel také turbodmychadlo a mechanicky hnané dmychadlo (kompresor). Brynych považuje vývoj plnicí skupiny za zásadní pro úspěch motoru. 

Dvoutaktní turbodiesel s objemem 730 centimetrů krychlových má být pohonnou jednotkou malých osobních případně užitkových vozidel. Jeho hlavní výhodou má být nízká spotřeba paliva a nízké emise škodlivin ve výfukových plynech. Na rozdíl od dřívějších dvoutaktních motorů, které se používaly například ve východoněmeckých trabantech, má díky použité technologii stálou olejovou náplň v klikové skříni. Do paliva se tak už nemusí přimíchávat mazací olej. „Nepoučený uživatel vozidla tak ani nepozná rozdíl od čtyřdobého motoru,“ poznamenal Brynych.

V dvoutaktním rytmu

Motoráři rozpůlili veleúspěšný turbodiesel 1,5 dCi, který se objevuje v renaultech, nissanech i daciích, a díky partnerství francouzské značky s Daimlerem jezdí i v mercedesech.

Vzniklý lehký přeplňovaný dvouválec objemu 730 ccm navíc učí pracovat ve dvoutaktním rytmu. Motorářům se z něj podařilo dostat výkon 47 až 67 koní a 115 až 145 newtonmetrů. Výsledek je efektivnější (až o 15 procent oproti srovnatelně výkonnému čtyřválci), úspornější, jednodušší a výrobně levnější, než kdyby zvolili čtyřtaktní konstrukci s více válci. Oproti původnímu 1,5 dCi je prý až o 40 kg lehčí.

Dvoutaktní nafťáky dnes pracují třeba v lokomotivách - čtěte více

Renault předložil expertům z ČVUT jasnou představu ohledně parametrů a konstrukce motoru. „Z té jsme tedy vycházeli a v průběhu projektu ji upravovali a ladili tak, abychom byli schopni plnit požadavky na výkon a moment motoru,“ přiblížil průběh spolupráce Brynych.

Projekt Powerful spadal pod vědecké pracoviště ČVUT v Roztokách u Prahy. Začal v rámci Výzkumného centra spalovacích motorů a automobilů Josefa Božka a po dvou letech pokračoval v Centru vozidel udržitelné mobility (CVUM), což je projekt, který na první jmenované centrum navázal.

Čtyřčlenné mezinárodní konsorcium včetně ČVUT a Renaultu chce ve spolupráci pokračovat, proto podalo návrh dalšího projektu v rámci evropského dotačního programu Horizont 2020. „Tento návrh nyní čeká u Evropské komise na schválení,“ uvedl Brynych.

Centrum vozidel udržitelné mobility má celou řadu společných projektů s domácími i zahraničními automobilkami. Některé jsou spolufinancované z fondů Evropské unie, jiné jsou čistě komerční. „Nejedná se vždy pouze o aplikace pro osobní automobily, ale spolupracujeme i na vývoji motorů a celých pohonných řetězců pro užitková vozidla popřípadě autobusy,“ uvedl Brynych.

Vedle vývoje motorů probíhá v nových laboratořích tohoto centra i testování motorů, převodovek a celých vozidel. „Naše softwarové vybavení a simulační nástroje jsou srovnatelné s vývojovými odděleními automobilek,“ řekl Brynych, podle nějž nejmodernějším dostupným vybavením disponují také brzdová stanoviště.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

To z pravidel nevyčtete. Vysoká řidičská upozorní na časté chyby ve městech

Přednost v jízdě na větších křižovatkách a nesprávné parkování na sídlištích jsou podle dopravního experta Romana...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Elektroaut je v Praze moc. Město jim plánuje omezit bezplatné parkování

Zaparkovat v Praze prakticky kdekoli a zdarma. To je výhoda řidičů aut s „elektrickou“ značkou EL. Praha však nyní...

Evropa poznává Havana efekt. Ojetá auta zdražují a lidé nemají na nová

Premium Svých aut se Němci nechtějí vzdát v žádném případě. Vysoké ceny pohonných hmot a práce z domu však vedou k tomu, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Clarkson prohání poklad Škody. Grand Tour projede Česko, Slovensko i Polsko

Škoda 1100 OHC je jednou z nejslavnějších a nejvzácnějších perel muzea automobilky v Mladé Boleslavi. Jeremy Clarkson...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...

Rozvod, má prohra. Voříšek o synech, bohu Nedvědovi i bláznivé dietě

Premium Evropský titul, zlato se Spartou, reprezentační srazy v pověstném hotelu Praha i rady od idolu Pavla Nedvěda, ale taky...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

  • Další z rubriky

Zůstáváte s elektrokolem cyklistou? Nepoučení jezdci znamenají riziko

Elektrokolo má vyšší průměrnou rychlost a delší brzdnou dráhu. Také má nezanedbatelnou hmotnost a jinak postavené...

Rychlokurz balení na dovolenou. Pivo dolů, kufry přivázat, ať vás nezabijí

Uložit věci do kufru auta je chápáno až jako ten poslední úkon, který činíme, než vyrazíme k vytoužené dovolené. Špatné...

Nový šéf Škody nastoupí v pátek, bude pokračovat v elektrifikaci značky

Klaus Zellmer oficiálně přebírá pozici předsedy představenstva Škody Auto. Doposud působil jako člen představenstva...

Nedostatek polovodičů bude pokračovat i v příštím roce, předpovídá Mercedes

Celosvětový nedostatek polovodičů, který narušuje výrobu automobilového sektoru, bude pokračovat i v příštím roce. Řekl...

Kouzelná oslava Mezinárodního dne jógy na Karlově mostě
Kouzelná oslava Mezinárodního dne jógy na Karlově mostě

Pražští jogíni se 21. června poprvé připojili k ostatním jogínům, aby s nimi oslavili Mezinárodní den jógy. Oslavy se zúčastnilo 400 jogínů a sešli...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...

Ani závěť už není zárukou hladkého dědictví. Nejvyšší soud změnil pravidla

Premium Nedávný rozsudek Nejvyššího soudu změnil zažitá pravidla prokazování platnosti závětí, které nejsou sepsány notářem....